שהם הקהילות יעקב, הגאון ר' חיים קניבסקי, והרב שטינמן.אלא שהחזו"א [שלא התחנך בישיבות] התנגד למנהג הישיבות בזה, והיו מגדו"י שהיו מקורבים אליו שנמשכו אחריו בזה
מנהג שגורם לעבירות של איסורי דאורייתא של הרהורים ועבירות אחרות חובה לבטלו!כדאי להבהיר משהו: מנהג הישיבות עוד בליטא היה לאחר את הנישואין, וכל גדולי ראשי הישיבות המשיכו במנהג זה
כוונתך ש"כל גדולי ישראל" בדור האחרון התנגדו למנהג הזה...אלא שהחזו"א [שלא התחנך בישיבות] התנגד למנהג הישיבות בזה, והיו מגדו"י שהיו מקורבים אליו שנמשכו אחריו בזה
אבל רוב ככל ראשי הישיבות המשיכו במנהג הישיבות המקורי
ולא שמענו שמנהגם היה "לסלק בחורים" ולצער את הבחור שרוצה להתחתן בטהרה שלא יבואו לשמח אותו ועוד גזירות...מנהג הישיבות עוד בליטא היה לאחר את הנישואין,
רק שחידשו את המנהג והוסיפו עליו גם גזירות על בחור שמתחתן מוקדם ולסלק אותו וכו'וכל גדולי ראשי הישיבות המשיכו במנהג זה
זה נוגע באופן כללי לסדרי הישיבה ושמירה על המסגרת. וכמו שכתבתי לך כבר לעיל שגם מי שילמד במקום שליבו חפץ ולא בהספקים של סדרי הישיבה, או שיעשה לו סדר יום משלו ולא ע"פ סדרי הישיבה, ברור שיעיפו אותו מהישיבה, אע"פ שאולי כך הוא לומד יותר טוב, מ"מ כלפי המסגרת של הישיבה זה מזיק לכלל.רק שחידשו את המנהג והוסיפו עליו גם גזירות על בחור שמתחתן מוקדם ולסלק אותו וכו'
לעניין "לימוד תורה" אם תמצא לי פוסק אחד בעולם! שמתיר להתאחר בשביל לימוד תורה אפי' שיש לו הרהורים נתחיל לדון בנושא.מחילה מכת"ר.
אבל התשובה מאוד פשוטה.
עצם הנושא של דחיית הנישואין לאחר גיל עשרים, היה נהוג בכל הישיבות בליטא שמהם בעיקר צמח עולם התורה באר"י, והוא מתבסס בין היתר על מה שכתב הרמב"ם (פט"ו מהל' אישות ה"ב) "האיש מצווה על פריה ורביה אבל לא האשה, וכיון שעברו כ' שנה ולא נשא אשה הרי זה עובר ומבטל מצוות עשה, ואם היה עוסק בתורה וטרוד בה והיה מתירא לישא אשה כדי שלא יטרח במזונות ויבטל מן התורה, הרי זה מותר להתאחר שהעוסק במצוה פטור מן המצוה וכ"ש בתלמוד תורה", ע"כ.
והבינו גדולי ישראל!!! [כן לא איזה ראשי ישיבות צעירים כפי שאתה נוטה לכנותם, אלא גדולי ישראל ממש - החל מהסבא מסלבודקה ועוד רבים רבים, בקיצור כל מי שלומדים את תורתו בעולם הישיבות] שאם בחור יתחתן מוקדם זה ישליך על לימודו לאחר החתונה, וצריך שיגיע יותר בשל לחיי הנישואין [זה ב' טעמים, גם לעצם הלימוד וכמ"ש הרמב"ם הנ"ל, וגם לעצם חיי הנישואין, שסברו שבימינו עדיין לא בשלים (וכמו שהיום לא נוהגים ללמוד כמו המשנה באבות בן חמש ןמקרא וכו', מכיון שמבינים שבדורנו צורת הלימוד היא שונה), יש שנקטו כך ויש כך].
