לחצו כאן – תרומה לשמואל

בענין גיורי צה"ל

ושכחתי לציין

שיש הסרטה מפורסמת של ר' יצחק עם חתנו ר' יחזקאל מוצפי אצל הרב שטרנבוך

ששם הרב שטרנבוך תוקף את הנושא הנ"ל , והם השיבו לו שגם דעת הרב עובדיה היא כך

וע"ז השיב להם הרב שטרנבוך- זה שבנו מביא ממנו בע"פ זה יפה ונחמד אך במכתב של הרב עובדיה זה לא היה כתוב

ודרש מהם שיכתוב מכתב חדש וכו'

ובסוף אחרי כל הלחצים הנ"ל - הן מצד הרב שטרנבוך ושאר הרבנים והם מצד לחץ של חכם שלום כהן
לבסוף יצא מכתב הבהרה מהרב עובדיה
 
שאלה לדעת המחמירים
א''כ מה היה הבעיה ב''אח והאחות''?
בשלמא לדעת מרן הגר''ע שסובר שהגיורים אמיתיים ניחא
אבל לדעת האוסרים גיור צה''ל אסור .גיור חצי רפורמי ולא ברור מחשיב את הבנים לממזרים ?
א''א לאכול את העוגה ולהשאירה שלמה?
 
שאלה לדעת המחמירים
א''כ מה היה הבעיה ב''אח והאחות''?
בשלמא לדעת מרן הגר''ע שסובר שהגיורים אמיתיים ניחא
אבל לדעת האוסרים גיור צה''ל אסור .גיור חצי רפורמי ולא ברור מחשיב את הבנים לממזרים ?
א''א לאכול את העוגה ולהשאירה שלמה?
זו בדיוק היתה הראיה של הרב יצחק בזמנו.
בקיצור אלו דברי האחיעזר שנוקטים כולם להלכה.
 
שאלה לדעת המחמירים
א''כ מה היה הבעיה ב''אח והאחות''?
בשלמא לדעת מרן הגר''ע שסובר שהגיורים אמיתיים ניחא
אבל לדעת האוסרים גיור צה''ל אסור .גיור חצי רפורמי ולא ברור מחשיב את הבנים לממזרים ?
א''א לאכול את העוגה ולהשאירה שלמה?
שם האבא לנגר לא התגייר בגיור רפורמי
אבל שם בעיקר הנקודה לא הייתה עצם הפסק בכלל
אלא זה שהרב גורן התחייב לגולדה מאיר שהוא מתיר אותם בתמורה לבחירתו לרה''ר
עוד קודם שהפסק פורסם יצא מכתב מעומעם כנגדו
 
שם האבא לנגר לא התגייר בגיור רפורמי
אבל שם בעיקר הנקודה לא הייתה עצם הפסק בכלל
אלא זה שגורן התחייב לגולדה מאיר שהוא מתיר אותם בתמורה לבחירתו לרה''ר
עוד קודם שהפסק פורסם יצא מכתב מעומעם כנגדו
ממש לא!
היה שם ספק גדול מאוד אם מל וק''ו אם טבל
וכל השאר שהזכרת קונספירציה בעלמא
אבל גם אם נכון לעצם הפסק היו אמורים הגרי''ש ושאר רבני אשכנז עפ''י דעתם בגיורי צה''ל לפסול את הגיור ולהתיר את הממזרים
מה זה קשור לה''ה גורן?
 
שם האבא לנגר לא התגייר בגיור רפורמי
אבל שם בעיקר הנקודה לא הייתה עצם הפסק בכלל
אלא זה שגורן התחייב לגולדה מאיר שהוא מתיר אותם בתמורה לבחירתו לרה''ר
עוד קודם שהפסק פורסם יצא מכתב מעומעם כנגדו
לולי הנקודה הזו של הגיור, לא היה בכלל פרשייה כי כבר לפנ"ז הגריש"א היה מתיר אותם. רק בגלל זה לא התירו אותם קודם לכן.
 
