בני תורה הספרדים צריכים סידור חדש!

סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
יש"כ.
מה שידוע לי שמקדם לא נהגו הספרדים לומר מזמור שיר ליום השבת נוסף על מה שבסדר התפילה, הצי"א מביא בשם ערוך השולחן שמנהג הספרדים לאומרו בשחרית, ואיני יודע מהי כוונת הערוך השולחן האם למה שבסדר התפילה, או לפעם נוספת שאמרו.
וכתב הציץ אליעזר שציינת כאן, שהכף החיים דייק מהאר"י שאין אומרים 'היום יום' בשבת.
והוסיף הצי"א לפי זה, להסביר את מנהג האשכנזים לומר מזמור שיר אחר מוסף, וז"ל:


נמצא שיש כאן סה"כ הסבר למנהג האשכנזים שאומרים מזמור שיר אחר מוסף, מכאן ועד לקבוע זאת בסידורי הספרדים - זה נשמע קלוש ורחוק מאד.

רק תראו כמה קל להכניס לספרדים שלנו מנהג (שאין לו שום אחיזה) שלא נהגו בו מדורות עברו, מה שאצל האשכנזים היו יוצאים עליו 'בחרב ובחנית'.

נחשו למשל ממתי החל המנהג להוסיף אחר עלינו לשבח 'ובתורתך כתוב לאמר שמע ישראל וכו', ועל פי מי הוסיפוהו?
במחזור כוונת הלב מוסיף מזמור 'שמחתי באומרים לי' במוסף של יו''ט במקום 'מזמור שיר ליום השבת'
אגב, פעם שמעתי שהענין של מזמור שיר ליום השבת אחרי עלינו לשבח, כדי להשלים אחריו קדיש 'יהא שלמא' שנחסר משאר תפילות החול (כי בשבת אין שש"י) וצ''ע אם זה נכון ואם יש לזה מקור
 
שני דברים:
בסוף תפילת שחרית מופיע נוסח האני מאמין המקוצר של הבן איש חי, אני חושב שזה נוסח מקוצר מידי, לא מוכר ולא שימושי, וראוי למחברי הסידורים הספרדים למחול על כבודם ולכתוב את הוסח האשכנזי שכבר התקבל בכל בית ישראל, והוא ברור בהרבה ומוכר הרבה יותר.
מה אני יענה לילד שלי שישאל אפה כתוב "ואע"פ שיתמהמה עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא"...

אני מבין את הצורך החשוב מאין כמוהו בגאוות יחידה, אבל לפעמים זה יוצא די מטופש... אני בטוח שהבן איש חי לא הכיר את הנוסח ההוא ולכן סידר נוסח מקוצר משלו, ואני מקווה שכל חוקרי ורבני הפורום יגיבו בעניין הזה...


ודבר שני וחשוב מאין כמוהו: המחיר! הפופולריות העצומה של למען שמו באהבה וחבריהם נובעת בראש ובראשונה מהמחיר המאוד מאוד נמוך שלהם, אם מישהו רצה להתעשר מזה ולמכור סידור בחמישים שקל - חבל על כל המאמץ, המצב היום שיש המון גבאים שרוצים להביא נניח בית תפילה או תפילת רפאל אבל מעדיפים להביא עשרה סידורים שהם 'בסדר' על פני סידור אחד 'מצוין', ואני חייב לומר שאני די מבין אותם.
וצבא צועד על קיבתו וגבאים על כיסיהם.
 
בס"ד
כפי הידוע לי בקרוב ממש הולך להופיע סידור חדש ומפואר מבית מכון אבוקה, בשיתוף עם איגוד עמלי התורה. ובהתייעצות צמודה עם גדולי חכמי התורה דילן שליט"א.
חשבו בו על כל הפרטים הן בהתאמה מדוייקת לבני התורה, והן מבחינת ההלכות, הוצבו השיטות באופן המכבד את הדעות המקובלות.
כמו כן אחת ממטרות ההוצאה להוזיל את העלויות לבתי המדרש, וחלק מהעלויות יסובסדו.
 
