הבנתי שכן נמצא בשוק…כמו כן מדוע קרוב לכמה שנים לא ניתן להשיג את הסר קול יעקב מהדורה חדשה?
הבנתי שכן נמצא בשוק…כמו כן מדוע קרוב לכמה שנים לא ניתן להשיג את הסר קול יעקב מהדורה חדשה?
א. למה נזכרת עכשיו להזדעזע שוב?מזעזע אני כעת כי לפני כשנה זכיתי להיות אצל מרן הגריח״ס בשיחת מוסר שנתן בישיבתו על שמירת הלשון
והשפיעה עלי מאד
מרן נכנס להיכל הישיבה בהכרזת מי רוצה חיים מי רוצה חיים
ואני זוכר את ההשפעה של זה
(ואפילו כמה חודשים לאחר מכן זכיתי להיות אצלו וסיפרתי לו שזה השפיע עלי ושמח בזה)
זה עשה לי תיקון אוטומטי התכוונתי נזכרא. למה נזכרת עכשיו להזדעזע שוב?
המכתב מאד יפה.על זה גופא אני מדבר, על תוכן עמוק ומחושבן ובשדות שלא חרש אדם שם, עמקות שנובעת מבקיאות מבהילה.
וכפי שהעיד הרבי זצ"ל על עצמו, "שיטתי בזה להוסיף עוד נקודה – על דרך שהבליט והדגיש הגאון הרוגוצ'ובי – למצוא המשותף שבעניין פרטי זה שבתורה עם עוד פרטים, הכלל והגדר המאחדים. ומובנת העמקות ועל אחת כמה וכמה הרחבות – הבאות על ידי זה" (שערי הלכה ומנהג, חלק יורה דעה, עמ' קנא).
עיין למשל במכתב הרבי אל הגאון הרוגצ'ובר (גאון מבהיל בפני עצמו), ובביאור שטרחו לכתוב על מכתב זה.
כמו כן גדולים רבים שנפגשו עמו תיארו לאחר מכן את גאונותו העצומה בכל תחום אפשרי. הגר"מ אליהו אמר: "הגאונות של הרבי היא נוראה ומדהימה. על קדושתו של הרבי בכלל אין מילים. אדם גדול שהוא בקי וגם עמקן, זהו משהו נדיר. אבל לא רק זה, אדם כמוהו שבקי בש"ס ובפוסקים, בקבלה, מהזוהר והאר"י עד אחרוני האחרונים, ובקי בהם לא מקופיא אלא ממש לעומקם של דברים, זה נדיר זה רק כוח עילאי! כל זה מוכיח שזה לא טבעי, נשמה קדושה מיוחדת. הרגשתי בו נשמה קדושה מיוחדת, נשמה לא פרטית אלא נשמה כללית של כלל ישראל".
מה רצית להוכיח מדברי הגר"מ אליהו על הגאונות של הרבי מליובאוויטש?
למה תלמידי חב"ד לא מופלגים בגאונות ולומדות כמו רבם, היינו בדרכו ובתורתו
עצה טובה, מהוויכוח הנוכחי - חזון איש לעומת הרמ"מ, תברח כמו מאש. בכל מקרה יצא לך ביזיון על אחד הגדולים. אין עניין להשוות בכוח על מיטת סדום שתי אסכולות שאינן קרובות ואינן נוגעות ואינן פוגעות.
דיברנו על עיון בלומדות ובעומק התורה, ואתה מתייחס כעת למוח גאוני באופן כללי
הטירחא לבאר מיותרת כיון שהמכתב ברור גם כך וזה סתם שטורעם חבדי שצריך כמה עמודי ביאור.על זה גופא אני מדבר, על תוכן עמוק ומחושבן ובשדות שלא חרש אדם שם, עמקות שנובעת מבקיאות מבהילה.
וכפי שהעיד הרבי זצ"ל על עצמו, "שיטתי בזה להוסיף עוד נקודה – על דרך שהבליט והדגיש הגאון הרוגוצ'ובי – למצוא המשותף שבעניין פרטי זה שבתורה עם עוד פרטים, הכלל והגדר המאחדים. ומובנת העמקות ועל אחת כמה וכמה הרחבות – הבאות על ידי זה" (שערי הלכה ומנהג, חלק יורה דעה, עמ' קנא).
