איזה זן אתרוג עדיף ''מרוקאי'' או ''תימני''?

שאלתם תם

כל הרבנים [מכל העדות והחוגים] שמקבלים אתרוגים מכל מיני אנשים , בכל מיני זנים , תימיני מרוקאי א"י וכו', ומקבלים אתרוגים הכי מהודרים ויפים

האם הם משלמים על זה? מסברא הם מקבלים זאת במתנה

וא"כ מה עדיף - אברך שמשקיע 150 או 200 שקלים לצורך העניין ומקבל אתרוג יפה אך לא הכי מהודר, ולבין אלו שמקבלים אתרוגים בשווי 700 שקלים, אך מקבלים אותו בחינם

מי עדיף?
 
שאלתם תם

כל הרבנים [מכל העדות והחוגים] שמקבלים אתרוגים מכל מיני אנשים , בכל מיני זנים , תימיני מרוקאי א"י וכו', ומקבלים אתרוגים הכי מהודרים ויפים

האם הם משלמים על זה? מסברא הם מקבלים זאת במתנה

וא"כ מה עדיף - אברך שמשקיע 150 או 200 שקלים לצורך העניין ומקבל אתרוג יפה אך לא הכי מהודר, ולבין אלו שמקבלים אתרוגים בשווי 700 שקלים, אך מקבלים אותו בחינם

מי עדיף?
בחיים וברכה מאריך שעדיף לשלם על האתרוג מכמה טעמים, כגון שמא הנותן לא נותן בלב שלם ועוד.
 
בחיים וברכה מאריך שעדיף לשלם על האתרוג מכמה טעמים, כגון שמא הנותן לא נותן בלב שלם ועוד.
לגבי רבנים?
נראה לי שכולם נותנים לרבנים בלב שלם, ורבים משתמשים בזה כפרסומת וכד', כך שזה כנראה התשלום.
(הרב יצחק לדוג' מקבל עשרות אתרוגים, ומתוכם בוחר בסוף את המהודרים ביותר ועליהם מנענע. [מנענע על כמה, תימני שעליו מברך ומרוקאי]).
 
לגבי רבנים?
נראה לי שכולם נותנים לרבנים בלב שלם, ורבים משתמשים בזה כפרסומת וכד', כך שזה כנראה התשלום.
(הרב יצחק לדוג' מקבל עשרות אתרוגים, ומתוכם בוחר בסוף את המהודרים ביותר ועליהם מנענע. [מנענע על כמה, תימני שעליו מברך ומרוקאי]).
לכן הוספתי שבחיים וברכה יש עוד טעמים.
 
אבל ככל ודברי הגמ' בפשטות מתקיימים בתימני (טעמו ועצו שוים),

ניפוץ מיתוס

בבדיקה שבדקתי כרגע [טרי טרי, תכ"ד כתיבת השורות]

השוותי בין אתרוג תימני לאתרוג ישראל המכונה חזו"א.

וטעם האתרוג שווה בשניהם , טעם תפל וחסר משמעות

לאפוקי ממחברים תימנים שכותבים שהאתרוג שלהם מתוק וראוי למאכל כפרי רגיל, ושבתימן היו אוכלים אותו כמות שהוא.

ולגבי הסיפא אני מסכים , ברור שאין ממתקים וגלידות ומעדנים , ודאי שאתרוג זה בשבילם נאכל וערב

אך לנו, ולארצות אירופה שמשופעים בדברים אחרים ודאי שאין מה לחפש באתרוג, וזה הסבה שלא אוכלים אתרוג כמות שהוא.

וכמו שכתב בספר האתרוג שעליו דברה התורה
אתרוג.JPG

אך מה לעשות שהכל עורבא פרח - וטעם האתרוג שווה , ואם אתה טוען שהאתרוג התימני זהו הסימן שנתנו חז"ל כי גם עצו שווה , על כרחך שזה תקף גם באתרוג הישראלי כי טעמו שווה לתימני בלא הבדל.


ועכשיו אעלה את התיעוד מהאתרוגים הנ"ל.