ממש לא היה שם ספק גדול מאוד אם מל וק''ו אם טבל
וכל השאר שהזכרת קונספירציה בעלמא
למיטב ידיעתי אתה לא צודק, הוא מל וטבל, הוויכוח היה האם הוא שמר מצוות אחרי זה
אבל גם אם נכון לעצם הפסק היו אמורים הגרי''ש ושאר רבני אשכנז עפ''י דעתם בגיורי צה''ל לפסול את הגיור ולהתיר את הממזרים
מה זה קשור לה''ה גורן?
אני דיברתי רק על גורן, איו לי מושג מה היה בגיורי צה''ל ואני משתדל לא לדבר על מה שאני לא יודע
לולי הנקודה הזו של הגיור, לא היה בכלל פרשייה כי כבר לפנ"ז הגריש"א היה מתיר אותם. רק בגלל זה לא התירו אותם קודם לכן.
אתה מדבר על גורן? נכון!
 
למיטב ידיעתי אתה לא צודק, הוא מל וטבל, הוויכוח היה האם הוא שמר מצוות אחרי זה
בבקשה
מתוך המכלול

הדיון בבתי הדין הרבניים​

בשנת 1923 נישאו בּוֹלֶק בורקובסקי וחוה גינצבורג בכנסייה שבעיירה הפולנית לוּקוֹב. הוריה של חוה, שהתנגדו נחרצות לנישואים, הפעילו לחצים על בורקובסקי להתגייר. הוא הסכים, אך פרטי גיורו, האופן שבו בוצעה המילה והשאלה אם טבל – כל אלו לא היו ברורים. כעבור כמה שנים, משעלו הוריה של חוה לארץ, באו אחריהם גם בני הזוג בורקובסקי, שבינתיים נולד להם ילד. בארץ נולד להם ילד נוסף. כעבור שנים נפרדה חוה מבעלה הראשון ללא גט
 

כרגיל, הרב יצחק יוסף מציג את אלה שיצאו נגד הרב עובדיה כבורים ועמי הארצות ש"לא ידעו" מה דעת הרב עובדיה, וכאשר היא הובהרה להם, בא הכל על מקומו בשלום.... פשוט "הסבירו להם" שהם לא הבינו.

אבל ממהלך הדברים מובן שהרב עובדיה חזר בו בלחץ חכם שלום, ומולו עמדו בני הבית שהתעקשו שלא יחתום על המכתב, ואם זה היה כל כך פשוט - לא היתה להם שום סיבה להתעקש, ולא היתה להם סיבה לשמור את המכתב הזה בסודי סודות.

חלק ממהלך הדברים ניתן לראות בעיתון משפחה: אחד העוזרים אמר לרב עובדיה שהוא "לא מוצא את העט", הרב שלום כהן שאג לעברו "חצוף", לאחר מכן הרב שלום כהן התחייב לבני הבית שהמכתב ישמר אצלו ולא יראה אותו לאף אדם למעט הגרי"ש אלישיב והגר"מ שטרנבוך, אח"כ הרב עובדיה כתב את המכתב, לאחר מכן הרב שלום כהן יצא מהבית ללא המכתב, כי הוא נלקח ע"י יד נעלמה, הגיע לבית של הגרי"ש ואז שם לב שהמכתב לא אצלו, התקשר למי שהתקשר ואף אחד לא ענה לו, עד שהשאיר הודעה בתא קולי שאם המכתב לא מגיע תוך חצי שעה הוא מתפטר מהמועצת, ורק אז הואילו בטובם לשלוח את המכתב ע"י קטנוע.

חכם שלום היה אצל הגרי"ש אלישיב במשך שש שעות! עד שהצליח לשכנע אותו לרדת מזה.

