יישוב מנהג בגדאד שהסכים לו הרב פעלים שאין הנשים קורעות על מת

  • יוזם הנושא יוזם הנושא כהן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

כהן

חבר בכיר
הצטרף
21/12/24
הודעות
941

קריעת נשים

בגמ' בדף כ"ב ע"ב מבואר בפשיטות שהאשה חייבת בקריעה עי"ש. וכ"פ כל הפוסקים פה אחד כולל מרן השו"ע בסי' ש"מ סי"ד עי"ש. וכן נהגו ברוב תפוצות ישראל.

והנה בשו"ת רב פעלים ח"ג יו"ד סי' כ"ז כתב השואל בתוך הדברים: כי פה העיר בגדא'ד אין נוהגים הנשים לעשות קריעה באנשים כלל. והרב פעלים בתשובתו גם חזר על הדברים: ומנהג הנשים של עיר בגדא'ד אין עושין קריעה כלל והיא עשתה חמום בבכיה וצעקות גדולות כמנהג הנשים וכו'. ועוד חזר על זה בסוף התשובה: לפי מנהג עיר בגדא'ד דאין הנשים נוהגין לעשות קריעה כלל, ואין לנשים סימני אבלות כי אם חמום של בכיה וצעקות גדולות וטפוח על ראשיהם עי"ש. הרי שסבר וקיבל את מנהג בגדאד הנ"ל ולא העיר עליו מאומה.

ובשו"ת יבי"א ח"ו יו"ד סי' ל"ב אישתפוך חמימי על מנהג בגדאד ושתיקת הבא"ח למנהג זה, וזת"ד: נוראות נפלאתי על מה ששנה ושילש בניחותא שמנהג בגדאד שאין הנשים קורעות על מת, והרי מנהג זה בניגוד לדברי רבותינו בש"ס ובפוסקים ובשו"ע בלי כל חולק, ועכ"פ היה לו להעיר שמנהג זה מנהג גרוע הוא ויש לבטלו, לבל ייכשלו בני אדם כשיראו בדבריו שמביא מנהג זה ויחשבו שיש איזה סמך למנהג זה וכו'. ובהמשך כתב: ומכ"ש למנהג זה שהוא בניגוד גמור לדברי רבותינו חכמי התלמוד וכל הפוסקים, שבודאי לא נעשה ע"פ הוראת חכם, רק הנשים נהגו כן מעצמן בלי כל יסוד מוסד, הא ודאי שאין לו כל ערך של מנהג וכו'. ועוד כתב: ואם יתעקש אותו חכם [שהורה בא"י כדעת הבא"ח] וימשיך להורות כן, צריך לגעור בו בנזיפה ומחינן לה במרזפתא דנפחא עד שיודה על האמת, ויחדל מלהכשיל ולהטעות תמימים שאינן מבחינים בין הוראה לשיבוש עיש"ב.

אולם, יש להקשות, דלדידיה מי ניחא? והרי בדיני קריעה נהגו בהרבה דברים נגד דינא דגמ' והשו"ע, שדין 'המתאבל עליו מתאבל עמו' [מו"ק כ' ע"ב ושו"ע סי' ש"מ ס"ד] לא נוהג בזמננו, וכפי שכתב הרמ"א שם, וגם אחרוני הספרדים, וכפי שהביא הארץ חיים שם. וכן דין קריעה על העומד בשעת יציאת נשמה [שבת ק"ה ע"ב ושו"ע סי' ש"מ ס"ה], שכתב השו"ג [שהובא בארץ חיים שם] שבירושלים ושאר מקומות לא נהגו בזה, וכתב איזה טעם לדבר עי"ש. וכן דין קריעה על אדם כשר [שו"ע סי' ש"מ ס"ו] – כתב הרמ"א שלא נוהגים בזה, ובב"י תמה על מנהג העולם בזה, מ"מ נהגו להקל בזה, וכפי שהביא הארץ חיים שם בשם השו"ג עי"ש. וכן דין קריעה על חכם ות"ח ששואלים אותו הלכה בכל מקום [מו"ק כ"ה ע"א ושו"ע סי' ש"מ ס"ז] כתב הרמ"א וכן השו"ג שלא נהגו בזה. והרואה במקורות הנ"ל יראה שהסברות שלא לקרוע הם נגד פשטות הגמ' ורוב הראשונים, והם סברות יחידאיות, ואעפ"כ סמכו עליהם שלא לקרוע.

וא"כ, יש לתמוה אמאי ניחא ליה למרן הגרע"י זצ"ל בביטול מנהגי הקריעה הנ"ל שהם מוסכמים בגמ' ובראשונים ובשו"ע. אטו איכפת לן מתי והיכן ביטלו דינא דגמ'? האם יש הבדל בין ביטול דינא דגמ' לפני 300 שנה בירושלים ובשאר מקומות לבין ביטול דינא דגמ' בבגדאד לפני כ150 שנה? אידי ואידי דינא דגמ' ושו"ע נינהו ולא נהגו בהם מחמת טעמים קלושים, ולא הורו לשנות את המנהג ולחזור לדינא דגמ', וממילא גם מנהג בגדאד שנשים לא קורעות מצטרף לשרשרת המנהגים הנ"ל שנהגו בקריעה נגד דינא דגמ', והשאירום חכמי הדור על מתכונתם.

ואם כי בודאי שבא"י ושאר המקומות שלא נהגו מנהג זה – יש לקרוע כעיקר הדין. אולם אין לההביל ולתמוה על מקום שנהגו שלא לקרוע וכנ"ל.
 
אולם, יש להקשות, דלדידיה מי ניחא? והרי בדיני קריעה נהגו בהרבה דברים נגד דינא דגמ' והשו"ע
לא הבנתי, בדיני קריעה א"צ לנהוג כדינא דגמ' ושו"ע?
שדין 'המתאבל עליו מתאבל עמו' [מו"ק כ' ע"ב ושו"ע סי' ש"מ ס"ד] לא נוהג בזמננו, וכפי שכתב הרמ"א שם, וגם אחרוני הספרדים, וכפי שהביא הארץ חיים שם.
התם כתבו הרמב"ן והרא"ש ועוד שהאבל יכול למחול, ושבזמנינו כולם מוחלים, ומה זה קשור לנדו"ד?
וכן דין קריעה על העומד בשעת יציאת נשמה [שבת ק"ה ע"ב ושו"ע סי' ש"מ ס"ה], שכתב השו"ג [שהובא בארץ חיים שם] שבירושלים ושאר מקומות לא נהגו בזה, וכתב איזה טעם לדבר עי"ש.
התם המתים מוחלים על כבודם מחיים כדי שיעמדו ביציאת נשמה, ולא ימות יחידי בעגמת נפש, וכמ"ש בשו"ת יביע אומר (ח"ד חיו"ד סי' ל"ה או' ט') ובשו"ת ציץ אליעזר (חי"ג סוס"י ל"ה)
וכן דין קריעה על אדם כשר [שו"ע סי' ש"מ ס"ו] – כתב הרמ"א שלא נוהגים בזה, ובב"י תמה על מנהג העולם בזה, מ"מ נהגו להקל בזה, וכפי שהביא הארץ חיים שם בשם השו"ג עי"ש. וכן דין קריעה על חכם ות"ח ששואלים אותו הלכה בכל מקום [מו"ק כ"ה ע"א ושו"ע סי' ש"מ ס"ז] כתב הרמ"א וכן השו"ג שלא נהגו בזה. והרואה במקורות הנ"ל יראה שהסברות שלא לקרוע הם נגד פשטות הגמ' ורוב הראשונים, והם סברות יחידאיות, ואעפ"כ סמכו עליהם שלא לקרוע.
התם איכא סברות בין הראשונים שאין חיוב, ונהגו לסמוך אפילו על דעת יחיד, אבל הכא מאי איכ"ל?

