אסקופה הנדרסת לרגלי גדו"י
חבר קבוע
תשתדל לבדוק את הדברים בפנים, כי כמדומה שלא משמע כןלעניות דעתי יש תועלת גדולה לדעת מקור כל מנהג כדי שידע מאין שרשו והאם יש לשרשו
לכן יש תועלת בתיעוד מנהגים שהונהגו על ידי או בהשפעת אליאנס, רפורמים, מוסלמים, נוצרים, קראים, ציונים, ולהבדיל - חב"ד, ישיבות ליטא, חסידים ואדמו"ריהם, ציונות דתית וכו'. אם הרב הנ"ל יצא כנגד הרפורמים בחריפות - לא מן הנמנע ואף מסתבר שכוונתו בתיעוד ההיסטורי שלא ינהגו כאותם המנהגים שהונהגו על ידם.
בקיצור נמרץ: בקטע הראשון והשני צורם שכותב על מנהגים כאילו הם פולקלור שצריך לשמור עליהם [יתכן כמובן שכתב כך לצורך הדור], בקטע השלישי - לא ידוע לי מי שכתב שמנהגי הרמ"א הם "נגד התלמוד", בקטע הרביעי כמדומה שאין צורך להסבירצריך לפרט מה בדיוק צורם.
לשונותיו על הראב"ד, סילוף דעתו של הראב"ד, ובכלל הלהיטות להתעסק בכגון דאכאן אני הקטן לא מבין כלל מה הבעיה בדבריו אלה, אם יש לך טענות נגדו - תפרט ותסביר.
שיהיה ברור - אין כאן טענות ברורות, ואילו היה מוחזק כא' מגדולי התורה היינו מוותרים לו את הכל (כלשון החזו"א בקו"א ח"ב סי' קל"ג), אבל הדברים מעלים חשדות כבידות נגדו, ולכן כתבתי שכל הענין עדיין צריך בירור