בן י"ח לחופה - גם בדורנו?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אור יעקב
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
באנר תרומה
ושנבין קצת את החומרא של "הרהורים" שנגרמים בשל הדבר הנורא הזה.

1747902384932.png
 
ועוד עשרות ראשי ישיבות לאין מספר.
רק הרב @אור יעקב לא חשיב להו בכלל גדולי ישראל.
בא אני יעשה לך סדר...
א. כן! ראשי ישיבות אינם בדרגה של גדולי ישראל וזה פשוט לכל בר דעת.
ב. שום ראש ישיבה עד היום לא ביאר שום סיבה רצינית למה לסלק בחור שרוצה להתחתן מוקדם.
ג. רבים מראשי הישיבות לא מודעים בכלל לדעתם של גדולי ישראל בנושא. (מידיעה אישית...)
ד. רוב רובם של ראשי הישיבות עושים זאת שיהיה להם הרבה בחורים בישיבה. (כלשון הרב שטיינמן זצוק"ל ועוד)
ה. בחור שבנוי לחתונה (ורק הוא יכול לדעת זאת!) ואומר שרוצה להתחתן מי הוא זה ואי זה הוא שימנע ממנו לעשות זאת ויגרום לו לעבור על איסורי דאורייתא של "הרהורים" ועוונות חמורים...
ו. כמה ראשי ישיבה בודדים אומרים שנוהגים ע"פ הרב שך זצוק"ל. (אפי' שהגרח"ק זצוק"ל אמר שהרב שך דיבר רק בבחור שיעבוד אחרי החתונה, וגם הרב שך לא הורה מעולם "לסלק" בחור. וגם מעולם לא הורה לבחור שיש לו הרהורים לא להתחתן...)
 