ברצוני להוציא סידור חדש לבני התורה שליט"א.
וכפי שהגיבו שם שם באשכול זה אומר בכה וזה אומר בכה, ובכו בכה להולך וכו'...
ובודאי שאי אפשר לרצות את כולם
אך בודאי שאפשר ליצור כאן מצב חדש שירצה את רוב בני התורה עכ"פ.
ובודאי שנעשה זאת בעיצה אחת עם רבותינו ראשי הישיבות ומרנן מעתיקי השמועה שליט"א
אך קודם שאגיע אליהם, אשמח לשמוע מהציבור שליט"א מה לדעתכם כדאי שיהיה בסידור, שלא היה עד היום, וכן מה שכן נמצא אם יש מה לשפר.
כפי שכתבתי בהודעתי שם שאני עצמי כבר הרבה שנים משתמש בסידורו של הגאון רבי יעקב משה הלל שליט"א, ונהנה מאד.

כל אחד כותב 'אי בדידי תליא'...
ואני לא אכתוב כך.

אני חושב שאם אתה רוצה לעשות סידור שיתאים לכולם,
צריך פשוט לקחת בחשבון את כולם,
ולהזכיר את כולם.

בוודאי ובוודאי את הדעות המרכזיות שיש להן קהל יעד משמעותי.

הן אמת שכדאי לאמץ איזה עקרון מנחה לגבי גוף הנוסח,
אבל כן להביא במוסגר את הנוסח האחר
או בהערות שוליים,
ולציין למתפלל מי אומר מה ומי גורס מה.

כך גם לגבי הלכות.
פשוט להביא את כולם.
בא"ח, כה"ח, הגרע"י, הגרב"ץ, מנהגי עדות גדולות, הגר"מ מאזוז, ועוד.

אני חושב שהנקודה העיקרית היא -
שגם אם ההכרח הוא לבחור איזה קו,
אבל מי ששייך לבית מדרש אחר,
לא ירגיש שהסידור הזה מהנדס לו תודעה
או מעלים ממנו מידע של רבותיו שהוא הולך לאורם.

האמת שכונת הלב עושה את זה די יפה,
אבל עדיין לא מושלם.
אפשר לראות בסידור שלו לתשעה באב,
שזה אולי אחד הימים עם הכי הרבה חילוקי דינים ומנהגים,
והוא פשוט מביא את כולם.

הייתי משווה את זה למשנה ברורה עם הערות פוסקי ספרד,
כדוגמת 'מאורות המזרח',
שמביא הכל,
בלי פוליטיקה קטנה,
בלי מסווה של השקופה וצדקנות,
פשוט מביא לעיני הלומד והקורא מקסימום אינפורמציה.

זו לדעתי המסגרת הראויה.
שהמתפלל יווכח שלא משנה מאיזה בית מדרש הוא בא,
התפילה בסידור הזה תענה על כל הצרכים שלו,
הוא ימצא בו כל מה שהוא צריך,
והוא עוד יכול להחכים מעוד ועוד דינים והנהגות.
בלי צנזורה,
בלי נסיון להכריע בין ארזי הלבנון,
בלי להתערב,
פשוט להגיש, והבוחר יבחר.


יהי ה' בעזרך.
 
אני חושב שלא מאוד מסובך להוציא מספר מהדורות של אותו סידור, גם אם במהדורה המורחבת והמרכזי יש את כל הדעות - יכולים להביא את דעתו של רב אחד בלבד, להולכים לאורו, ולכתוב זאת באופן ברור על הכריכה.
בעצם, זה נאיבי בצורה מוגזמת, אין מצב.
 
