בן י"ח לחופה - גם בדורנו?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אור יעקב
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
באנר תרומה
אני מריח כאן מרדנות בראשי הישיבות והבעת חוסר אמון
תגיד את זה למרן הגראי"ל לא לי!
אגב חשבת פעם על זה שאולי בחור לא תמיד מרגיש בנוח לפתוח את הלב לרבותיו בישיבה??
ואולי כדאי שתפסיק להציע לי הצעות בנוגע לישיבה שלי כי אני כבר ב"ה תכף שולח את בניי לישיבות...
ואני ב"ה תלמיד של אחד מגדולי וזקני הראשי ישיבות (הליטאיים) בדורנו ואני גאה בעולם הישיבות שלנו וברבותיו
ועם כל זה ניסיוני בחיים עם הרבה בחורים לימד אותי דבר אחד או שתיים בנושא המסויים הזה
נראה שאתה פועל עם 'סטיגמות' אולי כי אינך מכירני...
 
אשמח לדעת למה מתוך הדברים שציטטתי אתה קורא חוברות מגמתיים?
לא קראתי אגב שום חוברת אלא ספרים של מחברי זמנינו שדיברו בזה והביאו את כל הצדדים מגדולי ישראל
אני חושב שצריך ללמוד את הסוגיא ברצינות הרמב''ם ושו''ע ונו''כ, לפתוח בפנים, להבין הסוגיא. לכה''פ.
יש שיעור מוקלט של הגר''ש זעפרני, מסתמא בקול הלשון המדבר על זה, אשמח מי שיעלה,
שם תלמד הסוגיא
הסתירות ברמב''ם
בסוגיות
שיטות הפוסקים בעומק
ואז שיקול דעת של פוסק.
זה א' ב'
לפני כל הסיפורי מעשיות שהובאו בספרים מעין אלו.
אח''כ תראה כשהרב שך ידוע אצל כל בוגרי הישיבה שעיכב, ואפי' הוציא מהישיבה, באמרו אתה צריך להתחתן, ואין בזה ספק, אבל תעשה זאת ממקום אחר, וכן הגאון ר' משה הלל הירש, אומר לבחור אתה תעשה מה שאתה צריך, בכל הכנות, אבל הישיבה צריכה שלא תעשה זאת מכאן. התפיסה שלהם הייתה שבחור ממוצע, ששקוע בלימוד רוב הסדרים, שזה מטרת הישיבה, ועיקר הישיבה, צריך לבנות לעצמו יסודות איתנים כמבואר בשו''ע הרב, לפני הכוללים, שבהם לא תמיד יש הדרכה בלימוד, וחסר המון דברים. ועבורם הוקמה הישיבה. ואין ספק שמי שלבו פנוי מן החכמה, בחלקים נרחבים מהזמן, ולומד רק פחות או יותר בסדרים, וגם מאחר בהם וכו' ונפשו לא חשה במתיקות התורה, איה''נ צריך להתחתן מוקדם, אך אם יווצר סחף, הישיבה תאבד את תפקידה, לגדל את הת''ח של הדור הבא. זה דעת רבים מגדולי הת''ח בדורנו. ואם יש חולקים, צריך לדון ענינית ובכבוד. וא''א לקחת משפט שאמר הרב שטיינמן לנכדו הרב הוניסברג ולעשות מזה תורה שלימה, נגד רוב גדולי ראשי הישיבות. וד''ב.
 