בא אני יעשה לך סדר...
א. כן! ראשי ישיבות אינם בדרגה של גדולי ישראל וזה פשוט לכל בר דעת.
ב. שום ראש ישיבה עד היום לא ביאר שום סיבה רצינית למה לסלק בחור שרוצה להתחתן מוקדם.
ג. רבים מראשי הישיבות לא מודעים בכלל לדעתם של גדולי ישראל בנושא. (מידיעה אישית...)
ד. רוב רובם של ראשי הישיבות עושים זאת שיהיה להם הרבה בחורים בישיבה. (כלשון הרב שטיינמן זצוק"ל ועוד)
ה. בחור שבנוי לחתונה (ורק הוא יכול לדעת זאת!) ואומר שרוצה להתחתן מי הוא זה ואי זה הוא שימנע ממנו לעשות זאת ויגרום לו לעבור על איסורי דאורייתא של "הרהורים" ועוונות חמורים...
ו. כמה ראשי ישיבה בודדים אומרים שנוהגים ע"פ הרב שך זצוק"ל. (אפי' שהגרח"ק זצוק"ל אמר שהרב שך דיבר רק בבחור שיעבוד אחרי החתונה, וגם הרב שך לא הורה מעולם "לסלק" בחור. וגם מעולם לא הורה לבחור שיש לו הרהורים לא להתחתן...)
אני יעשה לך סדר.
א.
ראשי ישיבות 'בגיל 40' כפי שהתייחסת לעיל אכן אינם בדרגה של גדולי ישראל, אולם ישנם ראשי ישיבות רבים שברור שהינם בדרגה זו.
אני לא רוצה להיכנס למגזר הספרדי, כי אז ייווצר מכך בלאגן, אבל קח את המגזר הליטאי, שם רוב גדולי הדור המוכרים כיום הינם ראשי ישיבות.
וזה פשוט לכל בר דעת.
ב.
סילוק הבחור אינו כעונש על כך שבחר להתחתן מוקדם, אלא הוא כדי שלא תיווצר תופעה שבחורים מתחתנים לפני ועד מסוים, כל ישיבה לפי מה שראש הישיבה בה מחליט. וכל ישיבה גם קובעת מה הסנקציות שיש על בחור שהחליט לעשות זאת.
ג.
שטויות. את המשפט "בן י"ח לחופה" ואת הראשונים עליו כולם מכירים. וגם שתהיה בטוח שאחרי הבחור הראשון שהם העיפו מהישיבה הם קיבלו כבר את כל החומר בנושא...
ד.
כבר נאמר לעיל שלא בטוח שזה נאמר ע"י הרב שטיינמן. וגם אם כן, זה דומה למה שהועלה באחד השרשורים כאן על רבי עזרא עטיה שביקשו ממנו תלמיד לדיינות, והמליץ להם על מישהו מסוים, וכשאותו תלמיד בא לשאול אותו אם להסכים להצעה, ענה לו שלא. והסביר שענה לכל אחד את מה שמתאים לו.
כך כאן, לבחור יכול להיות שבאמת נכון להתחתן אם הוא מרגיש צורך, אבל לישיבה נכון להטיל עליו סנקציות כדי שלא יגררו אחריו.
[משל למה הדבר דומה: בחור שנמשך ללמוד דברים מסוימים אחרת מההספק הנלמד בישיבה, לבחור עצמו ייתכן מאוד שזה נכון לעשות כן, כי אין למד אלא וכו', וכך הוא אולי יותר יגדל בתורה, ויהיה יותר שקוע וילמד בחשק וכו' וכו', אבל הישיבה לא יכולה להסכים לכזה דבר, וייתכן מאוד שאם תשאל את גדולי ישראל, כמו הרב אלישיב או הרב עובדיה וכד', הם יגידו לך שהבחור צריך ללמוד מה שליבו חפץ, אבל ברור שהישיבה לא תוכל להחזיק אותו בצורה כזו. וכמדומני שדי בזה להבין את כל הענין].
ה.
אף אחד לא מונע אותו. רק שאומרים לו שלא יתחתן מהישיבה כדי שלא יהפוך למודה.
ו.
לידיעתך (כמעט) כל עולם הישיבות מבוסס כיום על הוראות של הרב שך. ובכל מקרה זה לא רק הרב שך, אלא גם גדולי ראשי הישיבות בדורות האחרונים [כבר מלפני כ- 90 שנה לערך], שעודדו את זה באופן כללי שיתחתנו בגיל מבוגר, החל מישיבות סלבודקה, חברון, מיר וכיוצ"ב, וכלה בישיבות כמו פוניבז', תפרח וכיוצ"ב. וראשי הישיבות שלהם היו מגדולי הדור ממש.
 
אומר על דבריך הרב שוחוטוביץ שליט"א : מי שלא מרגיש הכרח להתחתן מבחינת "יצרו תוקפו" בידוע שהוא חוטא גמור ... וד"ל
זה היה ציטוט מהרב וולבה...
לא משנה ... שניהם היו אנשים גדולים וכיוונו לדעה אחת !!
הרב @כהנא דמסייע התכווין לומר שהרב שוחוטוביץ לא אומר על דבריו שלו, אלא על דברי הרב וולבה.
ולכן לא מובן מש"כ ששניהם היו גדולים וכיוונו לדעה אחת.
כי אתה תקפת אותו מכח דברי הרב שוחוטוביץ, והוא אמר לך שמי שעומד מאחורי דבריו הוא הרב וולבה, לכן כנראה שהם לא דעה אחת.

ואגב - לשון הרב וולבה מאוד מעניינת -
1747927374300.png

כלומר (בתרגום שלי): אל תכניס אותי כאן לנושאים הלכתיים, יש כאן שיקולים אחרים לגמרי שגוברים על הכל. ודוק!!!!
 
