אם תוכל להעלותם בפורום, אשמח.
בל"נ, ייקח קצת זמן לערוך.
אם תוכל להעלותם בפורום, אשמח.
הנה לשון הש"ך שם סימן עו:....
עוד אציין שבעוד בש"ך ביורה דעה בכללים שלו הביא את הרמ"ע בסתמא ואפשר לפלפל בדבריו מה הבין, מונח בזכרוני שהש"ך בספרו תקפו כהן דן בסתם וי"א ברמ"א ואומר שזה כמו מה שכתב בשו"ע ובזכרוני מונח שהוא מוכרע שהבין כסתם לגמרי ואינו לפני כעת ובע"ה אבדוק אח"כ ואעדכן.
לשון הש"ך בענין כבר הביאה למעלה הרב @מקור נאמן וראה מש"כ שם.הנה לשון הש"ך שם סימן עו:
מלשון זו (ממה שציין הש"ך לרמ"ע בזה) מבואר שהש"ך הבין שכוונת הרמ"ע לומר שזו סיבת כתיבת הי"א, שיש מקומות שנהגו כמותם.ועוד שבאולי יש קצת מקומות דנוהגים כהיש חולקים שיש להם על מה שיסמוכו ובמ"ש בתשובת מנחם עזריה ריש סימן צ"ו
במחילה לא ראיתי דבריו, ובכל אופן הוא הביא מסימן רמב בשו"ע ואני הבאתי דבריו בסימן עו בתקפו כהן ובכך מילאתי חובי מהודעתי הראשונה:לשון הש"ך בענין כבר הביאה למעלה הרב @מקור נאמן וראה מש"כ שם.
עוד אציין שבעוד בש"ך ביורה דעה בכללים שלו הביא את הרמ"ע בסתמא ואפשר לפלפל בדבריו מה הבין, מונח בזכרוני שהש"ך בספרו תקפו כהן דן בסתם וי"א ברמ"א ואומר שזה כמו מה שכתב בשו"ע ובזכרוני מונח שהוא מוכרע שהבין כסתם לגמרי ואינו לפני כעת ובע"ה אבדוק אח"כ ואעדכן.
אלה שסוברים שיש לחוש ליש לומדים שגם כשמרן נוקט כצד מסויים הוא כעיקר, אבל לא שאין לחוש לדברים. וכן באופן שיש קולא בדבר, היינו שיש לצרף לשאר צדדים להקל.ברוך ה' אני כבר הגעתי למעל 100 ראיות ברורות מהשו"ע גופיה שדעתו לפסוק להדיא כ"סתם".
(פשוט התחלתי לעבור על כל המקומות של ה"סתם ויש" פתחתי בית יוסף והרבה פעמים רואים שכותב "והכי נקטינן" ועדין בשו"ע כותב "סתם ויש" או שיש דעת ג' עמודי הוראה או רוב ככל הפוסקים בדבר מסויים ועדין כותב "סתם ויש" וודאי שאין דעתו לחוש)
- דרך אגב אלה שאומרים שב"סתם ויש" יש לחוש ליש, מה סוברים במקרה הפוך שהסתם מחמיר והיש מיקל?
ברוך ה' אני כבר הגעתי למעל 100 ראיות ברורות מהשו"ע גופיה שדעתו לפסוק להדיא כ"סתם".
(פשוט התחלתי לעבור על כל המקומות של ה"סתם ויש" פתחתי בית יוסף והרבה פעמים רואים שכותב "והכי נקטינן" ועדין בשו"ע כותב "סתם ויש" או שיש דעת ג' עמודי הוראה או רוב ככל הפוסקים בדבר מסויים ועדין כותב "סתם ויש" וודאי שאין דעתו לחוש)
- דרך אגב אלה שאומרים שב"סתם ויש" יש לחוש ליש, מה סוברים במקרה הפוך שהסתם מחמיר והיש מיקל?
זה כבר נידון אחר שגם הארכתי עליו.זה לא בהכרח משנה מה היתה כוונת הב"י, אלא מה קבלנו אנו ומה לא.
וכמו שכתב החיד"א שהשו"ע כוונתו לפסוק בודאי כהסתם, אל שהבאים אחריו קבלו עליהם לחוש להיש.
וה"ה כשהי"א מיקל, אפשר בהצטרף להם סניף נוסף או שהעה"ד והפס"מ להקל כמותו.