כמה מחלוקות יכולות להיות ב'סידור' ?
הרי ההלכות שבסידור אף אחד לא קורא
וכל מיני גרסאות שונות כמו זדים/מינים, קוינו/צפינו וכדו', יש כבר בסידורים רבים כל מיני סוגריים עגולות ומרובעות
אחד הדברים המיוחדים שיש בסידור בית תפילה, שכמעט ואין שם סוגריים וכל מיני גירסאות שונות, אולי 1 או 2, תו לא, בכל הסידור.
 
אתה בטוח שזה לא מבלבל?
אם יש לך בעיה אתה צריך לפתוח ולדפדף.
בד"כ בני תורה פחות משתמשים בהלכות שבסידור, את הרוב הם יודעים, תחשוב על אנשים פשוטים שבכל פעם צריכים לדפדף כדי לדעת מה עושים עכשיו, ואז כתוב: אם נזכר תוך כדי דיבור יחזור...
אני לא מדבר לאנשים פשוטים

בדרך אגב בסידור זה הוא מביא כל קטע בתפילה את מקורו הקדום וזה מאוד משמעותי ומעשיר
 
זה דוקא סידור מאוד מדוקדק ואני מאוד התחברתי, חוץ מהענין המסוים שהזכרת
אבל באופן כללי הסידור הנ''ל הוא מהטובים ביותר שיש
אך כאמור לא יכול להתאים לציבור בני תורה, מפני מה שכתבת ע''כ
כואב לי שציבור בני התורה כ''כ מקובע ומרובע שלא יכולים להחזיק סידור שמביא דעה אחרת

זה לא איזה ספר כפירה
כולה כמה הלכות שנמצאים במחלוקת
 
כל אחד כותב 'אי בדידי תליא'...
ואני לא אכתוב כך.


אני חושב שאם אתה רוצה לעשות סידור שיתאים לכולם,
צריך פשוט לקחת בחשבון את כולם,
ולהזכיר את כולם.

בוודאי ובוודאי את הדעות המרכזיות שיש להן קהל יעד משמעותי.

הן אמת שכדאי לאמץ איזה עקרון מנחה לגבי גוף הנוסח,
אבל כן להביא במוסגר את הנוסח האחר
או בהערות שוליים,
ולציין למתפלל מי אומר מה ומי גורס מה.

כך גם לגבי הלכות.
פשוט להביא את כולם.
בא"ח, כה"ח, הגרע"י, הגרב"ץ, מנהגי עדות גדולות, הגר"מ מאזוז, ועוד.

אני חושב שהנקודה העיקרית היא -
שגם אם ההכרח הוא לבחור איזה קו,
אבל מי ששייך לבית מדרש אחר,
לא ירגיש שהסידור הזה מהנדס לו תודעה
או מעלים ממנו מידע של רבותיו שהוא הולך לאורם.

האמת שכונת הלב עושה את זה די יפה,
אבל עדיין לא מושלם.
אפשר לראות בסידור שלו לתשעה באב,
שזה אולי אחד הימים עם הכי הרבה חילוקי דינים ומנהגים,
והוא פשוט מביא את כולם.

הייתי משווה את זה למשנה ברורה עם הערות פוסקי ספרד,
כדוגמת 'מאורות המזרח',
שמביא הכל,
בלי פוליטיקה קטנה,
בלי מסווה של השקופה וצדקנות,
פשוט מביא לעיני הלומד והקורא מקסימום אינפורמציה.

זו לדעתי המסגרת הראויה.
שהמתפלל יווכח שלא משנה מאיזה בית מדרש הוא בא,
התפילה בסידור הזה תענה על כל הצרכים שלו,
הוא ימצא בו כל מה שהוא צריך,
והוא עוד יכול להחכים מעוד ועוד דינים והנהגות.
בלי צנזורה,
בלי נסיון להכריע בין ארזי הלבנון,
בלי להתערב,
פשוט להגיש, והבוחר יבחר.