סילוק הבחור אינו כעונש על כך שבחר להתחתן מוקדם, אלא הוא כדי שלא תיווצר תופעה שבחורים מתחתנים לפני ועד מסוים,
ואז מה? לא ישאר הרבה בחורים בישיבה...
מספיק לכל בר דעת לראות את הלשונות של גדולי ישראל בנושא ולהבין את הבעיה שיש כאן...
אתה רוצה להתווכח תתווכח עם המציאות.
א.
ראשי ישיבות 'בגיל 40' כפי שהתייחסת לעיל אכן אינם בדרגה של גדולי ישראל, אולם ישנם ראשי ישיבות רבים שברור שהינם בדרגה זו.
אני לא רוצה להיכנס למגזר הספרדי, כי אז ייווצר מכך בלאגן, אבל קח את המגזר הליטאי, שם רוב גדולי הדור המוכרים כיום הינם ראשי ישיבות.
וזה פשוט לכל בר דעת.
אתה מתבלבל בין "גדולי ישראל" לבין "מעמידים תלמידים".
כל בר דעת יודע שזה לא אותו דרגה בין בציבור הספרדי ובין באשכנזי.

- קורה שגדול ישראל מקים ישיבה, (וכמו הרב שטיינמן זצוק"ל שהקים את הישיבה בכרמיאל וב"ה לא הגביל שם גיל לחתונה...)
אבל לא מצינו עד היום שום "גדול ישראל" שהורה "לסלק" בחור ולגזור עליו גזירות.
שטויות. את המשפט "בן י"ח לחופה" ואת הראשונים עליו כולם מכירים. וגם שתהיה בטוח שאחרי הבחור הראשון שהם העיפו מהישיבה הם קיבלו כבר את כל החומר בנושא...
אז אני אומר לך מידיעה אישית על שלושה ראשי ישיבה שונים שלא מודעים "בכלל" לנושא.
כבר נאמר לעיל שלא בטוח שזה נאמר ע"י הרב שטיינמן. וגם אם כן, זה דומה למה שהועלה באחד השרשורים כאן על רבי עזרא עטיה שביקשו ממנו תלמיד לדיינות, והמליץ להם על מישהו מסוים, וכשאותו תלמיד בא לשאול אותו אם להסכים להצעה, ענה לו שלא. והסביר שענה לכל אחד את מה שמתאים לו.
כך כאן, לבחור יכול להיות שבאמת נכון להתחתן אם הוא מרגיש צורך, אבל לישיבה נכון להטיל עליו סנקציות כדי שלא יגררו אחריו.
הרב שטיינמן לא אמר זאת... ולא אמר שזה "פשע"... וזייפו את החתימה שלו...
מרן הגרע"י לא אמר שאין להם יראת שמים ועתידים ליתן את הדין...
הגרח"ק לא אמר שצריך לגזור על זה תענית...
גדולי ישראל לא התבטאו ע"ז בצורה חריפה...
גדולי ישראל לא יצאו לפני שנים בקריאה לבטל את הגזירה הזאת ואף אחד לא הקשיב להם...
אף אחד לא מונע אותו. רק שאומרים לו שלא יתחתן מהישיבה כדי שלא יהפוך למודה.
לא יתחתן מהישיבה.
שום בחור מהישיבה לא יגיע לשמח אותו.
כל הרבנים שהיה איתם בקשר לא יגיעו.
לא יקבל מלגה של החתנים.
אומרים לו עשרות פעמים שהוא "הורס" את הישיבה, והחיים שלו יהרסו אם יתחתן מוקדם...

- ממש לא "מונעים"... מה אתה רוצה שיקשרו אותו באזיקים!?
לידיעתך (כמעט) כל עולם הישיבות מבוסס כיום על הוראות של הרב שך.
בגלל זה חצי מעולם הישיבות כמעט נוסע למירון...
ובכל מקרה זה לא רק הרב שך, אלא גם גדולי ראשי הישיבות בדורות האחרונים [כבר מלפני כ- 90 שנה לערך], שעודדו את זה באופן כללי שיתחתנו בגיל מבוגר, החל מישיבות סלבודקה, חברון, מיר וכיוצ"ב, וכלה בישיבות כמו פוניבז', תפרח וכיוצ"ב. וראשי הישיבות שלהם היו מגדולי הדור ממש.
אני רואה שאתה לא מבין...
ראשי הישיבות כמה שחלקם גדולין ועצומים הם כפופים לגדולי ישראל.
ואם "כל גדולי ישראל" עודדו להתחתן מוקדם ואף אחד מהם ח"ו לא אמר "לסלק" בחור" מאיפה הגיעה הדבר הזה... (וגם בישיבות הזכרת לא היו מסלקים בחורים)
 
