אגב יש לציין ולהוסיף
עד כמה שידוע לי לא היה לפני הפגישה שום מכתב של מרן הגרע"י בענין.וע"ז השיב להם הרב שטרנבוך- זה שבנו מביא ממנו בע"פ זה יפה ונחמד אך במכתב של הרב עובדיה זה לא היה כתוב
הפגישה הייתה נראה לי אחרי, לא?עד כמה שידוע לי לא היה לפני הפגישה שום מכתב של מרן הגרע"י בענין.
לפני הפגישה לא זכור לי שהיה מכתב, היתה הוראה אבל לא מכתב.הפגישה הייתה נראה לי אחרי, לא?
הצג קובץ מצורף 9112
זו בדיוק היתה הראיה של הרב יצחק בזמנו.שאלה לדעת המחמירים
א''כ מה היה הבעיה ב''אח והאחות''?
בשלמא לדעת מרן הגר''ע שסובר שהגיורים אמיתיים ניחא
אבל לדעת האוסרים גיור צה''ל אסור .גיור חצי רפורמי ולא ברור מחשיב את הבנים לממזרים ?
א''א לאכול את העוגה ולהשאירה שלמה?
שם האבא לנגר לא התגייר בגיור רפורמישאלה לדעת המחמירים
א''כ מה היה הבעיה ב''אח והאחות''?
בשלמא לדעת מרן הגר''ע שסובר שהגיורים אמיתיים ניחא
אבל לדעת האוסרים גיור צה''ל אסור .גיור חצי רפורמי ולא ברור מחשיב את הבנים לממזרים ?
א''א לאכול את העוגה ולהשאירה שלמה?
ממש לא!שם האבא לנגר לא התגייר בגיור רפורמי
אבל שם בעיקר הנקודה לא הייתה עצם הפסק בכלל
אלא זה שגורן התחייב לגולדה מאיר שהוא מתיר אותם בתמורה לבחירתו לרה''ר
עוד קודם שהפסק פורסם יצא מכתב מעומעם כנגדו
לולי הנקודה הזו של הגיור, לא היה בכלל פרשייה כי כבר לפנ"ז הגריש"א היה מתיר אותם. רק בגלל זה לא התירו אותם קודם לכן.שם האבא לנגר לא התגייר בגיור רפורמי
אבל שם בעיקר הנקודה לא הייתה עצם הפסק בכלל
אלא זה שגורן התחייב לגולדה מאיר שהוא מתיר אותם בתמורה לבחירתו לרה''ר
עוד קודם שהפסק פורסם יצא מכתב מעומעם כנגדו
למיטב ידיעתי אתה לא צודק, הוא מל וטבל, הוויכוח היה האם הוא שמר מצוות אחרי זהממש לא היה שם ספק גדול מאוד אם מל וק''ו אם טבל
וכל השאר שהזכרת קונספירציה בעלמא
אני דיברתי רק על גורן, איו לי מושג מה היה בגיורי צה''ל ואני משתדל לא לדבר על מה שאני לא יודעאבל גם אם נכון לעצם הפסק היו אמורים הגרי''ש ושאר רבני אשכנז עפ''י דעתם בגיורי צה''ל לפסול את הגיור ולהתיר את הממזרים
מה זה קשור לה''ה גורן?
אתה מדבר על גורן? נכון!לולי הנקודה הזו של הגיור, לא היה בכלל פרשייה כי כבר לפנ"ז הגריש"א היה מתיר אותם. רק בגלל זה לא התירו אותם קודם לכן.
בבקשהלמיטב ידיעתי אתה לא צודק, הוא מל וטבל, הוויכוח היה האם הוא שמר מצוות אחרי זה
המכלול אינו אמין מספיק בכאלו דבריםבבקשה
מתוך המכלול
על פרשיית האח והאחות.אתה מדבר על גורן? נכון!
מזל שכתבת 'בין השאר'...ח"כ הרב חיים אמסלם, שנפלט מש"ס בין השאר על רקע מאבקו למען הקלה בגיורים,
הנושא היה שאותם בני בית טענו שהרב לא צריך להוציא הבהרה, אלא מספיק שמדבר בע"פ.כרגיל, הרב יצחק יוסף מציג את אלה שיצאו נגד הרב עובדיה כבורים ועמי הארצות ש"לא ידעו" מה דעת הרב עובדיה, וכאשר היא הובהרה להם, בא הכל על מקומו בשלום.... פשוט "הסבירו להם" שהם לא הבינו.
