איש על מחנהו ואיש על דגלו (תופעת הרבנים "הספרדים" שמדברים בביטוי אשכנזי ישיביש)

סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
@כוכב מיעקב
לא אמרתי שאין כאלו (הרבה) שזה כואב להם,
בתוך עמי אנכי יושבת.
רק הסברתי
א. שזה נובע מהרגש ששחקו לכם איתו.
ב. גם אם לא תסכים, אתה רואה שאנשים לא מבינים מה אתה רוצה (חוץ מאלו שחושבים כמוך).
ג. אם הרבנים של המועצת באמת לא הרבנים שלך, אז מה אתה רוצה ? - הם רוצים אותו, והוא מוכן לשבת איתם. (תרצה תנסח הפוך, הוא רוצה והם מוכנים), תכלס זה המסר שלהם לעם ישראל, מה לעשות ?. אתה תלך למועצת שלך, לכינוסים שמטעמה, ולא תשמע את מה שמפריע לך. (וה"ה כל מתבכייני הפורום).
ד. אני מציע לך גם שתעורר על גודל האסון שבישיבות ספרדיות שרים שירי שבת אשכנזיים במקום בקשות, ובחתונות שרים שירים חסידיים, ורוקדים הורה במקום ריקודי עם. ובכלל שלומדים בספרי האחרונים עם הפלפולים של האשכנזים האלו, ולובשים פראקים וחליפות ועניבות ומגבעות כאילו זה אירופה פה.
די, נמאס ! תרימו ראש, תקימו דור ספרדי גאה. לכו עם ג'לביות ותדברו בערבית ספאניולית בוכרית ועוד, ותלמדו רק בישראלית צחה.
ותפסיקו להגיד אביי ורבא מלעיל, אלא מלרע. ותלחמו בתופעה שספרדים רח"ל אומרים רב שֶשֶת במקום רב ששַת. כי אחרת לך תדע מה יהיה איתנו.
ובכלל תקימו מועצת ספרדית גאה, ותיקמו ישיבות ספרדיות חשובות יותר מפורת יוסף המשוכנזת, (אולי גם תאמצו את ההיגוי התוניסאי של הרב מאזוז).
אחרת הילדים שלכם עלולים להשתכנז רח"ל. תתעוררו היום, ותתחילו לעבוד על הדברים החשובים באמת. עזבו את חוק הגיוס, עזבו את התקציבים, עזבו את הנוער הנושר, עזבו את הבעלי תשובה, עזבו את המקואות, הכל הולך לטמיון. אנשים משתכנזים לנו פה מתחת לרדאר רח"ל.
ובכלל חבל שתתעייף (כמו שאתה מתלונן).
זהו, מכאן תצא הקריאה - מקימים דור ספרדי חדש. גאה !
 