הגאון רבי עקיבא יוסף שליזינגר (תלמיד הכתב סופר)

1748155227888.png
 
כדאי להבהיר משהו: מנהג הישיבות עוד בליטא היה לאחר את הנישואין, וכל גדולי ראשי הישיבות המשיכו במנהג זה
אלא שהחזו"א [שלא התחנך בישיבות] התנגד למנהג הישיבות בזה, והיו מגדו"י שהיו מקורבים אליו שנמשכו אחריו בזה
אבל רוב ככל ראשי הישיבות המשיכו במנהג הישיבות המקורי
 
אלא שהחזו"א [שלא התחנך בישיבות] התנגד למנהג הישיבות בזה, והיו מגדו"י שהיו מקורבים אליו שנמשכו אחריו בזה
שהם הקהילות יעקב, הגאון ר' חיים קניבסקי, והרב שטינמן.
כידוע הגרח"ק היה מוסיף כסף לדירה לנכד שהיה מתחתן מוקדם
 
כדאי להבהיר משהו: מנהג הישיבות עוד בליטא היה לאחר את הנישואין, וכל גדולי ראשי הישיבות המשיכו במנהג זה
מנהג שגורם לעבירות של איסורי דאורייתא של הרהורים ועבירות אחרות חובה לבטלו!
אלא שהחזו"א [שלא התחנך בישיבות] התנגד למנהג הישיבות בזה, והיו מגדו"י שהיו מקורבים אליו שנמשכו אחריו בזה
אבל רוב ככל ראשי הישיבות המשיכו במנהג הישיבות המקורי
כוונתך ש"כל גדולי ישראל" בדור האחרון התנגדו למנהג הזה...
 
למה נראה לכם שגדולי ישראל התבטאו ע"ז בצורה כ"כ חריפה!? (שזה "פשע" ו"צריך לגזור על כך תענית" וראש ישיבה כזה "אין לו יראת שמים ועתיד ליתן את הדין" ועוד לשונות חריפים)
כי הם הבינו איזה בעיות נוצרות מחמת עיכוב הנישואין.
 
מחילה מכת"ר.
אבל התשובה מאוד פשוטה.
עצם הנושא של דחיית הנישואין לאחר גיל עשרים, היה נהוג בכל הישיבות בליטא שמהם בעיקר צמח עולם התורה באר"י, והוא מתבסס בין היתר על מה שכתב הרמב"ם (פט"ו מהל' אישות ה"ב) "האיש מצווה על פריה ורביה אבל לא האשה, וכיון שעברו כ' שנה ולא נשא אשה הרי זה עובר ומבטל מצוות עשה, ואם היה עוסק בתורה וטרוד בה והיה מתירא לישא אשה כדי שלא יטרח במזונות ויבטל מן התורה, הרי זה מותר להתאחר שהעוסק במצוה פטור מן המצוה וכ"ש בתלמוד תורה", ע"כ.
והבינו גדולי ישראל!!! [כן לא איזה ראשי ישיבות צעירים כפי שאתה נוטה לכנותם, אלא גדולי ישראל ממש - החל מהסבא מסלבודקה ועוד רבים רבים, בקיצור כל מי שלומדים את תורתו בעולם הישיבות] שאם בחור יתחתן מוקדם זה ישליך על לימודו לאחר החתונה, וצריך שיגיע יותר בשל לחיי הנישואין [זה ב' טעמים, גם לעצם הלימוד וכמ"ש הרמב"ם הנ"ל, וגם לעצם חיי הנישואין, שסברו שבימינו עדיין לא בשלים (וכמו שהיום לא נוהגים ללמוד כמו המשנה באבות בן חמש ןמקרא וכו', מכיון שמבינים שבדורנו צורת הלימוד היא שונה), יש שנקטו כך ויש כך].