אח''כ תראה כשהרב שך ידוע אצל כל בוגרי הישיבה שעיכב, ואפי' הוציא מהישיבה, באמרו אתה צריך להתחתן, ואין בזה ספק, אבל תעשה זאת ממקום אחר, וכן הגאון ר' משה הלל הירש, אומר לבחור אתה תעשה מה שאתה צריך, בכל הכנות, אבל הישיבה צריכה שלא תעשה זאת מכאן. התפיסה שלהם הייתה שבחור ממוצע, ששקוע בלימוד רוב הסדרים, שזה מטרת הישיבה, ועיקר הישיבה, צריך לבנות לעצמו יסודות איתנים כמבואר בשו''ע הרב, לפני הכוללים, שבהם לא תמיד יש הדרכה בלימוד, וחסר המון דברים. ועבורם הוקמה הישיבה. ואין ספק שמי שלבו פנוי מן החכמה, בחלקים נרחבים מהזמן, ולומד רק פחות או יותר בסדרים, וגם מאחר בהם וכו' ונפשו לא חשה במתיקות התורה, איה''נ צריך להתחתן מוקדם, אך אם יווצר סחף, הישיבה תאבד את תפקידה, לגדל את הת''ח של הדור הבא. זה דעת רבים מגדולי הת''ח בדורנו. ואם יש חולקים, צריך לדון ענינית ובכבוד. וא''א לקחת משפט שאמר הרב שטיינמן לנכדו הרב הוניסברג ולעשות מזה תורה שלימה, נגד רוב גדולי ראשי הישיבות. וד''ב.
דבריך דברי טעם!
ואגב אני מכיר היטב את ישיבת סלבודקא אף היום, וגם שמעתי מרבותי שלמדו אצל מרן הגראמ"מ שך כיצד הייתה נראית הישיבה ועוד כיו"ב שבהחלט בהם אני חותם על כל מילה שכתבת (ומי אני אחרי גדולי ישראל), אבל כל מה שאני מנסה לטעון (ועל זה הבאתי מימרות מגדו"י כנ"ל) שבחלק גדול מעולם הישיבות (כדוגמה חברון ומאור התורה ועוד עשרות בסגנון הזה) המצב ממש לא כך, ובשנים המאוחרות אנו יודעים היטב מה קורה עם הרבה בחורים, ושם צריך לעודד רבים מהם שיתחתנו מוקדם, אבל דא עקא ששיקולי הישיבה גוברים ולעולם לא יתמכו בהם ויעדיפו להעלים עין (או אולי מתמימות שהכל בסדר), וכן תופעה בכל מיני ישיבות שמעיפים אותם בבזיון ואוסרים על בחורים להשתתף וכו' וכו' שאין זה כמנהג הגדולים שהזכרת...
 
המצב ממש לא כך, ובשנים המאוחרות אנו יודעים היטב מה קורה עם הרבה בחורים, ושם צריך לעודד רבים מהם שיתחתנו מוקדם, אבל דא עקא ששיקולי הישיבה גוברים ולעולם לא יתמכו בהם ויעדיפו להעלים עין (או אולי מתמימות שהכל בסדר), וכן תופעה שמעיפים בבזיון ואוסרים על בחורים להשתתף וכו' וכו' שאין זה כמנהג הגדולים שהזכרת...
אני חושב שיש לעודד באמת לדון כ''א לגופו.
אולם כשיש מגמת התרסה, וזלזול, בר''י, זה לא מתקבל ופועל הפוך.
 
אולם כשיש מגמת התרסה, וזלזול, בר''י, זה לא מתקבל ופועל הפוך.
אני לא יודע למי יש לו מגמה כזו, בכל אופן בספרים שאני עיינתי וציטטתי מחלקם למעלה לא ראיתי זלזול או קמפיין וכיו"ב אלא הבאת הדברים כהוויתם מגדו"י תוך תיאור המציאות הכואבת, ולפעמים יש טענות ענייניות שמותר לטעון בכאב גם על ראשי הישיבות מתוך כבוד כמובן ובמטרה להעלות מודעות למצב שקורה בשטח (ובפרט בשם אומרם שהם עצמם גדו"י) ואכמ"ל!
 
אני לא יודע למי יש לו מגמה כזו, בכל אופן בספרים שאני עיינתי וציטטתי מחלקם למעלה לא ראיתי זלזול או קמפיין וכיו"ב אלא הבאת הדברים כהוויתם מגדו"י תוך תיאור המציאות הכואבת, ולפעמים יש טענות ענייניות שמותר לטעון בכאב גם על ראשי הישיבות מתוך כבוד כמובן ובמטרה להעלות מודעות למצב שקורה בשטח (ובפרט בשם אומרם שהם עצמם גדו"י) ואכמ"ל!
ברוב הספרים הללו הדברים מוצגים באור חד צדדי, ורק מה שמתאים לשיטתם.
והמסרים העולים
שר''י שייסגרו את הישיבה,
פוחדים על כבודם...
וכו'
ממש חוצפה ייסגא.
תגיד לי תגיד לרב שטיינמן, אם זה היה כתוב באילת השחר הייתי מדקדק בדבר, אבל דבר שנכתב אגב אורחיה בספר מנכדו, ולא כתב ע''ז כלום, ואפי' מכתב לא הוציא בחייו, בענין. זה נשמע לי הוצאת דברים מפרופורציה. ועוד ועוד.
 
