יחכימני מר, האם יש הבדל בין תאורה למזגן?מרן הגאב"ד שליט"א משתמש בגנרטור, והסיפור בזה עתיק.
ועכ"פ היום דעתו שזה כמעט חיוב (מקווה שאני מדייק בלשון) שלכל אחד יהיה גנרטור
שמענו ממרן שליט"א שבעקרון אין הבדל,יחכימני מר, האם יש הבדל בין תאורה למזגן?
יחכימני מר, האם יש הבדל בין תאורה למזגן?
התכוונתי לשאול אם גנרטור גם למזגן עולה הרבה כסףלמה אתה סבור שיהיה הבדל ?
יש ענין ללמד את העם שלא להחמיר!
ולכן גדולי הדור דוקא צריכים שלא יהיה בביתם גנרטור כלל וכלל.
???רב שאומר בסוג של הפגנתיות - 'אני לא אוכל שמורה', מקרר את הציבור שמקפיד, וזה ממש כדברי הגמ' לגבי ר' יוחנן שהולך ד"א ללא תפילין משום שראש כואב, ושאר הדוגמאות שם.
יש ענין ללמד את העם שלא להחמיר!
עוד סיפורי מעשיות."ואין להחמיר, והמחמיר חמור חמורותיים, רובץ בין המשפתיים"
התכוונתי לשאול אם גנרטור גם למזגן עולה הרבה כסף
האם יש תועלת לעשות גנרטור לפחות לתאורה?
הרב יצחק אמר כמה פעמים שלרב עובדיה לא היה גנרטור אפילו שהוא כותב שיש ענין להחמיר בזה, משום שהוא רצה 'ללמד את העם' שאינו חובה, שלא יראו ממנו שהוא 'מחמיר' וח"ו יבואו כולם גם להחמיר או לחשוב שזה מעיקר הדין, ולכן הוא השתמש בחשמל כל ימיו!
בדומה לטעם שלא שם טלית על הראש שהתחדש לאחר פטירתו של הרב זצ"ל כנודע.
יש ענין ללמד את העם שלא להחמיר!
ולכן גדולי הדור דוקא צריכים שלא יהיה בביתם גנרטור כלל וכלל.
כתב כן לעם שבשדות.והוא ?
וצ"ע שבמכתב כותב שם הרב יצחק יוסף שאביו מחמיר בכמה דברים ומצוה לפרסם.כתב כן לעם שבשדות.
הוא בתור גדול הדור צריך ללמד את העם את 'עיקר הדין', וש'אסור' לחשוב שזה עיקר הדין, ולכן עליו מוטל 'לא' לשים גנרטור.
מקור?שו"ר שהאדמו"ר הגר"י אביחצירא זצוק"ל, לא היה משתמש בחשמל בשבת, משום דעת החזו"א.
כך מעיד חתדב"נ הגרא"י הראל זצוק"ל בספרו. (כמדומני מאור ישראל).מקור?
וצ"ע להבין בתורת החילוק למה החמיר לפתוח מקרר, שמקסימום זה דרבנן הקל, הגברת זרם, לעומת מעשה שבת בשימוש בחשמל שלח"ד מ"ד זה איסור דאו'.וצ"ע שבמכתב כותב שם הרב יצחק יוסף שאביו מחמיר בכמה דברים ומצוה לפרסם.
יש הבדל מהותי בין דבר שהוא יכול להוות הוראה לכלל ישראל למשהו שהוא פרטי.וצ"ע להבין בתורת החילוק למה החמיר לפתוח מקרר, שמקסימום זה דרבנן הקל, הגברת זרם, לעומת מעשה שבת בשימוש בחשמל שלח"ד מ"ד זה איסור דאו'.
וצ"ע.
אין כוונתי להשיג ולהקשות, רק להתלמד בתורת החילוק.
ולפי הגר"מ מאזוז נשמע שזו דרך חיים, לא להחמיר:
"יש היום כל מיני ספרים וכו', וכל אחד מתחרה בחבירו, כל מי שיכול להחמיר יותר מחבירו הרי זה משובח. אבל באמת הוא לא משובח אלא "מסובך", ולמה? כי הם מבלבלים את המח של בני האדם. אם יש מישהו שמחמיר, הם כותבים "ויש מחמירים", או "כדאי להחמיר". לא, תכתוב את ההלכה המקורית ע"פ הפוסקים המקובלים... ולא תחמיר על כל העולם בגלל איזה חכם בסוף העולם שמחמיר, "ותחמרה בחמר ובזפת". וכי זו חכמה להחמיר? כל אחד יכול להחמיר" (בית נאמן 317).
יחכימני מר, האם יש הבדל בין תאורה למזגן?
שמענו ממרן שליט"א שבעקרון אין הבדל,
ומצד מסויים (איני זוכר מה) יש להקל.