יהי ה' בעזרך.
אם הבנתי נכון מההודעות האחרות בפורום, תלמידי הגרע"י לא יקבלו סידור שכתוב אפי' בסוגריים דעה אחרת.
אם כן, בשבילם בכל אופן זה לא יהיה סידור מתאים.
ואם גם ככה זה לא סידור בשבילם, אז למה בכלל להביא את דעתם?
(אא"כ יש כאלו שכן מוכנים, ואז אה"נ).
 
אם הבנתי נכון מההודעות האחרות בפורום, תלמידי הגרע"י לא יקבלו סידור שכתוב אפי' בסוגריים דעה אחרת.
אם כן, בשבילם בכל אופן זה לא יהיה סידור מתאים.
ואם גם ככה זה לא סידור בשבילם, אז למה בכלל להביא את דעתם?
(אא"כ יש כאלו שכן מוכנים, ואז אה"נ).
אין צורך להקצין לאף צד.
ישנם אלפים רבים שהולכים לאורו של מרן הגרע"י זצ"ל, והם בהחלט מעוניינים לדעת עוד שיטות, ויש כאלו שאף מקבלים אותו בתור רבם באופן כללי, אולם מקומות שרוב ככל גדול"י נטו מדרכו, הם מחמירים כמוהם וכד'.
לא כל מי שהולך כהגרע"י הוא נגד כולם. [ע"ע הגרד"י שליט"א, ועוד רבים מאוד].
 
סידור "החודש" הוא קנקן חדש מלא ישן ומומלץ בחום לבני תורה (באופן אישי אני אוהב יותר את הסידור "דרכי אבות").

אין שום פסול בנוסח בו התפללו אבותינו ואבות אבותינו, ואין צורך בשינויים וחידושים. עושה חדשות בעל מלחמות. חדש אסור מן התורה. ברצונך לחדש? תהדר בדפוס נאה וכריכה נאה, תדפיס כל דבר במקומו ללא צורך לדפדף. אבל בנוסח אל תיגע.
 
כואב לי שציבור בני התורה כ''כ מקובע ומרובע שלא יכולים להחזיק סידור שמביא דעה אחרת

זה לא איזה ספר כפירה
כולה כמה הלכות שנמצאים במחלוקת
זה לא ענין הלכתי
זה ענין ''רגשי''
בביתי פעם הייתי משתמש בסידור הנ''ל לפעמים, עד שנאבד לי בעוונות ...
 
סידור "החודש" הוא קנקן חדש מלא ישן ומומלץ בחום לבני תורה (באופן אישי אני אוהב יותר את הסידור "דרכי אבות").

אין שום פסול בנוסח בו התפללו אבותינו ואבות אבותינו, ואין צורך בשינויים וחידושים. עושה חדשות בעל מלחמות. חדש אסור מן התורה. ברצונך לחדש? תהדר בדפוס נאה וכריכה נאה, תדפיס כל דבר במקומו ללא צורך לדפדף. אבל בנוסח אל תיגע.
נכון
אבל אינו תואם את שיטת הבן איש חי והנמשכים אחריו
 
אם הבנתי נכון מההודעות האחרות בפורום, תלמידי הגרע"י לא יקבלו סידור שכתוב אפי' בסוגריים דעה אחרת.
אם כן, בשבילם בכל אופן זה לא יהיה סידור מתאים.
ואם גם ככה זה לא סידור בשבילם, אז למה בכלל להביא את דעתם?
(אא"כ יש כאלו שכן מוכנים, ואז אה"נ).
איזו היסחפות.
אני כתלמיד של מרן הגרע"י זיע"א, מתפלל שנים בסידור כוונת הלב. וכמוני רבים רבים.
 
איזו היסחפת.
אני כתלמיד של מרן הגרע"י זיע"א, מתפלל שנים בסידור כוונת הלב. וכמוני רבים רבים.
א. מצטער... כתבתי רק מה שהבנתי מההודעות האחרות בפורום. (ויתכן שלא הבנתי נכון או שאחד הכותבים הטעני).
ב. ההלכות עם ע"פ הרב עובדיה.
 
סידור "החודש" הוא קנקן חדש מלא ישן ומומלץ בחום לבני תורה (באופן אישי אני אוהב יותר את הסידור "דרכי אבות").

אין שום פסול בנוסח בו התפללו אבותינו ואבות אבותינו, ואין צורך בשינויים וחידושים. עושה חדשות בעל מלחמות. חדש אסור מן התורה. ברצונך לחדש? תהדר בדפוס נאה וכריכה נאה, תדפיס כל דבר במקומו ללא צורך לדפדף. אבל בנוסח אל תיגע.
אולי מומלץ למי שרגיל להתפלל בנוסח מרוקאי.
אבל רוב האנשים (וגם לרוב המרוקאים) שהתרגלו להתפלל בנוסח המצוי, קשה מאוד להתפלל בנוסח הזה
ואין כמעט בני תורה שזה הנוסח הרגיל אצלם (גם אלו שאבותיהם התפללו בנוסח זה)

אני פעם עליתי חזן בבית כנסת והסידור לש"ץ היה 'דרכי אבות' היה לי קשה מאוד להתפלל ככה

(אני לא נכנס אם זה טוב או לא שהתרגלו להתפלל בנוסח המצוי, אבל זה המציאות שלא רגילים לנוסח זה)
 
אולי מומלץ למי שרגיל להתפלל בנוסח מרוקאי
לרוב האנשים (וגם לרוב המרוקאים) שהתרגלו להתפלל בנוסח המצוי, קשה מאוד להתפלל בנוסח הזה
ואין כמעט בני תורה שזה הנוסח הרגיל אצלם (גם אלו שאבותיהם התפללו בנוסח זה)

אני פעם עליתי חזן בבית כנסת והסידור לש"ץ היה 'דרכי אבות' היה לי קשה מאוד להתפלל ככה

(אני לא נכנס אם זה טוב או לא שהתרגלו להתפלל בנוסח המצוי, אבל זה המציאות שלא רגילים לנוסח זה)
זה שלא רגילים זה לא סברא
הנידון הוא אחד האם צריך לשמר כל עדה את מנהגי אבותיה
וודאי שמרוקאים צריכים לשמר את הנוסח שלהם ואפי' צריכים להרגיל עצמם בזה

ובדר"כ מהניסיון עולה שמכיון שלא מעיינים בנושא שמירת המנהגים כדי הצורך מקילים בזה ראשו. וד"ל.
 
לרוב האנשים (וגם לרוב המרוקאים) שהתרגלו להתפלל בנוסח המצוי, קשה מאוד להתפלל בנוסח הזה

ענין של הרגל. ודוקא השינויים מאוד מועילים לכוונה בתפילה...

יש הרבה קהילות "בני תורה" מרוקאים (בנשיאות הגרש"י זעפרני) שאצלם קיימים רק סידורים אלה.
 
זה שלא רגילים זה לא סברא
הנידון הוא אחד האם צריך לשמר כל עדה את מנהגי אבותיה
וודאי שמרוקאים צריכים לשמר את הנוסח שלהם ואפי' צריכים להרגיל עצמם בזה

ובדר"כ מהניסיון עולה שמכיון שלא מעיינים בנושא שמירת המנהגים כדי הצורך מקילים בזה ראשו. וד"ל.
ענין של הרגל. ודוקא השינויים מאוד מועילים לכוונה בתפילה...

יש הרבה קהילות "בני תורה" מרוקאים (בנשיאות הגרש"י זעפרני) שאצלם קיימים רק סידורים אלה.
כוונתי הייתה שלענ"ד באשכול זה הכוונה לסידור בנוסח הנפוץ, ולא בנוסח המרוקאי
ולכן סידור זה פחות קשור לעניין
 
דרך אגב, ראיתי שמכון אהבת שלום הוציאו 'סידור הבן איש חי' - מישהו ראה איך זה?
 