"יוייסף הצאדיק"
1762502777580.png
 
@כוכב מיעקב
לא אמרתי שאין כאלו (הרבה) שזה כואב להם,
בתוך עמי אנכי יושבת.
רק הסברתי
א. שזה נובע מהרגש ששחקו לכם איתו.
ב. גם אם לא תסכים, אתה רואה שאנשים לא מבינים מה אתה רוצה (חוץ מאלו שחושבים כמוך).
ג. אם הרבנים של המועצת באמת לא הרבנים שלך, אז מה אתה רוצה ? - הם רוצים אותו, והוא מוכן לשבת איתם. (תרצה תנסח הפוך, הוא רוצה והם מוכנים), תכלס זה המסר שלהם לעם ישראל, מה לעשות ?. אתה תלך למועצת שלך, לכינוסים שמטעמה, ולא תשמע את מה שמפריע לך. (וה"ה כל מתבכייני הפורום).
ד. אני מציע לך גם שתעורר על גודל האסון שבישיבות ספרדיות שרים שירי שבת אשכנזיים במקום בקשות, ובחתונות שרים שירים חסידיים, ורוקדים הורה במקום ריקודי עם. ובכלל שלומדים בספרי האחרונים עם הפלפולים של האשכנזים האלו, ולובשים פראקים וחליפות ועניבות ומגבעות כאילו זה אירופה פה.
די, נמאס ! תרימו ראש, תקימו דור ספרדי גאה. לכו עם ג'לביות ותדברו בערבית ספאניולית בוכרית ועוד, ותלמדו רק בישראלית צחה.
ותפסיקו להגיד אביי ורבא מלעיל, אלא מלרע. ותלחמו בתופעה שספרדים רח"ל אומרים רב שֶשֶת במקום רב ששַת. כי אחרת לך תדע מה יהיה איתנו.
ובכלל תקימו מועצת ספרדית גאה, ותיקמו ישיבות ספרדיות חשובות יותר מפורת יוסף המשוכנזת, (אולי גם תאמצו את ההיגוי התוניסאי של הרב מאזוז).
אחרת הילדים שלכם עלולים להשתכנז רח"ל. תתעוררו היום, ותתחילו לעבוד על הדברים החשובים באמת. עזבו את חוק הגיוס, עזבו את התקציבים, עזבו את הנוער הנושר, עזבו את הבעלי תשובה, עזבו את המקואות, הכל הולך לטמיון. אנשים משתכנזים לנו פה מתחת לרדאר רח"ל.
ובכלל חבל שתתעייף (כמו שאתה מתלונן).
זהו, מכאן תצא הקריאה - מקימים דור ספרדי חדש. גאה !
א. נא אל תאבחן אותי, אף אחד לא שיחק עם רגשות של אף אחד. זה דעה לגיטימית שבא מדבר המושכל ואחרי מחשבה. לא מאיזה רגש נטול כל בינה. תודה. (אולי הרגש דוקא בצד שלכם כאשר אבאר בהמשך באות ד...)
ב. אם באנו לאבחן אחד את השני. לדעתי אתם כן מבינים, אבל אתם בפוזיציה וממחנה מסויים בציבור הספרדי שלא רק שלא איכפת לו, אלא אפילו נוח לו להיות כזה. וד"ל.
ג. זה שיושבים ביחד במועצת לא מראה שזה "המסר שלהם לעם ישראל", הרי אפילו במה שהם באמת באים "למסור מסר לעם ישראל" וחותמים על זה, מתברר די מהר שזה מאילוצים ותוך אי הסכמות ומחלוקות חריפות. אפרופו ההקלטות של שבוע שעבר. אז מה זה השטויות לומר שמזה שאחד או שניים מדברים ככה, אז זה המסר של כולם לעם ישראל??? אין לזה הבנה.
ד. הניסיון שלך ושל אחרים לבוא ו"להקשות" מכל מיני דברים ילדותיים כמו שירים או דרכי לבוש. זה שוב רק ניסיון בריחה ולגלוג. אבל אתה ידוע שאין זה דומה כלל, ושם זה באמת לא חשוב ומשמשעותי אפשר לשיר גם וגם. ובגלל שאתה בא מתוך רגש ואתה רואה את זה ממקום זהותי אותני וגזעני וכיוצ"ב לכן אתה מקשה מכל מיני דברים קטנים כמו שירה ולבוש. אבל אני לא בא משם אלא ממשהו שהרבה יותר עמוק. ולכן דוקא ההברה בדיבור בפרט בדברי תורה של רב תוך דרשה או נאום, זה משמעותי, זה דבר שבאמת מייצג ציבור ודרכו. ואם אתה לא מבין את זה אז לדעתי אתה רחוק מבינה ודעת.
ושוב, לעלות כל מיני בעיות אחרות שאכן קיימות בציבור שלנו רק בכדי להקטין את הבעיה הזאת, גם זה ניסיון נואש. חדל.
 
הרבה פעמים מתחילים עם לשון משוכנזת 'רק' בלימוד הרגיל, ואח"כ...

באוזניי שמעתי לפני כמה שנים כשהייתי בישיבה גדולה, מישהו ספרדי, שביום שישי קורא ומנגן בקולי קולות 'שניים מקרא', ומבטא את המילים באשכנזית כשם שלומד ומנגן גמרא...
 