עיין למשל במכתב הרבי אל הגאון הרוגצ'ובר (גאון מבהיל בפני עצמו), ובביאור שטרחו לכתוב על מכתב זה.
תוכל למנות עשרה ספרים בלימוד, חידושי ש"ס או תשובות בהלכה, שיצאו על ידיהם בעשר השנים האחרונות - ואינם קשורים במישרין או בעקיפין לתורת חב"ד?
כל הרבנים שמנית הם מבוגריםגם אני יושב בתוך עמי, ולא בתוך חסידי חב"ד, כך שאין לי היכרות עם כולם, ובוודאי שאין לי אינדיקציה לספרים שהם כתבו.
בחיפוש פשוט בגוגל אחר שמות מוכרים, אני יכול למנות את הספר ידבר שלום (שני כרכים) של הרב וולפא, ביאורים ופלפולים, על ספרי יד החזקה של הרמב"ם. מהספר הודפסו שני תדפיסים: רודף ובא במחתרת - עיונים בסוגיית "רודף ובא במחתרת" שבספר הרמב"ם. ובערת הרע מקרבך עיונים בסוגיית "ובערת הרע מקרבך" שבספר הרמב"ם.
ספר נוסף הוא פרדס שלום - שער ההלכה, שאלות ותשובות בארבעת חלקי השולחן ערוך וביאורים בש"ס וברמב"ם בהלכות שבת, הלכות פסח, בשר בחלב ועוד.
עוד רב מפורסם בחסידות חב"ד הוא הרב זאב דב סלונים, שכתב את הספר שערי הלכה, שו"ת בהלכה שלושה כרכים.
ועוד לו סדרת ספרים בשם הליכות עולם, דיני ומנהגי חודש אלול, ראש השנה ויום כיפור, בהוצאת מכון לחקר ההלכה שעל ידי מכון הרב פרנק, שלושה כרכים.
ספרים נוספים שלו - פרדס הפרשה, פרדס החגים.
עוד רב מפורסם בחסידות חב"ד הוא הרב אליהו יוחנן גור אריה, מספריו: חקרי מנהגים (ברלין) (2 כרכים) - חקירות מנהגי קהילת ברלין, ברית נתן - טעמי הלכה ומנהג לברית מילה, ילקוט גור אריה (2 כרכים), ושו"ת גור אריה.
ואני ממכתב זה לא רואה עמקות יוצאת דופן
אדרבה תביא.כפי שכתבתי, יש הרבה עמקות במהלכים שלו שפורסמו בספריו הרבים, ואין כאן המקום לפורטם, את המכתב הזה הבאתי כדי לתת דוגמא מהמו"מ שהיה בין הרבי לבין הרוגצ'ובר, שהרבי אהב את שיטתו.
שאלתי אותו למה לפעמים כתוב מנלן ולפעמים מנא הני מילי והתחיל להביא עשרות גמ' ליסד את החילוק שמנלן הוא מסכים רק שואל מנלן ומנא הני מילי רוצה לחלוק ושהביא דוגמאות האריך להוכיח ע"פ דיוקים מרש"י תו"ס ושאר ראשוניםאנא שתפינו במו"מ.
יש מי שכתב את החילוק הזה, או שזה יסוד שלו?שאלתי אותו למה לפעמים כתוב מנלן ולפעמים מנא הני מילי והתחיל להביא עשרות גמ' ליסד את החילוק שמנלן הוא מסכים רק שואל מנלן ומנא הני מילי רוצה לחלוק ושהביא דוגמאות האריך להוכיח ע"פ דיוקים מרש"י תו"ס ושאר ראשונים
אני לא יודע מה גורם לך לעוות את דבריי בצורה הזויה שכזו, ועוד להכניס לדיון הזה שמות של גויים כמו מוצרט. הכל בסדר איתך?
הגאונות שדיברתי עליה היא גאונות בלומדות ותו לא, שהיא נגזרת ממוחו הגאוני בשילוב עם בקיאותו כמעט בכל ספר קודש שנדפס עלי אדמות.
מי טל על הש"ס, של הרב קלמנסון. ורשימות שיעורים של אחיו התאום.תוכל למנות עשרה ספרים בלימוד, חידושי ש"ס או תשובות בהלכה, שיצאו על ידיהם בעשר השנים האחרונות - ואינם קשורים במישרין או בעקיפין לתורת חב"ד?