עכשיו לענין 'חידוש המנהג'
רק שחידשו את המנהג והוסיפו עליו גם גזירות על בחור שמתחתן מוקדם ולסלק אותו וכו'
זה נוגע באופן כללי לסדרי הישיבה ושמירה על המסגרת. וכמו שכתבתי לך כבר לעיל שגם מי שילמד במקום שליבו חפץ ולא בהספקים של סדרי הישיבה, או שיעשה לו סדר יום משלו ולא ע"פ סדרי הישיבה, ברור שיעיפו אותו מהישיבה, אע"פ שאולי כך הוא לומד יותר טוב, מ"מ כלפי המסגרת של הישיבה זה מזיק לכלל.
אותו דבר בדיוק כאן.
 
מחילה מכת"ר.
אבל התשובה מאוד פשוטה.
עצם הנושא של דחיית הנישואין לאחר גיל עשרים, היה נהוג בכל הישיבות בליטא שמהם בעיקר צמח עולם התורה באר"י, והוא מתבסס בין היתר על מה שכתב הרמב"ם (פט"ו מהל' אישות ה"ב) "האיש מצווה על פריה ורביה אבל לא האשה, וכיון שעברו כ' שנה ולא נשא אשה הרי זה עובר ומבטל מצוות עשה, ואם היה עוסק בתורה וטרוד בה והיה מתירא לישא אשה כדי שלא יטרח במזונות ויבטל מן התורה, הרי זה מותר להתאחר שהעוסק במצוה פטור מן המצוה וכ"ש בתלמוד תורה", ע"כ.
והבינו גדולי ישראל!!! [כן לא איזה ראשי ישיבות צעירים כפי שאתה נוטה לכנותם, אלא גדולי ישראל ממש - החל מהסבא מסלבודקה ועוד רבים רבים, בקיצור כל מי שלומדים את תורתו בעולם הישיבות] שאם בחור יתחתן מוקדם זה ישליך על לימודו לאחר החתונה, וצריך שיגיע יותר בשל לחיי הנישואין [זה ב' טעמים, גם לעצם הלימוד וכמ"ש הרמב"ם הנ"ל, וגם לעצם חיי הנישואין, שסברו שבימינו עדיין לא בשלים (וכמו שהיום לא נוהגים ללמוד כמו המשנה באבות בן חמש ןמקרא וכו', מכיון שמבינים שבדורנו צורת הלימוד היא שונה), יש שנקטו כך ויש כך].
לעניין "לימוד תורה" אם תמצא לי פוסק אחד בעולם! שמתיר להתאחר בשביל לימוד תורה אפי' שיש לו הרהורים נתחיל לדון בנושא.
- ומה גם שדעת גדולי ישראל שרק בזמנם שהרבה יצאו לעבוד אחרי החתונה זה היה שייך, אולם בזמנינו שיש כוללים וממשיכים אחרי החתונה אין היתר. (אפי' לגדול הדור שאין לו הרהורים...)
- לעניין "בשלות" זה גם טענה של שטות, וכי כל החסידים שמתחתנים בגיל 18 לא בשלים!?
אלא מה... הם באו מוכנים כי הם יודעים שהם הולכים להתחתן בגיל הזה, וה"ה לכל אחד ותכונותיו.
(והחיד"א אמר זאת בדברים מפורשים שלעולם הדבר הזה לא ישתנה בגלל שאדם לא מספיק "בוגר"...)

1748268504841.png
1748268528856.png
 
ראשי תחתית