תורת רבי יעקב חיים סופר שליט"א

  • יוזם האשכול יוזם האשכול חיי עולם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
מזעזע אני כעת כי לפני כשנה זכיתי להיות אצל מרן הגריח״ס בשיחת מוסר שנתן בישיבתו על שמירת הלשון
והשפיעה עלי מאד
מרן נכנס להיכל הישיבה בהכרזת מי רוצה חיים מי רוצה חיים
ואני זוכר את ההשפעה של זה
(ואפילו כמה חודשים לאחר מכן זכיתי להיות אצלו וסיפרתי לו שזה השפיע עלי ושמח בזה)
 
מזעזע אני כעת כי לפני כשנה זכיתי להיות אצל מרן הגריח״ס בשיחת מוסר שנתן בישיבתו על שמירת הלשון
והשפיעה עלי מאד
מרן נכנס להיכל הישיבה בהכרזת מי רוצה חיים מי רוצה חיים
ואני זוכר את ההשפעה של זה
(ואפילו כמה חודשים לאחר מכן זכיתי להיות אצלו וסיפרתי לו שזה השפיע עלי ושמח בזה)
א. למה נזכרת עכשיו להזדעזע שוב?
ב. היכן ניתן לשמוע את השיחות של הרב? בקול הלשון יש מאגר ישן [עד הקורונה]
 
על זה גופא אני מדבר, על תוכן עמוק ומחושבן ובשדות שלא חרש אדם שם, עמקות שנובעת מבקיאות מבהילה.

וכפי שהעיד הרבי זצ"ל על עצמו, "שיטתי בזה להוסיף עוד נקודה – על דרך שהבליט והדגיש הגאון הרוגוצ'ובי – למצוא המשותף שבעניין פרטי זה שבתורה עם עוד פרטים, הכלל והגדר המאחדים. ומובנת העמקות ועל אחת כמה וכמה הרחבות – הבאות על ידי זה" (שערי הלכה ומנהג, חלק יורה דעה, עמ' קנא).

עיין למשל במכתב הרבי אל הגאון הרוגצ'ובר (גאון מבהיל בפני עצמו), ובביאור שטרחו לכתוב על מכתב זה.
המכתב מאד יפה.
א.אגב לא הבנתי מדוע א''א לומר גם בריאה הסמוכה לדופן שמתלא תלי וקאי להיכן ידבק הסירכא והוי טריפה על תנאי
ב. ואע''פ שאי''ז דומה לכסדרן שמעיקרא אין אני רואה זאת בתור טריפה כיון שאני יודע לכשייצא כאן סירכא היא תסתום הנקב
ג. אבל באמת שגם שם זה על תנאי שהלא אין ברור שיצא ליחה ועל צד שייצא ליחה זה יהיה כשר וכיון שאומרים על תנאי מדוע א''א לומר כן גם בריאה המוכה לדופן

ודרך אגב ראיתי שכתב בשם תוס' שדרוסה איננה משם נקובה ולהעיר שברש''י מוכח שפליג על תוס' וס''ל שהוא משום נקובה.
 
כמו כן גדולים רבים שנפגשו עמו תיארו לאחר מכן את גאונותו העצומה בכל תחום אפשרי. הגר"מ אליהו אמר: "הגאונות של הרבי היא נוראה ומדהימה. על קדושתו של הרבי בכלל אין מילים. אדם גדול שהוא בקי וגם עמקן, זהו משהו נדיר. אבל לא רק זה, אדם כמוהו שבקי בש"ס ובפוסקים, בקבלה, מהזוהר והאר"י עד אחרוני האחרונים, ובקי בהם לא מקופיא אלא ממש לעומקם של דברים, זה נדיר זה רק כוח עילאי! כל זה מוכיח שזה לא טבעי, נשמה קדושה מיוחדת. הרגשתי בו נשמה קדושה מיוחדת, נשמה לא פרטית אלא נשמה כללית של כלל ישראל".

1. מה רצית להוכיח מדברי הגר"מ אליהו על הגאונות של הרבי מליובאוויטש?

