באנר תרומה

שימוש בגנרטור בשבת

  • יוזם האשכול יוזם האשכול דברי מלך
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
ולפי הגר"מ מאזוז נשמע שזו דרך חיים, לא להחמיר:

"יש היום כל מיני ספרים וכו', וכל אחד מתחרה בחבירו, כל מי שיכול להחמיר יותר מחבירו הרי זה משובח. אבל באמת הוא לא משובח אלא "מסובך", ולמה? כי הם מבלבלים את המח של בני האדם. אם יש מישהו שמחמיר, הם כותבים "ויש מחמירים", או "כדאי להחמיר". לא, תכתוב את ההלכה המקורית ע"פ הפוסקים המקובלים... ולא תחמיר על כל העולם בגלל איזה חכם בסוף העולם שמחמיר, "ותחמרה בחמר ובזפת". וכי זו חכמה להחמיר? כל אחד יכול להחמיר" (בית נאמן 317).

אכן, אבל לגבי הנידון דידן זכורני שדיבר שיש מקום להחמיר.
כמדומה שאמר שניתן לשלם את הפער ממעשר כספים. ובוודאי שאם אין מקום להחמיר - לא היה אומר כן.
 
יחכימני מר, האם יש הבדל בין תאורה למזגן?

שמענו ממרן שליט"א שבעקרון אין הבדל,
ומצד מסויים (איני זוכר מה) יש להקל.

התכוונתי לשאול אם גנרטור גם למזגן עולה הרבה כסף
האם יש תועלת לעשות גנרטור לפחות לתאורה?
אינני יודע האם זו היתה כוונת מרן הגאב"ד, אך ישנה סברה המסתובבת בין בתי המדרשות לחלק בין הנאה חיובית לסילוק מפריע, ומקורה בחילוק הריטב"א בין ההתר להנות מכיבוי הגוי את המדורה, לבין האיסור להנות ממה שמדליק את האור.
וגם כאן יש הרוצים לדון את ההנאה מהאור כהנאה ממשית מגוף הדבר, ואילו את פעולת סילוק החום של המזגן כסילוק מפריע שלא נקנסה הנאתו. [באופן אישי, אני פחות מתחבר לסברא זו].
ובוודאי שיש תועלת לעשות גנרטור לתאורה, שכן כל הנאה ממעשה שבת נאסרה, וגם אם אדם מתקשה לוותר על ההנאה מהמיזוג, בוודאי שאם הוא מקפיד שלא להנות לפחות מהאור, הוא פחות איסור. וכמו כן, ככל שתפחת הצריכה מצד הציבור, כן יפחתו חילולי השבת מצד חברת החשמל.
 
אינני יודע האם זו היתה כוונת מרן הגאב"ד, אך ישנה סברה המסתובבת בין בתי המדרשות לחלק בין הנאה חיובית לסילוק מפריע, ומקורה בחילוק הריטב"א בין ההתר להנות מכיבוי הגוי את המדורה, לבין האיסור להנות ממה שמדליק את האור.
וגם כאן יש הרוצים לדון את ההנאה מהאור כהנאה ממשית מגוף הדבר, ואילו את פעולת סילוק החום של המזגן כסילוק מפריע שלא נקנסה הנאתו. [באופן אישי, אני פחות מתחבר לסברא זו].
ובוודאי שיש תועלת לעשות גנרטור לתאורה, שכן כל הנאה ממעשה שבת נאסרה, וגם אם אדם מתקשה לוותר על ההנאה מהמיזוג, בוודאי שאם הוא מקפיד שלא להנות לפחות מהאור, הוא פחות איסור. וכמו כן, ככל שתפחת הצריכה מצד הציבור, כן יפחתו חילולי השבת מצד חברת החשמל.

כיבוי מדורה אינו דומה לכיבוי מזגן,
בדיוק כשם שסילוק החושך ע"י הדלקת האור אינה דומה לסילוק המפריע הנגרם ע"י הכיבוי.
 
התכוונתי לשאול אם גנרטור גם למזגן עולה הרבה כסף
האם יש תועלת לעשות גנרטור לפחות לתאורה?
במזגן זה רק ריבוי הנאה כי אפשר להיות בשבת בלי מזגן משא''כ בתאורה שא''א בלעדיה לכן מחמירים יותר בתאורה מאשר מזגן וכן עושים בכמה בתי כנסיות
 
במזגן זה רק ריבוי הנאה כי אפשר להיות בשבת בלי מזגן משא''כ בתאורה שא''א בלעדיה לכן מחמירים יותר בתאורה מאשר מזגן וכן עושים בכמה בתי כנסיות

אם זה אסור, אז מה לי ריבוי מה לי הכרחי, וכן אם זה מותר כנ"ל.
אלא מה, אתה יוצא מנקודת הנחה שזה מותר, רק מכיון שיש אוסרים אז ראוי היכא דאפשר לחוש לרווחא דמילתא.
אך דא עקא, שהמצריכים גנרטור ע"פ רוב הם אוסרים את השימוש בחשמל בשבת, כך שאין הבדל בין ריבוי הנאה לצורך הכרחי.
 