וגם אצל הגר"מ שטרנבוך לא היה קל לשכנע, כפי שסיפר חכם שלום בעצמו:

"בדיונים מול הבד"ץ של העדה החרדית ישבו שם כל חברי העדה החרדית - דיינים חשובים. הנחרץ שבהם היה הרב שטרנבוך. לאחר שהשמעתי את דברי, הביע הרב וייס את הסכמתו במילים ברורות, גם כל יתר חברי הבד"ץ הבינו את הדברים והסכימו עמם בהבנה ברורה. רק הרב שטרנבוך נשאר בשלו... כדי להפשיר את האווירה פניתי אליו בחיוך ואמרתי לו 'הרב שטרנבוך! אני מכיר אותך עוד מאז שהיית בחור שעלה מחוץ לארץ - כשהיית עולה לישון היית אומר לחבריך "תוכלו להעיר אותי גם באמצע השינה ומיד לשאול אותי כל שאלה בכל מקום בש"ס - ואני עונה"'...

"הרב שטרנבוך צחק בכל לב למשמע הדברים והאווירה הופשרה...

"חזרתי עם הבשורה לחכם עובדיה, היו שם ממקורבי הרב שכעסו עלי: 'איך עשית מה שעשית?', אך חכם עובדיה אמר לי במילים ברורות: 'תודה רבה על כל מה שעשית למעני'.
 
גם מהתגובות המאוכזבות של האנשים שהיו בעד גיורי צה"ל, ניתן להבין שהרב עובדיה פשוט חזר בו.

ח"כ הרב חיים אמסלם, שנפלט מש"ס בין השאר על רקע מאבקו למען הקלה בגיורים, שכלל גם חיבור הלכתי בנושא, הגיב לפשרה בכעס. "ממתי הרב עובדיה יוסף צריך להתחשב בעדה החרדית שלא נהגה בו מעולם כבוד? וממתי יש דבר כזה פשרה בהלכה? ואם אמרת שהרב עובדיה לא חזר בו, בוא תשאל את הליטאים איך הם מבינים את ההבהרה הזאת. אני רואה בכל מה שנעשה בפשרה הזאת כביכול, כהכפפת הפסיקה של הרב עובדיה מול הרבנים הקנאים והרבנים הליטאים. כל המבין בהלכה יודע שפסקו של הרב לא זקוק לשום הבהרה. הוא הכיר בצורה גורפת, וכל פרשנות שתיווצר עכשיו בעקבות ההבהרה רק תסיג את הגיור לאחור. יתווכחו הפוליטיקאים על הקרדיט, אבל הגיור והמתגיירים הפסידו".

בערוץ 7 פרסמו את נוסחת הפשרה: "מצבו הנפשי של המועמד לגיור בעת אקט הגיור, יקבע לגבי יהדותו, לאמור: אם בשעת הגיור לא התכוון המתגייר לשמור תורה ומצוות, לא יוכר גיורו, אבל אם ברגע הגיור אכן התכוון לשמור, ורק מאוחר יותר הסיר מעליו עול זה, ייחשב גיורו גיור מלא".

למעשה, לרבנים האשכנזים נשלח מכתב כניעה הקובע נחרצות שאדם שלא התכוון לשמור תורה ומצוות אין גיורו גיור כלל (אותו מכתב שמתביישים לפרסמו), אבל למעשה הרב עובדיה לא שינה את ההיתר שלו (הכרה גורפת בכל גיורי צה"ל) כלל, כי אין בידינו שום כלי המאפשר בחינת רחשי לבו וכליותיו של המתגייר ברגע הגיור, ומשכך אפשר לטעון על כל גוי שהתגייר שברגע הגיור רצה לקבל עליו עול תורה ומצוות.

ולפיכך היה קשה מאוד לשכנע את הרבנים האשכנזים, למרות מכתב הכניעה.
 
ח"כ הרב חיים אמסלם, שנפלט מש"ס בין השאר על רקע מאבקו למען הקלה בגיורים,
מזל שכתבת 'בין השאר'...

לא חושב שאנשים כאן שכחו את האיש ואת מעלליו, אתה לא כותב בפורום אינדונזי, רוב הציבור מכיר מה היה כאן.
 
ראשי תחתית