בגדר ת"ח / גדול הדור שחובה ללכת להלווייתו

  • יוזם האשכול יוזם האשכול יעקבי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
לא צריך לצווח כי מותר לחלוק, אז כשחלקו על הגרע"י לא צווחנו כי מותר לחלוק, וגם כשחולקים על הגרע"י ובנו לא נצווח כי מותר לחלוק. הבעיה שמי שצווח שמותר לחלוק על הבא"ח, צווח היום שאסור לחלוק על מי שחלק על הבא"ח וצווח שמותר.
אז היו גדולי תורה חכמי בבל שצווחו, והיום יש גדולי תורה שצווחים, וגלגל הוא בעולם.
 
כבר הגרב"צ זיע"א תירץ קושיא זו. והזכירו בשיעור השבועי כו"כ פעמים.
כבודו יכול לגלות לנו רז זה ?
תשאל את יעקבי הוא בקי בכל ספריו ושיעוריו של הראש"ל שליט"א. בודאי יותר ממני.
איני זוכר שום תירוץ בזה.
 
באופן כללי חכם בן ציון היה מאוד 'עדין' בכל עניני הלכה, ומאוד התרחק ממחלוקות וכדו', ובכל כוחו הוא השתדל לא לפרסם את פסקיו ובפרט אלו שחולקים על הגרע'י (כמו הפסק של פ''נ ועוד).
 
באופן כללי חכם בן ציון היה מאוד 'עדין' בכל עניני הלכה, ומאוד התרחק ממחלוקות וכדו', ובכל כוחו הוא השתדל לא לפרסם את פסקיו ובפרט אלו שחולקים על הגרע'י (כמו הפסק של פ''נ ועוד).
ומה גם שהציבור נמשך לאט ולאט אחרי מרן זצוק"ל ולכן הפריע להם שהולכים כמוהו נגד הבא"ח.
 
ומה גם שהציבור נמשך לאט ולאט אחרי מרן זצוק"ל ולכן הפריע להם שהולכים כמוהו נגד הבא"ח.
בזמן זקני בבל רוב רובו של הציבור לא הלך לפי פסקי הגרע''י כלל, ופסקיו לא היו מפוסרמים בכל העולם כמו היום.
מבחינה עובדתית הרב זצ''ל התחיל להתפרסם (הוא ופסקיו) בעולם באמצע שנות המ' עם הקמת תנועת ש''ס.
 
בזמן זקני בבל רוב רובו של הציבור לא הלך לפי פסקי הגרע''י כלל, ופסקיו לא היו מפוסרמים בכל העולם כמו היום.
מבחינה עובדתית הרב זצ''ל התחיל להתפרסם (הוא ופסקיו) בעולם באמצע שנות המ' עם הקמת תנועת ש''ס.
רוב רובו לא, אבל לאט לאט התחילו להמשך אחריו כמו שכתבתי.
וכן נראה שהפריע להם שמוסר שיעורים מהבא"ח ומעיר עליו וכדו' מה שהאור לציון פחות עשה.
 
רוב רובו לא, אבל לאט לאט התחילו להמשך אחריו כמו שכתבתי.
וכן נראה שהפריע להם שמוסר שיעורים מהבא"ח ומעיר עליו וכדו' מה שהאור לציון פחות עשה.
אז אתה מודה בעצמך שהם רדפו אותו לא ''רק'' בגלל שחלק על בא''ח, אלא גם בגלל דרכו ההלכתית
ודרכו של האור לציון אמנם לא 100% בא''ח (כי הוא קצת פחות מחמיר ויותר צמוד לשו''ע, וגם בענין קבלת האר''י הוא מתון יותר מבא''ח וכה''ח) אבל בכללי הפסיקה הם די דומים, ולכן פחות הפריע להם
ולא רק חכם בן ציון היה כך, דרכו של חכם בן ציון בהלכה רבים מרבני פורת יוסף הלכו בדרך זו, כמו חכם עזרא עטייה, שהם לא הלכו ממש כמו הבן איש חי ב100%, ואף אחד לא רדף אותם.
 