2. למה תלמידי חב"ד לא מופלגים בגאונות ולומדות כמו רבם, היינו בדרכו ובתורתו, כי אם בתורת החסידות בעיקר. בעוד שתלמידי החזון איש, ותלמידי תלמידיהם, שקועים כל היממה בהוויות אביי ורבא, בכל חלקי התורה, בעיון ובעומק הסברות (חוץ מקבלה וחסידות, כמובן).

עצה טובה, מהוויכוח הנוכחי - חזון איש לעומת הרמ"מ, תברח כמו מאש. בכל מקרה יצא לך ביזיון על אחד הגדולים. אין עניין להשוות בכוח על מיטת סדום שתי אסכולות שאינן קרובות ואינן נוגעות ואינן פוגעות.

כל אחד בדרכו ובעבודת השם שלו, ההשוואה לא קשורה ולא מתאימה.
 
עצה טובה, מהוויכוח הנוכחי - חזון איש לעומת הרמ"מ, תברח כמו מאש. בכל מקרה יצא לך ביזיון על אחד הגדולים. אין עניין להשוות בכוח על מיטת סדום שתי אסכולות שאינן קרובות ואינן נוגעות ואינן פוגעות.

אין כאן ויכוח כלל, אלא כל אחד כותב מה שנראה לו, ולמרות האסכולות השונות, מוח גאוני הוא ענין אחד, ושניהם גאונים, רק שאני חושב שהרבי מליובאוויטש גאון יותר, ואחרים יכולים לחשוב אחרת, מבלי לבזות אף אחד ח"ו.
 
טוב, שינית קצת את הנקודה, ואתה מדבר כעת על 'מוח גאוני', ובזה אינני יודע להביע דעה. אם מדברים על מוח גאוני תוכל לצרף גם את ליאונרדו דה וינצ'י ואת וולפגנג אמדאוס.

דיברנו על עיון בלומדות ובעומק התורה, ואתה מתייחס כעת למוח גאוני באופן כללי, ובהחלט היה לו מוח גאוני, זכר כל פרט וכל איש, ידע לנווט ספינה מסורבלת וכבדה ואף לנהל הרבה מענייני הכלל מעבר לחצרו, בלי מנוחה מחד ובלי התפרצויות מאידך, ברוגע ובעקביות וביסודיות, כאמור זה נושא אחר.

לגבי עיסוק בש"ס ופוסקים בחב"ד, המשפט "כפי שטועים לחשוב", שייך למאורעות היסטוריים או למושגים מופשטים. שם תוכל לומר שאחרים טועים לחשוב, כי אתה יודע יותר. אבל מחילה, בתוך עמנו אנחנו יושבים, נמצאים גם בבתי מדרש של חב"ד וגם של מקומות אחרים. תוכל למנות עשרה ספרים בלימוד, חידושי ש"ס או תשובות בהלכה, שיצאו על ידיהם בעשר השנים האחרונות - ואינם קשורים במישרין או בעקיפין לתורת חב"ד?
 
דיברנו על עיון בלומדות ובעומק התורה, ואתה מתייחס כעת למוח גאוני באופן כללי

אני לא יודע מה גורם לך לעוות את דבריי בצורה הזויה שכזו, ועוד להכניס לדיון הזה שמות של גויים כמו מוצרט. הכל בסדר איתך?

הגאונות שדיברתי עליה היא גאונות בלומדות ותו לא, שהיא נגזרת ממוחו הגאוני בשילוב עם בקיאותו כמעט בכל ספר קודש שנדפס עלי אדמות.
 
על זה גופא אני מדבר, על תוכן עמוק ומחושבן ובשדות שלא חרש אדם שם, עמקות שנובעת מבקיאות מבהילה.

וכפי שהעיד הרבי זצ"ל על עצמו, "שיטתי בזה להוסיף עוד נקודה – על דרך שהבליט והדגיש הגאון הרוגוצ'ובי – למצוא המשותף שבעניין פרטי זה שבתורה עם עוד פרטים, הכלל והגדר המאחדים. ומובנת העמקות ועל אחת כמה וכמה הרחבות – הבאות על ידי זה" (שערי הלכה ומנהג, חלק יורה דעה, עמ' קנא).

