דרך המלך
חבר חדש
- הצטרף
- 25/4/25
- הודעות
- 21
אמרת שהעלו את ההקלטה בפורום השכן,לי אין.
תן קישור איפה ההקלטה שם.
אמרת שהעלו את ההקלטה בפורום השכן,לי אין.
כנראה שטעיתי, ולא העלו את ההקלטה, אלא רק ציינו מקור.אמרת שהעלו את ההקלטה בפורום השכן,
תן קישור איפה ההקלטה שם.
אז עכשיו אי אפשר לברר את זה בקלות כאשר טען כת"ר שליט"א הלוך וחזור. זה אומר דרשני. ואני לא מדבר על שאר המצאות וביזוי ת"ח שיש בספר הנ"ל שהוזכר.כנראה שטעיתי, ולא העלו את ההקלטה, אלא רק ציינו מקור.
שנלקח מתוך ילקוט טהרה. כמצויין שם.
הדא הוא דכתיב:לשון מרן הגרע"י זצ"ל בהקלטה הנ"ל הנושא מתחיל בדקה 47 ובדקה 48 אומר זה לשונו היו למשל בעיקר היו נוהגים כמו הרמ"א חומרא כזאת ג"כ יכול להיות שהיה להם גאון אשכנזי שהיה פוסק להם כמו הרמ"א.
ממש וילכו אחרי ההבל ויהבלו... לא להאמין במה אנו דנים. בשטות והבל.הדא הוא דכתיב:
חלמא טבא חזאי חלמא טבא וכו'
מותרים לכם מותרים לכם.
אין כאן אשכנזי, אין כאן חלומות אין כאן דמיונות.
חזק וברוך.
חושבני שאין עוד טעם לעסוק בבדיה משונה זו, שנתבררה כעוברא פרח וכאשר צועק כמה פעמים הגרב"צ מוצפי, ומוכרחים להודות שההשערה אינה נכונה, ואין לבנות עליה בנינים.
גם שמביאים את לשונו של מרן הגרע"י זצ"ל. זה לא יעזור, כי לא אותו הם מחפשים...הדא הוא דכתיב:
חלמא טבא חזאי חלמא טבא וכו'
מותרים לכם מותרים לכם.
אין כאן אשכנזי, אין כאן חלומות אין כאן דמיונות.
חזק וברוך.
חושבני שאין עוד טעם לעסוק בבדיה משונה זו, שנתבררה כעוברא פרח וכאשר צועק כמה פעמים הגרב"צ מוצפי, ומוכרחים להודות שההשערה אינה נכונה, ואין לבנות עליה בנינים.
שמת לב שהוא אמר 'יכול להיות'? גם הוא לא היה בטוח. זו שטות. ולא כמו בנו שהפך את זה להלכה למשה מסיני והוסיף את זה לעשרת הדיברות. וכן, גם אם אמר רבנו הגרע"י זצוק"ל את הדברים, אז מה לעשות שאהחמ"ר - להד"ם. לא היו דברים מעולם.גם שמביאים את לשונו של מרן הגרע"י זצ"ל. זה לא יעזור, כי לא אותו הם מחפשים...
ואגב, היה לא היה, זה לא נפק"מ להלכה, רק להבין למה נהגו שם בכמה דברים כהרמ"א ודלא כהשו"ע.
ובאמת זה שטות והבל לדון על דבר שולי כ"כ הרבה זמן, אבל מה לעשות, יש כמה יחידים שיש להם בזה נפק"מ, ודו"ק.
הגרע"י היה בן יהדות בבל והכיר את העדה וידע שאין סיכוי לכזו אגדה בדיונית.
שמת לב שהוא אמר 'יכול להיות'? גם הוא לא היה בטוח. זו שטות.
גם אני טענתי טענתך, שלפעמים מחפשים את הגר"י בטענות שאפשר לטעון על הגר"ע...גם שמביאים את לשונו של מרן הגרע"י זצ"ל. זה לא יעזור, כי לא אותו הם מחפשים...
ואגב, היה לא היה, זה לא נפק"מ להלכה, רק להבין למה נהגו שם בכמה דברים כהרמ"א ודלא כהשו"ע.
ובאמת זה שטות והבל לדון על דבר שולי כ"כ הרבה זמן, אבל מה לעשות, יש כמה יחידים שיש להם בזה נפק"מ, ודו"ק.
