שימוש בגנרטור בשבת

  • יוזם הנושא יוזם הנושא דברי מלך
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

דברי מלך

חבר קבוע
הצטרף
25/4/25
הודעות
357
מרן הגאב"ד שליט"א משתמש בגנרטור, והסיפור בזה עתיק.

ועכ"פ היום דעתו שזה כמעט חיוב (מקווה שאני מדייק בלשון) שלכל אחד יהיה גנרטור
 
מרן הגאב"ד שליט"א משתמש בגנרטור, והסיפור בזה עתיק.

ועכ"פ היום דעתו שזה כמעט חיוב (מקווה שאני מדייק בלשון) שלכל אחד יהיה גנרטור
יחכימני מר, האם יש הבדל בין תאורה למזגן?
 
הרב יצחק אמר כמה פעמים שלרב עובדיה לא היה גנרטור אפילו שהוא כותב שיש ענין להחמיר בזה, משום שהוא רצה 'ללמד את העם' שאינו חובה, שלא יראו ממנו שהוא 'מחמיר' וח"ו יבואו כולם גם להחמיר או לחשוב שזה מעיקר הדין, ולכן הוא השתמש בחשמל כל ימיו!

בדומה לטעם שלא שם טלית על הראש שהתחדש לאחר פטירתו של הרב זצ"ל כנודע.

יש ענין ללמד את העם שלא להחמיר!

ולכן גדולי הדור דוקא צריכים שלא יהיה בביתם גנרטור כלל וכלל.
 
יש ענין ללמד את העם שלא להחמיר!

ולכן גדולי הדור דוקא צריכים שלא יהיה בביתם גנרטור כלל וכלל.


רב שאומר בסוג של הפגנתיות - 'אני לא אוכל שמורה', מקרר את הציבור שמקפיד, וזה ממש כדברי הגמ' לגבי ר' יוחנן שהולך ד"א ללא תפילין משום שראש כואב, ושאר הדוגמאות שם.
???
 
יש ענין ללמד את העם שלא להחמיר!

וכן הרה"ג ר' מרדכי כהן, ראש ישיבת "אור ודרך", הביא בספרו "הרב עובדיה שלי" (קורות חייו של הגר"ע יוסף), שהגר"ע ראה אחד מעלוני השבת ובו כתוב על הלכה מסויימת "יש להחמיר", והגיה בצידו: "ואין להחמיר, והמחמיר חמור חמורותיים, רובץ בין המשפתיים".
 
"ואין להחמיר, והמחמיר חמור חמורותיים, רובץ בין המשפתיים"
עוד סיפורי מעשיות.
הרב עובדיה לא כתב בספריו אין ספור פעמים 'יש להחמיר'? או 'המחמיר תע"ב'??
כנראה שבהלכה הספציפית שם הרב עובדיה סבר שלא צריך להחמיר, וגם זה צ"ע אם אמר לשון זו, ודוק.
 
כך אמר הראשון לציון הרב יצחק יוסף (נדפס בגליון "השיעור השבועי" פרשת פנחס תשפ"ב): "אע"פ שקיבלנו הוראות מרן, אבל במקום צורך גדול יכולים לעשות שלא כמרן, לא הולכים ראש בקיר... היה אחד שרצה לאסור וכו', ובא אלי עם כל מיני ראיות לאסור... אמרתי לו, איך אתה יכול לאסור, אתה נמצא בבני ברק, אבל תראה במקומות רבים בעולם - ניו יורק ועוד, הרבה חכמים ואנשים מעם ישראל מקילים בזה, וכי כולם עושים איסור? אדרבה, תיכנס לעובי הקורה ותתיר".

ועוד אמר (נדפס בגליון "השיעור השבועי" פרשת תרומה תשפ"ג): "לפני כארבעים וחמש שנה הייתי בליל כיפור אחרי התפלה בביתו של מרן [הגר"ע יוסף], וביקש ממני להביא שו"ת מהרש"ם חלק א'. הוא פתח בעמוד הראשון והראה לי שהיה מונח שם פשקוויל צהוב ישן, ובו חרם על הגאון המהרש"ם, כי היה מיקל הרבה, היה לו כוחא דהיתרא, אבל היו כמה שלא אהבו את זה וחתמו על החרם. אמר לי מרן, אתה מכיר אחד מהרבנים האלו? לא, כל מיני שמות שאנחנו אפילו לא יודעים לבטא... אמר: אתה רואה? כל אלה שיצאו נגד המהרש"ם אבד זכרם, אבל הגאון המהרש"ם חי וקיים לעד". עכ"ל.
 
