אמת היא שאין אדם פרטי שקובע מסורת — אבל יש שושלת של מסירה.
הרב יצחק איננו "ממציא" מסורת, אלא ממשיך נאמן של שיטה ברורה שהעמיד מרן הבית יוסף, ושאותה ביררו ופירשו גדולי האחרונים הספרדים.
כאשר הוא מדבר על גבולות המסורת, הוא אינו מדבר מדעת עצמו, אלא בשם שיטה שלמה שנמסרה לו מאביו מרן זצ"ל, ומרבותיו לפניו.
כבוד החכם, לדעתי יש לך טעות בעיקר הדברים.
הג"ר יצחק יוסף אכן אינו מדבר מדעת עצמו, אלא רואה עצמו כממשיך של אביו.
אבל לומר ששיטתו היא מ'רבותיו לפניו', דבר זה בלתי נכון כלל.
האמת ניתנת להאמר, כי הגר"ע יוסף חידש שיטת פסיקה מדיליה.
גאון בקי ונורא היה, ודרך לימודו בפוסקים ברר לו דרך לעצמו.
לעתים התאימה עם המקובל, ולעתים לא.
כמובן שלכל כלל בפסיקה תמצא דעות שונות, אבל 'דרך הפסיקה' הכללית היתה אחרת ממה שכתב.
ואף שבפרטי הפסיקה היו מחלוקות מאז ומעולם, מ"מ 'שיטת פסיקה' היתה ברובה ע"פ דברים ברורים.
ועל זה נחלק הגרע"י.
המחלוקת כנגדו היתה דוקא מן הסיבה הזאת גופא.
טענו החולקים: אין לנו לבדות שיטת פסיקה מלבנו בדור הזה, עלינו לצעוד בדרך המסורה לנו.
אבל הגרע"י נחלק עליהם בעוז, וטען כי אם יש מה להשיב, ישיבו, ואין לקבל מרות דברי הפוסקים האחרונים עלינו במקום שדבריהם אינם נראים. דין הכלל כדין הפרט.
מבחינה הסטורית ברור שהגרע"י 'מחזיר עטרה ליושנה' בקבלת פסקי מרן.
אלא - שלא כדבריך - שלא מרן השו"ע הוא זה המחייבנו לקבל דבריו באימה, כי אם חכמי הדורות שקבלוהו.
כמו שלא הרמב"ם הוא המחייבנו, אלא המנהג להורות כמותו.
וממילא כאשר השתנה המנהג, אין משמעות לכך שדעת הרמב"ם אחרת.
צא ולמד מהקדמת מרן הב"י, שכל עיקר הסיבה שנקט כשלשת עמודי ההוראה היא משום ש'הבית בית ישראל נשען עליהם בהוראותיהם', ומטעם זה עצמו כתב ש'במקום שכל חכמי ישראל או רובן חולקים על הדעת ההוא ולכן פשט המנהג בהיפך' נוקטים שלא כעמודי ההוראה, ואין בזה משום סתירה לכלל.
ולפיכך, אם נהגו אותם הפוסקים שקבלו דברי מרן והנהיגו כמותו בכ"מ, לנטות מדבריו אחת הנה ואחת הנה, אין זה מזעזע את קבלת ההוראות כלל.
הם לא באו לומר "אנחנו קובעים מתי מרן מחייב ומתי לא", אלא להיפך הם באו לחזק את עקרון הקבלה, לא לפרק אותו.
לא מדויק.
מדבריהם בכל ההלכות, אנו למדים מה 'גדרה' המדויק של קבלת ההוראות.
דרך משל, אם אמצא את החיד"א מחמיר נגד מרן בכמה מקומות, האם תהיה זו סתירה למונח 'קבלת הוראות מרן' או לא?
לפי מה שכתבת כאן, הרי זו סתירה.
לא סתם סתירה, אלא סתירה שאין לה תשובה.
כיצד זה הפוסק ש'אינו קובע לנו מתי מרן מחייב' יכול לפתע לנטות מדרכו, וכל זאת כשוד לא יבש הדיו מההלכה הקודמת בה קרא בעוז כי 'קבלנו הוראות מרן לכל אשר יאמר'.
אבל כל הפוסקים - שנהגו כמנהגו של החיד"א הנ"ל - הבינו לא כך.
הבינו הם, שלמרות שקבלנו הוראות מרן, מ"מ במקרים מסוימים שבהם יש מקומות לנטות מדבריו, אנו נוטים מהם.
זכותך לחלוק עליהם בכל מהלך דבריהם, אבל לכל הפחות יש להבין דבריהם ושיטתם אל נכון.
ולמען האמת, גם הגרע"י עצמו עשה כן, במקומות שלא מצא מקום לדברי מרן, הורה דלא כוותיה בפה מלא. (אף בלי להסתמך על מנהג וסב"ל ואילו היה ראה וכדו').
למשל במה שהורה שאם התפלל ערבית בפלג המנחה ונזכר שלא הניח תפילין, יניחם בלא ברכה, וזה היפך פסק מרן שכתב שלא יניחם כלל (ולכאורה דעת מרן בזה לחשוש לשיטת הרמב"ם שהמניח תפלין בלילה עובר בלאו, וכיון שכתב התרוה"ד שנחשב ללילה, יש להחמיר).
וגם הוא לא ראה בזה סתירה ל'קבלת ההוראות' שכתב.
כי החיד"א לא בא לומר ש"מרן מחייב כשנוח", אלא להיפך — הוא העמיד את מרן כעמוד ההוראה, והוסיף כללים מתי ניתן לנטות ממנו:
כאשר יש מנהג קדום ברור, או דעת רוב הפוסקים נגדו, או צורך ציבורי גדול.
גם זה אינו נכון.
החיד"א חולק על מרן גם זולת אלו הדברים שציינת.
ואגב, מה יועיל 'רוב הפוסקים נגדו' כאשר מרן הוא עצמו הרב שאנו הולכים לאורו?
בהכרח גם לפי שיטתך שיש משמעות לדברי החולקים על מרן. אינם בטלים בעפרא דארעא.
ואם חוששים להם לחומרא, יהיו מקומות שיסמכו עליהם לקולא.
ושוב: כל זה אינו סותר את קבלת ההוראות.
ולדעתי, דבריך זוקקים אשכול נפרד בבירור מסורת הפסיקה הנהוגה בכל הדורות.
ולכשתתבונן בדברים, תראה כי שיטת הגרע"י היא חידוש.
אין זה אומר מאומה על קבלת הדברים, כי יש חידוש שמתקבל בסופו של דבר, ויש חידוש שנדחה.
אבל את הידיעות ההסטוריות במסורת הפסיקה חשוב להעמיד.
והדברים אכן זוקקים במה לעצמם.
גם לגבי הדלקת נרות וברכת נשים החיד״א לא בא לעקור את מרן, אלא לתעד מנהג שהיה רווח בזמנו, ולברר אם יש לו על מה לסמוך.
הוא לא כתב "כך צריך לעשות", אלא "כך נהגו", ויש בזה צדדים.
זו לא פסיקה נגד מרן זו עדות על מציאות, ובירור אם היא עומדת בכללי הפסיקה.
זו מכבסת מילים, במחילה.
החיד"א לא הסטוריון ולא משקיע זמנו ביצירת פולקלור.
הוא דיין ופוסק.
כשהוא רואה מנהג ומקבל בסבר פנים יפות, אות הוא שלדעתו המנהג שריר וקיים מבחינה הלכתית.
ולפיכך כל מי שסובר שהנוהג כן צריך לשנות מנהגו, הרי הוא חולק על החיד"א בזה.
ואם יהיו הדברים בעוד עשרות מנהגים אחרים, שהחיד"א סובר שהם עומדים בכללי הפסיקה ואינם מהווים סתירה ל'קבלת ההוראות', ויבוא החולק ויאמר שיש לבטלם כיון שהם עומדים בסתירה ל'קבלת ההוראות', נאמר שהוא מייסד שיטה חדשה.
ושוב אומר: בייסוד שיטה חדשה אין פגם ופסול מצד עצמו, אבל זכותם של המשמרים את שיטתם הישנה למחות בכל תוקף על שינוי השיטה.
אבל להפוך את היוצרות ולומר שהחולקים על הגרע"י הם המחדשים, זה לא יתכן.