אם זה אסור, אז מה לי ריבוי מה לי הכרחי, וכן אם זה מותר כנ"ל.
אלא מה, אתה יוצא מנקודת הנחה שזה מותר, רק מכיון שיש אוסרים אז ראוי היכא דאפשר לחוש לרווחא דמילתא.
אך דא עקא, שהמצריכים גנרטור ע"פ רוב הם אוסרים את השימוש בחשמל בשבת, כך שאין הבדל בין ריבוי הנאה לצורך הכרחי.
אמרו לי פעם שבבית כנסת מנחת שלמה בבית וגן ששם הם סוברים שחשמל בשבת ממש אסור המזגן כן עובד על חשמל רגיל כי אם כולם יפעילו מזגנים הגנרטורים יפלו צריך גנרטור ממש חזק בשביל גם להפעיל מזגנים בבתי כנסת
 
אמרו לי פעם שבבית כנסת מנחת שלמה בבית וגן ששם הם סוברים שחשמל בשבת ממש אסור המזגן כן עובד על חשמל רגיל כי אם כולם יפעילו מזגנים הגנרטורים יפלו צריך גנרטור ממש חזק בשביל גם להפעיל מזגנים בבתי כנסת
זה גם הוצאה מאוד גדולה, בכל אופן למזגן מרכזי, אצלינו גובים דמי חיבור + דמי שימוש, הדמי חיבור לבד לחודש למזגן מרכזי זה כמה מאות שקלים, שמשולמים גם בחודשים שלא משתמשים במזגן כלל.
 
אמרו לי פעם שבבית כנסת מנחת שלמה בבית וגן ששם הם סוברים שחשמל בשבת ממש אסור המזגן כן עובד על חשמל רגיל כי אם כולם יפעילו מזגנים הגנרטורים יפלו צריך גנרטור ממש חזק בשביל גם להפעיל מזגנים בבתי כנסת

זה גם הוצאה מאוד גדולה, בכל אופן למזגן מרכזי, אצלינו גובים דמי חיבור + דמי שימוש, הדמי חיבור לבד לחודש למזגן מרכזי זה כמה מאות שקלים, שמשולמים גם בחודשים שלא משתמשים במזגן כלל.

או קיי, הם לא עונים על השאלה - מה ההבדל ?
בעייה טכנית או פיננסית אינה מצדיקה לעשות איסור. אא"כ הם סבורים שזה מותר ורק לחומרא בעלמא מחמירים כל מה דאפשר, אך כאמור לא זו הדעה הרווחת אצל משתמשי הגנירטור.

ואמרו לי, שבימים נוראים גם המזגן על גנירטור.
 
או קיי, הם לא עונים על השאלה - מה ההבדל ?
בעייה טכנית או פיננסית אינה מצדיקה לעשות איסור. אא"כ הם סבורים שזה מותר ורק לחומרא בעלמא מחמירים כל מה דאפשר, אך כאמור לא זו הדעה הרווחת אצל משתמשי הגנירטור.

ואמרו לי, שבימים נוראים גם המזגן על גנירטור.
לא נכנסתי לנידון הזה, רק ציינתי לנקודה זו.
ואכן רבותי סוברים שאינו איסור, ולכן לא החמרתי בזה.
גם בבית מדרש אצלינו לא חיברו את המיזוג.
 
לא נכנסתי לנידון הזה, רק ציינתי לנקודה זו.
ואכן רבותי סוברים שאינו איסור, ולכן לא החמרתי בזה.
גם בבית מדרש אצלינו לא חיברו את המיזוג.

ודאי, למי שסובר שזה מותר, וההוצאה גדולה בעבורו, א"צ לשים מזגן ובמידת הצורך אפשר לוותר גם על התאורה.
 
לא למדתי את הסוגיא בעיון, אבל שמעתי שבשנתייים האחרונות הבעיה ההלכתית פחתה משמעותית, היות ועשו שדרוגים ורוב הניווט חשמל מנוהל ע"י מחשבים ובינה מלאכותית וכיו'ב. ממילא יש פחות מלאכות, וכן חלק גדול זה לא דאו' כמו הפעלת טורבינות וכו' שיוצר הבערה בעין.
 
לא למדתי את הסוגיא בעיון, אבל שמעתי שבשנתייים האחרונות הבעיה ההלכתית פחתה משמעותית, היות ועשו שדרוגים ורוב הניווט חשמל מנוהל ע"י מחשבים ובינה מלאכותית וכיו'ב. ממילא יש פחות מלאכות, וכן חלק גדול זה לא דאו' כמו הפעלת טורבינות וכו' שיוצר הבערה בעין.
כך טוען הרב יואל שילה.
 
לא למדתי את הסוגיא בעיון, אבל שמעתי שבשנתייים האחרונות הבעיה ההלכתית פחתה משמעותית, היות ועשו שדרוגים ורוב הניווט חשמל מנוהל ע"י מחשבים ובינה מלאכותית וכיו'ב. ממילא יש פחות מלאכות, וכן חלק גדול זה לא דאו' כמו הפעלת טורבינות וכו' שיוצר הבערה בעין.
"פחות", אבל עדיין יש, ואין שום צפי שהכל יהיה אוטומטי לגמרי.
 
אמרו לי פעם שבבית כנסת מנחת שלמה בבית וגן ששם הם סוברים שחשמל בשבת ממש אסור המזגן כן עובד על חשמל רגיל כי אם כולם יפעילו מזגנים הגנרטורים יפלו צריך גנרטור ממש חזק בשביל גם להפעיל מזגנים בבתי כנסת
ויש כאלו גנרטורים, ואפשר לרוכשם ולהפעילם.
 
ראשי תחתית