ולפי הגר"מ מאזוז נשמע שזו דרך חיים, לא להחמיר:

"יש היום כל מיני ספרים וכו', וכל אחד מתחרה בחבירו, כל מי שיכול להחמיר יותר מחבירו הרי זה משובח. אבל באמת הוא לא משובח אלא "מסובך", ולמה? כי הם מבלבלים את המח של בני האדם. אם יש מישהו שמחמיר, הם כותבים "ויש מחמירים", או "כדאי להחמיר". לא, תכתוב את ההלכה המקורית ע"פ הפוסקים המקובלים... ולא תחמיר על כל העולם בגלל איזה חכם בסוף העולם שמחמיר, "ותחמרה בחמר ובזפת". וכי זו חכמה להחמיר? כל אחד יכול להחמיר" (בית נאמן 317).
 
התכוונתי לשאול אם גנרטור גם למזגן עולה הרבה כסף
האם יש תועלת לעשות גנרטור לפחות לתאורה?

ככל ואנו סבורים ששימוש בחשמל של חברת חשמל בשבת הינו הנאה ממעשה שבת,
ודאי שראוי להפחית בו כל מה דאפשר.
 
הרב יצחק אמר כמה פעמים שלרב עובדיה לא היה גנרטור אפילו שהוא כותב שיש ענין להחמיר בזה, משום שהוא רצה 'ללמד את העם' שאינו חובה, שלא יראו ממנו שהוא 'מחמיר' וח"ו יבואו כולם גם להחמיר או לחשוב שזה מעיקר הדין, ולכן הוא השתמש בחשמל כל ימיו!

בדומה לטעם שלא שם טלית על הראש שהתחדש לאחר פטירתו של הרב זצ"ל כנודע.

יש ענין ללמד את העם שלא להחמיר!

ולכן גדולי הדור דוקא צריכים שלא יהיה בביתם גנרטור כלל וכלל.

והוא ?
 

קבצים מצורפים

כתב כן לעם שבשדות.
הוא בתור גדול הדור צריך ללמד את העם את 'עיקר הדין', וש'אסור' לחשוב שזה עיקר הדין, ולכן עליו מוטל 'לא' לשים גנרטור.
 
כתב כן לעם שבשדות.
הוא בתור גדול הדור צריך ללמד את העם את 'עיקר הדין', וש'אסור' לחשוב שזה עיקר הדין, ולכן עליו מוטל 'לא' לשים גנרטור.
וצ"ע שבמכתב כותב שם הרב יצחק יוסף שאביו מחמיר בכמה דברים ומצוה לפרסם.
 
וצ"ע שבמכתב כותב שם הרב יצחק יוסף שאביו מחמיר בכמה דברים ומצוה לפרסם.
וצ"ע להבין בתורת החילוק למה החמיר לפתוח מקרר, שמקסימום זה דרבנן הקל, הגברת זרם, לעומת מעשה שבת בשימוש בחשמל שלח"ד מ"ד זה איסור דאו'.
וצ"ע.
אין כוונתי להשיג ולהקשות, רק להתלמד בתורת החילוק.
 
וצ"ע להבין בתורת החילוק למה החמיר לפתוח מקרר, שמקסימום זה דרבנן הקל, הגברת זרם, לעומת מעשה שבת בשימוש בחשמל שלח"ד מ"ד זה איסור דאו'.
וצ"ע.
אין כוונתי להשיג ולהקשות, רק להתלמד בתורת החילוק.
יש הבדל מהותי בין דבר שהוא יכול להוות הוראה לכלל ישראל למשהו שהוא פרטי.
פתיחת מקרר אף אחד לא יודע שהוא לא פותח, לכן יש מקום גדול להחמיר.
אבל גנרטור כולם ידעו שיש לו ולכן יש מקום גדול להקל.
וזה יסוד גדול בתורת החילוק.
 
ראשי תחתית