ברוב הספרים הללו הדברים מוצגים באור חד צדדי, ורק מה שמתאים לשיטתם.
הם מצטטים לשונות של גדולי ישראל ובדקתי אותם במקורותיהם והכל אחד לאחד, חבל לזלזל
אגב רבים מגדו"י שהביאו זה כתבים שלהם עצמם ולא סיפורים (הח"ח בקונ' דבר בעתו, מכתבים מהחזו"א, ועוד)
 
הם מצטטים לשונות של גדולי ישראל ובדקתי אותם במקורותיהם והכל אחד לאחד, חבל לזלזל
אגב רבים מגדו"י שהביאו זה כתבים שלהם עצמם ולא סיפורים (הח"ח בקונ' דבר בעתו, מכתבים מהחזו"א, ועוד)
חד צדדי, ורק מה שמתאים לשיטתם.
לא אמרתי משקרים... וד''ב.
 
מעתיק ממקום אחר [ולא אני בעל העדות!!!]: סיפור ידוע ששמעתי פעם שהגראי"ל שטיינמן התקשר להגר"א פילץ ושאל אותו למה לא מניח לבחורים להתחתן מוקדם? ענה לו הגרא"פ אני הראש ישיבה כאן בתפרח ואני מחליט מה יהיה הקו של הישיבה אתה רוצה לשנות את הקו של הישיבה בא תיהיה אתה בעצמיך ראש ישיבה תעבור לגור בתפרח ותנהל את הישיבה ואז תוכל להגיד לי באיזה גיל להתיר לבחורים להתחתן.
ההסבר לכך: מדובר בישיבה שמתנהלת לפי תפיסת עולם מסויימת, לפיה מטרת הישיבה היא לבנות אדם, והיא אינה מסגרת שמייצרת כו"כ מצוות וכו"כ עבירות למשך כו"כ שנים. אם מישהו חושב שצורת הישיבה אמורה להיות אחרת - שינהל ישיבה משלו.
כללית, איני מבין למה שתהיה למישהו הזכות להתערב לאחרים בניהול הישיבות שלהם. לענ"ד כפי שזכותו של ראש ישיבה להחליט מתי יהיה זמן התפילה, מה יאכלו בארוחת צהרים, ומי יהיו הר"מים, כך זכותו להחליט שאינו מסכים להתחתן לפני גיל מסויים.
ולענ"ד גם אם המעשה היה, הגראי"ל לא התערב בצורה זו, אלא הביע דעתו שכך ראוי לעשות, וענהו הגרא"פ שפרט זה הוא חלק משיטתו החינוכית הכללית (ולמי שמכיר אותו בהחלט מתאים שכך הוא רואה את הדברים על פי תפיסת עולמו).
ומספרים שפעם היה בישיבה קידוש לרגל נישואי נכדו של הגר"י פרידמן ראש ישיבת תפרח שהתחתן מוקדם וכולם הגיעו לראות מה הגרא"פ יגיד בקידוש ומספרים שהוא נשא דרשה שלימה בקידוש למה אסור להתחתן מוקדם.....
 
הסיפור לא נשמע הגיוני בלשונו הנ"ל
ועכ"פ תפרח אינה ראיה וד"ל
צודק הדיוק לא נ''ל. ולכן אינני סומך על סיפורים...
יותר נראה כך כפי שהעיד אחר, והכנסתי בתוך דברי...
הגראי"ל הביע דעתו שכך ראוי לעשות, וענהו הגרא"פ שפרט זה הוא חלק משיטתו החינוכית הכללית (ולמי שמכיר אותו בהחלט מתאים שכך הוא רואה את הדברים על פי תפיסת עולמו).
 
עוד בענין הקונטרסים:
אם תשאל האם יש ללכת עם חליפה ארוכה או קצרה? תחפש לך באוצר החכמה רב אחד שאמר ללכת עם חליפה קצרה, חוץ אתה לא תמצא.
לעומת זאת תראה מהחזו"א ומהגר"ח קנייבסקי ומהגרח"ג וכו' ללכת עם חליפה ארוכה. הרי שאין מקור אחד! ללכת עם חליפה קצרה, איך יתכן שהולכים כך? התשובה ברורה, אלפים רבים של רבנים שהולכים הם ובניהם ובני בניהם בחליפה קצרה אומרים במעשיהם כך ללכת. הסיבה שזה לא כתוב כי לא כותבים על כלב שנשך אדם אלא על אדם שנשך כלב. אני מאמין שאם תחפש היטב תוכל למצוא ציטוט מהגראי"ל על מעלת החליפה הארוכה או מימרא בר' משה פיינשטיין על איך הלכו אבותינו אלפי שנים... אבל המציאות מראה את האמת, זו היתה דעתם כי כך הם נהגו וכך הורו לעשות בפועל.
 
למעשה, מנהג הישיבות מאז ומעולם היה לאחר את גיל הנישואין, ומנהג זה הונהג ע"י גדולי עולם
אולי בקרוב אאריך יותר בס"ד

לע"ע אעתיק מה שמסר הג"ר יעקב קמנצקי זצ"ל, מפי כתבו של בנו ר"י איתרי הג"ר נתן זצ"ל [מתורגם מאנגלית]:
"אבי גם אהב לצטט פירוש של המוז'ירר מגיד, רבי שמואל רבינוביץ, לגמרא במסכת ברכות "כנור היה תלוי למעלה ממטתו של דוד וכו' ומנגן מאליו", כלומר שהיהדות חשה איזו מדיניות חיונית לקיומה ואינה בוחנת האם דרך הפעולה (או חוסר המעשה) היא נכונה מבחינה הלכתית או לא. אחת הדוגמאות הרבות שנתן הייתה השאלה הרטורית, 'מי נתן לבחורים בישיבת סלאבודקה את ההיתר ההלכתי להינשא בגיל כה מאוחר?' ובתשובה, הוא פירש את דברי הגמרא (אותם תרגם ליידיש) 'און דער פידעלע שפילט פון זיך אליין' (והכינור הקטן מנגן בכוחות עצמו). הוא רצה להוכיח שכאשר לעמדה כלשהי יש חשיבות מכרעת ליהדות - כמו הגדלת מספר היהודים האינטליגנטיים שמקבלים יותר שנים של לימוד תורה לפני שהם יוצאים לעיסוקיהם, הפרטים ההלכתיים נדחים בצד. על כל דוגמה שהביא, חזר המגיד על הפזמון 'והכינור הקטן מנגן בכוחות עצמו'. כשחזר אבי על המוטו של המגיד, הוא שר אותו באותה מנגינה ותהודה ששמע מהמוז'ירר מגיד במינסק".​
 
אחרי כל הדיון שהיה פה...
מישהו יכול לכתוב לי כאן גדול ישראל אחד שהורה לסלק בחור שרוצה להתחתן מוקדם??
וכן אין נראה לי אפי' גדול ישראל אחד שאמר לא להתחתן מוקדם... (ואפי' הרב שך זצוק"ל, הורה רק לבחור שיעבוד אחרי החתונה שיתחתן מוקדם, אבל לולי זה וודאי שראוי שיתחתן מוקדם. כמש"כ הגרח"ק זצוק"ל)
 
אחרי כל הדיון שהיה פה...
מישהו יכול לכתוב לי כאן גדול ישראל אחד שהורה לסלק בחור שרוצה להתחתן מוקדם??
וכן אין נראה לי אפי' גדול ישראל אחד שאמר לא להתחתן מוקדם... (ואפי' הרב שך זצוק"ל, הורה רק לבחור שיעבוד אחרי החתונה שיתחתן מוקדם, אבל לולי זה וודאי שראוי שיתחתן מוקדם. כמש"כ הגרח"ק זצוק"ל)
ידוע לי על הגרב"מ אזרחי זצ"ל
 
ועוד עשרות ראשי ישיבות לאין מספר.
רק הרב @אור יעקב לא חשיב להו בכלל גדולי ישראל.
אם אתה משווה ראשי ישיבות (שהרבה מהם היום הם אברכים בגילאי 40 - וכמובן זה לא בתורת זלזול!) לגדולי ישראל מה אני יגיד לך...
(אתה רוצה תתווכח עם הרב שטיינמן זצוק"ל שאמר שרוב רובם של ראשי הישיבות עושים זאת כדי שיהיה להם ישיבה עם הרבה בחורים. וד"ל.
ואמר שרוב רובם של המדרדרים בישיבות זה בגלל זה שלא נותנים להתחתן מוקדם.
ותתווכח עם מרן הגרע"י זצוק"ל שאמר שראש ישיבה כזה אין לו יראת שמים.
ותווכח עם עוד עשרות גדולי ישראל שהתבטאו בצורה קיצונית על הפשע הנורא הזה שלא נותנים לבחורים להתחתן מוקדם)
 
מי "מרגיש הכרח" בגיל 19? זה מקרה חריג.
ושפיל סיפא:ואם בן 22 אומר כי הוא רוצה ללמוד עוד שנתיים עד שיהיה בן 24 אין אדם שיוכל לומר לו שהוא מוכרח להתחתן.
העקרון ברור, הבשלות קובעת, וכל הקמפיין, של גיל י''ח לחופה, בלי ההסתייגות המפורשת בשו''ע ובלי כל הנו''כ בענין היא היפך דעתו
אומר על דבריך הרב שוחוטוביץ שליט"א : מי שלא מרגיש הכרח להתחתן מבחינת "יצרו תוקפו" בידוע שהוא חוטא גמור ... וד"ל
 
ידוע לי על הגרב"מ אזרחי זצ"ל
ח"ו ... שקר וכזה הוצאת שם רע על נפטר הינו עוון חמור מאוד ובנידוי !!!

ראש הישיבה הגאון ר' ברוך מרדכי אזרחי זצוק"ל מעולם אבל מעולם לא סילק בחור בישיבה בגלל שהתחתן מוקדם !!! רוב חברי מהישיבה התחתנו בגיל צעיר של 20 21 ומעולם לא סילק... ואף פעם היה בחור תימני מצוין שהתחתן בגיל 19 הוא תמך בו ואף עודדו... חבל על דאבדין... וגם אל כלאה שמוציאים שמועות ב"נראה לי" בדעת גדולים !!
 
לא משנה ... שניהם היו אנשים גדולים וכיוונו לדעה אחת !!
אתה מתעלם ממציאות.
ועם כל הכבוד לרב שוחוטוביץ אינו מתקרב לגדלות הרב וולבה בכמלא נימא.
אבל איך אתה יכול להגיד : "מי צריך בגיל 19" ????
ארצה לא להתווכח עמך. סגנונך משתלח ולא ענייני בנושא זה.
שיהיה בריא הרב שוחוטוביץ, אינו מרבותי. שיצליח בכל מעשיו
 
אתה מתעלם ממציאות.
ועם כל הכבוד לרב שוחוטוביץ אינו מתקרב לגדלות הרב וולבה בכמלא נימא.

ארצה לא להתווכח עמך. סגנונך משתלח ולא עניני בנושא זה.
שיהיה בריא הרב שוחוטוביץ, אינו מרבותי. שיצליח בכל מעשיו
א. לא מתעלם מכלום.
ב. אינני משווה בין הרב שוחוטוביץ למורינו הרב וולבה זצ"ל
ג. לא רוצה להתווכח איתך כלל.
ד. הרב וולבה מרבותיך - אז מה תענה על דבריו ?
 
ח"ו ... שקר וכזה הוצאת שם רע על נפטר הינו עוון חמור מאוד ובנידוי !!!

ראש הישיבה הגאון ר' ברוך מרדכי אזרחי זצוק"ל מעולם אבל מעולם לא סילק בחור בישיבה בגלל שהתחתן מוקדם !!! רוב חברי מהישיבה התחתנו בגיל צעיר של 20 21 ומעולם לא סילק .... ואף פעם בחור תימני מצוין שהתחתן בגיל 19 הוא תמך בו ואף עודדו ... חבל על דאבדין ... וגם אל כלאה שמוציאים שמועות ב"נראה לי" בדעת גדולים !!
הוא שחזרתי ע"ז כבר פעמים רבות.
רוב ככול גדולי ישראל הורו לבחורים להתחתן מוקדם ואף אחד לא סילק בחור בגלל שרצה להתחתן מוקדם.

- וזה מזכיר לי באותו הקשר גבי הסמינרים.
רוב ככל גדולי ישראל הורו שבת ישראל לכתחילה תלבש חצאית ארוכה המכסה את כל הרגל. ואף אחד לא הורה לסלק בחורה שמגיעה עם חצאית ארוכה.
(למרות שהנידון הזה זה מתחיל קצת להיכנס לסמינרים ולאט לאט פחות "מסלקים" בחורה שמגיעה עם חצאית ארוכה.)
 
מצורף פה דעת גדולי ישראל מתוך ספר "הגיע זמן". (בספר הזה השמיט את ההתבטאויות ה"יותר חריפות" של גדולי ישראל, ומי שרוצה יעיין בספר "דעת התורה בגיל הנישואין")
 

קבצים מצורפים

דברי המאירי בנושא.
1747901765475.png

1747901781681.png
 
ראשי תחתית