דעת הרה"ר לשעבר ר' יצחק יוסף שליט"א בכשרות

  • יוזם האשכול יוזם האשכול חיי עולם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
פשששש, אני מגלה כאן בקיאות רבה ונפלאה בכל הרכיבים שכנראה כולם זכו לעבור בדיקה אצל חכמי הפורום והתגלה שכולם נותנים טעם לפגם, אדרבה, תשאלו את הרב יצחק אם פעם בחייו הוא ביקר במפעל לייצור מסטיקים, או שהוא סומך על הזיכרון שלו מהת"ת.
המציאות היא, שהרכיבים בכל מוצר משתנים כל הזמן, בכפוף לשיקולים כלכליים של מנהלי המפעל, או שיקולים של המנהדס מזון שרוצה לשפר את הטעם, ורדידות גדולה היא לומר שהכל ללא יוצא מן הכלל נותן טעם לפגם בלי לבדוק אותם אחד לאחד.
לפי ההלכה שדברים פגומים מותרים וכן ידיעה בסיסית של כללי הפסיקה רובא וחזקה וכו׳, מרן הגרע״י זצ״ל התיר כבר את הבזוקה וכן בנו אחריו, מניין לך ידיעה שכל הכללים הללו לא תקפים כאן?
תביא לי משגיח מהעדה שיאמר מפורש שיש חומר שנותן טעם לשבח ואינו פגום והוא אסור/טרף ואבטל את דעתי, אבל ככה לזרוק מהשרוול טענה שרכיבים משתנים וכו׳ כשרב אומר לך שהוא ישב עם מומחי כשרות מהרבנות וOU ולכן הוא מתיר, אתמהה?
 
לפי ההלכה שדברים פגומים מותרים וכן ידיעה בסיסית של כללי הפסיקה רובא וחזקה וכו׳, מרן הגרע״י זצ״ל התיר כבר את הבזוקה וכן בנו אחריו, מניין לך ידיעה שכל הכללים הללו לא תקפים כאן?
תביא לי משגיח מהעדה שיאמר מפורש שיש חומר שנותן טעם לשבח ואינו פגום והוא אסור/טרף ואבטל את דעתי, אבל ככה לזרוק מהשרוול טענה שרכיבים משתנים וכו׳ כשרב אומר לך שהוא ישב עם מומחי כשרות מהרבנות וOU ולכן הוא מתיר, אתמהה?
אני כותב את הדברים הבאים לאחר הרבה שיחות עם הגר"ד טהרני שליט"א מבד"ץ יורה דעה, צריך לזכור ב' דברים:
ככל שהטכנולוגיה מתפתחת, כך גם מתפתחת האפשרות להחליף את הרכיבים במוצרי המזון, מסיבה פשוטה מאוד, לכל דבר יש תחליף, והראייה הטובה ביותר, זה המוצרים לפסח שבהם משנה לשנה אתה רואה התפתחות כפטריות לאחר הגשם של מוצרים נוספים, שעם קצת עבודה, משנים את הרכיבים בהתאם והכל נהיה כשר לפסח, ומהסיבה הזאת הדברים משתנים ללא הרף,
יחד עם זאת צריך לזכור שOU והכשרים נוספים שמראש מודיעים לך שהם באים להיות כהכשר בסיסי שנועד בעיקר להציל ממאכלות אסורות ולא כדי להדר, הסיכון בהם גדול הרבה יותר מכשרויות מהדרין, הרבה פעמים יש לך מפעל ענק מאוד שבמשך כל השנה הוא מייצר טריפות ורק בזמן מסויים בשנה הוא מייצר קו כשר, לפעמים המרחק בין המפעל לבין ישוב יהודי הוא כמה שעות טיסה ובכל זמן נתון יש לבעל המפעל אפשרות לעשות ככל העולה על רוחו,
כדוגמא, אמר לי יהודי ששמע שיחות בפורום סגור של הרב שמואל בורינשטין לחסידי בויאן, שאמר להם שלדעתו הדבר הטוב ביותר הוא בכלל לא לגעת בשום הכשר של חו"ל, וכדוגמא הוא סיפר להם על בעל מפעל שיחד עם השותף שלו סיכם דרך הטלפון עם אחד ההכשרים בחו"ל על נתינת כשרות, וכשהכל היה כבר סגור והם היו בטוחים שהמשגיח כבר ירד מהקו, הוא שוע את השותף אומר לחבר שלו משהו בסגנון הבא: על כל 400 פעימות של ייצור כשר, נכניס 100 פעימות של ייצור רגיל, אין מצב שהוא יעלה על זה בתוך כל המפעל הגדול הזה.....
ואגב הכשרי חו"ל אמר לי הרב הגר"ד טהרני שליט"א שלדעתו ההכשר חו"ל היחיד שאפשר לאכול זה שוקולד ציריך, ומכל השאר כדאי להימנע, כדוגמא הוא סיפר לי שהוא פגש את אחד מנותני הכשרות בחו"ל והוא שאל אותו מה אתה עושה עם בישולי גויים? והוא עונה לו: שמעתי שיש עם זה בעייה, אבל מה היא?....
 