התעייפתי כבר לענות על כל אחד ואחד שכנראה לעולם לא יבינו את המשמעות של הענין הזה, וכמה זה כן חשוב.
והטפשות לבוא ולהגיד "אבל יש לנו נושאים אחרים יותר חשובים לעסוק בהם". מי אמר שאין דברים אחרים לעסוק בהם שאולי הם אפילו יותר חשובים? וכי מפני זה לא נעסוק גם בשאר הדברים? זה טענה חסרת טעם, שבא רק לברוח מלבוא עם טענה אמיתית על עצם הענין, ותו לא.
לגבי "הפסד שיחה מוסרית", אל תדאג לי...כשיצאתי משם, נכנסתי לאוצר הספרים עם מסילת ישרים ולמדתי בו, לא היה חסר לי מוסר, ב"ה....
לגבי החשבון נפש, עשיתי אותו על למה לא הלכתי אחר כך לשאול אותו למה הוא מדבר ככה, הלא תורה היא וללמוד אני צריך.
מסכן, לענ"ד, מי שלא מבין עד כמה זה כן דבר חשוב ומשמעותי. וכמה זה יכול להשפיע לשעה ולדורות. ואכמ"ל.
חבל שהתעייפת, אני חוזר ואומר, לא ראינו במהלך הדורות אף פעם שנתפסו על דברים כאילו, קטנוניים כל כך, בבואם לשפוט אדם או רעיון.
אם האשכול היה מדבר על אברכים בני גילנו, קוראי האשכול וחבריו שמשתמשים בכל ביטוי שהוא - הייתי מבין ואף משתתף. אבל כאן מדובר בחכם מישראל, והנידון הוא עליו, על אישיותו ודברי תורתו.
מהיכן העזות לשפוט אדם על פי צורת דיבור והגיה?
מה הלאה? נדון רבנים על פי לבושם וצורת הליכתם?

אינני חושב שלימוד מסילת ישרים הוא תחליף, ולו מועט, לשמיעת שיחה מחכם חי.
מי שחושב שהתועלת בלימוד מפי ספרים שווה לימוד מפי סופרים לא נגע ולא פגע באדרת הקודש של תורה שבעל-פה, אינו דומה למידת רעיון והגות בו, לשמיעתו מחכם חי שמקיים אותו בגופו ונפשו, לא הייתי מתעכב על זה אם לא שנראה לי שהגישה הקרה והאטומה הזו היא היא שורש העזות לבוא ולשפוט חכמי ישראל, עמודי תורתינו, על פי הגייה וסגנון דיבור.
 
ואני קורא לפיקוח לקרוא את הדיון הזה לסנן אותו, יותר מידי עזות מצח וזלזול ברבותינו, ועוד הרבה דברים שאיני רוצה לפורטן, ישבו זקני הפורום ויקבלו החלטות
 
חבל שהתעייפת, אני חוזר ואומר, לא ראינו במהלך הדורות אף פעם שנתפסו על דברים כאילו, קטנוניים כל כך, בבואם לשפוט אדם או רעיון.
אם האשכול היה מדבר על אברכים בני גילנו, קוראי האשכול וחבריו שמשתמשים בכל ביטוי שהוא - הייתי מבין ואף משתתף. אבל כאן מדובר בחכם מישראל, והנידון הוא עליו, על אישיותו ודברי תורתו.
מהיכן העזות לשפוט אדם על פי צורת דיבור והגיה?
מה הלאה? נדון רבנים על פי לבושם וצורת הליכתם?

אינני חושב שלימוד מסילת ישרים הוא תחליף, ולו מועט, לשמיעת שיחה מחכם חי.
מי שחושב שהתועלת בלימוד מפי ספרים שווה לימוד מפי סופרים לא נגע ולא פגע באדרת הקודש של תורה שבעל-פה, אינו דומה למידת רעיון והגות בו, לשמיעתו מחכם חי שמקיים אותו בגופו ונפשו, לא הייתי מתעכב על זה אם לא שנראה לי שהגישה הקרה והאטומה הזו היא היא שורש העזות לבוא ולשפוט חכמי ישראל, עמודי תורתינו, על פי הגייה וסגנון דיבור.
אתה משקר במצח נחושה. "הנידון" לא היית אף פעם עליו. אלא על התופעה. תלמד עיון כמו שהוא ביקש וצעק על זה, ותתחיל להבין ענין.
מי שיש לו עומק המחשבה והבינה, יודע להתחבר ולהתקשר עם רבותינו נ"ע, ומפיק הרבה יותר תועלת מספר של קדמון, מאשר דרשה של רב בן דורנו. מי שאין לא את היכולת להתעלות בצורה כזאת, אז צריך לשמוע שיחה מפי אדם חי. וד"ל בזה.
 
אתה משקר במצח נחושה. "הנידון" לא היית אף פעם עליו. אלא על התופעה. תלמד עיון כמו שהוא ביקש וצעק על זה, ותתחיל להבין ענין.
מי שיש לו עומק המחשבה והבינה, יודע להתחבר ולהתקשר עם רבותינו נ"ע, ומפיק הרבה יותר תועלת מספר של קדמון, מאשר דרשה של רב בן דורנו. מי שאין לא את היכולת להתעלות בצורה כזאת, אז צריך לשמוע שיחה מפי אדם חי. וד"ל בזה.
כותרת האשכול היא "תופעת הרבנים "הספרדים" שמדברים בביטוי אשכנזי ישיביש", ישפטו השופטים.
עומק המחשבה שלי אינו עומד לדיון, אבל אני חייב לומר שאני לא נרתע מעומק ההשכלה של אדוני הפיקח והגאון, חכם הרזים ונבון לחשים...
הייתי מציע לדרוש מחברי הפורום לחשוף את גילם, אבל מילא...
 
זלזול ברבותינו ובמסורת הקדומה לבטא האותיות כמו שצריך, ולא לנסות להשתחוות לאשכנזים בכל דבר.
דור ששופט את שופטיו...
עדיף מי שמדבר איך שבא לו, מאשר מי שמדבר על מה שבא לו...
 
כותרת האשכול היא "תופעת הרבנים "הספרדים" שמדברים בביטוי אשכנזי ישיביש", ישפטו השופטים.
עומק המחשבה שלי אינו עומד לדיון, אבל אני חייב לומר שאני לא נרתע מעומק ההשכלה של אדוני הפיקח והגאון, חכם הרזים ונבון לחשים...
הייתי מציע לדרוש מחברי הפורום לחשוף את גילם, אבל מילא...
אז הנה אני ישפוט:
אילו זה היה משהו אישית ומכוון כלפי הרב בצלאל הייתי כותב בכותרת "הנהגתו של הרב בצלאל וכו'". אבל לא כתבתי כך אלא "תופעת רבנים ספרדים". אז כן על התופעה הרחבה, בלי להכווין אותה כמשהו נגדו ספציפי. ורק הבאתי מעשה שהיה איתו כדוגמא, וזה היה יכול להיות כל חכם אחר. ואם מה שמפריע לך זה העברת ביקורת על חכמי ישראל. אז א' בפורום הזה זה מה שעשו ועושים כל יום. אז מה לך כי תלין עלי. וזה עוד כתוב בחוקות הפורום. ע"ש. וב', כבר כתבתי שמבואר בכל ספרי רבותינו נ"ע (לאלו שעדיין לומדים ספרים של חכמינו ז"ל. כי אתה מעדיף לשמוע את הרבנים של דורנו שחלק מהם מסלפים דברי חז"ל בדרשותיהם ואומרים שאסור להעביר ביקורת על גדולי ישראל, "ועשית ככל אשר יורוך וכו'", טענות סרק) כמה חשוב להעביר ביקורת דוקא על מנהיגי ישראל, ולא על אברכים החסרים מלהושיע. ואכמ"ל. (אולי אפתח על זה אשכול נפרד בקרוב...)
 
אז הנה אני ישפוט:
אילו זה היה משהו אישית ומכוון כלפי הרב בצלאל הייתי כותב בכותרת "הנהגתו של הרב בצלאל וכו'". אבל לא כתבתי כך אלא "תופעת רבנים ספרדים". אז כן על התופעה הרחבה, בלי להכווין אותה כמשהו נגדו ספציפי. ורק הבאתי מעשה שהיה איתו כדוגמא, וזה היה יכול להיות כל חכם אחר. ואם מה שמפריע לך זה העברת ביקורת על חכמי ישראל. אז א' בפורום הזה זה מה שעשו ועושים כל יום. אז מה לך כי תלין עלי. וזה עוד כתוב בחוקות הפורום. ע"ש. וב', כבר כתבתי שמבואר בכל ספרי רבותינו נ"ע (לאלו שעדיין לומדים ספרים של חכמינו ז"ל. כי אתה מעדיף לשמוע את הרבנים של דורנו שחלק מהם מסלפים דברי חז"ל בדרשותיהם ואומרים שאסור להעביר ביקורת על גדולי ישראל, "ועשית ככל אשר יורוך וכו'", טענות סרק) כמה חשוב להעביר ביקורת דוקא על מנהיגי ישראל, ולא על אברכים החסרים מלהושיע. ואכמ"ל. (אולי אפתח על זה אשכול נפרד בקרוב...)

אני יכול לשער שזה חוזר על כל הרבנים כ-ו-ל-ם,
ובכל העניינים כ-ו-ל-ם,
שמותר (וצריך) להעביר עליהם ביקורת.
ולגופו של ענין, תעביר ביקורת על כל מי שאתה רוצה.
אבל יש ביקורת שהיא בעצם לא קשורה אליך,
אתה לא יכול לבוא לבנאדם לשמוע אותו, ואח"כ להתלונן עליו למה הוא מדבר כך ולא כך.
תעביר ביקורת זה לגיטימי, ותבחר לך רב בהתאם.
אבל למה אתה כ"כ רוצה לשנות אותו ?
עזוב אותו ותתקדם.
 
אני יכול לשער שזה חוזר על כל הרבנים כ-ו-ל-ם,
ובכל העניינים כ-ו-ל-ם,
שמותר (וצריך) להעביר עליהם ביקורת.
ולגופו של ענין, תעביר ביקורת על כל מי שאתה רוצה.
אבל יש ביקורת שהיא בעצם לא קשורה אליך,
אתה לא יכול לבוא לבנאדם לשמוע אותו, ואח"כ להתלונן עליו למה הוא מדבר כך ולא כך.
תעביר ביקורת זה לגיטימי, ותבחר לך רב בהתאם.
אבל למה אתה כ"כ רוצה לשנות אותו ?
עזוב אותו ותתקדם.
אבל יש ביקורת שהיא בעצם לא קשורה אליך,
באמת לא הבנתי איך זה לא קשור אלי. וכי דבר שלא קשור אלי ישירות באופן אישי אינני יכול להעביר על זה ביקורת? זה קושר לציבור שלנו ובתוך עמי אנכי יושבת וזכותי לבקר ולומר את דעתי.
אבל למה אתה כ"כ רוצה לשנות אותו ?
עזוב אותו ותתקדם.
מעולם לא רציתי "לשנות" וגם לא "אותו". אלא אמרתי את דעתי בנוגע לתופעה הזאת באופן כללי. לא בכוונה "לשנות" (וכי באמת מה שאנו מבזבזים את הזמן כאן וכותבים על כל מיני נושאים באמת משנה משהו בסדר גודל ציבורי...???), ולא נגד שום רב ספציפי.
אני מזמן התקדמתי הלאה לעוד נושאים (תורניים, לא בזבוזים של ביטול תורה), אבל יש כאן חברים שלא יכולים להבין איך ביקרתי את הרב שלהם או רב שהוא סוג של "בצד" שלהם, ולכן השתגעו מזה ולא יכולים להרפות.
אתם אלו שצריכים להתקדם הלאה!
 