מה שסותר זה את ההוכחות ההזויות של כת"ר שליט"א, שהרי רבנו הגרע"י לא כתב זאת בשום ספר, ואף כאשר הוא הזכיר זאת פעם אחת לאורך כל ימי חייו הוא אמר את זה בסימן שאלה, וכ"ז מלבד העובדה ששלוש מאות שנה לא נשמעה כזאת שמועה בכל רחבי העולם עד אשר איזה שוטה מדומיין (יש הרבה אנשים שדמיונם פורה למעלה ראש כדחזינן בפורום לדוג' ואכמ"ל) שיכנעו בדמיונותיו. ובהחלט מעניין זה ששמועה על חכמי בבל נזכרה לראשונה אחר 300 שנה בידי חכם מרוקאי. אין בזה שום דבר תמוה.שמת לב, שאחרי ששמעת שמרן הגר"ע אמר 'יכול להיות', וזה סותר את מה שכתבת למעלה שהגר"ע ידע שאין סיכוי לכזו אגדה בדיונית, אז אתה בא ומקניט את בנו
פשוט וברור, וכפי שכבר כתבתי, רוב פוסקי הספרדים החמירו נגד מרן.(למרות ששיטת הכה"ח והבא"ח להחמיר נגד מרן ולחשוש לרמ"א יש לה בית אב גדול בפוסקי ספרד כאשר הסביר הכה"ח בכמה מקומות).
לעניות דעתי רוב פוסקי הספרדים החמירו "לפעמים" נגד מרן, לא שיטתי בכל נושא.פשוט וברור, וכפי שכבר כתבתי, רוב פוסקי הספרדים החמירו נגד מרן.
ייתכן שלא באופן גורף, גם הבא"ח האול"צ והגר"מ אליהו ברוב דבריהם נקטו כמרן, אלא לא חששו להחמיר נגדו במקום הצורך. קבלת הוראות מרן היא לא שאין להחמיר נגדו. זה המשתקף מרבותינו הספרדים בספריהם.לעניות דעתי רוב פוסקי הספרדים החמירו "לפעמים" נגד מרן, לא שיטתי בכל נושא.
למשל באיסור והיתר בכמה עניינים בא"י החמירו, כנזכר בחיד"א אלא שאין למחות במיקל וה"ד בקצרה ממש בכה"ח סי' תסח ס"ק נח וע"ש מחלוקת אם מותר להורות לאחרים נגד מרן. כן בענייני פסח בדורות האחרונים יש לא מעט פוסקים שכותבים שלעניינו אנו אשכנזים ונזכר בכה"ח תנג והבאתי דבריו כאן. וכן בערוה החמורה וכנ"ל בכה"ח תסח. או במקרים שיצא להם בסוגיה דלא כשיטתו ורוב הפוסקים חולקים עליו (כך לפחות חלק מהפוסקים שנודעו בחריפות שכלם ובלמדנותם ובנועזותם). אבל ככלל רוב רובם נהגו כמרן להקל. כך התרשמותי.
לגבי האול"צ נראה לי שזה בעיקר בעקבות קושיות חזקות או בסתם ויש וכ"ש במקום מנהג ברור. אבל לא כדברי כמה פוסקים שקיבלנו הוראות מרן להחמיר בלבד ולכן אין להקל כמרן כשיש חולקים עליו (נראה לי שראיתי כאן מאמר של היח"ס שמביא מרבינו יונה נבון שכך ס"ל באופן שיטתי!).אלא לא חששו להחמיר נגדו במקום הצורך.
גם האול"צ לא נמנע מלחלוק על מרן במקום הצורך, ייתכן ובספריו זה פחות נפוץ, אך לא בגלל ששיטתו שונה בעניין.לגבי האול"צ נראה לי שזה בעיקר בעקבות קושיות חזקות או בסתם ויש וכ"ש במקום מנהג ברור. אבל לא כדברי כמה פוסקים שקיבלנו הוראות מרן להחמיר בלבד ולכן אין להקל כמרן כשיש חולקים עליו (נראה לי שראיתי כאן מאמר של היח"ס שמביא מרבינו יונה נבון שכך ס"ל באופן שיטתי!).
ואף כאשר הוא הזכיר זאת פעם אחת לאורך כל ימי חייו
אם בנו שתחת כל קורה מביא את העניין והוא הפנה רק לשיעור הזה, אנן מה נענה אחריו... אין סיכוי שהגרע"י אמר זאת בפעם נוספת."אמת וצדק" אני מבין שלא פספסת שום שיעור מהגרע"י כל ימי חייו...
נ.ב. בעז"ה ברצוני להיעזר בידיעותך בהמשך הזמן בכמה הלכות ששמעתי שאמר בשיעוריו ולא ראיתי בספריו.