פתיחת ההיכל של הפרנסה - האם יש לזה מקור?

אדם שחייב אלף שקל בבנק, ויש לו מאה בקושי לארוחת בוקר משפחתית אחת, והוא מבזבז 20 כי זה חומש, הוא מטומטם גמור

לשיטתך הוא מטומטם, וכנראה גם ישאר לנצח במצב הזה שהוא חייב כסף בבנק.

לשיטת חז"ל הוא יתעשר. כי מלח ממון חסר. וכתב רבינו יונה משלי פרק ג פסוק י: "והנה זה מדרכי הבטחון, שיבטח לבו כי כאשר יחסר ממונו למצוה, כן ירבה וכן יפרוץ".

אז ה"מטומטם" שאין לו כסף, זו הדרך להגדיל את ממונו - לחסר את ממונו הדל.
 
הבנתי שזאת דעתך, ועל זה שאלתי: אז מדוע יש עניין להחכים ולהעמיק וללמוד את התורה לאורכה ולרוחבה ולדקדק בפרטי המצוות המעשיות? מדוע אי אפשר להישאר טיפש ולעבוד את ה' בלי שום פניות ע"י עמידה על הראש והכנסת לחמים לארונות?

לפי דבריך נמצא כי ככל שהאדם עולה ומתעלה בעבודת ה' ובהשגות הרוחניות שלו - כך הוא מתרחק מה', שהרי כאשר היה טיפש ובור ולא הבין כלום היה חביב על הקב"ה כל מעשה שלו, וכעת כבר סרה חביבותו וטעמו מלפני ה'.

ושוב, לא הבנת את הרעיון שכתבתי וגם לא את המשל הבהיר שכתבתי מתינוק.

מתינוק המשמיע קולות שונים ומשונים כולם מתלהבים, מה תגיד לילד בן 10 וישאל "מדוע מחכמתי לא מתלהבים כמו שמתלהבים מהקולות שלו? אולי עדיף לי להיות טיפש כמו התינוק הזה"?

יש אנשים שהם טיפשים, זה מצב נתון, ולפי טיפשותם הם מבינים בתמימותם שצריך לעשות כך וכך, והקב"ה מתלהב מזה, וזה מפורש במדרש:

"אמר הקדוש ברוך הוא ודגלו עלי אהבה, אמר ר' אחא עם הארץ שקורא לאהבה איבה כגון ואהבת ואייבת אמר הקדוש ברוך הוא ודילוגו עלי אהבה, אמר ר' יששכר תינוק שקורא למשה משה לאהרן אהרן לעפרן עפרן אמר הקדוש ברוך הוא וליגלוגו עלי אהבה" (שיר השירים רבה פרשה ב).

אז מה תאמר, שעדיף להיות עם הארץ כדי שהקב"ה יאהב אותך?

ולכן גם לחכם מופלג יש את ענין התמימות שבאה לידי ביטוי באמונה שברכת ה' היא תעשיר, ופתיחת ההיכל של הפרנסה תביא לו עשירות, וק"ל.
 
אתה בעצמך העדת שאתה קונה פתיחת ההיכל, רק לא של הפרנסה, ולא בסכום גבוה.

מה ההבדל בינך לבין "אישפוז בכפיה"?

וכבר שאלתי אותך לעיל, והתחמקת:
אתה קורא לזה "מצווה"?
ממתי זה הפך למצווה?
פותחים את ההיכל כי אין דרך אחרת להוציא את ספר התורה... ואתה עוד קונה את זה בכסף?
ממתי אתה מאמין באמונות תפלות?
לא עדיף לממן את הניקיון של שכנתך או את הניתוח של החבר שלך?

איני רואה טעם להגיב,
להבנתי אנחנו מדברים בשתי שפות, אנסה שנית ואחרונה בל"נ.
מלבד מה שהמצות פתיחה וגלילה והולכה בכסף הוזכרו בפוסקים, ובשו"ע נידון אם הקונה גלילה זכה גם בלקיחת המעילים או לא.
ומלבד ההבדל השכלי, שכאן באמת הוא היכי תמצי וסיוע למצות קריאה"ת, וכאן הוא עניינים בלבד (עם או בלי מקור), להתפלל על הפרנסה ודלתות ההיכל פתוחות.
ומלבד ההבדל במחירים, שמסתמא לא היו קונים ב-1500 אלא בסכום נאות ח"י שקלים וכדו'.
אבל ההבדל הגדול הוא, מה אתה קונה ? - שם קונים היכי תמצי למצוה, כאן קונים סגולה לפרנסה...
ויחי ההבדל הכ"כ לא קטן, חוץ מכל ההבדלים באיכות הפתיחה לכשעצה האמורים למעלה.
מכאן, נראה לי שזהו.
 
מלבד מה שהמצות פתיחה וגלילה והולכה בכסף הוזכרו בפוסקים, ובשו"ע נידון אם הקונה גלילה זכה גם בלקיחת המעילים או לא

ואז מה, צריך לבזבז על כך כסף? לא עדיף לעזור לשכן ולשכנה?
 
ומלבד ההבדל השכלי, שכאן באמת הוא היכי תמצי וסיוע למצות קריאה"ת

יחי "ההבדל השכלי"... גם כאן זה היכי תימצי וסיוע לתפילה, וכל תפילה לה' היא מצווה, קל וחומר תפילת הפרנסה שתוקנה ע"י קדמונים.

ואפילו על סתם דיבור עם הקב"ה, כתב מוהר"ן "וְהַנְהָגָה זוֹ הִיא גְּדוֹלָה בְּמַעֲלָה מְאד מְאד, וְהוּא דֶּרֶך וְעֵצָה טוֹבָה מְאד לְהִתְקָרֵב אֵלָיו יִתְבָּרַך".
 
ואז מה, צריך לבזבז על כך כסף? לא עדיף לעזור לשכן ולשכנה?

תקנֶה פתיחה ב-ח"י שקלים, ואת השאר (אם אתה מסוגל לתת) תן לניתוח של השכן.
ואם אתה רוצה לתת לביהכ"נ אשריך, גם זה מצוה.
אבל אל תגיד שמי שיתן מלנת'ה כסף ויפתח את ההיכל יקבל פרנסה...
ואם תשמע מישהו שאומר את זה, אז תגיד לו שאין כזה דבר, והסגולה היא עצם הצדקה, ובכלל לא נותנים בשביל סגולה,
ושיבדוק שהוא באמת יכול לתת את מה שהוא רוצה, כי זה לא השקעה בביזנס.
 
תקנֶה פתיחה ב-ח"י שקלים, ואת השאר (אם אתה מסוגל לתת) תן לניתוח של השכן.
ואם אתה רוצה לתת לביהכ"נ אשריך, גם זה מצוה.
אבל אל תגיד שמי שיתן מלנת'ה כסף ויפתח את ההיכל יקבל פרנסה...
ואם תשמע מישהו שאומר את זה, אז תגיד לו שאין כזה דבר, והסגולה היא עצם הצדקה, ובכלל לא נותנים בשביל סגולה,
ושיבדוק שהוא באמת יכול לתת את מה שהוא רוצה, כי זה לא השקעה בביזנס.

מה שאתה מסרב להפנים הוא שאנשים לא היו תורמים כסף לצדקה לולא "פתיחת הפרנסה", ואולי היו קונים בח"י שקלים.

ולכן הגבאים המוכשרים ממציאים פטנטים לרכוש את לב הקהל. והנה נבדק ונמצא שאכן זה עובד, אנשים שפתחו את ההיכל והזילו מכספם זכו לשפע גדול. לא אחד ולא שניים. אז מה אכפת לך? מה מפריע לך?

הצדקה היא ההשקעה בביזנס הכי גדולה!
 
יחי "ההבדל השכלי"... גם כאן זה היכי תימצי וסיוע לתפילה, וכל תפילה לה' היא מצווה, קל וחומר תפילת הפרנסה שתוקנה ע"י קדמונים.

ואפילו על סתם דיבור עם הקב"ה, כתב מוהר"ן "וְהַנְהָגָה זוֹ הִיא גְּדוֹלָה בְּמַעֲלָה מְאד מְאד, וְהוּא דֶּרֶך וְעֵצָה טוֹבָה מְאד לְהִתְקָרֵב אֵלָיו יִתְבָּרַך".

אני אישית לא בדרך של ברסלב, אבל במה שהם צודקים איני מתווכח איתם.

ולעצם מה שאמר ר"נ, אה"נ תדבר עם הקב"ה, מה רע, אני עושה את זה כל הזמן. (לא מצד ברסלב, פשוט יש ענים של תפילה, וכל דבר זה תפילה).

אבל לא קניתי פתיחה ב-1000 ש"ח לסגולה, תרמתי מה שיכולתי, וקניתי מה שיש בו באמת מצוה, ובסכום נורמלי, ובלי שום סגולות.
 
מה שאתה מסרב להפנים הוא שאנשים לא היו תורמים כסף לצדקה לולא "פתיחת הפרנסה", ואולי היו קונים בח"י שקלים.

ולכן הגבאים המוכשרים ממציאים פטנטים לרכוש את לב הקהל. והנה נבדק ונמצא שאכן זה עובד, אנשים שפתחו את ההיכל והזילו מכספם זכו לשפע גדול. לא אחד ולא שניים. אז מה אכפת לך? מה מפריע לך?

הצדקה היא ההשקעה בביזנס הכי גדולה!

על זה הגבתי, א' אסור לשקר (אם זה אכן פטנט של הגבאים). ב' עובד או לא עובד זה ענין של אמונה/תמימות. ג' האם הנזק רב על התועלת או להיפך.
וכאמור, הכל ענין של תפיסת עולם.
 
א' אסור לשקר (אם זה אכן פטנט של הגבאים)

הגבאי הראשון שמכר את הפתיחה בוודאי לא שיקר לאף אחד. הוא מכר את זכות פתיחת ההיכל.

והגבאי המיליון שמכר את הפתיחה, נשען על סיפורים רבים של אנשים שזה הועיל להם וראו ברכה, וממילא גם הוא לא שיקר ומדובר בסגולה בדוקה.
 
אבל לא קניתי פתיחה ב-1000 ש"ח לסגולה

שוב, אף אחד לא מכריח אותך לקנות. אבל אל תקרר אחרים ששמעו על הסגולה, היות ואם נפרק לגורמים את הסגולה הזו נמצא שהיא מכילה תפילה וצדקה ותו לא.

ומי שמרגיש צורך למנוע את עם ישראל מתפילה צדקה ואמונה, שיבדוק את עצמו.
 
אמרתי תפיסת עולם.

(ולגבי ברסלב, ככל וזה "תפילה", זה באמת לא ברסלב, זה מאז ומתמיד).
 
ראשי תחתית