ולגוש"ע, בשו"ת ציץ אליעזר (חי"ב סי' ס"ה) כתב דשמא בבבל הושרש כבר באופן כזה שאם היו מוחין היו באין לעבור בזדון, ולכן לא מחה בהם מרן הרי"ח זלה"ה, דמוטב שיהו שוגגים כו'. אלא דשו"ר להגרי"ע זליכה זצ"ל (מצורף) שהביא עדויות שכך דרש מרן הרי"ח, ושכך פסקו גם הגר"י מוצפי, ועוד מרבני בבל. ובאמת, גם במרוקו היה מנהג כזה, כמ"ש בנהגו העם (מצורף). והגרי"ע זליכה נדחק ליישב, ע"ש, אבל עי' מה שהשיב עליו הרה"ג אדיר הכהן שליט"א [מח"ס ויען הכהן]. וצע"ג, ומצוה ליישב.
 

קבצים מצורפים

לא הבנתי, בדיני קריעה א"צ לנהוג כדינא דגמ' ושו"ע?
תשאל את כל הפוסקים שהסכימו לביטול שאר דיני קריעה. אני בסה"כ כותב שאין תמיהה 'מיוחדת' דוקא בזה.
התם כתבו הרמב"ן והרא"ש ועוד שהאבל יכול למחול, ושבזמנינו כולם מוחלים, ומה זה קשור לנדו"ד?
מי אמר? פעם שאלו את סבא שלך אם הוא מוחל? זו המצאה לא פחות מאשר לומר שבזמננו רבתה הפריצות ואם יקרעו את הבגד העליון ויראו את החלוק התחתון יביא לידי הרהור. או שכיון שהנשים מצטערות כ"כ זה במקום הקריעה. אין הבדל מי המציא נגד חז"ל ומהי ההמצאה?
התם המתים מוחלים על כבודם מחיים כדי שיעמדו ביציאת נשמה, ולא ימות יחידי בעגמת נפש, וכמ"ש בשו"ת יביע אומר (ח"ד חיו"ד סי' ל"ה או' ט') ובשו"ת ציץ אליעזר (חי"ג סוס"י ל"ה)
מי אמר שמוחלים? שאלת אותם? שוב פעם ממציאים כשרוצים. גם פה זכותו של הבא"ח להמציא. ואל תתחיל להתוכח 'בסברא' מה יותר מומצא. בסברא א"א להתוכח. הוא יסבור שזו גם סברא.
התם איכא סברות בין הראשונים שאין חיוב, ונהגו לסמוך אפילו על דעת יחיד, אבל הכא מאי איכ"ל?
הב"י תמה מאוד על הנוהגים להקל בזה עי"ש, אז איך עזבו את 'דעת מרן'??
ולגוש"ע, בשו"ת ציץ אליעזר (חי"ב סי' ס"ה) כתב דשמא בבבל הושרש כבר באופן כזה שאם היו מוחין היו באין לעבור בזדון, ולכן לא מחה בהם מרן הרי"ח זלה"ה, דמוטב שיהו שוגגים כו'. אלא דשו"ר להגרי"ע זליכה זצ"ל (מצורף) שהביא עדויות שכך דרש מרן הרי"ח, ושכך פסקו גם הגר"י מוצפי, ועוד מרבני בבל. ובאמת, גם במרוקו היה מנהג כזה, כמ"ש בנהגו העם (מצורף). והגרי"ע זליכה נדחק ליישב, ע"ש, אבל עי' מה שהשיב עליו הרה"ג אדיר הכהן שליט"א [מח"ס ויען הכהן]. וצע"ג, ומצוה ליישב.
היישוב פשוט מאוד כפי שכתבתי.
 
ראשי תחתית