תכלת בזמן הזה בירור הדין ודעת רבותינו

כולם טענות מגוחכות שאין טעם להתיחס כלל
כולם טענות מגוחכות? ובכן מדוע?
ולמה אתה כותב שהטענות מגוחכות אחרי שגדולי הפוסקים הביאו טענות אלו בתשובותיהם?

[אולי כשאין מה לענות כותבים שזו טענה מגוחכת ומסיימים?]
 
למעשה יש חילזון שצובע תכלת ומי שרוצה להגיע ולשלול חייב לבוא עם טענה ודאית אחרת זה חובה גמורה ללבוש
מי אמר שכל חלזון שצובע תכלת כשר למצוה??? למה זה חובה גמורה ללבוש אחרי שאינו אלא השערה בעלמא?

וראה מה שכתב הגאון רבי וייס שליט"א [שו"ת מנחת אשר ח"ב סי' ב'] -

1746176399896.png


ומכיון שאין זה אלא השערה בעלמא, חובת ההוכחה מוטלת על המחדשים, ולא על המחזיקים במנהג. אתה כל הזמן כותב כדבר פשוט ביותר שאם יש חלזון שצובע תכלת אז ודאי שחייבים ואין שום היתר להימנע מלהטילות בציצית, ואתה אפילו לא מבין בתמימותך מפני מה נשתברו כ"כ הרבה קולמוסים בסוגיא זו, והרי זה נושא כל כך פשוט ולא מסובך...

ידידי, מלבד ענייני הזיהוי שלא נתברר שהוא חלזון התכלת, וענייני הצבע שיש בזה מחלוקות גדולות מהו הצבע [ירוק או תכלת] ומהו הוא הגוון [כהה או בהיר], ומלבד ענין המסורת המדרשים ודברי האריז"ל, ישנם עוד הרבה נידונים שצריך לברר.

אל תכתוב את דבריך בכזו תמימות ופשטות, כאשר זה לא כך.
 
כי אחרת הגמ היתה מביאה שיש חילזון פסול
הגמרא הביאה את הסימנים לחלזון הכשר, למה צריך להביא סימנים? תמצא חלזון צובע תכלת והוא החלזון? ומפני מה הרמב"ם הביא סימנים אלו להלכה???
[ואל תענה לי שהסימנים נועדו לעזור לך למצוא אותו, כי הסימנים ממש לא עוזרים למצוא אותו, הם אולי מתיישבים איתו בדוחק].

וראה במנחת אשר (שם)

1746178551448.png
1746178572703.png
 
הגמרא הביאה את הסימנים לחלזון הכשר, למה צריך להביא סימנים? תמצא חלזון צובע תכלת והוא החלזון? ומפני מה הרמב"ם הביא סימנים אלו להלכה???
[ואל תענה לי שהסימנים נועדו לעזור לך למצוא אותו, כי הסימנים ממש לא עוזרים למצוא אותו, הם אולי מתיישבים איתו בדוחק].

וראה במנחת אשר (שם)

הצג קובץ מצורף 4204
הצג קובץ מצורף 4205
לך למקום הגבוה בעולם ששם זה א"י ואם לא היית יודע מה זה תמר היית מוצא פרי שיש לו לב אחד והיית מגיע לתמר? נו נו
 
לך למקום הגבוה בעולם ששם זה א"י ואם לא היית יודע מה זה תמר היית מוצא פרי שיש לו לב אחד והיית מגיע לתמר? נו נו
מה הקשר?
כאן מדובר בסימנים שניתנו כדי לזהות אותו
[דרך אגב, אם רוצים להבין גמרות, כדאי לעיין בפירש"י שעליהם]
 
לך למקום הגבוה בעולם ששם זה א"י ואם לא היית יודע מה זה תמר היית מוצא פרי שיש לו לב אחד והיית מגיע לתמר? נו נו
עכשיו נופל לי האסימון שיתכן בכלל שגם סוגיית יאוש שלא מדעת היא על פי אגדה וזה לא להלכה למעשה,
בדיוק כמו הגמרא של תמר שאין לו לב אחד.
 