אבל ממהלך הדברים מובן שהרב עובדיה חזר בו בלחץ חכם שלום, ומולו עמדו בני הבית שהתעקשו שלא יחתום על המכתב, ואם זה היה כל כך פשוט - לא היתה להם שום סיבה להתעקש, ולא היתה להם סיבה לשמור את המכתב הזה בסודי סודות.
חלק ממהלך הדברים ניתן לראות בעיתון משפחה: אחד העוזרים אמר לרב עובדיה שהוא "לא מוצא את העט", הרב שלום כהן שאג לעברו "חצוף", לאחר מכן הרב שלום כהן התחייב לבני הבית שהמכתב ישמר אצלו ולא יראה אותו לאף אדם למעט הגרי"ש אלישיב והגר"מ שטרנבוך, אח"כ הרב עובדיה כתב את המכתב, לאחר מכן הרב שלום כהן יצא מהבית ללא המכתב, כי הוא נלקח ע"י יד נעלמה, הגיע לבית של הגרי"ש ואז שם לב שהמכתב לא אצלו, התקשר למי שהתקשר ואף אחד לא ענה לו, עד שהשאיר הודעה בתא קולי שאם המכתב לא מגיע תוך חצי שעה הוא מתפטר מהמועצת, ורק אז הואילו בטובם לשלוח את המכתב ע"י קטנוע.
חכם שלום היה אצל הגרי"ש אלישיב במשך שש שעות! עד שהצליח לשכנע אותו לרדת מזה.
וגם אצל הגר"מ שטרנבוך לא היה קל לשכנע, כפי שסיפר חכם שלום בעצמו:
"בדיונים מול הבד"ץ של העדה החרדית ישבו שם כל חברי העדה החרדית - דיינים חשובים. הנחרץ שבהם היה הרב שטרנבוך. לאחר שהשמעתי את דברי, הביע הרב וייס את הסכמתו במילים ברורות, גם כל יתר חברי הבד"ץ הבינו את הדברים והסכימו עמם בהבנה ברורה. רק הרב שטרנבוך נשאר בשלו... כדי להפשיר את האווירה פניתי אליו בחיוך ואמרתי לו 'הרב שטרנבוך! אני מכיר אותך עוד מאז שהיית בחור שעלה מחוץ לארץ - כשהיית עולה לישון היית אומר לחבריך "תוכלו להעיר אותי גם באמצע השינה ומיד לשאול אותי כל שאלה בכל מקום בש"ס - ואני עונה"'...
"הרב שטרנבוך צחק בכל לב למשמע הדברים והאווירה הופשרה...
"חזרתי עם הבשורה לחכם עובדיה, היו שם ממקורבי הרב שכעסו עלי: 'איך עשית מה שעשית?', אך חכם עובדיה אמר לי במילים ברורות: 'תודה רבה על כל מה שעשית למעני'.
אמסלם דעתו אינה כדעת הרב עובדיה, שיצא כנגדו חוצץ, ואחרי ההבהרה הכתובה כבר לא יכל לספר מה שרוצה בשם הרב עובדיה, וודאי שיתאכזב.גם מהתגובות המאוכזבות של האנשים שהיו בעד גיורי צה"ל, ניתן להבין שהרב עובדיה פשוט חזר בו.
ח"כ הרב חיים אמסלם, שנפלט מש"ס בין השאר על רקע מאבקו למען הקלה בגיורים, שכלל גם חיבור הלכתי בנושא, הגיב לפשרה בכעס. "ממתי הרב עובדיה יוסף צריך להתחשב בעדה החרדית שלא נהגה בו מעולם כבוד? וממתי יש דבר כזה פשרה בהלכה? ואם אמרת שהרב עובדיה לא חזר בו, בוא תשאל את הליטאים איך הם מבינים את ההבהרה הזאת. אני רואה בכל מה שנעשה בפשרה הזאת כביכול, כהכפפת הפסיקה של הרב עובדיה מול הרבנים הקנאים והרבנים הליטאים. כל המבין בהלכה יודע שפסקו של הרב לא זקוק לשום הבהרה. הוא הכיר בצורה גורפת, וכל פרשנות שתיווצר עכשיו בעקבות ההבהרה רק תסיג את הגיור לאחור. יתווכחו הפוליטיקאים על הקרדיט, אבל הגיור והמתגיירים הפסידו".
