שמעון טרבלסי
חבר בכיר
- הצטרף
- 21/4/25
- הודעות
- 2,071
יש תחת ידך את המהדו' ההיא?לא היה ולא נברא שום לשונות. סה''כ הביע גישה שונה.
זכותו של הגרע''י לסבור שהאמת איתו.
וזכותם של תלמידי חכם ב''צ לסבור שהאמת איתו.
וכך היא דרכה ש''ת.
יש תחת ידך את המהדו' ההיא?לא היה ולא נברא שום לשונות. סה''כ הביע גישה שונה.
זכותו של הגרע''י לסבור שהאמת איתו.
וזכותם של תלמידי חכם ב''צ לסבור שהאמת איתו.
וכך היא דרכה ש''ת.
אחר המחילה מכבוד מתוק מדבש. חושבני שזה לא לגיטימי, לאחר שהצביעו לך על טעויות בכל דבריך, אתה מתעלם מהכל, וכותב שחבל להתווכח על דברים פשוטים...חבל להתוכח כאן על דברים פשוטים
כדאי לקרא מעט מספרי מרן הגרי"ח סופר על נוסחאות התפילה,
להציץ קצת בספרו רי"ח מזרחי והמשכיל מבין מה שצריך להבין.
אני חוזר על הראשונות שכתבתי כאן כבר, כי מרן הגאון החסיד הנאמ"ן, קדוש יאמר לו, ולומד 70 שנה תורה ביגיעה מתוך יסורים, ואוי למי שיזלזל בו ואבוי לנפשו.
אבל הסידור, הלא הוא בעצמו כבר העיד כמה פעמים [ונד' בכמה מקומות וגם בשיעורו השבועי] כי תלמידיו אינם שומעים לו בסידור, ומגיהים ככל העולה על רוחם, אשמח למי שיביא תיעוד.
והרבה דיו נשתייר בקולמוס בכאב גדול מאוד.
יש גם טעימה מזה בהספד של הרב תומר זינר שהועלה כאן באשכול של מרן הנאמן זצ"ללא קראתי, אשמח אם תעלו את דבריו של האי גאון שליט"א.
זו בעיה בהרבה מחזורים.אבל במחזורים צריך זהירות יתירה, כמעט כל חג גילינו מחדש שיש שם איזו טעות פטאלית שנגרמה עקב "העתק הדבק" לא מוצלח...
ועוד כהנה וכהנהזו בעיה בהרבה מחזורים.
יש מחזורים שבתפילת נעילה לא מופיע בוידוי של הש"ץ הזכרת שבת (כנפסק בשו"ע), כי העתיקו מהלחש.
במחזורי כוונת הלב הישנים ביום כיפור, ב'אבינו מלכנו' בשחרית ומנחה חסר כמה מהאבינו מלכנו (מאלה שמדלגים בשבת).
אולי באמת כדאי לפתוח אשכול מיוחד לטעויות בסידורים ומחזורים. (טעויות גמורות בלבד, לא דברים שנעשו לפי מנהגים מסויימים או שיטות מסויימות).ועוד כהנה וכהנה
יש לי על כל מחזור עשרות הוספות תיקונים והגהות, ואינם תח''י כעת
גם זה מן הראוי לעורר ולהזכיר, כי זה מבלבללא דברים שנעשו לפי מנהגים מסויימים או שיטות מסויימות).
בין המחזורים של בית תפילה לסידורים יש גם לא מעט 'סתירות', אבל אכן לא דברים מהותיים כ"כגם זה מן הראוי לעורר ולהזכיר, כי זה מבלבל
רוב ההערות שלי זה על 'מנהגים' וכדו'
לדוגמא במחזור של סוכות מביאים מנהג מסוים ובמחזור של פסח לא מביאים את אותו מנהג, וכל כיו"ב
אינו תחת ידי כעת, כשאתקל בו שוב אשתדל להעתיק כמה לשונות.
[באוצה"ח יש את מהדו' ד' של הסידור שיצאה לאור בשנת תשע"ז, ובאמת בחיפוש בו לא מצאתי לשונות כאלו, אני עברתי עליו בשנת תשס"ח בערך. וצריך למצוא את המהדו' ההיא].
היה ונברא. מרוב זעזוע אני זוכר בע"פ חלק מהלשונות מלפני מס' שנים (בחיי מרן זצ"ל): "ואטו כך הדרך לפסוק... ולפי"ז נוציא ש"ע חדש ונחלוק על כל גדולי האחרונים ע"פ ראשונים שנמצא". "וביבי"א לא ירד לכ"ז". ועוד כהנה וכהנה.לא היה ולא נברא שום לשונות. סה''כ הביע גישה שונה.
זכותו של הגרע''י לסבור שהאמת איתו.
וזכותם של תלמידי חכם ב''צ לסבור שהאמת איתו.
וכך היא דרכה ש''ת.
החידוש שם הוא שילוב של הרבה מנוסחאות מרוקויש סידור חדש מאוד יפה של הגאון רבי אלעזר נידאם
זה לא כ''כ מהותי, אבל זה עדיין לא מדויק, ואם כבר 'מעירים' אז 'נעיר' על הכל 'על הדרך'בין המחזורים של בית תפילה לסידורים יש גם לא מעט 'סתירות', אבל אכן לא דברים מהותיים כ"כ
מעולם לא ראיתי מי שנוהג כך, וגם בסידורים הישנים כמו חוקת עולם ותפילת ישרים זה לא מופיע.זה לא כ''כ מהותי, אבל זה עדיין לא מדויק, ואם כבר 'מעירים' אז 'נעיר' על הכל
סתם אני נזכר בדוגמא די חמורה, במחזור של בית תפילה לא (!) מופיעה כלל הפיוט 'אם אפס רובע הקן' במוסף של ראש השנה למרות שבנוסח ירושלמי אומרים אותו (ברוב הקהילות עכ''פ) ביום השני במקום (או בנוסף) ל''עת שערי רצון''
זה בעייתי
היום בהרבה מההבי''כ ירושלמי אומרים 'אם אפס רובע הקן' ביום השני,מעולם לא ראיתי מי שנוהג כך, וגם בסידורים הישנים כמו תפילת ישרים זה לא מופיע.
מי נוהג כך?
זה לא מופיע גם במחזורי ליוורנו וחוקת עולם.היום ברוב הבי''כ ירושלמי אומרים 'אם אפס רובע הקן' ביום השני, אני חזן למעלה מ-20 שנה בהרבה מניינים שונים
אולי בית תפילה הולך לפי המנהג הישן או מנהג בבל,
האמת זה לא כ''כ נורא, כי הפיוט 'אם אפס' מופיע ב'סליחות' שבתחילת המחזור של ראש השנה
לענ''ד לא צריך להוסיף את כל התפילות של ה'לשון חכמים' וכדו', זה מאוד מכביד
בזה צריך ללכת כמו ה'בית תפילה', להביא בעיקר את מה שצריך לפי שער הכוונות, ולא להעמיס בדברים, אח''כ צריך לדפדף כל הזמן
נכוןזה לא מופיע גם במחזורי ליוורנו וחוקת עולם.
אין לי מושגאיזה מחזור הוא הראשון שהדפיס זאת?
זה לפי מה שאני ראיתי בעיני ב30 השנים אחרונות ... בהרבה מניינים בתי כנסת וישיבותולפי מה שקבעת שכך נוהגים רוב הבתי"כ?
ברכי נפשי בערבית דראש חודשהנה לך סלע מחלוקת:
התפילות בפתיחת ההיכל בימים נוראים.
לשם יחוד הארוך בספירת העומר (כמדומה שבבי"ת ישנו).
ועוד ועוד וכיו"ב.
תוכל לציין לכה"פ את הישיבות שנוהגים כך?זה לפי מה שאני ראיתי בעיני ב30 השנים אחרונות ... בהרבה מניינים בתי כנסת וישיבות
והשתא דאייתינן להכי, זו אחת הבעיות שיש ב'בית תפילה' ש'ברכי נפשי' מופיע רק בערבית, למרות שבד''כ לא נהוג לומר בערבית (חוץ ממרוקאים וכדו') ובשחרית הוא לא מופיע וצריך לדפדף כל התפילה בראש חודש
אחד הדברים הלא ברורים בסידורים הספרדיים, הוא התוספות.
הלשם יחוד והכוונות, התפילות והסגולות.
חלק הורידו, חלק הוסיפו,
צריכה להיות מדיניות ברורה בנושא הזה.
מהם גבולות הגזרה בכגון דא?! מה מכניסים ומה לא?!
לענ''ד לא צריך להוסיף את כל התפילות של ה'לשון חכמים' וכדו', זה מאוד מכביד
בזה צריך ללכת כמו ה'בית תפילה', להביא בעיקר את מה שצריך לפי שער הכוונות, ולא להעמיס בדברים, אח''כ צריך לדפדף כל הזמן