כמדומה שהמוסד הראשון לבנות בציבור הספרדי הוא הסמינר הידוע בעיר טנג'יר במרוקולמעלה כתבתי כמה חלקים והיבטים שיש לי על הנושא הזה
עתה אעבור לחלק ב
והנושא של חלב ב' הוא גבי הנשים ובית יעקב
אצלינו במשוך דורות רבות עד ממש הדור האחרון אשה הייתה בבחינת "המשרתת" פשוטו כמשמעו
לא היה לה זכות להביע דעה, הייתה כנועה לכל רצונות ומשאלות הבעל, לא היה לה זכויות מלוא מובן המלה, וכמובן מעל הכל מוסדות "בית יעקב" לנשים מאן דכר שמיה, רוב הנשים לא ידעו קרוא וכתוב בכלל, כל מאוויים היה אך ורק לעבוד ולעבוד ולעבוד, הן בבישולים להכין הכל לאנשי הבית בוקר צהריים וערב לאפות ולבשל, הן לכבס ולנקות וכו' שאר צרכי הבית
הייתה צריכה להשכים קום בשביל להכין את פת שחרית ולאפות אותה טרייה ולהסיק התנור ולחמם המים וכו' שעות ע"ג שעות בעבודה פיזית, בלי דעות ובלי ידיעות, ובלי זכויות כלל להביע דעתה.
והייתי אומר בזהירות- ממש כאותם מקומות שחיו בין הגויים [היינו הערביים] כך היה אצל היהודים
"וילמדו ממעשיהם" העתק הדבק, אותו אורח חיים שהיה לאשה ערבייה ובדואית ופלאחית, הוא אשר היה ג"כ לנשות היהודים שם.
לעומת זאת- אצל האשכנזים מזה דורות נשותיהם היו חשובות עם דעה וידיעה
ומיותר לציין- את דברי הרמ"א בהל' פסח "שנשים שלנו כולם חשובות" והמקור הוא עוד מהראשונים של אשכנז הקדומים "הראבי"ה והמרדכי" וכו'.
עד לדורות האחרונים במאה שנה האחרונות- שהוקם בארצות אירופה ע"י שרה שנירר בית יעקב לבנות ושם החלו לגדל דור של בנות עם ידיעה של תורה תנ"ך הלכות מוסר השקפות וכו' וכו'.
והיום כל הספרדים- כל המוסדות לבנות שיש הן בגילאי ילדות והן אח"כ בגיל הבחרות, הכל בכל מכל כל הוא בזכות האשכנזים, כל המושג של מוסדות לבנות ובית יעקב וסמינר, הכל החל מהם, והכל חיקוי מהם
ומה שיש לנו היום- נשים חשובות ומוצלחות עם דעה וידיעה והבנה, הכל בזכות האשכנזים שלימדונו את המושג הזה בכלל.
אבל כבר נכתב והובא לעיל [חבל שאתה קורא מהאמצע]כמדומה שהמוסד הראשון לבנות בציבור הספרדי הוא הסמינר הידוע בעיר טנג'יר במרוקו
כך ממש היה המצב גם אצל האשכנזים עד לפני מאתיים שנה בערך.אצלינו במשוך דורות רבות עד ממש הדור האחרון אשה הייתה בבחינת 'המשרתת' פשוטו כמשמעו
כך ממש היה המצב גם אצל האשכנזים עד לפני מאתיים שנה בערך.
וההבדל הוא לא ספרדים ואשכנזים, כמובן, אלא המקומות אליהם הגיעה ההשכלה והנאורות, אצל האשכנזים הייתה השכלה ואצל הספרדים לא, הא ותו לא.
ומכיון שאצל האשכנזים הגיע הנאורות 200 שנה קודם,
הרי לך הבדל ופער של 200 שנה בין ספרדים לאשכנזים
לא יודע מה הכוונה 'נשים חשובות' שהראשונים מדברים עליהם, די ברור לי שהנשים האשכנזיות בימי הביניים היו רחוקות מאלו שיש לנו כיום כרחוק מזרח ומערב.בהתעלם מהעובדה שכבר בתקופת הראשונים היו להם נשים חשובות, ועוד כמה דברים שאצלנו לא היו.
לא חושב שזה קשור להשכלה זה קשור לתרבות. היהודי בארצות ערב התייחס לאשתו כמו הערבי השכן שהתייחס לאשתו, והיהודי בגרמניה התייחס לאשתו כמו השכן הגרמני שהתייחס לאשתו. יותר מדוייק לומר שהיהודי בגרמניה רעד מאשתו כמו השכן הגרמני שרעד מאשתו.ומכיון שאצל האשכנזים הגיע הנאורות 200 שנה קודם,
הרי לך הבדל ופער של 200 שנה בין ספרדים לאשכנזים.
(בהתעלם מהעובדה שכבר בתקופת הראשונים היו להם נשים חשובות, ועוד כמה דברים שאצלינו לא היו, וכמו שכתב למעלה @כאחד העם).
לא חושב שזה קשור להשכלה זה קשור לתרבות. היהודי בארצות ערב התייחס לאשתו כמו הערבי השכן שהתייחס לאשתו, והיהודי בגרמניה התייחס לאשתו כמו השכן הגרמני שהתייחס לאשתו. יותר מדוייק לומר שהיהודי בגרמניה רעד מאשתו כמו השכן הגרמני שרעד מאשתו.
ידוע ומפורסם שבגרמניה כל הגויים והיהודים היו כורעים ומשתחווים לנשותיהם, פשוט ואי"צ לפנים.יותר מדויק לומר שהיהודי בגרמניה רעד מאשתו כמו השכן הגרמני שרעד מאשתו.
יכול להיות. אבל אצל הספרדים האמונה שהקב"ה אינו גוף הגיעה מאות שנים לפני האשכנזים, וכאשר כל ע"ה ספרדי דקלם בפשטות שהבורא יתברך אינו גוף ואין לו דמות הגוף עדיין גדולי הראשונים האשכנזים חשבו שלקב"ה יש גוף שמצוי היכן שהוא בשמים, וחלקם אף הוסיפו שמי שאומר אחרת הוא אפיקורוס, כך שנראה לי שבכל זאת הספרדים עוקפים בתחרות הילדותית של 'העדה המוצלחת ביותר', לא?
לא יודע מה הכוונה 'נשים חשובות' שהראשונים מדברים עליהם, די ברור לי שהנשים האשכנזיות בימי הביניים היו רחוקות מאלו שיש לנו כיום כרחוק מזרח ומערב.
ידוע ומפורסם שבגרמניה כל הגויים והיהודים היו כורעים ומשתחווים לנשותיהם, פשוט ואי"צ לפנים.
רמת ההבלים שאנשים מסוגלים להגיע אליהם כדי להימנע מחשיבה ביקורתית על התפיסות עליהם חונכו היא באמת לא תיאמן.
כי המוח המזרחי חושב בצורה טבעית ופשוטה ורואה את המציאות נכוחה ולא מעוות ומשסף אותה באופן מלאכותי.אז הנה לך כבר תפיסת עולם שונה.
אבל בעיקר השוני הוא בעובדה, שאת השינוי הנז' (יחס לאשה/דמוקרטיה/ושויון זכויות) מוח מזרחי לא היה יכול לייצר גם עוד 1000 שנה
קודם כל זו טעות; התפיסת עולם שהקב"ה אינו גוף, היא פילוסופיה יוונית שהרמב"ם אימץ אותה בחום.
אז זה שוב מגיע לאשכנזים. - לחכמי היהודים היתה בעייה עם הידיעה ש"אין מקרא יוצא מידי פשוטו".
והרמב"ם שניזון הרבה גם מהפילוסופים הערביים (שניסו לאזן בין האמונה הדתית לבין הפילוסופיה היוונית), קיבע שהכל משל.
בשביל להעמיד דברים על דיוקםכאשר כל ע"ה ספרדי דקלם בפשטות שהבורא יתברך אינו גוף ואין לו דמות הגוף עדיין גדולי הראשונים האשכנזים חשבו שלקב"ה יש גוף שמצוי היכן שהוא בשמים, וחלקם אף הוסיפו שמי שאומר אחרת הוא אפיקורוס
כי המוח המזרחי חושב בצורה טבעית ופשוטה ורואה את המציאות נכוחה ולא מעוות ומשסף אותה באופן מלאכותי.
נכון. אך העובדה היא שבימי הביניים באירופה הייתה בערות ובארצות המזרח פרחו הפילוסופיה והמדע, הנוצרים היו עסוקים בשריפת כופרים והמוסלמים עסקו בפילוסופיה ובהגות ומחשבה, וגם ביהדות - חכמי הספרדים עסקו בהגות ומחשבה, שירה ודקדוק, פרשנות מקרא ופיוט, ואילו חכמי האשכנזים עסקו בעיקר בתלמוד, את כל עולם האמונה וההגות ואת כל היהדות כפי שאנו מכירים אותה יצרו הראשונים הספרדים.
בהקשר לזה הייתי מוסיף את המשפט הידוע של הריב"ש שהיה מספרד תלמיד הר"ןהרמב"ן הרשב"א רבינו יונה הרן ועוד ועוד, שזה ממש חיקוי של בעלי התוס',