מכלל הן אתה שומע לאו.
טוב אין לאן להתקדם חבל שאתה מפסיד מצוה מדאורייתא בגלל החברה
דרך אגב בועידה הקתולית השלישית יש עדות של ראשי הכנסיה שהיהודים לובשים פורפורא יקניתוס
 
טוב אין לאן להתקדם חבל שאתה מפסיד מצוה מדאורייתא בגלל החברה
וחבל שרוב גדולי ישראל נסחפים אחר החברה ולא מטילים תכלת בגלל שהם מפחדים שיצחקו עליהם...
דרך אגב בועידה הקתולית השלישית יש עדות של ראשי הכנסיה שהיהודים לובשים פורפורא יקניתוס
ומי אמר שהפורפורא של זמנם היא הפורפורא של ימינו? ומנין לך לסמוך על תרגומים מכתבים של אומות העולם להלכה?
וכבר כתב הגאון בעל מנחת אשר שליט"א
1747161545341.png
 
דרך אגה בועידה הקטולית השלישית יש עדות של ראשי הכנסיה שהיהודים לובשים פורפורא יקניתוס
לא שמעתי מעולם, ואשמח אם תציין את המקור
ניתן להניח שבדיקת המקור תגלה שאין כל קשר לנידון שלנו
 
וחבל שרוב גדולי ישראל נסחפים אחר החברה ולא מטילים תכלת בגלל שהם מפחדים שיצחקו עליהם...

ומי אמר שהפורפורא של זמנם היא הפורפורא של ימינו? ומנין לך לסמוך על תרגומים מכתבים של אומות העולם להלכה?
וכבר כתב הגאון בעל מנחת אשר שליט"א
הצג קובץ מצורף 4709
למה החק יעקב מספיק לו לועז אחד בשביל לדעת ששאלטין זה חסא וזה חזרת. ולנו לא מספיק עמים שלימים שקוראים לזה פורפורא דור אחר דור? וג שפות שקוראים לזה חילזון? התשובה היא כי קשה לקבל דבר חדש וזה פדיחות
 
למה החק יעקב מספיק לו לועז אחד בשביל לדעת ששאלטין זה חסא וזה חזרת. ולנו לא מספיק עמים שלימים שקוראים לזה פורפורא דור אחר דור? וג שפות שקוראים לזה חילזון?
מה הקשר בין זה לזה? יש הרבה ראיות שהפורפורא אינו התכלת ואין ראיה אחת ששאלטין זה לא חסה.
התשובה היא כי קשה
למרנן ורבנן גדולי ישראל
לקבל דבר חדש
כידוע שגדולי ישראל שמרנים
וזה פדיחות
שיש לנו כאלה רבנים מוזרים ומצחיקים.
 
נערך לאחרונה:
בקיצור מה שנכתב שם אינו ראיה לכלום, ואתה פשוט מתבייש להודות בזה...
לא. זה ראיה מוחצת {אא"כ תגיד שאין ראיה מכתבי הנוצרים ימ"ש } פשוט זה לא לפניי הספר. אך כתוב שם מפורש שהיהודים סוגדים ל"פורפורא יקינתון" אם אתה מכחיש שמה שיש לנו היום זה פורפורא {אין אדם מיושב שטוען כך} אז אין טעם להמשך הדיון
 
לא. זה ראיה מוחצת {אא"כ תגיד שאין ראיה מכתבי הנוצרים ימ"ש } פשוט זה לא לפניי הספר. אך כתוב שם מפורש שהיהודים סוגדים ל"פורפורא יקינתון" אם אתה מכחיש שמה שיש לנו היום זה פורפורא {אין אדם מיושב שטוען כך} אז אין טעם להמשך הדיון
כבר הבאתי לעיל את דברי הגר"א וייס שליט"א, ולחיבת הקודש (ולטובת מי שלא הבין) אעתיקו שוב:
1748186455438.png
 
לא. זה ראיה מוחצת {אא"כ תגיד שאין ראיה מכתבי הנוצרים ימ"ש } פשוט זה לא לפניי הספר. אך כתוב שם מפורש שהיהודים סוגדים ל"פורפורא יקינתון" אם אתה מכחיש שמה שיש לנו היום זה פורפורא {אין אדם מיושב שטוען כך} אז אין טעם להמשך הדיון
אז נמתין עד שנראה
[רק אציין שזה מוזר ש"ראיה ברורה" כזו נזכר בהערה באיזה מאמר ולא פורסם ב"אותיות קידוש לבנה" בכל מקום, ועכ"פ כשנראה את גופם של דברים נוכל לדון לגוש"ע]
 
אז נמתין עד שנראה
[רק אציין שזה מוזר ש"ראיה ברורה" כזו נזכר בהערה באיזה מאמר ולא פורסם ב"אותיות קידוש לבנה" בכל מקום, ועכ"פ כשנראה את גופם של דברים נוכל לדון לגוש"ע]
בזה אני נאלץ להסכים איתך אך הוא עצמו כותב שזה הראיה הכי חזקה לזיהוי
 
שאלו את הרב בעדני על התכלת החדשה וענה "כבר דנו בזה לפני 200 שנה". ואח"כ ינפנפו בגדולי ישראל... אני אומר מידיעה ברורה גדו"י לא יודעים שיש כאן חילזון אמיתי שצובע תכלת, וחושבים שזה השערה כמו הראדזינר בזמנו...
 
