מאמין בניסים
חבר קבוע
- הצטרף
- 7/1/25
- הודעות
- 382
שבזמן הזה איןציטטתי לעיל מדברי מהרח"ו האלשיך והאוה"ח שהוא רמוז בתוה"ק, אמנם זה לא תלמוד בבלי, אבל גם הם לא קטלי קניא והם אומרים שרמוז בתורה שבזה"ז אין תכלת. אני מעלה את הציטוט שוב.
הצג קובץ מצורף 3428
כנראה שהוא כתב 200 עמודים בגלל אנשים כמוך ...אני לא חושב שחכם נורמלי מסוגל לומר את הרעיונות שנאמרו פה באשכול אני חושב שצריך לקרוע עליו קריעה
גם הר' הלל טרח לכתוב 200 עמוד כדי ליפטר ממצוות תכלת ולא הספיק לו לומר האר''י סובר שאין בזמן הזה
אם התכלת ודאית אז מי שלא שם כופין אותו עד שתצא נפשו גם אם יטען שהארי אומר שאין היוםכנראה שהוא כתב 200 עמודים בגלל אנשים כמוך ...
אפשא לשאול אותך שאלה אישית ?אם התכלת ודאית אז מי שלא שם כופין אותו עד שתצא נפשו גם אם יטען שהארי אומר שאין היום
פעם שמונה עשרה שאני שואל אותך מדברי הזוהר לגבי תפילין בחוה"מ
אולי בזמן מסוים שייך לומר שלא שייכת מצוה מסוימת, ולא לבטל אותה חלילה, אלא רק לומר שבחשכת הגלות אינה שייכת
כמדומה שההיפך נכון, לכל א' יש תירוץ אחר איך המיורקס מסתדר עם דברי הגמ' והרמב"םמצאתי דברים שאמר הג"ר נחום מאיר רוזנברג שליט"א (בנו של גאב"ד ב"ד ב"ב) ראש ישיבת נחלת שני (נחליאל) בכנס חיזוק ללובשי תכלת, ודומני שיש בדבריו תשובה על לא מעט מהטענות שהועלו באשכול זה. (הדגשתי את הקטעים העיקריים לדעתי).
כשמדברים על הנושא של תכלת, אז באמת יש בזה הרבה נושאים שיש לדון בהם, לדבר בהם, למעשה, שבאים לדון על כל נושא בפני עצמו, אני חושב שזה מוסכם שכל נושא בפני עצמו, אז רוב מוחלט של מי שעסק בו ברור לו במאה אחוז כמו צד אחד, רק רואים משום מה, שכל אלו ששוללים את התכלת, כל אחד הגיע לזה מכיוון אחר,
יש בזה מחלוקת בין הרמ"א והש"ך (חו"מ סי' כ"ה ס"ב)אז באמת זה דבר שסתם צריך לדעת בגדרי אחרי רבים להטות, איך דנים כזה דבר.
יש לא מעט שיאמרו כןזה לא שמהיכא תיתי שיש כזה נידון, כולם יודעים שיש כזה נידון, אין אף אחד שחושב שהצד להגיד שזה התכלת זה המצאה, גם אלו שמכחישים את זה הם יודעים שהם צריכים הרבה לחשוב בשביל להכחיש את זה, זה לא משהו שאפשר להגיד מהיכא תיתי.
הישועות מלכו, הבית הלוי, הערוך השלחן - וכן הגר"ע יוסף, הגרי"ש אלישיב, הגר"ח קניבסקי, כולם סברו שהתכלת נגנז ואי אפשר לחדשו בזה"ז, ואין "מידע חדש" שהיה גורם להם לשנות את דעתם(בתגובה לשאלה, הרי גדולי הדור לא קיבלו את התכלת): קודם כל אני לא בטוח בעובדה. כן, אני לא יודע כמה מגדולי הדור באמת בדקו את הנושא והחליטו לא לקבל את זה. שוב, אם המידע שבגללו החליטו שלא לבדוק את הנושא הוא המידע שיש לך, אז יש לך הכרעה מהם שלא צריך לבדוק במקרה כזה. אבל אם אתה לא אוחז באותו מקום, אז אין לך הוראה של גדולי הדור. אז אמרתי יכול להיות שבן אדם לא צריך לבדוק, מותר לו להיות מה שנקרא ראש קטן, להגיד אם גדולי הדור לא בדקו אני גם לא צריך לבדוק, יכול להיות. אבל מי שכבר בדק וכבר רואה דברים שידוע שהם לא ראו, לפחות רובם, אז זה כבר נידון אחר, על הנידון הזה אין לו הוראה של גדולי הדור.