האתרוג התימני [מצורף 3 תמונות]

1.JPG
2.JPG
3.JPG
 
לא הבנתי מה המיתוס,
האתרוג התימני יבש ותפל ומריר (עם מתיקות כלשהי).
והוא קשה ללעיסה.
כזה בדיוק הוא האתרוג המרוקאי (שאני טעמתי השנה), רק המיץ שלו אינו חמוץ, אלא יש לו מין מתיקות כזו.
מסתמא זה בדיוק האתרוג הארצישראלי רק עם מיץ חמוץ.
השאלה מה קורה עם הענף...
האם יש לו טעם של עץ תפל ודוחה, או שיש מן טעם המזכיר את התפלות מתקתקה של האתרוג.
הרב רצאבי טוען שיש. - אולי ?
(אם יש שטענו אחרת שהוא נאכל כמו תפוח וכו', לא ע"ז דברתי).
 
לא הבנתי מה המיתוס,
המיתוס שהר' רצאבי הן בכתביו והן בשיעוריו
ולא רק הוא אלא שאר מחברים תימניים
נוהגים להתחיל שהאתרוג התימני הוא מתוק וערב ולא כמו שאר האתרוגים שהם חמוצים
ומזה הם מסיקים- שהאתרוגים שלהם הם המיוחסים והאחרים הם מורכבים

אולם כל זה חלומות - כי הטעם אותו טעם, ואם אתה מגדיר את התימני מתוק אזאי הוא בשאר האתרוגים.

ואח"כ התקדמתי שלב ב'- אם כל האתרוגים שוים בטעמם, א"כ על כרחך שאין הבדל ביניהם, כי גם אם נניח לו יצוייר התימני העץ שלו אותו טעם כפרי, אך הישראלי לא
עדיין זה לא אומר כלום - והראיה שהאתרוג בשניהם הוא אותו טעם , שלא תמצא באף פרי הדר טעם כאתרוג, או בכל פרי אחר
להוי אומר שכולם "בגדר אתרוג" כי זה אותו פרי ואותו טעם
 
נערך לאחרונה:
המיתוס שהר' רצאבי הן בכתביו והן בשיעוריו
ולא רק הוא אלא שאר מחברים תימניים
נוהגים להתחיל שהאתרוג התימני הוא מתוק וערב ולא כמו שאר האתרוגים שהם חמוצים
ומזה הם מסיקים- שהאתרוגים שלהם הם המיוחסים והאחרים הם מורכבים

אולם כל זה חלומות - כי הטעם אותו טעם, ואם אתה מגדיר את התימני מתוק אזאי הוא בשאר האתרוגים.

ואח"כ התקדמתי שלב ב'- אם כל האצרוגים שוים בטעמם, א"כ על כרחך שאין הבדל ביניהם, כי גם אם נניח לו יצוייר התימני העץ שלו אותו טעם כפרי, אך הישראלי לא
עדיין זה לא אומר כלום - והראיה שהאתרוג בשניהם הוא אותו טעם , שלא תמצא באף פרי הדר טעם כאתרוג, או בכל פרי אחר
להוי אומר שכולם "בגדר אתרוג" כי זה אותו פרי ואותו טעם

יכול להיות,
אך לא ע"ז אני דברתי.
 
ניפוץ מיתוס

בבדיקה שבדקתי כרגע [טרי טרי, תכ"ד כתיבת השורות]

השוותי בין אתרוג תימני לאתרוג ישראל המכונה חזו"א.

וטעם האתרוג שווה בשניהם , טעם תפל וחסר משמעות
תבדוק באתרוג תימני גדול שכבר בושל כל צורכו, לא באתרוגים הקטנים שהם עדיין בוסריים.
העידו בפני השנה 2 אנשים [אחד תימני ואחד ליטאי שאכל מהאתרוג שהביא לו התימני ממה שגדל בחצירו] שאכלו בערב החג אתרוג תימני גדול, והיה דומה לטעם התפוח.
 
תבדוק באתרוג תימני גדול שכבר בושל כל צורכו, לא באתרוגים הקטנים שהם עדיין בוסריים.
העידו בפני השנה 2 אנשים [אחד תימני ואחד ליטאי שאכל מהאתרוג שהביא לו התימני ממה שגדל בחצירו] שאכלו בערב החג אתרוג תימני גדול, והיה דומה לטעם התפוח.

איני יודע מהו גדול ומהו קטן,
אבל האתרוגים הקלאסיים (גדולים אבל לא בומבות),
והם קשים ללעיסה, וטעמם תפל מתוק, או מר מתוק.
 
קשה להבחין בפוזה הזו,
אבל ככה"נ זה פחות או יותר מה שנטלתי.
(אא"כ יש לך את זה בצורה עומדת/שוכבת).
 
ראשי תחתית