שאלו את הרב בעדני על התכלת החדשה וענה "כבר דנו בזה לפני 200 שנה". ואח"כ ינפנפו בגדולי ישראל... אני אומר מידיעה ברורה גדו"י לא יודעים שיש כאן חילזון אמיתי שצובע תכלת, וחושבים שזה השערה כמו הראדזינר בזמנו...
גדולי ישראל לא יודעים... המשב"קים העלימו מהם... הם חיים בעולם אחר ולא יודעים מה קורה...
השתגעת???
אם כל ילד בגיל 10 יודע שיש תכלת חדשה למה שהם לא ידעו???

ובמענה לשאלתך, ככל הנראה כוונת הרב בעדני זצ"ל שדנו בזה לפני מאתים שנה, דסבירא ליה שאין לחדש מצוה בזמן הזה בלי מסורת, או מכיון שכתוב במדרשים שנגנז ובכתבי האר"י מבואר שלא שייך בזה"ז, להכי סבירא ליה שאין לחלק אם זה תכלת ראדזין או תכלת פורפורא המכונה אק"ק.
ולבד מזאת, רבים מגדו"י התייחסו להדיא לפורפורא.
 
שאלו את הרב בעדני על התכלת החדשה וענה "כבר דנו בזה לפני 200 שנה". ואח"כ ינפנפו בגדולי ישראל... אני אומר מידיעה ברורה גדו"י לא יודעים שיש כאן חילזון אמיתי שצובע תכלת, וחושבים שזה השערה כמו הראדזינר בזמנו...​
כבר כתבתי לעיל -​
שותא דמר לא ידענא, איזה קושיות הקשו על הדיונון שאינן שייכות על המיורקס?
עיקר טענת גדו"י נגד האדמו"ר מראדזין היתה שלא שייכת לחדש את התכלת בזמנינו בכלל, וכמ"ש בשו"ת ישועות מלכו (סי' ב') ש"דעת גדולי ישראל שהאידנא נגנז ושאין אנו מחוייבין בתכלת", וכ"כ הערוך השלחן (סי' ט' סי"ב) ש"לא היה לו [להאדמו"ר מראדזין] שומע מגדולי הדור ומכלל ישראל, ונתבטל הדבר עד כי יבא גואל צדק בב"א", וכן הובא בשם הבית הלוי (עי' ישורון ח"י עמ' תער"ב, שיעורי רבינו יחיאל מיכל מנחות מ"ד ע"א, שיעורים לזכר אבא מארי עמק רכ"ח, ועוד) ובשם הגאונים ממונקאטש השב שלמה, הדרכי תשובה, והמנחת אלעזר, זצ"ל (מאסף לכל המחנות סי' ט' ס"ק י"ד), ועוד.
ומהראוי להעתיק דברי ספר שלחן מלכים ["להגאון הגדול בעל הוראה מובהק מוהר"ר משה צבי לאנדא זצ"ל דומ"צ קליינווארדיין" (לשון שו"ת באר משה ח"ה סי' כ')] (דף ר"י ואילך) שסיכם דעת חכמי דורו, וז"ל:​
הנה, בדור שלפנינו קם הגאון המפורסם מה"ו גרשון חנוך זצ"ל מראדזין ברוחב בינתו ועוצם חכמתו, ויגע וטרח הרבה עד שלפי דעתו מצא החלזון בגבול ים התיכון במדינות איטליא, נקרא בלשון העם דג הדיו (טינטענפיש), יען כי יכיל בקרבו דם השחור כדיו, והדם הזה אינו דם חיותו אך הוא מכונס בכיס, ורצה להחזיר עטרת מצות ציצית ליושנה, עם פתיל תכלת בראשה.
ואם כי מצד הדין, אף אם לא כיון אל האמת, אין שום קפידא, דחוטי לבן שצובען בצבע גם כן כשרים ... וא"כ בדין היה שיקובלו דבריו מצד הספק, אפילו רק אחד מאלף, אולי מצא החלזון האמיתי, אעפי"כ לא עלתה בידו לצוד חכמי דורו במצודתו ולא קבלו דבריו, כי לפי"ד רז"ל במד"ר ותנחומא (שלח) נגנז החלזון, ... ונסתייעו מהאר"י ז"ל שבזמן הזה אין מצוה בתכלת, ומעבודת ישראל (פ"ג דאבות מ"ד) שכתב עכשיו אין צריכין לתכלת, כי בלא זה לבבות ישראל נכנעים מגודל הצרות העוברים עלינו, ואדרבה צריך לחוט לבן להזכיר שאף על פי כן חסד הבורא עלינו ולא יעזבנו נצח, עכל"ק.
ועוד מהרמב"ן (שלח) שכתב ולא תתורו וגו', שלא יהרהרו מן התכלת במינות או בעבודה זרה, אבל והיה לכם לציצית וראיתם אותו וזכרתם, עכל"ק, דמפורש יוצא מדברי קדשו דיש סכנה בתכלת שעל ידו יבואו להרהר במינות או בע"ז, אם לא יכוון במחשבתו בלתי לה' לבדו, ועל כן לא רצו לקבל דעתו בזה, ואם שברב גדלו סיבב כוונת הרמב"ן והאריז"ל והעבודת ישראל לדעתו, לא שמעו לקולו, עיין ערוך השלחן (סי' ט' סעי' י"ב).​
 
