מבקש השם
חבר קבוע
- הצטרף
- 27/4/25
- הודעות
- 265
לא מכיר מישהו שחושב כך. מוזר לי מהיכן אתה מביא את המחשבה הזו.זה בד"כ לאפוקי מאלו שחושבים ששם רק רע (דוק ותשכח).
לא מכיר מישהו שחושב כך. מוזר לי מהיכן אתה מביא את המחשבה הזו.זה בד"כ לאפוקי מאלו שחושבים ששם רק רע (דוק ותשכח).
שוב אתה הולך לקצה. הנושא הוא לא הרב עובדיה ואפס זולתו אלא אם יש לו דין של מרא דאתרא מצד שהכל דנים בדבריו, הווי אומר כמו שאר השמות שהזכרת. ולכן הדרך לא רחוקה ובודאי לא ר ח ו ק ה...
על סמך מה אתה אומר דברים חמורים כאלה? יש לך ידיעה שנעלמה מעינינו? כל מי שהכיר ידע שהם התייחסו אליו בחרדת קודש מופלגת.
ברור שלו כדבריך, אסור היה להם לנהוג כך כלפיו בשעה שבכך הם מטעים את הציבור אחר פסקיו כביכול, ח"ו!
ואגב, המחלוקות ההלכתיות ביניהם אינן רבות אלא בסוגיות שורשיות שמשליכות על הרבה נושאים כמו היחס למנהג.
דוקא אני נהנה לדבר איתך ואתה גם משעשע אותי.. (ואני גם לא בטוח שהוא לא נפטר בגללך..)מה כתבתי, ולאן היטית את זה. - לזה בדיוק אני מתכוין.
אי אפשר לדבר אתכם בגובה העיניים בנושאים כאלו, אתם הופכים כל דבר לביזית, זלזלת. רק חסר שתגיד שהוא מת בגללי.
כלומר, דעתו בעיניהם היתה ראויה לצירוף ולסניף אך לא דעת פוסק מוסמך(לידיעותיו כן, אבל לא לעצם פסקיו. - וגם כאשר כן, הרבה זה פעמים זה רק מפני הכבוד, או מפני שהבינו שבציבור שלנו אין עם מי לדבר, וד"ל)
כנ"לדוקא אני נהנה לדבר איתך ואתה גם משעשע אותי.. (ואני גם לא בטוח שהוא לא נפטר בגללך..)
אבל כך הבנתי מזה:
...
לא יפה(אותך למשל לא הייתי מצרף לסניף כי אתה לא מוסמך).
כי ברוב מקרים הגם שאתה חולק אתה נותן משקל כבד לדעה שכנגדך. ולמשל, הרב אלישיב היה מפנה לרב עובדיה בדברים שהוא אסר וידע שהרב עשוי להתיר. וגם הורה לשואליו הספרדים באופן כללי ללכת ע"פ פסקיו (עד תשנ"ג והשלכותיה). זה לא רק צירוף לסניף. זה נתינת משקל שהוא ראוי להתיר מה שהרב אלישיב אוסר ושאפשר להורות לציבור ללכת לפי פסקיו.אבל כשחולקים עליו, אז ודאי שבאותו פרט (והם הרבה) לא סומכים עליו, ולכן חולקים עליו, מיהו לסניף כן מצרפים אותו.
למה זה כ"כ לא ברור?
לא יפה
כי ברוב מקרים הגם שאתה חולק אתה נותן משקל כבד לדעה שכנגדך. ולמשל, הרב אלישיב היה מפנה לרב עובדיה בדברים שהוא אסר וידע שהרב עשוי להתיר. וגם הורה לשואליו הספרדים באופן כללי ללכת ע"פ פסקיו (עד תשנ"ג והשלכותיה). זה לא רק צירוף לסניף. זה נתינת משקל שהוא ראוי להתיר מה שהרב אלישיב אוסר ושאפשר להורות לציבור ללכת לפי פסקיו.
