משיב כהלכה
חבר בכיר
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 3,226
זה מרן הגרע"י זצוק"ל כתב, אתה לא צריך להגיע לילקו"י.
היינו הך. הילק"י הנגיש את פסקיו לציבור הרחב.
זה מרן הגרע"י זצוק"ל כתב, אתה לא צריך להגיע לילקו"י.
ואתה חוזר לטעון שהמנהג הונהג אחרי דורו של מרן.
אז בזה מרן הגרע"י זצוק"ל והגר"ש קלוגר זצוק"ל חולקים וסוברים שלמרן הוי ברכה לבטלה (כי"א בתרא)ברכה על הלל בר"ח היא בסך הכל מנהג (שנהגו בו רוב הספרדים).
גם מרן מודה שזו לא עבירה לברך על ההלל, הרי כך היא דעת הרי"ף והרא"ש שהביא בבית יוסף, וציטט את הרא"ש "שבכיוצא בזה אמרו אם הלכה רופפת בידך ראה היאך הציבור נוהגים ונהוג כן והמנהג הוא שמברכים על ההלל".
מה כתב בשו"ת ברכת יהודה?!?!
כתב לבאר את המקומות שמרן הגרע"י זצוק"ל קיים מנהגים שהונהגו אחרי דורו של מרן.לא ראיתי את ברכת יהודה, הבנתי שחילק בין מנהג שהיה נהוג בזמן השו"ע לבין מנהג שהתחדש אחריו. אם כתב משהו אחר, אתה מוזמן לצטט.
ענית לשיטתך.עניתי:
ועל זה כתבתי לך שני ביאורים למה לקיים המנהג אפי' אחרי מרן.בוודאי, כפי שכתבתי - בזמן מרן השו"ע היה המנהג כך בכל העולם (למעט בודדים). לפיכך ציין את המנהג הפשוט ולא הביא שום חולק.
המנהג הקיים בירושלים הונהג מזמן הרש"ש, ולעיל נדחו הראיות שניסו להביא מקונטרס חידושי דינים.
ענית לשיטתך.
לשיטת מרן הגרע"י זצוק"ל הי"א בתרא עדיף דהוי פסק גמור.
אני בעד לברך על הלל בר"חברכה על הלל בר"ח היא בסך הכל מנהג (שנהגו בו רוב הספרדים).
גם מרן מודה שזו לא עבירה לברך על ההלל, הרי כך היא דעת הרי"ף והרא"ש שהביא בבית יוסף, וציטט את הרא"ש "שבכיוצא בזה אמרו אם הלכה רופפת בידך ראה היאך הציבור נוהגים ונהוג כן והמנהג הוא שמברכים על ההלל".
בסך הכל כתב שזה מנהג ארץ ישראל בזמנו.
זה מה שאני מסביר לך הלוך וחזור שזה לא "פסק הלכה" אלא כתב מה המנהג.גם לשיטת הגר"ע לא עדיף פסק הלכה מפורש ללא שום חולק, מי"א בתרא.
נידון כבר כאן בביאור דבריו במנהגים שהונהגו אחרי מרן.עוד יש להקשות על פסקי הגרע"י, באופן כללי, גם מהעניין של נפילת אפים. לפי כל הראשונים ומרן השו"ע והאר"י, צריך לעשות נפילת אפים. מנהג לא ליפול ע"פ הוא בא רק בזמן הבא"ח, וכבר האריכו בזה במקו"א שאין שום הגיון לבטל את נפילת אפים נגד מנהג רוב הקהילות ופסק השו"ע והאר"י. אלא על כרחך, שיש דברים שהגרע"י נוקט דלא כשו"ע, גם כשזה מנהג מאוחר וקבלי וכדו'.
אז בזה מרן הגרע"י זצוק"ל והגר"ש קלוגר זצוק"ל חולקים וסוברים שלמרן הוי ברכה לבטלה (כי"א בתרא)
זה מה שאני מסביר לך הלוך וחזור שזה לא "פסק הלכה" אלא כתב מה המנהג.
(הגע עצמך, למה בשו"ע צריך לומר ש"המנהג להניח במנחה" ולא כותב "צריך להניח במנחה"? וזהו גם דיוק שכעין זה הרב יעקב הלל שליט"א כתב לעיל)
אלא דברים ספציפית על מנהג תפילין בט' באב שזה לא פסק יחודי לרב עובדיה
אכן, בענין ההלל בר"ח, מרן מודה שאין שום בעיה לברך וכו' בדיוק כמו לענין תפילין, ובאמת הרב עובדיה הקצין בהלכה זו מאוד, ואינו מובן, אך אין כאן מקומו.
כי"א בתרא - והוסיף שכן המנהג.ועל זה גופא ההשגה, מדוע כאן זה "מדינא" ברכה לבטלה כאשר רק ציין את המנהג בא"י?
זה לא "תלתא", יש אולי "שלושים" מקומות אם לא יותר שמכריע להדיא כיש אומרים בתרא.ומה שציין את המנהג זו גריעותא, דגילה דעתו שכך הוא המנהג אבל לא כך היא ההלכה שיש לבטל את המנהג אצל אלה שנהגו כן.
וראה בשו"ע או"ח סי' ס' סעיף ד': "י"א שאין מצות צריכות כוונה, וי"א שצריכות כוונה לצאת בעשיית אותה מצוה, וכן הלכה".