זה כבר נידון אחר שגם הארכתי עליו.
אבל רוב הפוסקים שכתבו "לחוש" לדעת היש כתבו זאת "בדעת השו"ע" ועל זה כתבתי את הנ"ל ואני באמצע...
(הראיות הכי חזקות הם שישנם כמה וכמה הלכות שמביאם בשו"ע בתורת סתם ויש, ובמקום אחר מביא את דעת הסתם לבדה)
עכשיו קראת ל"יש לחוש" - "שעת הדחק"???השאלה המרכזית היא, מה עלי לעשות למעשה היום, וזה ברור לחוש לכתחילה לדעת המחמירים ולסמוך בשעה"ד על המקילים.
עכשיו קראת ל"יש לחוש" - "שעת הדחק"???
- ולא הבנתי למה כל כך "ברור" לך לחוש לכתחילה, אם דעת מרן לפסוק כמו הסתם לגמרי? מה זה שונה מהלכה אחרת שסתם בה להתיר?
כי אנו לא עובדים אצל מרן, בדיוק כמו שאנו לא עובדים אצל הרמ"א. - השאלה היא מה קבלנו.
וכמו שהשו"ע מחייב יותר מהרמ"א בגלל שאת השו"ע קבלנו, ה"ה קבלת השו"ע גופה מחייבת אותנו רק בגדרים שקבלנו ולא בגדרים שהמחבר התכווין אליהם. וזה פשוט וברור.
ולמה שנקבל הלכה בשו"ע יותר מאשר כתב "סתם ויש"!?
(הטעם היחידי שנוכל לומר הוא שמרן השו"ע גופיה חשש ליש אומרים כמו שכתבו כמה אחרונים, אבל אין סיבה "שסתם" נחמיר בדבר, ועל זה אני באמצע לכתוב עשרות רבות של הוכחות שהשו"ע גופיה דעתו כסתם)
סתם הערה צדדית, בלי להכנס כעת לדיון הנ"ל:(הטעם היחידי שנוכל לומר הוא שמרן השו"ע גופיה חשש ליש אומרים כמו שכתבו כמה אחרונים, אבל אין סיבה "שסתם" נחמיר בדבר, ועל זה אני באמצע לכתוב עשרות רבות של הוכחות שהשו"ע גופיה דעתו כסתם)
ולא זאת באתי לברר, אלא רק מה דעת מרן.גם בזה מצאנו ראינו להרבה מהפוסקים שהחמירו לכתחילה נגד מרן (א"נ הקילו בצירוף עוד סניף).
ומנגד יש הרבה אחרונים שכתבו שהעיקר כסתם לגמרי, ובאתי לברר שהם העיקר.ממ"נ, אם כדבריך שהסיבה היחידה שהפוסקים חששו נגד מרן בסתם ויש היא בגלל שמרן גופיה חשש, א"כ תבריה פומיה דמר לגזיזיה.
החמירו כי סברו בדעת השו"ע להחמיר.ואם באמת אין סיבה שנחמיר, אז למה הפוסקים כן החמירו וחששו להיש ?
בכלל לא קשה "מאוד"...ודבר זה קשה מאוד להוכיח.
ולא זאת באתי לברר, אלא רק מה דעת מרן.
ומנגד יש הרבה אחרונים שכתבו שהעיקר כסתם לגמרי, ובאתי לברר שהם העיקר.
החמירו כי סברו בדעת השו"ע להחמיר.
ובאתי לבאר שהעיקר כאחרונים שכתבו שדעתו שאין להחמיר.
אבל רובם ככולם שהחמירו כתבו זאת "בדעת השלחן ערוך".לא, אלא החמירו כמו שכתבו מפורש, שלא קבלו בזה דעת מרן.
(חוץ מאלו שכתבו שמרן עצמו רצה להחמיר).
לענ"ד על זה אנו דנים.עשרות מקומות שכותב בבית יוסף "והכי נקטינן" - "וכן הלכה" וכדו' ומביא בשו"ע סתם ויש. (ובב"י לא הזכיר כלל שיש לחוש למחמירים)
עשרות מקומות שבבית יוסף הביא שדעת הסתם היא ג' עמודי ההוראה או ב' עמודי הוראה ורוב הפוסקים. ובהקדמה לב"י ולא בשום מקום כתב שיש לחוש לדעה השניה.
עשרות מקומות שבשו"ע הביא סתם ויש ובמקום אחר כתב כדעת הסתם.
ויש להוסיף, שיש מקומות שסתם כדעת הי"א. והתם ליכא למימר מידי.כי אם במקומות מסוימים הביא דעה עיקרית וטפלה (סתם ויש) ובמקומות אחרים הביא רק דעת העיקר (סתם לבדו) יש לבע"ד מקום לטעון - באופן כללי, שסמך על המקום ההוא, ובאופן פרטי, שיש איזה חילוק בדין השני שכאן אין להסתמך על הדעה הטפלה ויש לשוב 'לעיקר הדין'.
א) מצד הלשון - 'נקטינן' ו'הלכה' שמשמעה שכך 'תופסים להלכה'. ומבין כבודו דהיינו שאין מקום לדעות האחרות כלל.
הרי שהלשון החמורה 'נקטינן', סומך עליה מרן לחומרא ולא לקולא.
ועתה אלמלא ההיא דסי' קלד היינו מבינים אחרת, ומרן הב"י לא חשב ש'נטעה' בדבר זה.
וזו דוגמא לכך שהלשון 'נקטינן' אינה מבטלת לגמרי את הדעות האחרות.
ב) מצד הענין - שלפי כללי ההוראה של מרן הב"י כך הלכה, ולא נכתב בשום מקום לחוש לחולקים.
ב) לענין הדוגמא השניה, הנה היא מבוססת על דברי מרן שכך יש להורות, כשלשת עמודי הוראה או שנים מתוכם, אפילו נגד רוה"פ וכדו'. הנה גם בזה הויכוח עוד לא הוכרע, כי לא נאמר אלא שכך יש להורות כדעה עיקרית, ולא נאמר שאין לחוש לחולקים.
ובדבר הזה עצמו סוברים המדייקים את הבאת מרן בשולחנו שתי דעות, שדיוק זה עדיף בעיניהם מסתימת הדברים בב"י שלא נאמר החשש לחולקים.
ג) מצד לשונו של מרן - שהגם שבמקום אחד מביא שתי דעות, במקום אחר מביא את העיקרית בלבד.
ג) לדוגמא השלישית כבר התייחסתי לעיל,
כל זה נכון אם זה היה עובד כמו שתיארת- השכל הישר אומר, שאם לדוגמא מישהו כותב בהלכה למעלה "סתם ויש" ובהערה למטה מבאר לך להדיא "וכן הלכה" כמו הסתם. וודאי דעתו לפסוק כמוהו לגמרי. (נכון שאולי מי שמחמיר תע"ב, או שיש מקום לחומרא זאת. אבל עיקר ההלכה כמו הסתם)
והוא הדין לכאן.
אם זה היה פעם, פעמים עוד ניחא...אך כאן זה שונה לחלוטין- כי את הב"י הוא חיבר בנפרד במשך עשרות שנים, ורק לאחר שסיים את הב"י עשה ספר הלכה קצר שכדי להבין אותו צריך ללמוד בארוך והוא הב"י, אבל כלפי ההלכה, הרי כל מטרת חיבור השו"ע הוא רק להורות ע"פ מה שהאריך בב"י, וא"כ כיון שכאן בקיצור טרח להביא את הי"א, על כרחך דכוונתו לייחס לבעל הדעה הזו משקל, דאע"פ שעיקר הדין כהסתם, מ"מ הלומד ידע שזה לא כזה פשוט
החלק המודגש דומה לסברא שהעלו המצדדים שסברת ה'יש' נכתבה לשם הלכה.- השכל הישר אומר, שאם לדוגמא מישהו כותב בהלכה למעלה "סתם ויש" ובהערה למטה מבאר לך להדיא "וכן הלכה" כמו הסתם. וודאי דעתו לפסוק כמוהו לגמרי. (נכון שאולי מי שמחמיר תע"ב, או שיש מקום לחומרא זאת. אבל עיקר ההלכה כמו הסתם)
והוא הדין לכאן.
כבר כתבתי שסתימת הדברים בב"י מורה כדבריך, אלא שהלשון המפורשת בשו"ע (סתם ויש) מורה לא כך, ועל זה עצמו הויכוח.- בהקדמה של הבית יוסף מדגיש להדיא שכך דעתו לפסיקת ההלכה ולא כותב שום לשון של "חומרא" וכדו'.
שאלה טובה.והגע עצמך שלפעמים ישנם ג' עמודי הוראה ורוב הפוסקים כצד מסויים ובכל זאת נוקט רק "סתם ויש", ומנגד ישנם מקומות שיש מח' בין ב' עמודי הוראה וכדו' ובשו"ע מביא צד אחד ללא מח' כלל!
- וכי יש הו"א שהמקומות האלה יהיו יותר חמורים מהמקומות השניים?
אכן, בהא מודינא כי סברא זו (בדוגמא השלישית) היא דוחק. (הגם שכתבוה כמה אחרונים. ונראה שחשבו לדוחק גדול יותר את הדעה שלא הובאה דעת היש אלא לחלוק כבוד וכדו').- מחילה, אבל דחוק מאוד לומר שמרן "סמך" על כך שהבן אדם בקיא בארבעת חלקי השו"ע ויודע איפה כתב את אותה הלכה ב"סתם ויש"...
אמת ויציב.ונראה שחשבו לדוחק גדול יותר את הדעה שלא הובאה דעת היש אלא לחלוק כבוד וכדו'
אך כאן זה שונה לחלוטין- כי את הב"י הוא חיבר בנפרד במשך עשרות שנים, ורק לאחר שסיים את הב"י עשה ספר הלכה קצר שכדי להבין אותו צריך ללמוד בארוך והוא הב"י, אבל כלפי ההלכה, הרי כל מטרת חיבור השו"ע הוא רק להורות ע"פ מה שהאריך בב"י, וא"כ כיון שכאן בקיצור טרח להביא את הי"א, על כרחך דכוונתו לייחס לבעל הדעה הזו משקל, דאע"פ שעיקר הדין כהסתם, מ"מ הלומד ידע שזה לא כזה פשוט
לענ"ד אין כוונת הרב @כאחד העם לומר שהב"י חזר בו וכדו'. כדי שנקשה מריבוי הפעמים.אם זה היה פעם, פעמים עוד ניחא...
אפשר לומר שבבית יוסף כתב "וכן הלכה" ובשולחן ערוך יותר "חשש" לדעה השניה.
- אבל שהדבר הזה נמצא עשרות פעמים, קשה לומר זאת.
"יש מקום לחומרא זאת" זה לא בגלל שהביא זאת בשם "יש אומרים", אלא שבכל הלכה שיש ראשונים שפוסקים להחמיר לדוגמא וודאי שיש מקום לחומרא.החלק המודגש דומה לסברא שהעלו המצדדים שסברת ה'יש' נכתבה לשם הלכה.
אלא שה'מקום' שניתן לחומרא הזאת, שנוי במחלוקת. עד כמה ליתן לה מקום.
וכיון שהכל מודים שאין זו דעה עיקרית, הרי מצטמצם הויכוח, בין דעה ש'יש לה מקום' לדעה ש'לכתחילה יש לחוש לה'.
למה ש"נפרש" את משמעות השלחן ערוך להפך מהבית יוסף ולא כמו הבית יוסף?כבר כתבתי שסתימת הדברים בב"י מורה כדבריך, אלא שהלשון המפורשת בשו"ע (סתם ויש) מורה לא כך, ועל זה עצמו הויכוח.
ברור שזה לא ההנחה העיקרית, אבל שרואים שבבית יוסף מצדד לדעה מסויימת וכל היא דעת ג' עמודי ההוראה, ובכל זאת נוקט "סתם ויש" קשה לומר שחושש לדעה השניה.המיוסדת על הנחת יסוד פשוטה שכללי ההוראה מוכרעים ומוחלטים והמשקל ניתן להם בלבד, ושהב"י מכריע רק לפי כללים אלו.
אולם הנחה זו לענ"ד בלתי נכונה, כי הב"י בהקדמתו לא נתכוין לכתוב מבוא ל'דרך פסיקת ההלכה, מהתלמוד והראשונים ועד ההלכה למעשה', אלא להביא 'מן החדש' את החידוש ההלכתי שלו בהכרעת ההלכות.
ובאותה מידה קשה למה במקומות מסויימים הביא "סתם ויש" אפי' שרוב ככל הפוסקים וג' עמודי ההוראה כסתם, ובמקומות אחרים שיש מח' שקולה בפוסקים סתם כדעה אחת.אמת ויציב.
אם בחלוקת כבוד איירינן, לא מובן למה רק במקומות אלו ראה לחלוק כבוד לאותם ראשונים, ובשאר מקומות לא ראה לחלוק להם כבוד?
אבל רובם ככולם שהחמירו כתבו זאת "בדעת השלחן ערוך".
כמה כבר כתבו שדעת השלחן ערוך כמו הסתם לגמרי - אולם לא קבלנו את דעתו בענין זה?
אני הבנתי מדבריך שבדוגמא שהבאת שהפוסק כותב 'למעלה' סתם ויש ולמטה שהלכה כה'סתם' בלבד, שבגלל הצגת הדעה הנוספת למעלה יש לחוש וזו כוונת הכותב. כעת אתה מברר כוונתך שזה בגלל עצם המחלוקת."יש מקום לחומרא זאת" זה לא בגלל שהביא זאת בשם "יש אומרים", אלא שבכל הלכה שיש ראשונים שפוסקים להחמיר לדוגמא וודאי שיש מקום לחומרא.
ההגיון שבזה הוא, שאם יש לנו אפשרות ליישב משפט שלם שכתב מרן ודעה שלמה שנוספה (יש אומרים), שיש לה משמעות הלכתית, ואת סתימת הב"י נסביר (בדוחק קצת) שהכוונה לעיקר ההלכה,למה ש"נפרש" את משמעות השלחן ערוך להפך מהבית יוסף ולא כמו הבית יוסף?
ברור שזה לא ההנחה העיקרית, אבל שרואים שבבית יוסף מצדד לדעה מסויימת וכל היא דעת ג' עמודי ההוראה, ובכל זאת נוקט "סתם ויש" קשה לומר שחושש לדעה השניה.
שתי הערות אלו שורש אחד להן:ובאותה מידה קשה למה במקומות מסויימים הביא "סתם ויש" אפי' שרוב ככל הפוסקים וג' עמודי ההוראה כסתם, ובמקומות אחרים שיש מח' שקולה בפוסקים סתם כדעה אחת.
אני מתפלא על הסגנון שבדבריך שנכתב ללא תשומת לב מספקת ובלהט הוויכוח.כי אנו לא עובדים אצל מרן, בדיוק כמו שאנו לא עובדים אצל הרמ"א.
היכן מצינו בפוסקים שלמרות כוונת מרן בסתם ויש אנחנו קיבלנו דבריו באופן כזה שיש לחוש למחמירים? שהקבלה הייתה על דעת זה?- השאלה היא מה קבלנו.
וכמו שהשו"ע מחייב יותר מהרמ"א בגלל שאת השו"ע קבלנו, ה"ה קבלת השו"ע גופה מחייבת אותנו רק בגדרים שקבלנו ולא בגדרים שהמחבר התכווין אליהם. וזה פשוט וברור.
נכון ודאי שלי"א יש משקל גם להרבה דעות אחרות שיש בב"י והשמיט יש משקל ולכן הביא אותם הרמ"א בהגהה. רק יש לדון מה המשקל הזה, האם עד כדי כך שנחוש אליו ורק בשעת הדחק נקל כסתם או שהרוצה להחמיר יש לו על מי לסמוך או מחמת שנהגו כן ושלא יחשבו שבא לבטל המנהג באותם מקומות או סיבה אחרת ועל זה נסובות מחלוקות הפוסקיםכל זה נכון אם זה היה עובד כמו שתיארת
והיינו- שעשה ספר הלכה עם מקורות ובמקורות גילה לך שכוונתו ל- א'.
אך כאן זה שונה לחלוטין- כי את הב"י הוא חיבר בנפרד במשך עשרות שנים, ורק לאחר שסיים את הב"י עשה ספר הלכה קצר שכדי להבין אותו צריך ללמוד בארוך והוא הב"י, אבל כלפי ההלכה, הרי כל מטרת חיבור השו"ע הוא רק להורות ע"פ מה שהאריך בב"י, וא"כ כיון שכאן בקיצור טרח להביא את הי"א, על כרחך דכוונתו לייחס לבעל הדעה הזו משקל, דאע"פ שעיקר הדין כהסתם, מ"מ הלומד ידע שזה לא כזה פשוט