יש לך מקור לדברים?וגם הורה לשואליו הספרדים באופן כללי ללכת ע"פ פסקיו (עד תשנ"ג והשלכותיה)
יש לך מקור לדברים?
שבנו אליכם...אבל כהוראה יומיומית בהל' שבת ואיסור והיתר ודאי שהם לא היו מפנים לשם (לא הם ולא החכמים הספרדים, אא"כ מדובר בשואל שהוא מוכר וידוע מראש). ובודאי שלא היו שולחים את תלמידיהם טרם יצאו לציבור ללמוד את צורת ההוראה שלו, ממש לא
מעניין מאוד. מיהו?שבנו אליכם...
שמעתי מת"ח גדול מחשובי תלמידי הגרב"צ ששאל את הגריש"א בעצמו וכך אמר לו. לא בעגונות אלא בשאלות יומיומיות.
הוא לא מעוניין להיחשףמעניין מאוד. מיהו?
שבנו אליכם...
שמעתי מת"ח גדול מחשובי תלמידי הגרב"צ ששאל את הגריש"א בעצמו וכך אמר לו. לא בעגונות אלא בשאלות יומיומיות.
כנראה שהגרב"ץ הכיר את השואל הספרדי הממוצע (בחי' יודע צדיק נפש...)אבל כהוראה יומיומית בהל' שבת ואיסור והיתר ודאי שהם לא היו מפנים לשם (לא הם ולא החכמים הספרדים, אא"כ מדובר בשואל שהוא מוכר וידוע מראש). ובודאי שלא היו שולחים את תלמידיהם טרם יצאו לציבור ללמוד את צורת ההוראה שלו, ממש לא.
זו ההוכחה שזו לא היתה הו' גורפת, ולא הו' מרצון,הוא לא מעוניין להיחשף
בתקופה של הרב וולבה [אחרי מלחה"ע הראשונה] לא היו משכילים בישיבות, המשכילים הלכו לאוניברסיטה [משא"כ קודם לכן שלא קיבלו אותם]הישיבה הגדולה ביותר באירופה היתה ישיבת מיר בעלת חמש מאות בחורים (שצריך לבדוק כמה ביניהם היו משכילים), לפי מה שכתב הרב וולבה.
כמו הג"ר סלימן חוגי עבודי זצ"להפכו רבנים מכובדים ובעלי בתים אמידים למנקי רחובות וסוללי כבישים - מידיעה.
הוא מת בגלל נתניהו, כידוערק חסר שתגיד שהוא מת בגללי.
לא הגרב"צ. הגרי"ש. ואין טעם להכנס בדוחקים עצומים. אפשר גם לבטל דעת מפני דעת גדו"י.כנראה שהגרב"ץ הכיר את השואל הספרדי הממוצע (בחי' יודע צדיק נפש...)
אני מקווה שזו לא רמת ההוכחות שלך בלימוד סוגיא...זו ההוכחה שזו לא היתה הו' גורפת, ולא הו' מרצון,
אלא הו' מחוסר ברירה, מהכרת המצב.
(והיינו, או כי דיבר על הספרדי הממוצע דאז, בעל תשובה מסורתי וכדו' שהלואי וישמור בכלל. - או כי דיבר כבר אז על בן-תורה ספרדי במונחים דהיום, עם הסריטה הזו, שספרדי שלא עושה כמו הרב עובדיה עובר על ההלכה,כי הוא מחקה איזה גאון אשכזני מבגדא"ד רח"ל).
הגרי"ש הורה לענות לספרדים כהגר"ע ?לא הגרב"צ. הגרי"ש. ואין טעם להכנס בדוחקים עצומים. אפשר גם לבטל דעת מפני דעת גדו"י.
אצל הרב אלישיב לא היו חישובים כאלה. הוא ענה את מה שהוא חושב שנכון.
בלימוד איתך בהחלט כן.אני מקווה שזו לא רמת ההוכחות שלך בלימוד סוגיא...
אמרתי, כשהשואל מוכר...והשואל הוא ת"ח גדול תלמיד מובהק לחכם בן ציון שגם בדרך הפסיקה הולך בעקבותיו.
עם כל הכבוד למרן הגרע"י עטרה לראשנו, באש ובמים.הגרי"ש הורה לענות לספרדים כהגר"ע ?
דרכם היתה בהחלט שונהעם כל הכבוד למרן הגרע"י עטרה לראשנו, באש ובמים.
הגרי"ש לא אחז שדרכו של מרן הגרע"י היא הדרך.
חלק עליו מכל וכל, ובפרט ביסודות ההכרעה.
או שעבדו עליואם כן, זה או בגלל שהוא לא הכיר לא הכיר את הפסיקה הספרדית, או שהוא פשוט הכיר את הספרדים...
טוב שלא אמרת שכפרתי בעיקררק מאד מגוחך לחשוב שהביטול הוא ע"י שמבטלים את כולם לחכם אחד..
דרכם היתה בהחלט שונה
אבל זה לא סותר שהחשיב את דעת הגרע"י כפוסק מוסמך.
זה פשוט מאוד
לא צריך להסכים כדי להחשיב.
או שעבדו עליו
זה גם תירוץ שמקובל היום
טוב שלא אמרת שכפרתי בעיקר
איפה ראית שביטלתי מישהו לחכם עובדיה?
הבאתי עדות שהוא סמך עליו כפוסק מוסמך
הרי אני לא אמרתי שאני לא מחשיב אותו לפסוק מוסמך ח"ו, רק אמרתי שאיני הולך כפי דרכו ושיש לי קושיות רבות עליו, ומי שרוצה לפסוק כמותו רשאי, רק שלא יבטל אחרים שפוסקים אחרת.
אז אנחנו מסכימיםאיפה ראית שביטלתי מישהו לחכם עובדיה?
הבאתי עדות שהוא סמך עליו כפוסק מוסמך
מה שאמר שם הראש"ל, שאביו שלח את בניו ללמוד בישיבות אשכנזיות![]()
הגר"י יוסף הסביר: המעלה בישיבות האשכנזיות - אמס
בשיעורו השבועי הלילה, התייחס מרן הראש"ל הגר"י יוסף להבדלים שבין הישיבות הספרדיות לאשכנזיותwww.emess.co.il
לא ראיתי את כל הדיון.
אבל צ"ל לכאורה יש לשלוח.
וכן צריך לעיין באיזה זמן אמר ומה היתה כונתו.
ולכאורה תמיש יש שיקולים מציאותיים של זמן מיקום התאמה לילד ועוד.
השיקול הכי מציאותי ומקורקע הוא, שלעולם טוב יותר לכל אדם בבית שלו. ואידך פירושא הוא זיל גמור.ולכאורה תמיש יש שיקולים מציאותיים של זמן מיקום התאמה לילד ועוד.
כל אחד והבית שלו, וכל אחד יחליט מה טוב לו..ופירושא זיל גמור, כל אחד יפרש לעצמו.השיקול הכי מציאותי ומקורקע הוא, שלעולם טוב יותר לכל אדם בבית שלו. ואידך פירושא הוא זיל גמור.
חבל לעשות חשבון אישי וזמני. כדאי לחשוב גדול, לחשוב מרחבי, לחשבן את העתיד... ואז באמת להיות נטו אגואיסט, שמועיל לו ולעולם...כל אחד והבית שלו, וכל אחד יחליט מה טוב לו..ופירושא זיל גמור, כל אחד יפרש לעצמו.
לא הבנתי את דבריך. מה שאני אומר. א. לכאורה הרב עובדיה אמר בסגנון שיש כך לנהוג, וגם הרב זצ"ל יודה שיש מציאות מקומית חיבור ועוד שיקולים כגון סגנון והתאמה לילד. ב. חד משמעי בהגיון בריא זה רצון והחלטה של האדם וחיבורו ורצונו [ללא קשר לדברי הרב עובדיה, שבנוסף צריך לבדוק למי אמר ובאיזה זמן ותקופה]. לא ראיתי כלל את כל האשכול, אם טעיתי מתנצל מראש.חבל לעשות חשבון אישי וזמני. כדאי לחשוב גדול, לחשוב מרחבי, לחשבן את העתיד... ואז באמת להיות נטו אגואיסט, שמועיל לו ולעולם...
דברתי במקרה באופן אישי עם אחד מהגדולים המפורסמים בענין זה מספר פעמים, והוא היה חד-משמעי שאין שום שיקול אחר (אם לא על דרך זרות), והוא חזר על זה מספר פעמים, בכמה שיחות, בצורה נחרצת מאד שאינה תואמת את סגנונו הכללי.וגם הרב זצ"ל יודה שיש מציאות מקומית חיבור ועוד שיקולים כגון סגנון והתאמה לילד
עדיין לעניות דעתי לגמרי, חד משמעי נראה לי שזה רצונו והחלטתו של אדם והוא יחליט מה נכון לו וטוב לו ולילדיו.דברתי במקרה באופן אישי עם אחד מהגדולים המפורסמים בענין זה מספר פעמים, והוא היה חד-משמעי שאין שום שיקול אחר (אם לא על דרך זרות), והוא חזר על זה מספר פעמים, בכמה שיחות, בצורה נחרצת מאד שאינה תואמת את סגנונו הכללי.
בתוך הדברים הוא הסביר, שלעולם הדבר אינו תואם לנפש הילד, בפרט כילד, שאינו יכול להבין את הבדלי העולמות והגישות שבין העדות, והוא מרגיש לא מובן ולא מבין, וזה פוגע בו. (וכתב שזה מהות איסור חרישה בשור ובחמור, לפי בעלי הפשט).
זו היא דעתו דעת תורה, ובאופן אישי אני מזדהה איתה מאד.
וגם אני לא יודע מה היא דעתו של חכם עובדיה, אבל אפשר בהחלט להניח דלא פליגי.
הגריש"א הורה למשנב דרשו לא להביא את דבריולא יודע את מי אתה מייצג בתיאור הזה - כנראה איזור חיוג אחר ממני.
רוב ככל הפוסקים ומורי ההוראות בדורו - לא מו"צים ולא אברכים חשובים - נתנו לדעתו משקל כבד. כולל הגרי"ש אלישיב, הגרש"ז אויערבאך, הגרב"צ אבא שאול, הגרי"י פישר, המנחת יצחק, ועוד ועוד, החשיבו את דעתו כאחד מפוסקי הדור שלא ניתן להתעלם מדעתו, מה שקיים עד היום, ולא כי מישהו כפה על מאות ואלפי בתי מדרש לקנות את יביע אומר לאוצה"ס.
אז נכון שתלמידי החזו"א כעסו עליו והמחלוקת הליטאית הפכה אותו ללא רלוונטי בחלקים מסוימים בציבור ובמוסדות, והתרגלו שהכי קל לחלוק עליו, והוא לא ישיבישער וקל להאשים אותו בשטחיות, ותוסיף לזה את ההתנגדות שמעורר בנו הראש"ל בהתנהלותו - הכל נכון, ולא משנה את ההגדרה הנ"ל - רוב הציבור דן בדבריו ומחשיב אותם לפחות כדעה כבדת משקל אם לא מכרעת. והביאו למעלה את דברי מרן הגר"מ צדקה שליט"א, שהוא וחכם בן ציון הם עמודי ההוראה. מתנצל בפני מי שקשה לו עם זה, אבל זו המציאות.