יחד עם זאת צריך לזכור שOU והכשרים נוספים שמראש מודיעים לך שהם באים להיות כהכשר בסיסי שנועד בעיקר להציל ממאכלות אסורות ולא כדי להדר, הסיכון בהם גדול הרבה יותר מכשרויות מהדרין, הרבה פעמים יש לך מפעל ענק מאוד שבמשך כל השנה הוא מייצר טריפות ורק בזמן מסויים בשנה הוא מייצר קו כשר, לפעמים המרחק בין המפעל לבין ישוב יהודי הוא כמה שעות טיסה ובכל זמן נתון יש לבעל המפעל אפשרות לעשות ככל העולה על רוחו,

אל תערבב את OU עם הכשרים אחרים. OU הוא אחד ההכשרים הטובים בעולם, וגם הבד"צים המחמירים ביותר סומכים עליו לגבי חומרי גלם שונים שהוא מאשר להם שהם כשרים.

להכשר טוב יש שני פרמטרים: א. הקפדה על השגחה. ב. הידור בכל החומרות הקיימות, לא להסתמך על היתרים, ביטול ברוב וטעם לפגם.

בסעיף א' הכשר ה-OU מצטיין, הענין היחיד אצלם הוא שאין הקפדה על כל חומרא שמוצאים בספרים, והם סומכים על היתרים של פוסקי ימינו.

גם אצל הבד"צים האחרים לעיתים נגררים להקל משום ביטול ברוב וטעם לפגם, אבל בבד"ץ OU זה לכתחילה כמדיניות להקל עד כמה שניתן (עם זאת, בשנים האחרונות יש שם מגמת החמרה).

בין הבד"צים יש תחרות עסקית טהורה, והאופציה היחידה שלהם להוכיח עדיפות על אחרים היא הקפדה על חומרות שונות ומשונות. אבל למעשה מה שהציבור רוצה הוא רק הקפדה טובה על כשרות (סעיף א' לעיל).

אם תבדקו אחד אחד בציבור החרדי, תראו ש99 אחוז לא מקפידים לצאת ידי חובת כל הדעות בהלכה. וניתן לראות זאת בפרט בדיני ממונות... כאשר מנצלים כל קולא בהלכה, וכאשר בעלי זקנים ארוכים מתקוטטים בבית הדין על שקל וחצי.
 
הסיכון בהם גדול הרבה יותר מכשרויות מהדרין, הרבה פעמים יש לך מפעל ענק מאוד שבמשך כל השנה הוא מייצר טריפות ורק בזמן מסויים בשנה הוא מייצר קו כשר, לפעמים המרחק בין המפעל לבין ישוב יהודי הוא כמה שעות טיסה ובכל זמן נתון יש לבעל המפעל אפשרות לעשות ככל העולה על רוחו

כאמור, מדיניות ההליכה לפי ההלכה ולא לפי חומרות איננה קשורה כלל למדיניות השגחה רופפת, והנה לך דוגמא - בד"ץ בית יוסף שמצהירים כי הם מחמירים גדולים מאוד (ואף ממציאים חומרות כמו כפיה על הציבור לא לאכול פיצה עם טונה כאילו מדובר בחזיר ולא במשהו מעולם הדמיון), ונתפסו כמה וכמה פעמים על השגחה רעועה מאוד במפעלים בחו"ל.

אפשר להשגיח השגחה מעולה בכל מפעל בעולם, אם רוצים, ואפשר להכשיר כל מפעל, אם רוצים, הכל תלוי מה הבד"ץ מחליט לעשות.
 
כדוגמא הוא סיפר לי שהוא פגש את אחד מנותני הכשרות בחו"ל והוא שאל אותו מה אתה עושה עם בישולי גויים? והוא עונה לו: שמעתי שיש עם זה בעייה, אבל מה היא?....

סיפורי סבתא.

כדאי גם לא לצטט דברים כאלה שיש בהם הוצאת שם רע על כלל הכשרויות בחו"ל. אם יש סיפור ספציפי על בד"ץ ספציפי, משהו שהוא לא בבחינת "עדות שאי אתה יכול להזימה", ניתי וניחזי.
 
שאמר להם שלדעתו הדבר הטוב ביותר הוא בכלל לא לגעת בשום הכשר של חו"ל, וכדוגמא הוא סיפר להם על בעל מפעל שיחד עם השותף שלו סיכם דרך הטלפון עם אחד ההכשרים בחו"ל על נתינת כשרות, וכשהכל היה כבר סגור והם היו בטוחים שהמשגיח כבר ירד מהקו, הוא שוע את השותף אומר לחבר שלו משהו בסגנון הבא: על כל 400 פעימות של ייצור כשר, נכניס 100 פעימות של ייצור רגיל, אין מצב שהוא יעלה על זה בתוך כל המפעל הגדול הזה

יש לך מושג כמה מקרים כאלה קרו בארץ, בהשגחות הטובות?
 
