באנר תרומה

תורת רבי יעקב חיים סופר שליט"א

  • יוזם האשכול יוזם האשכול חיי עולם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
ראש ישיבת פוניבז', הרב פוברסקי, אמר כי הרב עובדיה היה מנהיג הדור וחכם הדור.
מצחיק אותי איך אתה מצטט את ר' בערל
שאיני יודע אם פעם בחייו פתח יביע אומר אפי' בעמ' הראשון
 
סליחה שהעתקתי את כל זה פשוט זה בא לטענות שהרב עובדיה היה יותר "בקיאותי" מ"עיוני"...

זה בסדר, בלאו הכי החברים כתבו כאן את תחושותיהם האישיות (כתוצאה מלימודם) ולא יועיל שום שבח שאמר גדול פלוני על חבירו.

אגב אשמח לראות חידוש שחידש הגר"ע יוסף בכח עיונו, במקום העתק הדבק של שבחים ששיבחוהו.
 
אגב אשמח לראות חידוש שחידש הגר"ע יוסף בכח עיונו, במקום העתק הדבק של שבחים ששיבחוהו.
למדת את התשובה של דוד שמש? התשובה של היתר מכירה?
זה לא רק תשובות בקיאותיות עצומות.
זה תשובות עיוניות בעצמה שאין כמותה. (עיין יבי"א ח"ד סי' לד עד אות לב כמה "עיון" יש על פסיק רישיה)
 
הרב "אור יעקב" שליט"א
אתה רק מוצץ מאחרים שיחטאו בזלזול במרן זצ"ל

כולם כאן מודים שהיה גדול וענק, והדיון הוא לא מי יותר גדול, אלא בנקודה היותר דומיננטית בין שניהם - עיון או בקיאות.
ובשטחיות נראה שכך מרן בעצמו אמר:
 

קבצים מצורפים

למדת את התשובה של דוד שמש? התשובה של היתר מכירה?
זה לא רק תשובות בקיאותיות עצומות.
זה תשובות עיוניות בעצמה שאין כמותה. (עיין יבי"א ח"ד סי' לד עד אות לב כמה "עיון" יש על פסיק רישיה)

ביקשתי ממך שתצביע לי על מהלך ספציפי שיש בו חידוש, דרך חדשה בהבנת הרמב"ם (למשל), או דרך חדשה בהבנת הגמ'. חידושי סברות שעל פיהם הכריע להלכה, דברים שאינם מופיעים בפוסקים שקדמוהו.

אתה שולח אותי לעיין בסימנים ארוכים, זה רק מוכיח על הגישה החובבנית שלך.
 
ביקשתי ממך שתצביע לי על מהלך ספציפי שיש בו חידוש, דרך חדשה בהבנת הרמב"ם (למשל), או דרך חדשה בהבנת הגמ'. חידושי סברות שעל פיהם הכריע להלכה, דברים שאינם מופיעים בפוסקים שקדמוהו.

אתה שולח אותי לעיין בסימנים ארוכים, זה רק מוכיח על הגישה החובבנית שלך.
אתה כנראה לא יודע מהו כ"כ "עיון".

זה גוף העיון לדון בדברים חדשים שלא דנו בהם הפוסקים לדמות מילתא למילתא לחדש דברים, כדוגמת דוד שמש, מקרר וכו'.

אין לי בראש דוגמאות ספציפיות למה שכתבת, אם תרצה אולי אני יבדוק ביום אחר...
 
כדי לדמות מילתא למילתא צריך בסך הכל שכל ישר, לא נדרש כאן עיון וגאונות מיוחדים. זה מה שעשו כל הפוסקים האחרונים, ודימוי מילתא זה לא חידוש בסוגיא.
 
כעי"ז התבטא הגראי"ל שטיינמן זצ"ל כשיצא מרן הגרע"י מניחום אבלים על אשתו, כפי שכתב משמשו הרב לוינשטיין בספרו.
למען הדיוק, אלו דבריו (ספר "הפנקס" - קטעים מתוך יומנו האישי של הג"ר יצחק לווינשטיין זצ"ל, עמ' 189):
בלילה ישבתי עימו לבד בחדר ודיבר שזה כבוד שמגיע הרב הספרדי הכי חשוב לנחם, וגם בין האשכנזים הוא נחשב לת"ח. נכון שהוא לא בדרך הלימוד שלנו, אבל בדורות קודמים זה היה נחשב לת"ח. והוסיף שאדמורי"ם וראשי ישיבות באים לנחמו, וממש שמח שיש שלום ביהדות החרדית.
וע"ע -
 
ראשי תחתית