אינני יודע האם זו היתה כוונת מרן הגאב"ד, אך ישנה סברה המסתובבת בין בתי המדרשות לחלק בין הנאה חיובית לסילוק מפריע, ומקורה בחילוק הריטב"א בין ההתר להנות מכיבוי הגוי את המדורה, לבין האיסור להנות ממה שמדליק את האור.התכוונתי לשאול אם גנרטור גם למזגן עולה הרבה כסף
האם יש תועלת לעשות גנרטור לפחות לתאורה?
אינני יודע האם זו היתה כוונת מרן הגאב"ד, אך ישנה סברה המסתובבת בין בתי המדרשות לחלק בין הנאה חיובית לסילוק מפריע, ומקורה בחילוק הריטב"א בין ההתר להנות מכיבוי הגוי את המדורה, לבין האיסור להנות ממה שמדליק את האור.
וגם כאן יש הרוצים לדון את ההנאה מהאור כהנאה ממשית מגוף הדבר, ואילו את פעולת סילוק החום של המזגן כסילוק מפריע שלא נקנסה הנאתו. [באופן אישי, אני פחות מתחבר לסברא זו].
ובוודאי שיש תועלת לעשות גנרטור לתאורה, שכן כל הנאה ממעשה שבת נאסרה, וגם אם אדם מתקשה לוותר על ההנאה מהמיזוג, בוודאי שאם הוא מקפיד שלא להנות לפחות מהאור, הוא פחות איסור. וכמו כן, ככל שתפחת הצריכה מצד הציבור, כן יפחתו חילולי השבת מצד חברת החשמל.
במזגן זה רק ריבוי הנאה כי אפשר להיות בשבת בלי מזגן משא''כ בתאורה שא''א בלעדיה לכן מחמירים יותר בתאורה מאשר מזגן וכן עושים בכמה בתי כנסיותהתכוונתי לשאול אם גנרטור גם למזגן עולה הרבה כסף
האם יש תועלת לעשות גנרטור לפחות לתאורה?
במזגן זה רק ריבוי הנאה כי אפשר להיות בשבת בלי מזגן משא''כ בתאורה שא''א בלעדיה לכן מחמירים יותר בתאורה מאשר מזגן וכן עושים בכמה בתי כנסיות
אמרו לי פעם שבבית כנסת מנחת שלמה בבית וגן ששם הם סוברים שחשמל בשבת ממש אסור המזגן כן עובד על חשמל רגיל כי אם כולם יפעילו מזגנים הגנרטורים יפלו צריך גנרטור ממש חזק בשביל גם להפעיל מזגנים בבתי כנסתאם זה אסור, אז מה לי ריבוי מה לי הכרחי, וכן אם זה מותר כנ"ל.
אלא מה, אתה יוצא מנקודת הנחה שזה מותר, רק מכיון שיש אוסרים אז ראוי היכא דאפשר לחוש לרווחא דמילתא.
אך דא עקא, שהמצריכים גנרטור ע"פ רוב הם אוסרים את השימוש בחשמל בשבת, כך שאין הבדל בין ריבוי הנאה לצורך הכרחי.
זה גם הוצאה מאוד גדולה, בכל אופן למזגן מרכזי, אצלינו גובים דמי חיבור + דמי שימוש, הדמי חיבור לבד לחודש למזגן מרכזי זה כמה מאות שקלים, שמשולמים גם בחודשים שלא משתמשים במזגן כלל.אמרו לי פעם שבבית כנסת מנחת שלמה בבית וגן ששם הם סוברים שחשמל בשבת ממש אסור המזגן כן עובד על חשמל רגיל כי אם כולם יפעילו מזגנים הגנרטורים יפלו צריך גנרטור ממש חזק בשביל גם להפעיל מזגנים בבתי כנסת
אמרו לי פעם שבבית כנסת מנחת שלמה בבית וגן ששם הם סוברים שחשמל בשבת ממש אסור המזגן כן עובד על חשמל רגיל כי אם כולם יפעילו מזגנים הגנרטורים יפלו צריך גנרטור ממש חזק בשביל גם להפעיל מזגנים בבתי כנסת
זה גם הוצאה מאוד גדולה, בכל אופן למזגן מרכזי, אצלינו גובים דמי חיבור + דמי שימוש, הדמי חיבור לבד לחודש למזגן מרכזי זה כמה מאות שקלים, שמשולמים גם בחודשים שלא משתמשים במזגן כלל.
לא נכנסתי לנידון הזה, רק ציינתי לנקודה זו.או קיי, הם לא עונים על השאלה - מה ההבדל ?
בעייה טכנית או פיננסית אינה מצדיקה לעשות איסור. אא"כ הם סבורים שזה מותר ורק לחומרא בעלמא מחמירים כל מה דאפשר, אך כאמור לא זו הדעה הרווחת אצל משתמשי הגנירטור.
ואמרו לי, שבימים נוראים גם המזגן על גנירטור.
לא נכנסתי לנידון הזה, רק ציינתי לנקודה זו.
ואכן רבותי סוברים שאינו איסור, ולכן לא החמרתי בזה.
גם בבית מדרש אצלינו לא חיברו את המיזוג.