לחצו כאן – תרומה לשמואל

בענין גיורי צה"ל

כרגיל, הרב יצחק יוסף מציג את אלה שיצאו נגד הרב עובדיה כבורים ועמי הארצות ש"לא ידעו" מה דעת הרב עובדיה, וכאשר היא הובהרה להם, בא הכל על מקומו בשלום.... פשוט "הסבירו להם" שהם לא הבינו.

אבל ממהלך הדברים מובן שהרב עובדיה חזר בו בלחץ חכם שלום, ומולו עמדו בני הבית שהתעקשו שלא יחתום על המכתב, ואם זה היה כל כך פשוט - לא היתה להם שום סיבה להתעקש, ולא היתה להם סיבה לשמור את המכתב הזה בסודי סודות.

חלק ממהלך הדברים ניתן לראות בעיתון משפחה: אחד העוזרים אמר לרב עובדיה שהוא "לא מוצא את העט", הרב שלום כהן שאג לעברו "חצוף", לאחר מכן הרב שלום כהן התחייב לבני הבית שהמכתב ישמר אצלו ולא יראה אותו לאף אדם למעט הגרי"ש אלישיב והגר"מ שטרנבוך, אח"כ הרב עובדיה כתב את המכתב, לאחר מכן הרב שלום כהן יצא מהבית ללא המכתב, כי הוא נלקח ע"י יד נעלמה, הגיע לבית של הגרי"ש ואז שם לב שהמכתב לא אצלו, התקשר למי שהתקשר ואף אחד לא ענה לו, עד שהשאיר הודעה בתא קולי שאם המכתב לא מגיע תוך חצי שעה הוא מתפטר מהמועצת, ורק אז הואילו בטובם לשלוח את המכתב ע"י קטנוע.

חכם שלום היה אצל הגרי"ש אלישיב במשך שש שעות! עד שהצליח לשכנע אותו לרדת מזה.

וגם אצל הגר"מ שטרנבוך לא היה קל לשכנע, כפי שסיפר חכם שלום בעצמו:

"בדיונים מול הבד"ץ של העדה החרדית ישבו שם כל חברי העדה החרדית - דיינים חשובים. הנחרץ שבהם היה הרב שטרנבוך. לאחר שהשמעתי את דברי, הביע הרב וייס את הסכמתו במילים ברורות, גם כל יתר חברי הבד"ץ הבינו את הדברים והסכימו עמם בהבנה ברורה. רק הרב שטרנבוך נשאר בשלו... כדי להפשיר את האווירה פניתי אליו בחיוך ואמרתי לו 'הרב שטרנבוך! אני מכיר אותך עוד מאז שהיית בחור שעלה מחוץ לארץ - כשהיית עולה לישון היית אומר לחבריך "תוכלו להעיר אותי גם באמצע השינה ומיד לשאול אותי כל שאלה בכל מקום בש"ס - ואני עונה"'...

"הרב שטרנבוך צחק בכל לב למשמע הדברים והאווירה הופשרה...

"חזרתי עם הבשורה לחכם עובדיה, היו שם ממקורבי הרב שכעסו עלי: 'איך עשית מה שעשית?', אך חכם עובדיה אמר לי במילים ברורות: 'תודה רבה על כל מה שעשית למעני'.
הנושא היה שאותם בני בית טענו שהרב לא צריך להוציא הבהרה, אלא מספיק שמדבר בע"פ.
שמעתי זאת מהרב יחזקאל מוצפי שליט"א שהיה שם (וגם בפגישה של הרב יצחק עם הרב שטרנבוך), והוא זה שרב עם אותם בני בית לעיני חכם שלום.
 
גם מהתגובות המאוכזבות של האנשים שהיו בעד גיורי צה"ל, ניתן להבין שהרב עובדיה פשוט חזר בו.

