תכלת בזמן הזה בירור הדין ודעת רבותינו

ועוד מהרמב"ן (שלח) שכתב ולא תתורו וגו', שלא יהרהרו מן התכלת במינות או בעבודה זרה, אבל והיה לכם לציצית וראיתם אותו וזכרתם, עכל"ק, דמפורש יוצא מדברי קדשו דיש סכנה בתכלת שעל ידו יבואו להרהר במינות או בע"ז, אם לא יכוון במחשבתו בלתי לה' לבדו, ועל כן לא רצו לקבל דעתו בזה,
אלו הם דברי כפירה גמורה שע"י מצוות נגרם נזק {הכל מותר בשביל להתנגד לתכלת}
מי התנגד לתכלת מהסיבה הזאת???
אני דש בנושא הרבה זמן ולא מצאתי מי שמביא את דברי הרמב"ן כראיה לא להטיל תכלת [ואל תביא לי קונטרס שכתב אברך בן יומו].
 
מי התנגד לתכלת מהסיבה הזאת???
אני דש בנושא הרבה זמן ולא מצאתי מי שמביא את דברי הרמב"ן כראיה לא להטיל תכלת [ואל תביא לי קונטרס שכתב אברך בן יומו].
הבאתי את זה כאן
כמובן שזה לא הסיבה העיקרית שלו
 
פרשנות... אין בזה פחיתות לומר שלא יודע על הפורפורא כלל.
והראשל"צ שמביא מר' עזרא עטיה שלא לבש וחכם אפרים הכהן שלא לבש. גם יודע על הפורפורא ומתי הגיעה לעולם?
מותר לומר שלא יודעים במה מדובר ובזה רק מגדלים את כבודם
זה פגיעה גדולה

אדם שכותב תשובה על הנושא ולא טרח לבדוק את הא ב של הסוגיא חוץ מלגבב מקורות
 
זה פגיעה גדולה

אדם שכותב תשובה על הנושא ולא טרח לבדוק את הא ב של הסוגיא חוץ מלגבב מקורות
לא. פשוט לא אמרו לו שיש חילזון שצובע תכלת אין כאן שום פגיעה
 
איך אתה מצטט דברי הבל שכאלו? מצופה ממי שכבוד שמים חשוב לו למחות גם אם זה תואם את האינטרס האישי שלו
מחילה הייתי מצפה ממי שחשוב לו כבוד שמים שלא ידבר בגסות כלפי ת''ח בעלי הוראה מדור קודם גם אם הם לא מתאימים לאינדקס שלו.
 
איך אתה מצטט דברי הבל שכאלו? מצופה ממי שכבוד שמים חשוב לו למחות גם אם זה תואם את האינטרס האישי שלו
איני רואה מניעה לצטט דברי בעל הוראה מובהק בדור הקודם בשם חכמי דורו
ולגוש"ע, הרי גם לימוד הקבלה הוא מצוה וחיוב, ואעפ"כ יתכן מאד שיגרום נזק
[אכן, באמת אפשר לפרש בלשון הרמב"ן שרק אם לובש תכלת בלי לבן זה יכול לגרום נזק, ויל"ע בזה]
 
[אכן, באמת אפשר לפרש בלשון הרמב"ן שרק אם לובש תכלת בלי לבן זה יכול לגרום נזק, ויל"ע בזה]
ח"ו התכלת לא מעכבת הלבן והלבן לא התכלת. לא עושים כאלה חשבונות בקיום מצוות. ולהבדיל גייגר ימ"ש אמר שמילה גורם לשחיתות עפ"ל
 
מחילה הייתי מצפה ממי שחשוב לו כבוד שמים שלא ידבר בגסות כלפי ת''ח בעלי הוראה מדור קודם גם אם הם לא מתאימים לאינדקס שלו.
לך זה מתאים להגיד שמצוה דאורייתא גורמת רע?
 
לך זה מתאים להגיד שמצוה דאורייתא גורמת רע?
אינני חושב שזה טענה הלכתית בפני עצמה לפי קוצר דעתי. אך אני מבין מי שמביא נימוק זה בתוך שלל נימוקים.
וגם בזה נימוק כזה לומר מעצמי לא שייך שאומר.

אך לפי הרמב''ן יש על זה אזהרה בתורה.
רמב"ן על במדבר פרק טו פסוק לט: ואמר "ולא תתורו אחרי לבבכם", להזהיר ממנה, שלא יטעו בה, וזה הוא שדרשו רבותינו (ספרי שלח קטו) אחרי לבבכם, זו המינות, אשר אתם זונים, זו ע"ז, שלא יהרהרו מן התכלת במינות או בע"ז, אבל יהיה לכם הכל לציצית, וראיתם אותו, וזכרתם ואמרו ואחרי עיניכם זו זנות, כענין שכתוב ואנכי היודע ועד נאם ה' (ירמיה כט כג), והמשכיל יבין". עדיין אינני בדרגת משכיל של הרמב''ן שכתב ברמזים שהאר''י אומר שדבריו עמוקים ונסתרים.
בדרך אפשר לבאר הכוונה של אותו חכם שהיום חשש של מינות וכיו''ב קיים יותר, ע''פ דברי המשנה (מסכת ברכות פרק ט) "כָּל חוֹתְמֵי בְרָכוֹת שֶׁהָיוּ בַמִּקְדָּשׁ, הָיוּ אוֹמְרִים מִן הָעוֹלָם. מִשֶּׁקִּלְקְלוּ הַמִּינִין, וְאָמְרוּ, אֵין עוֹלָם אֶלָּא אֶחָד, הִתְקִינוּ שֶׁיְּהוּ אוֹמְרִים, מִן הָעוֹלָם וְעַד הָעוֹלָם".
ועיין בהגהת מהרי''ץ לבנו של הנפש החיים שבבית מקדש קיים היה העולם הרוחני מתחבר עם העולם הגשמי, ולא היה מי שיכחיש העולם הרוחני, אולם לאחר מכן הרוחניות נסתרת, ורבו המינים. ואכמ''ל.