בערוץ 7 פרסמו את נוסחת הפשרה: "מצבו הנפשי של המועמד לגיור בעת אקט הגיור, יקבע לגבי יהדותו, לאמור: אם בשעת הגיור לא התכוון המתגייר לשמור תורה ומצוות, לא יוכר גיורו, אבל אם ברגע הגיור אכן התכוון לשמור, ורק מאוחר יותר הסיר מעליו עול זה, ייחשב גיורו גיור מלא".
למעשה, לרבנים האשכנזים נשלח מכתב כניעה הקובע נחרצות שאדם שלא התכוון לשמור תורה ומצוות אין גיורו גיור כלל (אותו מכתב שמתביישים לפרסמו), אבל למעשה הרב עובדיה לא שינה את ההיתר שלו (הכרה גורפת בכל גיורי צה"ל) כלל, כי אין בידינו שום כלי המאפשר בחינת רחשי לבו וכליותיו של המתגייר ברגע הגיור, ומשכך אפשר לטעון על כל גוי שהתגייר שברגע הגיור רצה לקבל עליו עול תורה ומצוות.
ולפיכך היה קשה מאוד לשכנע את הרבנים האשכנזים, למרות מכתב הכניעה.
אגב יש להוסיף מקרה חשוב ידוע"ממתי הרב עובדיה יוסף צריך להתחשב בעדה החרדית שלא נהגה בו מעולם כבוד?
אגב הוא צודק לחלוטיןח"כ הרב חיים אמסלם, שנפלט מש"ס בין השאר על רקע מאבקו למען הקלה בגיורים, שכלל גם חיבור הלכתי בנושא, הגיב לפשרה בכעס. "ממתי הרב עובדיה יוסף צריך להתחשב בעדה החרדית שלא נהגה בו מעולם כבוד? וממתי יש דבר כזה פשרה בהלכה? ואם אמרת שהרב עובדיה לא חזר בו, בוא תשאל את הליטאים איך הם מבינים את ההבהרה הזאת. אני רואה בכל מה שנעשה בפשרה הזאת כביכול, כהכפפת הפסיקה של הרב עובדיה מול הרבנים הקנאים והרבנים הליטאים. כל המבין בהלכה יודע שפסקו של הרב לא זקוק לשום הבהרה. הוא הכיר בצורה גורפת, וכל פרשנות שתיווצר עכשיו בעקבות ההבהרה רק תסיג את הגיור לאחור. יתווכחו הפוליטיקאים על הקרדיט, אבל הגיור והמתגיירים הפסידו"
אמסלם דעתו אינה כדעת הרב עובדיה
מה שהסבירו בזמנו בשם הגרי"ש אליישיבמי שיסביר את זה זוכה בפרס כספי ובתואר הפלפלן השנתי
מי שיסביר את זה זוכה בפרס כספי ובתואר הפלפלן השנתי
אגב שמעתי שמועהגם מהתגובות המאוכזבות של האנשים שהיו בעד גיורי צה"ל, ניתן להבין שהרב עובדיה פשוט חזר בו.
אפשר לקחת את זה אולי לחומרא להצריך גיור לחומרא אבל ודאי לא דינאמה שסבירו בזמנו בשם הגרי"ש אליישיב
שהוא נקט בשני המקרים "לחומרא"
והיינו- במקרה של האח והאחות אז הוא לחומרא שהוא נקרא גר וקידושיו קידושין וממילא הילדים ממזרים
ואילו במקרה רגיל של גיור כזה, לחומרא שלא תופס הגיור
לא מעניין אותי פינדרוס ושמינדרוספינדרוס למשל טוען שהוא יכול לומר למתגיירים לחלל שבת בשופי
זה נשמע לך נורמלי?