ח"כ הרב חיים אמסלם, שנפלט מש"ס בין השאר על רקע מאבקו למען הקלה בגיורים, שכלל גם חיבור הלכתי בנושא, הגיב לפשרה בכעס. "ממתי הרב עובדיה יוסף צריך להתחשב בעדה החרדית שלא נהגה בו מעולם כבוד? וממתי יש דבר כזה פשרה בהלכה? ואם אמרת שהרב עובדיה לא חזר בו, בוא תשאל את הליטאים איך הם מבינים את ההבהרה הזאת. אני רואה בכל מה שנעשה בפשרה הזאת כביכול, כהכפפת הפסיקה של הרב עובדיה מול הרבנים הקנאים והרבנים הליטאים. כל המבין בהלכה יודע שפסקו של הרב לא זקוק לשום הבהרה. הוא הכיר בצורה גורפת, וכל פרשנות שתיווצר עכשיו בעקבות ההבהרה רק תסיג את הגיור לאחור. יתווכחו הפוליטיקאים על הקרדיט, אבל הגיור והמתגיירים הפסידו".

בערוץ 7 פרסמו את נוסחת הפשרה: "מצבו הנפשי של המועמד לגיור בעת אקט הגיור, יקבע לגבי יהדותו, לאמור: אם בשעת הגיור לא התכוון המתגייר לשמור תורה ומצוות, לא יוכר גיורו, אבל אם ברגע הגיור אכן התכוון לשמור, ורק מאוחר יותר הסיר מעליו עול זה, ייחשב גיורו גיור מלא".

למעשה, לרבנים האשכנזים נשלח מכתב כניעה הקובע נחרצות שאדם שלא התכוון לשמור תורה ומצוות אין גיורו גיור כלל (אותו מכתב שמתביישים לפרסמו), אבל למעשה הרב עובדיה לא שינה את ההיתר שלו (הכרה גורפת בכל גיורי צה"ל) כלל, כי אין בידינו שום כלי המאפשר בחינת רחשי לבו וכליותיו של המתגייר ברגע הגיור, ומשכך אפשר לטעון על כל גוי שהתגייר שברגע הגיור רצה לקבל עליו עול תורה ומצוות.

ולפיכך היה קשה מאוד לשכנע את הרבנים האשכנזים, למרות מכתב הכניעה.
אמסלם דעתו אינה כדעת הרב עובדיה, שיצא כנגדו חוצץ, ואחרי ההבהרה הכתובה כבר לא יכל לספר מה שרוצה בשם הרב עובדיה, וודאי שיתאכזב.
 
"ממתי הרב עובדיה יוסף צריך להתחשב בעדה החרדית שלא נהגה בו מעולם כבוד?
אגב יש להוסיף מקרה חשוב ידוע

הנקרא בשם פרשת הגיור של הגברת "הלן זיידמן".

שידוע שהר' גורן גייר אותה

וכל עולם ההלכה יצא נגדו כולל הגרי"ש אליישיב

ניתן לקרוא תקציר בספר "השקדן" וכן בספר "שערורית הגיורים המזוייפים"

ודווקא הרב עובדיה הצטרף בזמנו עם הרב גורן להתירה , נגד כל הרבנים שהיו אז בזמנו

הלן זיידמן.JPG
 
ח"כ הרב חיים אמסלם, שנפלט מש"ס בין השאר על רקע מאבקו למען הקלה בגיורים, שכלל גם חיבור הלכתי בנושא, הגיב לפשרה בכעס. "ממתי הרב עובדיה יוסף צריך להתחשב בעדה החרדית שלא נהגה בו מעולם כבוד? וממתי יש דבר כזה פשרה בהלכה? ואם אמרת שהרב עובדיה לא חזר בו, בוא תשאל את הליטאים איך הם מבינים את ההבהרה הזאת. אני רואה בכל מה שנעשה בפשרה הזאת כביכול, כהכפפת הפסיקה של הרב עובדיה מול הרבנים הקנאים והרבנים הליטאים. כל המבין בהלכה יודע שפסקו של הרב לא זקוק לשום הבהרה. הוא הכיר בצורה גורפת, וכל פרשנות שתיווצר עכשיו בעקבות ההבהרה רק תסיג את הגיור לאחור. יתווכחו הפוליטיקאים על הקרדיט, אבל הגיור והמתגיירים הפסידו"
אגב הוא צודק לחלוטין
מה גם שאף אחד לא יכול להסביר את הזיגזג של רבני האשכנזים מה''אח והאחות'' של גוי שהתחתן בכנסייה ואיזה חצי רפורמי עבד עליו שהוא יהודי ואין לכך כל הוכחה אפילו לא שהוא מהול והוא נחשב יהודי
ופתאום פה מי שמל וטבל לא נחשב
מי שיסביר את זה זוכה בפרס כספי ובתואר הפלפלן השנתי
 
מי שיסביר את זה זוכה בפרס כספי ובתואר הפלפלן השנתי
מה שהסבירו בזמנו בשם הגרי"ש אליישיב
שהוא נקט בשני המקרים "לחומרא"

והיינו- במקרה של האח והאחות אז הוא לחומרא שהוא נקרא גר וקידושיו קידושין וממילא הילדים ממזרים

ואילו במקרה רגיל של גיור כזה, לחומרא שלא תופס הגיור
 
גם מהתגובות המאוכזבות של האנשים שהיו בעד גיורי צה"ל, ניתן להבין שהרב עובדיה פשוט חזר בו.
אגב שמעתי שמועה

ואולי אתה יכול להשיג את הדברים אם הם נכונים

שהיה בזמנו איזה שחקן גוי בשם "אולסי פרי" שבפרוטוקולים של הגיור שלו מצאו שהרב עובדיה היה בין הדיינים של הגיור שלו
אע"פ שמעולם הבן אדם הזה לא שמר תורה ומצוות
 
מה שסבירו בזמנו בשם הגרי"ש אליישיב
שהוא נקט בשני המקרים "לחומרא"

והיינו- במקרה של האח והאחות אז הוא לחומרא שהוא נקרא גר וקידושיו קידושין וממילא הילדים ממזרים

ואילו במקרה רגיל של גיור כזה, לחומרא שלא תופס הגיור
אפשר לקחת את זה אולי לחומרא להצריך גיור לחומרא אבל ודאי לא דינא
פינדרוס למשל טוען שהוא יכול לומר למתגיירים לחלל שבת בשופי
זה נשמע לך נורמלי?
 
שהיה בזמנו איזה שחקן גוי בשם "אולסי פרי" שבפרוטוקלים של הגיור שלו מצאו שהרב עובדיה היה בין הדיינים של הגיור שלו
אע"פ שמעולם הבן אדם הזה לא שמר תורה ומצוות

במשך תקופה ארוכה שמר שבת, כינה את שמו 'ציון', והצהיר על כך באחד הראיונות. לאחר זמן חזר לסורו בעקבות מעמדו כסלב. אומרים שבסוף ימיו התחרט שלא המשיך לקיים מצוות.
 
שהיה בזמנו איזה שחקן גוי בשם "אולסי פרי" שבפרוטוקלים של הגיור שלו מצאו שהרב עובדיה היה בין הדיינים של הגיור שלו
אע"פ שמעולם הבן אדם הזה לא שמר תורה ומצוות

לא, הוא לא היה בין הדיינים שגיירו אותו.

n19881129_1.jpg
 
מזל שכתבת 'בין השאר'...
לא חושב שאנשים כאן שכחו את האיש ואת מעלליו, אתה לא כותב בפורום אינדונזי, רוב הציבור מכיר מה היה כאן.

לא אני כתבתי, אם אתה מנסה לרמוז שרציתי להסתיר משהו. זה העתק הדבק ממה שפורסם.
 