נ.ב. לא הייתי יוצר מזה נימוק הלכתי מעצמי, אך לא הייתי מזלזל בת''ח גדול מדור קודם בעקבות שסבר שיש בזה סמך.
 
נדון אותך לכף זכות שאתה לא מתכוון באמת למה שאתה אומר,
ובתוך תוכך אתה רוצה להבין את דברי גדולי ישראל אך לא מצליח.
ואתה מצליח? שבאמת יודעים שזה חדש רק סתם כותבים בא"ח ור' עזרא עטייה
 
ח"ו התכלת לא מעכבת הלבן והלבן לא התכלת. לא עושים כאלה חשבונות בקיום מצוות. ולהבדיל גייגר ימ"ש אמר שמילה גורם לשחיתות עפ"ל
לא נהיגי גבן לכתוב "חס ושלום" על דברי הרמב"ן...
1749150737710.png
 
דרך אגב בועידה הקתולית השלישית יש עדות של ראשי הכנסיה שהיהודים לובשים פורפורא יקניתוס
לא. זה ראיה מוחצת {אא"כ תגיד שאין ראיה מכתבי הנוצרים ימ"ש } פשוט זה לא לפניי הספר. אך כתוב שם מפורש שהיהודים סוגדים ל"פורפורא יקינתון" אם אתה מכחיש שמה שיש לנו היום זה פורפורא {אין אדם מיושב שטוען כך} אז אין טעם להמשך הדיון
נשלח לי דבריו -
1749183169787.png
הרב ינקלביץ עצמו לא כתב כלל שזה ראיה לזיהוי המיורקס, והצדק איתו, כי בשנת 787 [ד"א תקמ"ז] כבר נגנזה התכלת
ודברי הכומרים ה"מלומדים" הנ"ל אינו אלא השערה שלהם, ואין כאן שום עדות איך נהגו היהודים
 
נשלח לי דבריו -
הצג קובץ מצורף 5824
הרב ינקלביץ עצמו לא כתב כלל שזה ראיה לזיהוי המיורקס, והצדק איתו, כי בשנת 787 [ד"א תקמ"ז] כבר נגנזה התכלת
ודברי הכומרים ה"מלומדים" הנ"ל אינו אלא השערה שלהם, ואין כאן שום עדות איך נהגו היהודים
גם לקרא עברית אתה לא יודע?
 
ותכלת זה הייקינתינה
א. דבר זה מקורו מ"תרגום השבעים" שאין לו סמכות
ב. "ייקינתינה" פירושו גוון כחול, וכמ"ש Fred H. Blume (כאן):
The blatta color was similar to flowing blood; the oxyblatta was a shade different, indicated by the prefix oxus which comes from the Greek word meaning blood; hyacinthine means hyacinth color [תרגום: צבע ה"בלטה" היה דומה לדם זורם; ה"אוקסיבלטה" היה בגוון שונה, המצוין על ידי הקידומת "אוקסוס" שמקורה במילה היוונית שמשמעותה דם; "יקינתין" פירושו צבע יקינתון].
ג. שים לב שאתה מחליף טענות, ואח"כ מאשים אותי בחוסר הבנת הנקרא...
 
א. דבר זה מקורו מ"תרגום השבעים" שאין לו סמכות
ב. "ייקינתינה" פירושו גוון כחול, וכמ"ש Fred H. Blume (כאן):

ג. שים לב שאתה מחליף טענות, ואח"כ מאשים אותי בחוסר הבנת הנקרא...
בקיצור פורפורא זה לא הפורפורא שלנו הייקינתינה זה לא תכלת.ועם ישראל {לפי ועידת ראשי הכנסיות} משתמש בפורפורא השניה ובייקינתינה השניה. ואולי גם העולם הוא לא אותו עולם של אז ובעולם של היום פורפורא זה משהו אחר נפלא
 
בקיצור פורפורא זה לא הפורפורא שלנו הייקינתינה זה לא תכלת.ועם ישראל {לפי ועידת ראשי הכנסיות} משתמש בפורפורא השניה ובייקינתינה השניה. ואולי גם העולם הוא לא אותו עולם של אז ובעולם של היום פורפורא זה משהו אחר נפלא
גם לקרא עברית אתה לא יודע?
 
בקיצור פורפורא זה לא הפורפורא שלנו
מעולם לא כתבתי משהו כזה
הייקינתינה זה לא תכלת.
גם זה לא כתבתי, מה שכתבתי הוא שייקנינתינה זה סך הכל שם של גוון
ועם ישראל {לפי ועידת ראשי הכנסיות} משתמש בפורפורא
הם מעולם לא כתבו כן, הם כתבו שלפי דעתם זה מה שכתוב ב"תורת משה" ותול"מ
 
מעולם לא כתבתי משהו כזה
נו אז כתוב שם שצבעו פורפורא למה אתה ממשיך להתנגד?
הם מעולם לא כתבו כן, הם כתבו שלפי דעתם זה מה שכתוב ב"תורת משה" ותול"מ
הם לא המציאו הם אמרו מה שראו בפועל שהיהודים לובשים
 
ראשי תחתית