שאלו את הרב בעדני על התכלת החדשה וענה "כבר דנו בזה לפני 200 שנה". ואח"כ ינפנפו בגדולי ישראל... אני אומר מידיעה ברורה גדו"י לא יודעים שיש כאן חילזון אמיתי שצובע תכלת, וחושבים שזה השערה כמו הראדזינר בזמנו...
גדולי ישראל לא יודעים... המשב"קים העלימו מהם... הם חיים בעולם אחר ולא יודעים מה קורה...
השתגעת???
אם כל ילד בגיל 10 יודע שיש תכלת חדשה למה שהם לא ידעו???

ובמענה לשאלתך, ככל הנראה כוונת הרב בעדני זצ"ל שדנו בזה לפני מאתים שנה, דסבירא ליה שאין לחדש מצוה בזמן הזה בלי מסורת, או מכיון שכתוב במדרשים שנגנז ובכתבי האר"י מבואר שלא שייך בזה"ז, להכי סבירא ליה שאין לחלק אם זה תכלת ראדזין או תכלת פורפורא המכונה אק"ק.
ולבד מזאת, רבים מגדו"י התייחסו להדיא לפורפורא.
לפני מאתיים שנה הראדזינר עדיין לא נולד.
 
גדולי ישראל לא יודעים... המשב"קים העלימו מהם... הם חיים בעולם אחר ולא יודעים מה קורה...
השתגעת???
אם כל ילד בגיל 10 יודע שיש תכלת חדשה למה שהם לא ידעו???

ובמענה לשאלתך, ככל הנראה כוונת הרב בעדני זצ"ל שדנו בזה לפני מאתים שנה, דסבירא ליה שאין לחדש מצוה בזמן הזה בלי מסורת, או מכיון שכתוב במדרשים שנגנז ובכתבי האר"י מבואר שלא שייך בזה"ז, להכי סבירא ליה שאין לחלק אם זה תכלת ראדזין או תכלת פורפורא המכונה אק"ק.
ולבד מזאת, רבים מגדו"י התייחסו להדיא לפורפורא.
פרשנות... אין בזה פחיתות לומר שלא יודע על הפורפורא כלל.
והראשל"צ שמביא מר' עזרא עטיה שלא לבש וחכם אפרים הכהן שלא לבש. גם יודע על הפורפורא ומתי הגיעה לעולם?
מותר לומר שלא יודעים במה מדובר ובזה רק מגדלים את כבודם
 
ועוד מהרמב"ן (שלח) שכתב ולא תתורו וגו', שלא יהרהרו מן התכלת במינות או בעבודה זרה, אבל והיה לכם לציצית וראיתם אותו וזכרתם, עכל"ק, דמפורש יוצא מדברי קדשו דיש סכנה בתכלת שעל ידו יבואו להרהר במינות או בע"ז, אם לא יכוון במחשבתו בלתי לה' לבדו, ועל כן לא רצו לקבל דעתו בזה,
אלו הם דברי כפירה גמורה שע"י מצוות נגרם נזק {הכל מותר בשביל להתנגד לתכלת}
 
פרשנות... אין בזה פחיתות לומר שלא יודע על הפורפורא כלל.
והראשל"צ שמביא מר' עזרא עטיה שלא לבש וחכם אפרים הכהן שלא לבש. גם יודע על הפורפורא ומתי הגיעה לעולם?
מותר לומר שלא יודעים במה מדובר ובזה רק מגדלים את כבודם
מותר לומר שהם לא יודעים, אבל זה מטופש. אין סיבה שהם לא ידעו אם אתה יודע.
הם חיים בחלל??? יש סביבם איזה וואקום??? למה שלא ידעו???
מה שיש הרבה רבנים שמביאים ראיה מחכמי הדורות הקודמים שלא הטילו תכלת, כוונתם שהם התנגדו כיון שלא מחדשים מצוה אלא ע"פ מסורת, או מפני שבמדרש כתוב שנגנז, או שנקטו כדברי האר"י וכמשנ"ת לעיל.
אבל למה אני טורח להסביר שוב? מי שלא הבין פעם ראשונה כנראה לא יבין פעם שניה.
 
ראשי תחתית