באמת לא הבנתי איך זה לא קשור אלי. וכי דבר שלא קשור אלי ישירות באופן אישי אינני יכול להעביר על זה ביקורת? זה קושר לציבור שלנו ובתוך עמי אנכי יושבת וזכותי לבקר ולומר את דעתי.

מעולם לא רציתי "לשנות" וגם לא "אותו". אלא אמרתי את דעתי בנוגע לתופעה הזאת באופן כללי. לא בכוונה "לשנות" (וכי באמת מה שאנו מבזבזים את הזמן כאן וכותבים על כל מיני נושאים באמת משנה משהו בסדר גודל ציבורי...???), ולא נגד שום רב ספציפי.
אני מזמן התקדמתי הלאה לעוד נושאים (תורניים, לא בזבוזים של ביטול תורה), אבל יש כאן חברים שלא יכולים להבין איך ביקרתי את הרב שלהם או רב שהוא סוג של "בצד" שלהם, ולכן השתגעו מזה ולא יכולים להרפות.
אתם אלו שצריכים להתקדם הלאה!

אהה, אתה סה"כ בא להביע את הגיגי לבך.
הבנתי.
 
אינך מבין את הכאב,
שטפו להם את המוח שמי שמדבר בהיגוי אשכנזי, אז הוא קורא תיגר על הספרדים !!!
וזה מה שמפריע להם.
הם לא מסוגלים לצאת מהקופסא ולחשוב שאולי ישנה תובנה/סיבה נוספת לדבר.
ועל דא קא בכינא.
 
אתם בכיתם בכיה של חינם (כי מובן הדבר ואף צודק מה שיש כאלו שמפריע להם שיש רבנים שעושים את זה). אני אקבע לכם בכיה לדורות (כשגם אתם תתעוררו על נפשכם ותבינו את ההשלכות של זה, אבל אז אולי כבר יהיה מאוחר...)
 
אתם בכיתם בכיה של חינם (כי מובן הדבר ואף צודק מה שיש כאלו שמפריע להם שיש רבנים שעושים את זה). אני אקבע לכם בכיה לדורות (כשגם אתם תתעוררו על נפשכם ותבינו את ההשלכות של זה, אבל אז אולי כבר יהיה מאוחר...)

או הפוך.
 
אחרי 12 עמודים, אולי מישהו יעשה סקר בבין חברי הפורום כדי להבין לכמה זה באמת מפריע?!
ואם זה בכלל מעסיק אותו...

@כוכב מיעקב - המתחיל במצוה אומרים לו גמור....
 
אחרי 12 עמודים, אולי מישהו יעשה סקר בבין חברי הפורום כדי להבין לכמה זה באמת מפריע?!
ואם זה בכלל מעסיק אותו...

@כוכב מיעקב - המתחיל במצוה אומרים לו גמור....

הוכח שסקר גורר עוד ועוד תגובות,
ובסוף ההנהלה נועלת את האשכול.
בינתיים תשאיר אותו פתוח, הסקר לא יעלה ולא יוריד (ובפרט שסקר שקר).
 