שאלה לי אליך...זה נוגע באופן כללי לסדרי הישיבה ושמירה על המסגרת. וכמו שכתבתי לך כבר לעיל שגם מי שילמד במקום שליבו חפץ ולא בהספקים של סדרי הישיבה, או שיעשה לו סדר יום משלו ולא ע"פ סדרי הישיבה, ברור שיעיפו אותו מהישיבה, אע"פ שאולי כך הוא לומד יותר טוב, מ"מ כלפי המסגרת של הישיבה זה מזיק לכלל.
אותו דבר בדיוק כאן.
מי שגורם שיצטרכו לסלק זה המפיצים ירחונים ומסיתים את הבחורים מהנהגת הישיבה...שאלה לי אליך...
ה"סבא מסלבודקא" שאתה מביא כל פעם היה מסלק בחור שהתחתן מוקדם!?
לא! (וישנם כמה סיפורים לכך מישיבות בדורת עברו)
וזה רק "המצאה" של הדור האחרון שיהיה להם הרבה בחורים בישיבה... (כלשון הרב שטיינמן זצוק"ל ועוד)
כמה חבל, ככה נכון.מי שגורם שיצטרכו לסלק זה המפיצים ירחונים ומסיתים את הבחורים מהנהגת הישיבה...
ואז כדי לשמור על הנהגה יציבה,
אכן צריך להביע עמדה תקיפה...
כמה חבל.
מפיצים ירחונים?מי שגורם שיצטרכו לסלק זה המפיצים ירחונים ומסיתים את הבחורים מהנהגת הישיבה...
ואז כדי לשמור על הנהגה יציבה,
אכן צריך להביע עמדה תקיפה...
כמה חבל.
גם "חצאית ארוכה" ח"ו שיחשבו שהבנות הם מהכת של עובדי ה' אלא הם בנות סמינר... (וזה לא "ראוי" ללכת עם חצאית ארוכה שכל גדולי ישראל עוררו על כך, ולכן "חובה" לסלק כל בת סמינר שבאה ככה...)כמה חבל, ככה נכון.
אותו דבר לענין הגרביים השחורות וכיוצ"ב, שהסמינרים לא רוצים שיחשבו שהם מזוהים חלילה עם אחת מהכתות הללו, אבל אם היו מניחים לנפשם, לא היו עושים על כך שום איסור.
מה ההסבר שלך מדוע מנהלי הסמינרים לא רוצים שהבנות הלומדות אצלם ילכו עם חצאית ארוכה וגרביים שחורות?גם "חצאית ארוכה" ח"ו שיחשבו שהבנות הם מהכת של עובדי ה' אלא הם בנות סמינר... (וזה לא "ראוי" ללכת עם חצאית ארוכה שכל גדולי ישראל עוררו על כך, ולכן "חובה" לסלק כל בת סמינר שבאה ככה...)
מה ההסבר שלך מדוע מנהלי הסמינרים לא רוצים שהבנות הלומדות אצלם ילכו עם חצאית ארוכה וגרביים שחורות?
יש לך הסבר אחר חוץ מכך שהם לא רוצים להיות מהכת הזו?
תביאו לי "גדול ישראל אחד" שהורה שעדיף ללכת עם חצאית אחרי הברכיים וגרביונים מאשר "חצאית ארוכה".כך היא ההנהגה שנקבעה ע"י גדולי הדור דאז, ומנהלי הסמינרים לא משנים את דעתם בגלל מאן דהו שקם בבוקר על צד שמאל והחליט שזה מפריע לו, הוציא פשקווילים והחתים רבנים או חתם בשמם.
מי בדיוק "הורה" שאסור חצאית ארוכה??כך היא ההנהגה שנקבעה ע"י גדולי הדור דאז
אתה מוזמן לעיין בספר "בגדי תפארתך" (וישנם עוד כמה ספרים) עמ' קנא והלאה ולהבין את "הטענות" של מנהלי הסמינרים...מה ההסבר שלך מדוע מנהלי הסמינרים לא רוצים שהבנות הלומדות אצלם ילכו עם חצאית ארוכה וגרביים שחורות?
יש לך הסבר אחר חוץ מכך שהם לא רוצים להיות מהכת הזו?
גדולי ישראל מדברים ישירות עם ראשי ישיבות.ככה אתה מתייחס לדבריהם של גדולי ישראל!?