נערך לאחרונה:
ולא רק חכם בן ציון היה כך, דרכו של חכם בן ציון בהלכה רבים מרבני פורת יוסף הלכו בדרך זו, כמו חכם עזרא עטייה, שהם לא הלכו ממש כמו הבן איש חי.
רק אציין שלפני כעשרים שנה זכיתי לשמוע כמה פעמים שיעורים מהגר''מ צדקה, בסגנון בן איש חי, בביכנ''ס אהל רחל בירושלים במוצ''ש, ופותחים במקביל גמרא ובית יוסף ומצליבים, ולפעמים היו קושיות על הבא''ח. מנסים ליישב. לפעמים נשארים בקושיא כו'.
 
ולא רק חכם בן ציון היה כך, דרכו של חכם בן ציון בהלכה רבים מרבני פורת יוסף הלכו בדרך זו, כמו חכם עזרא עטייה, שהם לא הלכו ממש כמו הבן איש חי.
אולם לדעתי הגרע''י חלק על הבא''ח כמעט בכל הלכה שניה או שלישית, ויצר באופן עצמאי ובגיל צעיר מאאד קו שונה מאד.
 
רק אציין שלפני כעשרים שנה זכיתי לשמוע כמה פעמים שיעורים מהגר''מ צדקה, בסגנון בן איש חי, בביכנ''ס אהל רחל בירושלים במוצ''ש, ופותחים במקביל גמרא ובית יוסף ומצליבים, ולפעמים היו קושיות על הבא''ח. מנסים ליישב. לפעמים נשארים בקושיא כו'.
גם אני לפני כמה שנים השתתפתי בשיעור שלו במוצ"ש שמוסר קבוע על סדר הבא"ח.
 
אז אתה מודה בעצמך שהם רדפו אותו לא ''רק'' בגלל שחלק על בא''ח, אלא גם בגלל דרכו ההלכתית
איפה כתבתי זאת?
כתבתי שרדפו אותו בגלל שלאט ולאט יותר מהציבור קיבלו את דבריו, וגם בגלל ש"יותר" חלק על הבא"ח. (בין בשיעוריו, בין בספריו)
אולם לדעתי הגרע''י חלק על הבא''ח כמעט בכל הלכה שניה או שלישית, ויצר באופן עצמאי ובגיל צעיר מאאד קו שונה מאד.
אני בכלל לא מסכים עם זה שיצר "קו" שונה. (אדרבה, מישהו יכול לומר לי מה "הקו" השונה שלו?)
- מי שמכיר את סגנון תשובותיו של מרן זצוק"ל יודע שהרבה פעמים הוא חופף לשו"ת רב פעלים בהרבה מובנים.

- וקצת מוגזם לומר שחולק "בכל הלכה שניה או שלישית"...
המעיין בהליכו"ע יראה שיש יותר "הארות והוספות" מאשר "הערות"...
 
אני בכלל לא מסכים עם זה שיצר "קו" שונה. (אדרבה, מישהו יכול לומר לי מה "הקו" השונה שלו?)
פסיקה דלא כהאר''י, אי התשבות במנהג נגד מרן, לא להחמיר נגד מרן, ועוד.
- מי שמכיר את סגנון תשובותיו של מרן זצוק"ל יודע שהרבה פעמים הוא חופף לשו"ת רב פעלים בהרבה מובנים.
לא אמרנו שהוא חולק על הכל
אבל הוא חולק הרבה מאוד, אבל 90% זה מאותו שורש שהוא שיטת הפסיקה השונה
 
פסיקה דלא כהאר''י,
לא להחמיר נגד מרן,
אלה הדברים היחידיים, צא וראה שזה אולי פחות מ5% מההערות של מרן זצוק"ל על הבא"ח. וא"א להגדיר זאת בתור "קו".
אי התשבות במנהג נגד מרן,
אין מקומות כאלה. (ואולי ישנם מקומות בודדים שדנים "מה היה המנהג", אבל גם למרן זצוק"ל מנהג (קדום) נגד מרן העיקר כמנהג)
לא אמרנו שהוא חולק על הכל
אבל הוא חולק הרבה מאוד, אבל 90% זה מאותו שורש שהוא שיטת הפסיקה השונה
נראה לי אתה מתבלבל עם האחוזים...
90% זה נטו דיון הלכתי בלי קשר ל"שיטת הפסיקה"
ו10% אם לא פחות זה תלוי בנ"ל.
 