כאמור, מדיניות ההליכה לפי ההלכה ולא לפי חומרות איננה קשורה כלל למדיניות השגחה רופפת, והנה לך דוגמא - בד"ץ בית יוסף שמצהירים כי הם מחמירים גדולים מאוד (ואף ממציאים חומרות כמו כפיה על הציבור לא לאכול פיצה עם טונה כאילו מדובר בחזיר ולא במשהו מעולם הדמיון), ונתפסו כמה וכמה פעמים על השגחה רעועה מאוד במפעלים בחו"ל.

אפשר להשגיח השגחה מעולה בכל מפעל בעולם, אם רוצים, ואפשר להכשיר כל מפעל, אם רוצים, הכל תלוי מה הבד"ץ מחליט לעשות.
אני אישית במסעדה בהכשר בד"ץ בית יוסף קיבלתי טונה עם חלב בצלוחית, בלי לשאול אותי, וביקשתי שיחליפו לי,
השגחה מעולה תלויה גם במנהל המפעל עד כמה הוא מוכן ללכת רחוק בשבילך.
 
סיפורי סבתא.

כדאי גם לא לצטט דברים כאלה שיש בהם הוצאת שם רע על כלל הכשרויות בחו"ל. אם יש סיפור ספציפי על בד"ץ ספציפי, משהו שהוא לא בבחינת "עדות שאי אתה יכול להזימה", ניתי וניחזי.
מה סיפורי סבתא, כלי ראשון הנאמן עלי מחמת שהוא נמצא בשטח בלי סוף!
 
לך לר' אמנון יצחק, גם הוא יספר לך סיפורים מכלי ראשון על כל ההכשרים הטובים, עד שתגיע למסקנה שהכי טוב זה לצום.
כאן נמצא ההבדל בין מי שמבלבל את המוח למי שנמצא בשטח, אף אחד לא אומר לך לא לאכול, אבל א"א להסיק מסקנות משיטוט בפורומים שונים, ומי שמכיר את המערכת זה רק מי שנמצא בשטח, שום דעה אחרת לא תיחשב לעומת המציאות.
 
מאוד מאוד ובלי סוף, אני אישית תקופה התפללתי איתו בנץ החמה והיה אומר לי שהוא מיד לאחר התפילה נוסע לצפון בשביל לבדוק את הכשרת המפעלים לפסח.
ללכת להכשיר מפעלים זה לא נקרא להיות בשטח. מצטער. וודאי לא ברמה מספיקה לבקר הכשרים מחו"ל.
 
ללכת להכשיר מפעלים זה לא נקרא להיות בשטח. מצטער. וודאי לא ברמה מספיקה לבקר הכשרים מחו"ל.
הוא לא מכשיר מפעלים, אלא בודק את אופן ההכשרה שנעשה על ידי המשגיחים שתחתיו, כל בר דעת מבין שהכשרויות בחו"ל הם ברמה טובה פחות, וכפי שציינתי לעיל בשם הרב בורינשטין וכמו שאפשר לראות במכון כושרות שאף אחד מההכשרים בחו"ל לא מומלץ על ידם כמובן מאיליו, אלא רק במוצרים מסויימים, חוץ מזה שאתה יכול לדבר איתו על מוצרים ולראות עד כמה הוא מונח ברכיבים השונים.
 

והתשובה לדבריו כתובה ב'תשובות והנהגות' להגר"מ שטרנבוך שליט"א:
חלק ד סימן קסט וז"ל: ובשולי מכתבו מביא שתמהו עליו שבישיבה אשכנזית נוהגין היתר בדבר שאסור לספרדים כמו סירכות, או לענין בישול עכו"ם, שהאשכנזים מתירין אם יהודי הדליק אש, והם דורשים שיהודי יניח הקדירה, ולכאורה נכשלין הספרדים בישיבות האשכנזיות במאכלות אסורות.
הדברים הם הבל הבלים, ראשית בכל הישיבות אין אוכלים היום בשר עם סירכא והכל גלאט וכשר גם לספרדים לכתחילה, ומה שסיפרו לו שאצלם מוכרים רק בלי ריר, הבל בפיהם שבדרך כלל אין אפילו כעשרה אחוז בלי ריר ואי אפשר למכור מאלו דוקא, וע"כ במחילת כבודם לא יודעים מה זה ריר ומה סירכא, ובבישול עכו"ם העדה החרדית מקפידים מאד שרק יהודים יעבדו וכשיטת הספרדים (וזהו גם שיטת הגר"א).

ודע שלפי מיטב ידיעתי בהכשרי הספרדים, אינם מקפידים על העובדים שלא יהיו מחללי שבת, וגם נמצא ביניהם פלאשים ורוסיים שאין בירור שנתגיירו כדין, ומה עוד שרבם של הספרדים ומנהיגם הוא הפר"ח והוא אוסר ממחללי שבת ולכן פסל הקראים. ואצל העדה החרדית בודקים שיהיו יהודים גמורים כהלכה ושומרי שבת, לכן אני אומר שימשיך דרכו לאכול בישיבה ולא יחשוש, וימשיך במנהגי הספרדים בתפלה ובברכות, ויאכל בישיבה כשאר בחורי הישיבה ולא יחוש כלל! עכ"ל.​
 
ראשי תחתית