מאיפה ברור לך? אגב, התפא"י כותב שחז"ל ביטלו את התכלת [יש כח ביד חכמים כו']ומכיוון שברור שרבותינו הראשונים לא מסכימים לזה שאין המצווה נוהגת בזמן הזה ואין בזה מחלוקת כלל הלכה כמותם
להד"מ ולהד"מזה נראה לי ידוע לך דברי הגרא שאמר שלא כל דברי הארי מאליהו וכן חלק עליו כמה וכמה פעמים
מה הקשר? הנוצרים כפרו בתורה שבע"פ, אנחנו באים לדון ע"פ התורה שבידינואת הרעיונות האלה אמרו כבר הקדמונים הנקראים תלמידי ישוע הנצרי
חבל לא ללמוד מההיסטוריה
אולי, אלא שבתורה נאמר שזה כן נוהגאין הבדל בין מצוות תכלת לתפילין אם תכלת יכול להיות שעכשיו היא לא נוהגת אז אולי גם תפילין ומילה לא מתאימים לגלות
נכון. ואגב מבנו שמעתי שבמדה ומזדמן שילוח הקן גם בימי העומר, יש לעשות.גם הר' הלל טרח לכתוב 200 עמוד כדי ליפטר ממצוות תכלת ולא הספיק לו לומר האר''י סובר שאין בזמן הזה
מה שאמרת מהתפא''י אשמח לציטוט קראתי אותו כמה פעמים ולא ראיתי רמז לדבר זהכמדומה שההיפך נכון, לכל א' יש תירוץ אחר איך המיורקס מסתדר עם דברי הגמ' והרמב"ם
יש בזה מחלוקת בין הרמ"א והש"ך (חו"מ סי' כ"ה ס"ב)
יש לא מעט שיאמרו כן
הישועות מלכו, הבית הלוי, הערוך השלחן - וכן הגר"ע יוסף, הגרי"ש אלישיב, הגר"ח קניבסקי, כולם סברו שהתכלת נגנז ואי אפשר לחדשו בזה"ז, ואין "מידע חדש" שהיה גורם להם לשנות את דעתם
מאיפה ברור לך? אגב, התפא"י כותב שחז"ל ביטלו את התכלת [יש כח ביד חכמים כו']
להד"מ ולהד"מ
מה הקשר? הנוצרים כפרו בתורה שבע"פ, אנחנו באים לדון ע"פ התורה שבידינו
אולי גם תאמר שמי שיאמר שאין יובל נוהג בזה"ז הוא אפיקורס?
אולי, אלא שבתורה נאמר שזה כן נוהג
מה שאמרת מהתפא''י אשמח לציטוט קראתי אותו כמה פעמים ולא ראיתי רמז לדבר זה
הנה דברי גדול שבתלמידיו הגר"ח מוולאז'ין (בהקדמתו לבי' הגר"א על ספד"צ) -היו והיו זה דברים מפורשים בדברי תלמידיו [למעשה הגר''א חולק בלי להתבלבל כך שוודאי לא חשב שזה מאליהו
יפה כתב בזה חכם א' -חולק על י''ב חלות
ומה אם זה לא מפורש בגמ' אבל אפשר להוכיח כן מהגמ'?מי שיאמר שיובל לא נוהג בלי דרשת חז''ל אפיקורס הוא
כןאפשא לשאול אותך שאלה אישית ?
אם כן, שאלתי, האם אתה לובש תכלת, כן או לא ?
טוב אם כך, זה בסדר.
יש כאן חילזון שצובע תכלת. ולפסול אותו צריך לעבוד קשה. ולא עם דברי אגדה שקשים גם לכםכמדומה שההיפך נכון, לכל א' יש תירוץ אחר איך המיורקס מסתדר עם דברי הגמ' והרמב"ם
הרוב כאן שקר למשל הרב אלישיב רק אמר מי אמר שלא יוכח שזה לא החילזון ולא טוען נגנז נגד הרדב"ז ר"א בן הרמב"ם מהרי"ל לבוש שסברו שהוא קיים רק לא יודעים לצבוע או מה הואהישועות מלכו, הבית הלוי, הערוך השלחן - וכן הגר"ע יוסף, הגרי"ש אלישיב, הגר"ח קניבסקי, כולם סברו שהתכלת נגנז ואי אפשר לחדשו בזה"ז, ואין "מידע חדש" שהיה גורם להם לשנות את דעתם
פסק ברמב''ם ועוד הרבה ראשונים בהפטרה דברי אגדה, זה לא מוסיף כבוד לדיון. אבל קדמוך בזה.יש כאן חילזון שצובע תכלת. ולפסול אותו צריך לעבוד קשה. ולא עם דברי אגדה שקשים גם לכם
האם דמו שחור כדיו ?יש כאן חילזון שצובע תכלת. ולפסול אותו צריך לעבוד קשה. ולא עם דברי אגדה שקשים גם לכם
הרוב כאן שקר למשל הרב אלישיב רק אמר מי אמר שלא יוכח שזה לא החילזון ולא טוען נגנז נגד הרדב"ז ר"א בן הרמב"ם מהרי"ל לבוש שסברו שהוא קיים רק לא יודעים לצבוע או מה הוא
השוואה מדהימה! רק שזה גזה"כ וזה המצאהאולי גם תאמר שמי שיאמר שאין יובל נוהג בזה"ז הוא אפיקורס?
איזה רמב''ם ?פסק ברמב''ם ועוד הרבה ראשונים בהפטרה דברי אגדה, זה לא מוסיף כבוד לדיון. אבל קדמוך בזה.
בלי נדר, יש לי הרבה חומר על זה. אולי אעלה בהמשך, בצורה מסודרת.איזה רמב''ם ?
אין דין שיהיה שחור כדיו וממילא אין היתר לא ללבוש תכלת מחילזון אם הדם לא שחור כדיו. ולגופו של ענין הדם עם הסממנים והיורה הוא שחור כדיוהאם דמו שחור כדיו ?