איפה כתבתי זאת?
כתבתי שרדפו אותו בגלל שלאט ולאט יותר מהציבור קיבלו את דבריו, וגם בגלל ש"יותר" חלק על הבא"ח. (בין בשיעוריו, בין בספריו)

אני בכלל לא מסכים עם זה שיצר "קו" שונה. (אדרבה, מישהו יכול לומר לי מה "הקו" השונה שלו?)
- מי שמכיר את סגנון תשובותיו של מרן זצוק"ל יודע שהרבה פעמים הוא חופף לשו"ת רב פעלים בהרבה מובנים.


- וקצת מוגזם לומר שחולק "בכל הלכה שניה או שלישית"...
המעיין בהליכו"ע יראה שיש יותר "הארות והוספות" מאשר "הערות"...
ברור שהוא יצר קו שונה והראיה שחלק עליו כל כך הרבה. למה כל כך מסתבכים ? הקו הוא בהגדרה "קיבלנו הוראות מרן", והאם יש לחוש לשיטה מחמירה או להיצמד לכללים בצורה נוקשה כמו סד"ר לקולא וכו'. הרי ברור לכולם שכמעט בהכל הוא נוקט לקולא כנגד הבא"ח. סגנון התשובות אולי דומה לבא"ח בהגשה אבל לא בכללים הבסיסיים שמובילים לפסיקה הסופית. אלו שני קוים שונים לגמרי.
 
בזמן זקני בבל רוב רובו של הציבור לא הלך לפי פסקי הגרע''י כלל, ופסקיו לא היו מפוסרמים בכל העולם כמו היום.
מבחינה עובדתית הרב זצ''ל התחיל להתפרסם (הוא ופסקיו) בעולם באמצע שנות המ' עם הקמת תנועת ש''ס.
ממש לא, הרי ידוע שמי שנתן לו גיבוי כנגד הבבלים ולהמשיך בשיעורים ולפסוק כהשו"ע ודלא כהבא"ח, זה היה הגאון המורה מוהר"ר עזרא עטיה זיע"א. שנפטר בשנת תש"ל, וכל מה שרצו למנוע ממרן זצ"ל למסור שיעורים ושהתנגדו לו היו יותר בירושלים.

ואם תראה את הלשונות של הרבנים בהסכמות שקיבל בשנות התש"כ מכל גדולי הרבנים מכל המגזרים, הלא תדע שהיה מפורסם כפוסק עוד משנות ה40 לחייו, ותבין שלא הפוליטיקה גידלה אותו, והיא גם לא מינתה אותו להיות ראשון לציון.
 
ברור שהוא יצר קו שונה והראיה שחלק עליו כל כך הרבה. למה כל כך מסתבכים ? הקו הוא בהגדרה "קיבלנו הוראות מרן", והאם יש לחוש לשיטה מחמירה או להיצמד לכללים בצורה נוקשה כמו סד"ר לקולא וכו'. הרי ברור לכולם שכמעט בהכל הוא נוקט לקולא כנגד הבא"ח. סגנון התשובות אולי דומה לבא"ח בהגשה אבל לא בכללים הבסיסיים שמובילים לפסיקה הסופית. אלו שני קוים שונים לגמרי.
כבודו מוזמן לפתוח הליכות עולם וללמוד על הסדר...
אתה לא תגיע ליותר מ10% שחולק עליו בגלל "שקבלנו הוראות מרן לקולא"... (אולי בטהרת הבית יותר)

רוב ככל ההלכות חולק עליו בלי קשר ל"הוראות מרן", אלא נטו דיון הלכתי.
 
ממש לא, הרי ידוע שמי שנתן לו גיבוי כנגד הבבלים ולהמשיך בשיעורים ולפסוק כהשו"ע ודלא כהבא"ח, זה היה הגאון המורה מוהר"ר עזרא עטיה זיע"א. שנפטר בשנת תש"ל, וכל מה שרצו למנוע ממרן זצ"ל, ואלו שהתנגדו לו היו יותר בירושלים.
המילים המודגשות הם שטויות והבלים, השאר נכון
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית