בני תורה הספרדים צריכים סידור חדש!

חושב שכונת הלב בפורמט של בית תפילה מתחיל לכבוש סידור מושלם ומעולם לא בדקתי עם מי הוא מזוהה
אני זוכר שבנערותי הרבה בחורים התפללו בחזון עובדיה בגלל התפילת שמונה עשרה המבואר.
אכן ישיבות רבות, כמו ישיבת מאור התורה, שהיו מתפללים רק בבית תפילה, עברו לסידור כוונת הלב הגדול. גם ראיתי מנינים רבים של בני תורה בפתח תקוה בבית וגן ומודיעין עילית. גם בישיבות אשכנזיות כמו פוניביז' ובית מתתיהו רכשו מקור הברכה לאשכנזים וכוונת הלב לספרדים.
 
[אגב את האמת אני מוכרח לומר שאני מאד נהנה מהסידור שהוציא מורנו הגאון הגדול רבי יעקב הלל שליט"א לרפוא"ש, שזה סידור נפלא שאני משתמש בו כבר הרבה שנים, והוא מאיר עינים וטוב רואי].
וכן אני.
ואינני מבין מה צריך סידור חדש?

ומי שרוצה יתפלל בחזון עובדיה
יחוה דעת

או תהלת יצחק

כל אחד בסגנונו.

איזה סגנון חסר?
מה צריך שבלונה חדשה?
 
לענ"ד להוציא סידור ספרדי אחיד, המיועד לבני תורה בכללותם, הרי הוא מיועד לכישלון.

מכמה טעמי:

האחד: המחיר. בעוד סידורי עבודת ה' עולים בזיל הזול, סידור איכותי לבני תורה העלויות שלו יקרות מאוד. ואחרי שהציבור התרגל לקנות מוצר מסויים במחיר נמוך יהיה קשה להרגילו למוצר חדש במחיר גבוה פי כמה.

השני: כמה שהציבור הספרדי גודל המחלוקות בו גדלים בצורה משמעותית. ואם בספר הלכתי ניתן לפרט את הדעות החולקות, בסידור צריך שיהיה את הדבר הכי נקי שאפשר, טקסט בהיר נהיר וצהיר. בלי סוגריים, הערות, והפניות מיותרות. והדברים אמורים גם לגבי הנושא ההלכתי של הסידור. אני לא חושב שיש ציבור שומר תומ"צ שיש בו כ"כ הרבה מחלוקות הלכתיות הלכה למעשה, הן בנוסחאות והן בפסקי הלכה למעשה.

השלישי: אין נוסח ספרדי ברור לחלוטין. גם אם נוציא את מרן הגר"מ מאזוז זצוק"ל ונוסחאותיו מהמשוואה, הנוסחאות עדיין אינם ברורות בצורה חד משמעית.
תראו אצל מקבילינו - האשכנזים, הסידור שלהם הוא הסידור הכי ברור והכי קבוע שיש.
 
בדף השער כתוב על פי נוסח רבנו האר"י ז''ל והרש"ש ז"ל ופסקי הלכות וכו' מרבינו יוסף חיים.

לא כתב בשום זלזול.
הגיע כבר הזמן שיבינו שמותר לחלוק גם על מרן הגר"ע זצ"ל שהוא אחרון ככל האחרונים, ואם חולקים זה לא בהכרח זלזול. בפרט שעשה כפי רבותיו וכפי המסורת הוותיקה.
כנראה שלא עברת על הלשונות שהשתמש בהם.
כתב עליו כאילו הוא מישהו בן גילו או פחות מכך.
 
חושב שכונת הלב בפורמט של בית תפילה מתחיל לכבוש סידור מושלם ומעולם לא בדקתי עם מי הוא מזוהה
אני זוכר שבנערותי הרבה בחורים התפללו בחזון עובדיה בגלל התפילת שמונה עשרה המבואר.
גם אצלינו למרות שבתחילה היה רק בית תפילה, מאז שהכניסו כוונת הלב הגדול, נהיה לו ביקוש כמדומה יותר גדול מבית תפלה.
 
כנראה שלא עברת על הלשונות שהשתמש בהם.
כתב עליו כאילו הוא מישהו בן גילו או פחות מכך.
יש לך כמה דוגמאות להעלות או לתת??

[כי בזמנו עברתי על דבריו ולא הרגשתי מה שאתה מרגיש]
 
הבריסק רב אמר שהקמת המדינה זה חיוך שהחמיץ
כלומר ודאי שהיה הארת פנים מה' יתברך
אבל המטרה של ראשי הציונות הייתה נטו לעקור הכל כלבן הארמי
אגב, מרן הגר"ע יוסף עצמו היה אומר תחנון בחלק משנות חייו, רק הייה הרבה עם בעלי בתים ומה הם מבינים
כבר אמרו בשם החזו"א שיתכן שצריך לצום ביום הקמת המדינה
בכל מקרה יום העצמאות עצמו היה מלחמה והרוגים ואין בזה יום שמח לכאו'
מי שרואה את המדינה כדבר שעזר ליהדות זה צ"ע, עולם התורה קיים על אף שיש מדינה שנלחמת בנו בכל הכח
כל מערכות המדינה מנסות ללא הרף להרוס את הציבור החרדי, גם הליכוד וכד' מנסים לשנות אותנו מהיסוד
ויתכן שהחיבוק של הליכוד וכד' יותר גרוע כי זה כביכול מתוך חיבוק ולא מלחמה, ומי שיודע מה קורה בתוך משרדי הממשלה יודע שהמצב קשה מאוד
כל תקציב זה מלחמת עולם, בפרט בחינוך החרדי ששם המלחמה הכי קשה ולא עוזר כמעט שיש נציגים חרדים שם
איך ראיתי מי שכ' שמיד אחרי השביעי לאוקטובר הייתה אוירה חזקה שהחרדים ילכו לצבא וכו' והייתה סכנה לעולם התורה
מיד באו הבג"צ והיועמשי"ת ונלחמו בחרדים בכל הכח וכעת לאחר שנה ראו שדווקא בגלל המלחמה שלהם בציבור החרדי יש הכי פחות מתגייסים חרדים מכל שנה, אחרי שהיינו יכולים לצפות שיהיה בדיוק הפוך אחרי הטבח הקשה
זה בדיוק כמו בשנות האלפיים שבאו אלפי צליינים נוצרים להמיר דתם של יהודים רבים והייתה גם התבוללות קשה של בנות ישראל שהלכו עם ערבים
ואז באה האינתיפאדה הקשה והכל השתנה, כל הצליינים ברחו מיד וכל הערבים נלחמו בנו והבנות ברחו וכו'
ניתוח מבריק!
 
יש לך כמה דוגמאות להעלות או לתת??

[כי בזמנו עברתי על דבריו ולא הרגשתי מה שאתה מרגיש]
אינו תחת ידי כעת, כשאתקל בו שוב אשתדל להעתיק כמה לשונות.
[באוצה"ח יש את מהדו' ד' של הסידור שיצאה לאור בשנת תשע"ז, ובאמת בחיפוש בו לא מצאתי לשונות כאלו, אני עברתי עליו בשנת תשס"ח בערך. וצריך למצוא את המהדו' ההיא].
 
[באוצה"ח יש את מהדו' ד' של הסידור שיצאה לאור בשנת תשע"ז, ובאמת בחיפוש בו לא מצאתי לשונות כאלו,
לא היה ולא נברא שום לשונות. סה''כ הביע גישה שונה.
זכותו של הגרע''י לסבור שהאמת איתו.
וזכותם של תלמידי חכם ב''צ לסבור שהאמת איתו.
וכך היא דרכה ש''ת.
 
חבל להתוכח כאן על דברים פשוטים
כדאי לקרא מעט מספרי מרן הגרי"ח סופר על נוסחאות התפילה,
להציץ קצת בספרו רי"ח מזרחי והמשכיל מבין מה שצריך להבין.
אני חוזר על הראשונות שכתבתי כאן כבר, כי מרן הגאון החסיד הנאמ"ן, קדוש יאמר לו, ולומד 70 שנה תורה ביגיעה מתוך יסורים, ואוי למי שיזלזל בו ואבוי לנפשו.
אבל הסידור, הלא הוא בעצמו כבר העיד כמה פעמים [ונד' בכמה מקומות וגם בשיעורו השבועי] כי תלמידיו אינם שומעים לו בסידור, ומגיהים ככל העולה על רוחם, אשמח למי שיביא תיעוד.
והרבה דיו נשתייר בקולמוס בכאב גדול מאוד.
אחר המחילה מכבוד מתוק מדבש. חושבני שזה לא לגיטימי, לאחר שהצביעו לך על טעויות בכל דבריך, אתה מתעלם מהכל, וכותב שחבל להתווכח על דברים פשוטים...
 
אגב, לגבי סידור 'תפילת רפאל', הרוצה יהנה ממנו. אבל במחזורים צריך זהירות יתירה, כמעט כל חג גילינו מחדש שיש שם איזו טעות פטאלית שנגרמה עקב "העתק הדבק" לא מוצלח...
[סיפר לי ידיד, שבזמנו אחד הוציא סידור וביקש שיעבור עליו, אז הוא התחיל בברכות השחר והלאה, וכך גם במחזורים, אמר לו תתחיל באזור החם בברכות ק"ש והלאה או היכן שמתחילים השינויים של המועדים, אך לא שמע לו, אלא המשיך בתמימותו החיובית. והנה הוא רואה "הבכור והמעשר והסוכות"...].

כדאי להמתין עוד כמה שנים... או כמו שעשה מורנו הגאון בעל ההלכה ברורה שליט"א שנתן את סידורו לכבוד מרן האבא זצ"ל שיתפלל מתוכו תקופה, ואז קיבל גושפנקא, וזוכך מכל טעות (לשיטתם כמובן). אך אולי הגאון המקובל הי"ם שליט"א מתפלל בסידור עם כוונות, ולא יכל לעבור על הסידור של פשוטי העם.
 
אבל במחזורים צריך זהירות יתירה, כמעט כל חג גילינו מחדש שיש שם איזו טעות פטאלית שנגרמה עקב "העתק הדבק" לא מוצלח...
זו בעיה בהרבה מחזורים.
יש מחזורים שבתפילת נעילה לא מופיע בוידוי של הש"ץ הזכרת שבת (כנפסק בשו"ע), כי העתיקו מהלחש.
במחזורי כוונת הלב הישנים ביום כיפור, ב'אבינו מלכנו' בשחרית ומנחה חסר כמה מהאבינו מלכנו (מאלה שמדלגים בשבת).
 
זו בעיה בהרבה מחזורים.
יש מחזורים שבתפילת נעילה לא מופיע בוידוי של הש"ץ הזכרת שבת (כנפסק בשו"ע), כי העתיקו מהלחש.
במחזורי כוונת הלב הישנים ביום כיפור, ב'אבינו מלכנו' בשחרית ומנחה חסר כמה מהאבינו מלכנו (מאלה שמדלגים בשבת).
ועוד כהנה וכהנה
יש לי על כל מחזור עשרות הוספות תיקונים והגהות, ואינם תח''י כעת
 
ועוד כהנה וכהנה
יש לי על כל מחזור עשרות הוספות תיקונים והגהות, ואינם תח''י כעת
אולי באמת כדאי לפתוח אשכול מיוחד לטעויות בסידורים ומחזורים. (טעויות גמורות בלבד, לא דברים שנעשו לפי מנהגים מסויימים או שיטות מסויימות).
 
לא דברים שנעשו לפי מנהגים מסויימים או שיטות מסויימות).
גם זה מן הראוי לעורר ולהזכיר, כי זה מבלבל
רוב ההערות שלי זה על 'מנהגים' וכדו'
לדוגמא במחזור של סוכות מביאים מנהג מסוים ובמחזור של פסח לא מביאים את אותו מנהג, וכל כיו"ב
 
ברצוני להוציא סידור חדש לבני התורה שליט"א.
וכפי שהגיבו שם שם באשכול זה אומר בכה וזה אומר בכה, ובכו בכה להולך וכו'...
ובודאי שאי אפשר לרצות את כולם
אך בודאי שאפשר ליצור כאן מצב חדש שירצה את רוב בני התורה עכ"פ.
ובודאי שנעשה זאת בעיצה אחת עם רבותינו ראשי הישיבות ומרנן מעתיקי השמועה שליט"א
אך קודם שאגיע אליהם, אשמח לשמוע מהציבור שליט"א מה לדעתכם כדאי שיהיה בסידור, שלא היה עד היום, וכן מה שכן נמצא אם יש מה לשפר.
כפי שכתבתי בהודעתי שם שאני עצמי כבר הרבה שנים משתמש בסידורו של הגאון רבי יעקב משה הלל שליט"א, ונהנה מאד.
 
ראשי תחתית