אגב שמעתי שמועה

ואלוי אתה יכול להשיג את הדברים אם הם נכונים

שהיה בזמנו איזה שחקן גוי בשם "אולסי פרי" שבפרוטוקלים של הגיור שלו מצאו שהרב עובדיה היה בין הדיינים של הגיור שלו
אע"פ שמעולם הבן אדם הזה לא שמר תורה ומצוות
נו.
כבר כתב הרמב"ם שרוב הגרים חוזרים לסורם.
וודאי ששייך להערים על בתי הדין, השאלה האם בית הדין עושים את עבודתם ומשתדלים למנוע זאת או שבכלל לא מנסים למנוע זאת.
 
הנושא היה שאותם בני בית טענו שהרב לא צריך להוציא הבהרה, אלא מספיק שמדבר בע"פ.
שמעתי זאת מהרב יחזקאל מוצפי שליט"א שהיה שם (וגם בפגישה של הרב יצחק עם הרב שטרנבוך), והוא זה שרב עם אותם בני בית לעיני חכם שלום.

ולגרסה זו אין שום הסבר הגיוני למה שהתחולל שם. לא להביא לרב עט, שזו חוצפה שאין כדוגמתה, להעלים את המכתב לאחר שנחתם, להוציא מהרב שלום כהן התחייבות שלא יפרסם אותו, לשחרר את המכתב רק לאחר איום מפורש מצידו של הרב שלום כהן. כל זה לא תומך בגרסה הזו ש"הם טענו שמספיק בעל פה".

ולפי המסופר ב"משפחה", לא היה שום צורך ברב יחזקאל מוצפי (מה הוא עשה שם בכלל?) כי חכם שלום הסתדר מצויין.
 
אמסלם דעתו אינה כדעת הרב עובדיה, שיצא כנגדו חוצץ, ואחרי ההבהרה הכתובה כבר לא יכל לספר מה שרוצה בשם הרב עובדיה, וודאי שיתאכזב.

הרב עובדיה הכשיר את כל גיורי צה"ל, גם לפני ההבהרה וגם אחרי. וכפי שכתבתי, רק בוחן כליות ולב יכול לבטל גיור.

1755183784485.png
 
נו.
כבר כתב הרמב"ם שרוב הגרים חוזרים לסורם.
וודאי ששייך להערים על בתי הדין, השאלה האם בית הדין עושים את עבודתם ומשתדלים למנוע זאת או שבכלל לא מנסים למנוע זאת.
כאן היה מדובר על גיור מפורסם שעורר רעש בזמנו כבר, כך שזה לא סתם מישהו שעבד על המערכת
ואיני יודע פרטים, יבואו היודעים ויוסיפו
 
ולגרסה זו אין שום הסבר הגיוני למה שהתחולל שם. לא להביא לרב עט, שזו חוצפה שאין כדוגמתה,
אכן.
להעלים את המכתב לאחר שנחתם,
המכתב לא נעלם, הוא ניתן מהרב לחכם שלום, ונשאר אצלו.
הוציא מהרב שלום כהן התחייבות שלא יפרסם אותו, לשחרר את המכתב רק לאחר איום מפורש מצידו של הרב שלום כהן.
לא יודע זאת מנין.
אני רק יודע שהמכתב אכן התפרסם.
כל זה לא תומך בגרסה הזו ש"הם טענו שמספיק בעל פה".
אדרבה זה רק מוכיח שלא רצו שהדברים יתועדו, לבע"פ לא היה תיעוד.
ולפי המסופר ב"משפחה", לא היה שום צורך ברב יחזקאל מוצפי (מה הוא עשה שם בכלל?) כי חכם שלום הסתדר מצויין.
לא אמרתי שהיה צורך, אך כך היה המעשה, שר' יחזקאל רב עם אותם בני בית, עד שחכם שלום התערב.
 
ראשי תחתית