ושם סימן סו סעיף ד: "יש מי שאומר שמפסיק ויש מי שאומר שאינו מפסיק, והלכה כדבריו".
ושם סי' פז סעיף ב: "יש מתירין ויש אוסרין, והלכה כדברי האוסרים".
ובתלתא הוי חזקה.
בכל מקרה יש לי קונטרס בשלבי עריכה שישנם כמה עשרות ראיות חזקות שהלכה כי"א בתרא.וממה נפשך, מדוע ראה השו"ע לציין שכן הלכה, אם יש כלל ברור שהלכה כי"א בתרא?
וכיצד השו"ע לא כתב כללים פשוטים בהקדמת חיבורו, למען ידע הקורא מה פסק להלכה?
וכיצד השו"ע עצמו לא הבין כן בטור ובשאר ראשונים, דהלכה כי"א בתרא? (ראה בקישור דלעיל).
עכ"פ כאשר הוסיף דברים, גילה דעתו שלא פסק כי"א בתרא אלא שכך הוא המנהג בא"י ותו לא. ומי שנוהג אחרת ימשיך במנהגו כמובן.
אז למה תלה הלכה זאת בתור "המנהג" לא סתם דבריו?הדקדוק אינו מוכרח כלל, דבפשטות אם כתב שזה המנהג, כך צריך לנהוג, ואף אחד לא יעלה בדעתו אחרת.
ענית לך כמה פעמים כבר.מהיכי תיתי לגמד את פסק השו"ע ולהפוך זאת ל"מנהג" בעלמא, ומאידך גיסא לגבי ברכה על ההלל לצווח שזו ברכה לבטלה ולא סתם "מנהג"?
וסתר עצמו מסב"ל שאיך עושה נגד מרן???אינני מדבר באופן כללי על הנוהגים כך אלא על הגר"ע שסתר עצמו כאשר כתב וחזר וכתב שקיבלנו הוראות מרן, ומרן הוא מרא דאתרא וכו'.
עוד יש להקשות על פסקי הגרע"י, באופן כללי, גם מהעניין של נפילת אפים. לפי כל הראשונים ומרן השו"ע והאר"י, צריך לעשות נפילת אפים. מנהג לא ליפול ע"פ הוא בא רק בזמן הבא"ח, וכבר האריכו בזה במקו"א שאין שום הגיון לבטל את נפילת אפים נגד מנהג רוב הקהילות ופסק השו"ע והאר"י. אלא על כרחך, שיש דברים שהגרע"י נוקט דלא כשו"ע, גם כשזה מנהג מאוחר וקבלי וכדו'.
נידון כבר כאן בביאור דבריו במנהגים שהונהגו אחרי מרן.
זה לא "תלתא", יש אולי "שלושים" מקומות אם לא יותר שמכריע להדיא כיש אומרים בתרא.
ואדרבה מהמקומות האלה אולי אפשר להביא ראיה שסתם דבריו ומגלה לנו על השאר.
בכל מקרה יש לי קונטרס בשלבי עריכה שישנם כמה עשרות ראיות חזקות שהלכה כי"א בתרא.
(מקומות שהיש אומרים בתרא הם ג' או ב' עמודי הוראה.
מקומות שהכריע בב"י כי"א בתרא.
מקומות שהכריע במקום אחר בשו"ע כי"א בתרא)
אז למה תלה הלכה זאת בתור "המנהג" לא סתם דבריו?
וסתר עצמו מסב"ל שאיך עושה נגד מרן???
הרי קבלנו הוראות מרן!?
מעניין אז למה לא כתב כן על סתם ויש... (אפי' לאומרים שיש לחוש למה לא פירש זאת בשום מקום?)ובוודאי שלא לגלות לנו דרך רמזים וקודים ודילוגי אותיות שכן הוא מנהגו בכל ספרו, אלא לכתוב במפורש שבחר לו כלל זה.
לא אמרתי שזה ראיה מוכרחת.מי שרוצה לעקם ולסלף יכול להפוך כל ראיה נגדו לראיה בעדו. הרי ברור ופשוט לכל מעיין שכל המקומות הללו מוכיחים שהיכן שלא כתב "וכן הלכה", לא בא להכריע.
בכל מקרה יש לי קונטרס בשלבי עריכה שישנם כמה עשרות ראיות חזקות שהלכה כי"א בתרא.
(מקומות שהיש אומרים בתרא הם ג' או ב' עמודי הוראה, או רוב הפוסקים.
מקומות שהכריע בב"י כי"א בתרא.
מקומות שהכריע במקום אחר בשו"ע כי"א בתרא)
אם בבית יוסף סתם לך "וכן הלכה" "והכי נקטינן" נשאיר זאת בתור מחלוקת בגלל שבשו"ע הביא יש ויש!?גם אם הכריע בב"י, אין זה אלא גילוי מילתא לשו"ע, אבל בשו"ע לא הכריע. ו
מה יותר חזק מזה שבמקום אחר בשו"ע סתם כיש אומרים בתרא!?וכן אם הכריע במקום אחר.
מעניין אז למה לא כתב כן על סתם ויש... (אפי' לאומרים שיש לחוש למה לא פירש זאת בשום מקום?)