עיין למשל במכתב הרבי אל הגאון הרוגצ'ובר (גאון מבהיל בפני עצמו), ובביאור שטרחו לכתוב על מכתב זה.
הטירחא לבאר מיותרת כיון שהמכתב ברור גם כך וזה סתם שטורעם חבדי שצריך כמה עמודי ביאור.
ואני ממכתב זה לא רואה עמקות יוצאת דופן אלא חשבון נעים בסוגיא דטריפות כל ס''ק בחזו'א בסזוגיות אלו זה כמו מכתב זה.
ועוד הפעם שלא יישמע שאני מזלזל ברבי ח''ו אלא שאני לא אוהב תעמולה.
 
תוכל למנות עשרה ספרים בלימוד, חידושי ש"ס או תשובות בהלכה, שיצאו על ידיהם בעשר השנים האחרונות - ואינם קשורים במישרין או בעקיפין לתורת חב"ד?

גם אני יושב בתוך עמי, ולא בתוך חסידי חב"ד, כך שאין לי היכרות עם כולם, ובוודאי שאין לי אינדיקציה לספרים שהם כתבו.

בחיפוש פשוט בגוגל אחר שמות מוכרים, אני יכול למנות את הספר ידבר שלום (שני כרכים) של הרב וולפא, ביאורים ופלפולים, על ספרי יד החזקה של הרמב"ם. מהספר הודפסו שני תדפיסים: רודף ובא במחתרת - עיונים בסוגיית "רודף ובא במחתרת" שבספר הרמב"ם. ובערת הרע מקרבך עיונים בסוגיית "ובערת הרע מקרבך" שבספר הרמב"ם.

ספר נוסף הוא פרדס שלום - שער ההלכה, שאלות ותשובות בארבעת חלקי השולחן ערוך וביאורים בש"ס וברמב"ם בהלכות שבת, הלכות פסח, בשר בחלב ועוד.

עוד רב מפורסם בחסידות חב"ד הוא הרב זאב דב סלונים, שכתב את הספר שערי הלכה, שו"ת בהלכה שלושה כרכים.

ועוד לו סדרת ספרים בשם הליכות עולם, דיני ומנהגי חודש אלול, ראש השנה ויום כיפור, בהוצאת מכון לחקר ההלכה שעל ידי מכון הרב פרנק, שלושה כרכים.

ספרים נוספים שלו - פרדס הפרשה, פרדס החגים.

עוד רב מפורסם בחסידות חב"ד הוא הרב אליהו יוחנן גור אריה, מספריו: חקרי מנהגים (ברלין) (2 כרכים) - חקירות מנהגי קהילת ברלין, ברית נתן - טעמי הלכה ומנהג לברית מילה, ילקוט גור אריה (2 כרכים), ושו"ת גור אריה.
 
גם אני יושב בתוך עמי, ולא בתוך חסידי חב"ד, כך שאין לי היכרות עם כולם, ובוודאי שאין לי אינדיקציה לספרים שהם כתבו.

בחיפוש פשוט בגוגל אחר שמות מוכרים, אני יכול למנות את הספר ידבר שלום (שני כרכים) של הרב וולפא, ביאורים ופלפולים, על ספרי יד החזקה של הרמב"ם. מהספר הודפסו שני תדפיסים: רודף ובא במחתרת - עיונים בסוגיית "רודף ובא במחתרת" שבספר הרמב"ם. ובערת הרע מקרבך עיונים בסוגיית "ובערת הרע מקרבך" שבספר הרמב"ם.

ספר נוסף הוא פרדס שלום - שער ההלכה, שאלות ותשובות בארבעת חלקי השולחן ערוך וביאורים בש"ס וברמב"ם בהלכות שבת, הלכות פסח, בשר בחלב ועוד.

עוד רב מפורסם בחסידות חב"ד הוא הרב זאב דב סלונים, שכתב את הספר שערי הלכה, שו"ת בהלכה שלושה כרכים.

ועוד לו סדרת ספרים בשם הליכות עולם, דיני ומנהגי חודש אלול, ראש השנה ויום כיפור, בהוצאת מכון לחקר ההלכה שעל ידי מכון הרב פרנק, שלושה כרכים.

ספרים נוספים שלו - פרדס הפרשה, פרדס החגים.