אני אתה והוא ספרדים - על זה אין ויכוח...
בהיות ואני שייך ליהדות מרוקו (ווארזאת למתעניין) ואתה שייך ליהדות עירק/חלב/טורקיה... וכן על זה הדרך - אז לכאו' - לא יהיה מקום לשנינו, למה אתה שואל? אההה זה פשוט...
כי בליל הסדר אני יזמר בקול ניחר 'בבהילו יצאנו ממצריים הא לחמא עניא בני חורין' ושכני הטונסאי יאמר בצאת החג תוך שימת עלי חסא על ראשי הפתחים והמיטות ושאר פינות הבית "כדרנא ולעם אכדאר" - אז לכאו אין מקום לשנינו באותו חלל...
מממהההההההה פתאום כולנו שומרי מנהגי אבותינו ושומרים על מה שחונכנו במהלך השנים. בזה כולנו חושבים שאין שייך לשנות כל אחד איפה שהוא גדל, וזה בסדר יחזיקו כולם במנהגי אבות.
ולמה?
מה זאת אומרת! על כך גדלתי, כך הנחילו לי אבותי ורבותי עם זה אני צועד הלאה.
נו...
אז שראשי הישיבות שלנו שנלחו על ידי אבותיהם לפונוביז וסלבדוקא למיר להרב חייקין וגדלו על הברה כזו או אחרת, עליהם נלין?!?
במקום להסתכל על מסירות נפשם של רבותינו שליט"א שעזבו בית אב והלכו בארץ לא זרועה למוד במקומות תורה, כדוגמת משפחת טולדאינו המעטירה - ומה שנשאר לנו לבדוק עם המבטא הוא כמו המבטא הרגיל אצלי בבית?!?!? אתמהה. והרי אבותיהם נושאי דגל יהדות ספרד שלחו אותם על דעת שישנו ממנהגם בלשון ועוד, ובכל זאת היו מוכנים לכך כי הבינו שבזה טמון גורלם העתידי, הם - הם לא התחשבו בנוסח והגייה, הם התמקדו בעיקר, בחינוך הטהור ובשאיפה שיהיו יראי שמים בתכלית.
הן אמת שגם בשנים קדמוניות רבו גדולי התורה מעדת בני ספרד המעטירה, יחד עם זאת עולם התורה היה נמצא ברובו המוחלט בארץ הקודש אצל אחינו. מה לעשות זו עובדה היסטורית אותה לא ניתן לשנות, אני מצטער אם אני גורם אי נוחות לכמה מחברי הפורום הנכבד... זו המציאות.
ואם את ערכי הנצח שאותם הם מנחילים לדורות הבאים הם ינקו מאחינו בני אשכנז, אז מצטרפת לזה חבילה קטנה, לא כבדה כל כך לרוב 'העולם' - - -​
--------- המבטא האשכנזי --------------
אני לא מתווכח על הריקאציה שיש לכאלה ואחרים ממבטא שניחוח קוגל והרניג ממולח נודף ממנו - אין לי ויכוח עם זה, לכל אחד יש את חושי הטעם שלו, ואם זה מפריע למישהו אני לא ינהל איתו דיון אם זה נכון או לא. אבל זה שאני לא אוהב חריף לא הופך את שכני המרוקאי המתענג מידי שבת על סיר דגים מהביל ורותח מחום ופלפל שאטה לאדם משונה
חריף? לא הטעם שלי... - מי שאוכל חריף - מברוק!
אז נכון שאתה הוא וכל אדם אחר היה מעדיף לשמוע את רבו מדבר במבטא האהוב עליו, אין ספק. יחד עם זאת - לא כל הרצונות שלנו מתגשמים.
איך סבתא שלי שתחי' נוהגת לומר 'הוא קיווה למשהו ולא קרה - שיאכל קיווי'
כי לא כל מה שאנו מקווים קורה.
רק שניקח פורפורציה בין סל הערכים האידר אותו הם נותנים לנו - לבין האי נוחות המופיע לחלקים מאיתנו - נעשה השוואות ונראה מה משתלם
בהצלחה בחישוב הסיכונים למול התועלת​
 
כי בליל הסדר אני יזמר בקול ניחר 'בבהילו יצאנו ממצריים הא לחמא עניא בני חורין' ושכני הטונסאי

דרך אגב, גם הטוניסאים מזמרים 'בבהילו' [אם כי לא יודע עד כמה בקול ניחר...]
 
בקונטרס "אל המקורות" א' (מופיע באוצר החכמה) יש מאמר שלם על ההגייה וכל המסתעף ומובא שם שכל מי שמשנה בהיגוי ממנהגי אביו אינו עולה לו כלל מה שאמר ודיבר, כוונתו שם לתפילה מעניין למה בלימוד זה שונה?!
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית