איש על מחנהו ואיש על דגלו (תופעת הרבנים "הספרדים" שמדברים בביטוי אשכנזי ישיביש)

גם אני לא צריך ללמוד אני יודע עברית ב"ה
אלא לא הוגרלתי ואני צריך להתרגל וקשה לי
אותו דבר הרב שמואל בצלאל כל חיו דיבר כך למד כך למה שיתאמץ לשנות את בגלל נחיתות
שלמשהו לא מסתד,
הוא מדבר כמו שהורגל ואין צורך לשנות את זה כי זה קשה ומורכב
לא דיברתי על אף אחד, התייחסתי רק לכך שיש הבדל גדול בין ללמוד להתפלל בהברה שאינו מכיר לבין להתרגל למבטה אחר שמכיר.
 
לא דיברתי על אף אחד, התייחסתי רק לכך שיש הבדל גדול בין ללמוד להתפלל בהברה שאינו מכיר לבין להתרגל למבטה אחר שמכיר.
אז אני כן דיברתי על מישהו מסוים כי על זה מדבר האשכול.
על אנשים נחיתיים שבאים לגדולי ישראל בטענות
 
בתור ליטאי בפורום סליחה שאני מתערב

זה נשמע לי נחיתות ממש ולהתפס על זה שאדם כל חיו התרגל לדבר בהברה מסוימת לדרוש ממנו להתאמץ רק
בשביל לא להרגיש אשכנזי רח"ל

ואני אתן שני דוגמאות בעניין
א. אני מתפלל בבית כנסת ליטאי גדול הכי מיינסטרים שיש בעיר הכי מיינסטרים שיש
ויש כמה בנ"א שרופים (כלומר מזרחי לשעבר) שמתפללים בהגיה ספרדית ויש כאלה שגם הזכרות והם עולים לש"ץ ולתורה ויש מהם שגם מוסרים שיעורים בבית כנסת בדרך קבע בהגיה ספרדית לגמרי ואף אחד לא חשב לומר להם תקשיבו זה לא לעניין להתפלל ולמסור שיעורים כך בציבור במקום אשכנזי זה ברור לכולם שכך הם גדלו ואף אחד לא דורש מהם לשנות את זה

ב. סבא של אשתי ג"כ שרוף ושאלתי אותו פעם איך המבטא של התפילה שלו כ"כ בלשון הקודש אשכנזי ולא מזהים שהגירסא דינקותא שלו
זה בהגיה ספרדית והוא ענה לי תדע לך שאני מתחרט על זה ממש הדבר הזה עלה לי בכוונה של תפילות של כמה שנים שכוונתי בהם הרבה פחות
בגלל הרצון לשנות את המבטא וזה לא שווה את וזה
מדובר על בחור של 20 אז אתה דורש האדם בן 85 שיעשה דבר כמעט בלתי אפשרי עבורו רק מפני שח"ו לא מדברים אצלינו בהגייה אשכנזית, נשמע לי הזוי
שני הודגמאות שלך, עם כל הכבוד, לא דומות בכלל לנידון דנן. ודו"ק.
 
אני כנראה קשה הבנה אשמח אשמח להסבר הדו"ק לא מספיק לי
ח"ו אתה לא קשה הבנה, אז ככה:
אתה לא היחיד כאן באשכול שטוען שזה נובע מ"הרגל" וקשה לו ולאחרים לשנות וכו'.
אז קודם כל, יש לי הוכחה שזה בכלל לא מהרגל, הרי בשיעור עצמו שאני שמעתי ממנו וכן מאחרים שעושים כן, לא כל פעם שאומרים אותו מילה, אומרים אותו בהגייה אשכנזית, לפעמים יצא להם (כנראה בטעות) בהגייה ספרדית. אין זה אלא כי כל שאר הפעמים הם התכוונתו להדיא לאומרו באשכנזית. הרי זה רק במילים מסויימות שהוא מרגיש את הצורך בהם דוקא לאומרם בהגייה אשכנזית כמו "תויירע", כאילו שתורה זה רק למי שמבטא ככה. או כל מיני מילים כמו "תשובע" (בסגו"ל), במקום תשובה (בפת"ח). לכן אני תוהה אם זה מחמת הרגל או בכוונת מכוון, צורה של מסירת שיעור וכו' כל מיני טענות סרק כאלו.

המזרחים שמדברים ככה בהרבה ספרדית, באמת ככה הוא גדל עם הכל הסובבים אותו באמת מדברים על מלא בהברה הספרדית\עברית. ומעולם לא משתמשים אצלם בהגייה אשכנזית. לא כן הרב בצלאל ושאר הרבנים הספרדים שהדיבור שלהם הרי עברית היא במבטא ספרדית וגם הם גדלו בבית ספרדי ובסביבה ספרדית. ואדרבה כשמבטאים באשכנזית זה לשנות מהרגיל. ורק בגלל שבישיבה שמע שיעורים ושיחות בצורת כזאת זה לא מחייב אותך לעשות כן.
 
ובסביבה ספרדית.
איזה סביבה בדיוק הוא גדל?
אתה פשוט ב"א רדוד שמתעסק בשטויות
גם הגר"ב ויסבקר ועוד ראשי ישיבות אשכנזיים שדיברו ומדברים בהברה מעורבבת מכיון שהם אנשים בוגרים שלא משקיעים בזוטות
אבל עזוב לא נראה לי אתה יכול לקלוט את זה. אולי באמת אתה צריך רבנים אחרים שיתאימו לרמה שלך ויתלהמו איתך על שטויות.
 
איזה סביבה בדיוק הוא גדל?
אתה פשוט ב"א רדוד שמתעסק בשטויות
גם הגר"ב ויסבקר ועוד ראשי ישיבות אשכנזיים שדיברו ומדברים בהברה מעורבבת מכיון שהם אנשים בוגרים שלא משקיעים בזוטות
אבל עזוב לא נראה לי אתה יכול לקלוט את זה. אולי באמת אתה צריך רבנים אחרים שיתאימו לרמה שלך ויתלהמו איתך על שטויות.
קודם כל תודה על המחמאות. מדיבורך ניכר שאתה אדם ברום המעלה ממש...
אז א' מעולם לא התלהמתי ולא אמרתי שזה חלק מעשרת הדברות, רק סיפרתי על מקרה שהיה, וכתבתי שזה באמת מאד צרם לי והפריע לי. וכן אני חשוב שזה לא זוטות בכלל, כי יש לזה משמעויות גדולות לדעתי. ובסך הכל העלתי את זה כאן כי רציתי לדעת מה שאר חברי הפורום חושבים על זה. לא אמרתי שמי שעושה ככה הוא לא גדול וכו'.
וב' הראשי ישיבות האשכנזיים שהזכרת לא מדברים מעורבב, הם מדברים עברית וכיון שהם אשכנזים אז לפעמים גם מכניסים דברים שהם מילים של תורה ולימוד בהברה ליטאית וזה בסדר. וזה לא דומה בכלל.
 
לדעתי יש ענין גדול לדבר בהברה ספרדית ברורה וטיפה בולטת, כלומר צעד אחד נוסף מעבר לנורמה אבל בגבול הנורמה, בעקבות המצב הקיים שרבים מנסים לדבר בהברה אשכנזית, ולצערנו רבים רואים את הדיבור בצורה זו כמשייך למקום לא כל כך מכובד, וצריך לעשות תיקון למצב זה.
ראיתי בפורום שיש מישהו שכתב שכשהוא מדבר כך מסתכלים עליו כמו עוף מוזר, וזה בעצמו אומר דרשני, איך ייתכן שדיבור של ציבור שלם הפך להיות בתוך תקופה לא ארוכה בקני מידה היסטוריים לדיבור מוזר.
עוד דבר נוסף, המושג של כבוד, מבוסס על החצנה, וגם על דברים שבמהותם הם טיפשיים, ורק התוכן שעומד מאחריהם ומה שהם מבטאים הוא מה שהופך אותם למכובדים. נובע מזה, כי אדם שמעוניין לכבד את הדורות הקודמים וללכת בדרכיהם ולהראות את מעלתם, עליו לעשות גם דברים שאינם מתמטיים.
וכשאני מבצע הלכה למעשה את הדברים שנכתבו כאן, איני נראה כמו עוף מוזר, וברוך ה' יש רבים שמבינים את העקרון ועושים אותו גם כן. ואלה שלא, שאולי גם מרימים גבה ומעקמים חצי חיוך, זוכים לתגובה צוננת ובלתי מתפעלת, שמעמידה אותם במקום של הטיפש ולא של החכם. וזה עובד על כולם, גם על אלה שאינם מבני עדתינו.
 
ראשי תחתית