עוד רב מפורסם בחסידות חב"ד הוא הרב אליהו יוחנן גור אריה, מספריו: חקרי מנהגים (ברלין) (2 כרכים) - חקירות מנהגי קהילת ברלין, ברית נתן - טעמי הלכה ומנהג לברית מילה, ילקוט גור אריה (2 כרכים), ושו"ת גור אריה.
כל הרבנים שמנית הם מבוגרים
יש להם ספרים של רבנים רצינים צעירים
וגם בחלק מהספרים הנ''ל לא תראה לומדות.
 
ואני ממכתב זה לא רואה עמקות יוצאת דופן

כפי שכתבתי, יש הרבה עמקות במהלכים שלו שפורסמו בספריו הרבים, ואין כאן המקום לפורטם, את המכתב הזה הבאתי כדי לתת דוגמא מהמו"מ שהיה בין הרבי לבין הרוגצ'ובר, שהרבי אהב את שיטתו.
 
כפי שכתבתי, יש הרבה עמקות במהלכים שלו שפורסמו בספריו הרבים, ואין כאן המקום לפורטם, את המכתב הזה הבאתי כדי לתת דוגמא מהמו"מ שהיה בין הרבי לבין הרוגצ'ובר, שהרבי אהב את שיטתו.
אדרבה תביא.
 
כתבתי, אין כאן המקום להעתיק ספרים שלמים. אם תרצה תחפש, למרות שנראה שאצלך המטרה מסומנת מראש.
 
אנא שתפינו במו"מ.
שאלתי אותו למה לפעמים כתוב מנלן ולפעמים מנא הני מילי והתחיל להביא עשרות גמ' ליסד את החילוק שמנלן הוא מסכים רק שואל מנלן ומנא הני מילי רוצה לחלוק ושהביא דוגמאות האריך להוכיח ע"פ דיוקים מרש"י תו"ס ושאר ראשונים
 
שאלתי אותו למה לפעמים כתוב מנלן ולפעמים מנא הני מילי והתחיל להביא עשרות גמ' ליסד את החילוק שמנלן הוא מסכים רק שואל מנלן ומנא הני מילי רוצה לחלוק ושהביא דוגמאות האריך להוכיח ע"פ דיוקים מרש"י תו"ס ושאר ראשונים
יש מי שכתב את החילוק הזה, או שזה יסוד שלו?
 
אני לא יודע מה גורם לך לעוות את דבריי בצורה הזויה שכזו, ועוד להכניס לדיון הזה שמות של גויים כמו מוצרט. הכל בסדר איתך?

הגאונות שדיברתי עליה היא גאונות בלומדות ותו לא, שהיא נגזרת ממוחו הגאוני בשילוב עם בקיאותו כמעט בכל ספר קודש שנדפס עלי אדמות.

...וּפְתַלְתֹּל
 
תוכל למנות עשרה ספרים בלימוד, חידושי ש"ס או תשובות בהלכה, שיצאו על ידיהם בעשר השנים האחרונות - ואינם קשורים במישרין או בעקיפין לתורת חב"ד?
מי טל על הש"ס, של הרב קלמנסון. ורשימות שיעורים של אחיו התאום.
מחנה מיכאל על מיחזי כשיקרא וזמן הכתובה - הרב מיכאל אבישיד.
טהרה כהלכה, שבת כהלכה, חול המועד כהלכתו, כללי הפוסקים - הרב יקותיאל פרקש.
מחנה יוסף על הש"ס והרמב"ם - הרב חנניה יוסף אייזנבך.
הרב ברוך אוברלנדר והרב גדליה אוברלנדר - מאמרים רבים בקובץ אור ישראל.
הרב מאיר אהרון - שו"ת משא מאיר ושו"ת נהרי מאיר.
הרב יהודה ליב נחמנסון - שו"ת השלוחים, דיני איטר, צהר למשפט.
הרב יוסף יצחק בלינוב - שו"ת שערי מישור.
הרב גדליה אקסלרוד - שו"ת מגדל צופים.
הרב יצחק רייטפורט - בדבר מלך, כרכים רבים על הרמב"ם.
ועוד
 
ראשי תחתית