אגב, כהיום הזה דווקא האשכנזים מנסים לחקות את הסידורים הספרדים, צא ולמד מסידורי "מתוק מדבש" הנפוצים.
 
בני תורה הספרדים חייבים סידור חדש!
אפשר לשאול שאלה?

אני אישית מתפלל בסידור הרש"ש ואיני בקיא בהבדלים בין סידורי הפשט,
אך בעבודתי באחד ממכוני ההו"ל המובילים בציבור החרדי הייתי אחראי על הו"ל של 9 סידורים שונים (!!!) (בעיקר לחסידויות, וסידורים עם פירושים).

אם בחרתם בהוצאה לאור איכותית, והתוכן של הסידור מסודר וברור.
תוך שלשה שבועות עד חודש וחצי מרגע הפנייה להו"ל ועד שהסידור נמצא בכלל רשתות השיווק.

הדפסת סידור ב 3,000 עותקים כולל הגהה, עימוד, עיצוב כריכה ושערים והדפסה הוא עלות של כמה עשרות אל"ש.

אם אתם אכן אוחזים שבני התורה הספרדים חייבים סידור חדש.
משמע שאם יוציאו סידור חדש מושלם, הסידור ייחטף מהמדפים.

אם כך למה שלא תשקיע סכום כסף ותוציא סידור?
ע"פ דבריך הוא השקעה (חד פעמית של סכום שניתן יחסית להשיג בקלות) כלכלית ללא סיכון. וא"כ למה לא תעשה זאת.

ואם אינכם בטוחים בדבריכם, ואתם חוששים שהוצאת סידור אינה כלכלית,
א"כ מה הפשר של ההודעה 'בני התורה הספרדיים חייבים סידור חדש', למי היא מיועדת? להתרים נדיבים?
 
אפשר לשאול שאלה?

אני אישית מתפלל בסידור הרש"ש ואיני בקיא בהבדלים בין סידורי הפשט,
אך בעבודתי באחד ממכוני ההו"ל המובילים בציבור החרדי הייתי אחראי על הו"ל של 9 סידורים שונים (!!!) (בעיקר לחסידויות, וסידורים עם פירושים).

אם בחרתם בהוצאה לאור איכותית, והתוכן של הסידור מסודר וברור.
תוך שלשה שבועות עד חודש וחצי מרגע הפנייה להו"ל ועד שהסידור נמצא בכלל רשתות השיווק.

הדפסת סידור ב 3,000 עותקים כולל הגהה, עימוד, עיצוב כריכה ושערים והדפסה הוא עלות של כמה עשרות אל"ש.

אם אתם אכן אוחזים שבני התורה הספרדים חייבים סידור חדש.
משמע שאם יוציאו סידור חדש מושלם, הסידור ייחטף מהמדפים.

אם כך למה שלא תשקיע סכום כסף ותוציא סידור?
ע"פ דבריך הוא השקעה (חד פעמית של סכום שניתן יחסית להשיג בקלות) כלכלית ללא סיכון. וא"כ למה לא תעשה זאת.

ואם אינכם בטוחים בדבריכם, ואתם חוששים שהוצאת סידור אינה כלכלית,
א"כ מה הפשר של ההודעה 'בני התורה הספרדיים חייבים סידור חדש', למי היא מיועדת? להתרים נדיבים?
זו בדיוק השאלה והנידון כאן.
מה חייב בסידור חדש בכדי שיהיה טוב לכולם ו"יחטף מהמדפים" (כלשונך).
 
אולי יוכל מישהו לסכם לי את תליסר העמודים באשכול
ולהסביר לי מה נקודת הבעיה בסידורים היום
וכיצד יכול סידור א' לפתור את כל אותם בעיות
יישר כח
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית