לחצו כאן – תרומה לשמואל

הגאון הגדול רבי עובדי' יוסף זצוק"ל - חובה לשלוח למוסדות ספרדיים

  • יוזם האשכול יוזם האשכול זולדן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
לעולם יעסוק אדם היכן שליבו חפץ,
ואילולא המדקדקים ומפרשני התנ"ך והפילוסופיה וההגות והפייטנים, היהדות היום היתה נראית משהו אחר לחלוטין.
כולם נצרכו לדורות ולכך נבואתם נכתבה, וכולם נשלחו מן השמים.
אבל אני היום כשאבוא לפרש את התלמוד (שאצלי זה העיסוק העיקרי), אני לא אתפוס מישהו ספרדי כי אני ספרדי, ואז מה שהוא יכתוב זה קדוש אני לא אשכנזי. - לא! פשוט לא.
אני אגש לדברים עניינית, ואברור לי מה שנוגע לי.
ולכן היום בחינוך, ובשיטת הלימוד (נושא האשכול) פחות ופחות אזדקק לחכמי ספרדי בלימוד השוטף הנז', וגם פחות ופחות לחכמי פורת יוסף שכיום לא נשאר מתורתם כמעט מאומה (דנו ע"ז בארוכה), ובמקביל לא אדחה כל מה שרב מסויים דוחה כל הזמן, רק בגלל שזה אשכנזי מדאי, לא! זה טוב גם לספרדים, ואקח את זה.




אני לא חושד, אני רק קראתי פוסטים שככה"נ כותביהם כתבו אותם מתוך להט הויכוח ויצר ההתנצחות (ויצר העדתיות) מבלי לחושב פעמיים.
אבל בטוחני שגם הם לא מסכימים לגמרי עם חלק ממה שכתבו.
ויישר חילם של המודים על האמת.
ביום שבו אתה ושכמותך תצביעו בגאון גם על המעלות והשבחים של חכמינו ולא להתעסק רק בהלקאה עצמית, ולמרבה האבסורד אשכנזים שמוח בקודקדם יותר נזקקים לספרי הספרדים (והמהדו' החדשות של ספרי הספרדים שיוצאים על ידם מראים זאת בעליל), אז הספרדים יוכלו גם להתחיל לשנות לבקר את עצמם. והתחושה מדבריך לכל האורך היא, שאנו חייבים את כל מעלותינו ותורתנו וכו' וכו' לאחינו האשכנזים, וד"ב
 
בדברים השליליים שבישיבות האשכנזיות (ויש למכביר) בזה הם נצמדו לפורת יוסף ולמעלה בקודש

כגון מה, לזלזל בגדולי תורה ?
ללבוש מודרני ?
לדבר בחוסר דרך ארץ למבוגרים ?
לקרא עיתון ?
לשחק כדורגל ?
לפצח גרעינים ?
לשתות בירה ?
לעצור טרמפים ?

בוא תספר לנו מה בדיוק אין שם שיש אצל אשכנזים ?
 
ביום שבו אתה ושכמותך תצביעו בגאון גם על המעלות והשבחים של חכמינו ולא להתעסק רק בהלקאה עצמית, ולמרבה האבסורד אשכנזים שמוח בקודקדם יותר נזקקים לספרי הספרדים (והמהדו' החדשות של ספרי הספרדים שיוצאים על ידם מראים זאת בעליל), אז הספרדים יוכלו גם להתחיל לשנות לבקר את עצמם. והתחושה מדבריך לכל האורך היא, שאנו חייבים את כל מעלותינו ותורתנו וכו' וכו' לאחינו האשכנזים, וד"ב

אבל מי הם חכמינו שאתה מדבר אליהם ?
ובמה אתה מתקשר אליהם ?
בא תסביר לנו פעם...
חוץ מדיבורים באויר...
 
כגון מה, לזלזל בגדולי תורה ?
ללבוש מודרני ?
לדבר בחוסר דרך ארץ למבוגרים ?
לקרא עיתון ?
לשחק כדורגל ?
לפצח גרעינים ?
לשתות בירה ?
לעצור טרמפים ?

בוא תספר לנו מה בדיוק אין שם שיש אצל אשכנזים ?
אכן כן כל הרשימה היפה הזאת (והיא חלקית ביותר) קיימת אצל האשכנזים (גם בגבעה בירושלים ובני ברק) בשפע ובישיבה המפוארת בבני ברק בל יראה ובל ימצא
 
אכן כן כל הרשימה היפה הזאת (והיא חלקית ביותר) קיימת אצל האשכנזים (גם בגבעה בירושלים ובני ברק) בשפע ובישיבה המפוארת בבני ברק בל יראה ובל ימצא

אשרי המאמין, אני קצת מכיר...
(ועכ"פ זה לא קשור לספרדים ואשכנזים, כי זה קיים אצל כולם).
 
מה אתה מכיר? אם כא רחמים נעולה רוב היום אז מה ראית? בפיצות ובטקיות בני ברק מי צופה במשחקים? הבט ימין וראה

נעולה אכן, יש להם קוד לצאת.
אבל לא דברתי על זה, דברתי על תפיסת עולמם.
אל תספר לי שהם לא שותים בירה ולא אוכלים פיצה.
גם אם בישיבה כופים עליהם (כמו כל ישיבה סגורה), הם מוצאים את הדרך (כמו כל בחור בישיבה כזו), ובבתים שלהם שהם מקימים אח"כ רואים שאין כאן הקנייה בנפש (לא אצל כולם, אצל חלקם), אז זה לא עוזר לי.
ולכן אני כלל לא בטוח שאני רוצה שהבן שלי ילמד בישיבה שתחנוק אותו, ולכן אני גם לא אשלח אותו לר' יגאל רוזן.
רק שעם ר' יגאל רוזן אני מוצא הרבה מכנה משותף בנושאים אחרים, שעם כס"ר איני מוצא.
אני לא אומר שאין דברים טובים בכס"ר, אני רק אומר שזה לא בהכרח מתאים לי ולא בהכרח שאיפת לבי.
 
נעולה אכן, יש להם קוד לצאת.
אבל לא דברתי על זה, דברתי על תפיסת עולמם.
אל תספר לי שהם לא שותים בירה ולא אוכלים פיצה.
גם אם בישיבה כופים עליהם (כמו כל ישיבה סגורה), הם מוצאים את הדרך (כמו כל בחור בישיבה כזו), ובבתים שלהם שהם מקימים אח"כ רואים שאין כאן הקנייה בנפש (לא אצל כולם, אצל חלקם), אז זה לא עוזר לי.
ולכן אני כלל לא בטוח שאני רוצה שהבן שלי ילמד בישיבה שתחנוק אותו, ולכן אני גם לא אשלח אותו לר' יגאל רוזן.
רק שעם ר' יגאל רוזן אני מוצא הרבה מכנה משותף בנושאים אחרים, שעם כס"ר איני מוצא.
אני לא אומר שאין דברים טובים בכס"ר, אני רק אומר שזה לא בהכרח מתאים לי ולא בהכרח שאיפת לבי.
היראת שמים הפנימית שהם קונים שאין כמוה בשום ישיבה נשארת לנצח!!
 
נעולה אכן, יש להם קוד לצאת.
אבל לא דברתי על זה, דברתי על תפיסת עולמם.
אל תספר לי שהם לא שותים בירה ולא אוכלים פיצה.
גם אם בישיבה כופים עליהם (כמו כל ישיבה סגורה), הם מוצאים את הדרך (כמו כל בחור בישיבה כזו), ובבתים שלהם שהם מקימים אח"כ רואים שאין כאן הקנייה בנפש (לא אצל כולם, אצל חלקם), אז זה לא עוזר לי.
ולכן אני כלל לא בטוח שאני רוצה שהבן שלי ילמד בישיבה שתחנוק אותו, ולכן אני גם לא אשלח אותו לר' יגאל רוזן.
רק שעם ר' יגאל רוזן אני מוצא הרבה מכנה משותף בנושאים אחרים, שעם כס"ר איני מוצא.
אני לא אומר שאין דברים טובים בכס"ר, אני רק אומר שזה לא בהכרח מתאים לי ולא בהכרח שאיפת לבי.
מי שבא לשם זה על עת הכללים במטרה להתעלות בתורה ובירא"ש ואין לו ענין לברוח, כי בני ברק מלאה ישיבות "טובות" שאפשר לשתותשם בירה בבית המרש ואין למישהו ענין לבוא למקום חנוק נג הכללים ואני אומר זאת בתור מי שהיה שם שש שנים
 
מי שבא לשם זה על עת הכללים במטרה להתעלות בתורה ובירא"ש ואין לו ענין לברוח, כי בני ברק מלאה ישיבות "טובות" שאפשר לשתותשם בירה בבית המרש ואין למישהו ענין לבוא למקום חנוק נג הכללים ואני אומר זאת בתור מי שהיה שם שש שנים

הבנתי מדבריך כבר, שאתה תלמיד משם.
לא אתווכח איתך על מה שאתה ראית בעיניים.
עכ"פ אני לא בטוח שהייתי רוצה שהבן שלי ילמד שם, וזה ענין של תפיסת עולם.
ועכ"פ לענין האשכול, הם לא מייצגים בעיני משהו ספרדי שארצה בו.
(ירא"ש זה לא מאפיין ספרדי, אלא מאפיין יהודי ויש לרוכשו בכל מקום. - אני מחפש מאפיין ספרדי חיובי ושרשי שיגרום לי לרצות להיות שם).
 
הבנתי מדבריך כבר, שאתה תלמיד משם.
לא אתווכח איתך על מה שאתה ראית בעיניים.
עכ"פ אני לא בטוח שהייתי רוצה שהבן שלי ילמד שם, וזה ענין של תפיסת עולם.

הבנתי מדבריך כבר, שאתה תלמיד משם.
לא אתווכח איתך על מה שאתה ראית בעיניים.
עכ"פ אני לא בטוח שהייתי רוצה שהבן שלי ילמד שם, וזה ענין של תפיסת עולם.
ועכ"פ לענין האשכול, הם לא מייצגים בעיני משהו ספרדי שארצה בו.
(ירא"ש זה לא מאפיין ספרדי, אלא מאפיין יהודי ויש לרוכשו בכל מקום. - אני מחפש מאפיין ספרדי חיובי ושרשי שיגרום לי לרצות להיות שם).
תמימות, עיון טוניאי נכון ואמיתי, יראת שמים, כבו לחכמים, התמה ושקיעות בלימו (בלי לשמוע או לראות משהו ע שתים בלילה....) לימו בהפקים יום חצי ש כמעט ע החתונה בתוך מגרת הישיבה ועו מעלות רבות
הבנתי מדבריך כבר, שאתה תלמיד משם.
לא אתווכח איתך על מה שאתה ראית בעיניים.
עכ"פ אני לא בטוח שהייתי רוצה שהבן שלי ילמד שם, וזה ענין של תפיסת עולם.
ועכ"פ לענין האשכול, הם לא מייצגים בעיני משהו ספרדי שארצה בו.
(ירא"ש זה לא מאפיין ספרדי, אלא מאפיין יהודי ויש לרוכשו בכל מקום. - אני מחפש מאפיין ספרדי חיובי ושרשי שיגרום לי לרצות להיות שם).
גם אני לא אשלח כי לא בטוח שיצליח להחזיק שם (משמעת נוקשה מבחנים מחייבים) מי שכן מצליח יוצא לתפארת רב פארות וכל רואיהם יכירום כי הם זרע ברך ה
 
תמימות, עיון טוניאי נכון ואמיתי, יראת שמים, כבו לחכמים, התמה ושקיעות בלימו (בלי לשמוע או לראות משהו ע שתים בלילה....) לימו בהפקים יום חצי ש כמעט ע החתונה בתוך מגרת הישיבה ועו מעלות רבות

גם אני לא אשלח כי לא בטוח שיצליח להחזיק שם (משמעת נוקשה מבחנים מחייבים) מי שכן מצליח יוצא לתפארת רב פארות וכל רואיהם יכירום כי הם זרע ברך ה
בכל אני מוכן להסכים איתך (יש לי ידידים טובים משם שהם ת"ח מופלגים, לצד מכרים שהם שובבים לא קטנים) חוץ מדבר אחד (שבו פתחתי בתחילת דברי).
"עיון הטוניסאי נכון ואמיתי", בא תסביר לי פעם אחת מה זה, ומה זה לא.
אבל בלי דברים רעיוניים, אלא דוגמאות מעשיים.
 
בכל אני מוכן להסכים איתך (יש לי ידידים טובים משם שהם ת"ח מופלגים, לצד מכרים שהם שובבים לא קטנים) חוץ מדבר אחד.
"עיון הטוניסאי נכון ואמיתי", בא תסביר לי פעם אחת מה זה, ומה זה לא.
אבל בלי דברים רעיוניים, אלא דוגמאות מעשיים.
תראה משמרות כהונה בתקווה גולה שתזכה להבין
 
כולם למו כך בעבר מהרש"א לא גר בגרבא

מצויין, לכן אמרתי שזה לא תוניסאי, זה כללי.
היום בישיבות העלו רף, ובשיעורים לא מתמקדים ללמד מה אמר הפנ"י - כי את זה עושים לבד (ואתה יכול לעיין ברש"ש ומהרש"א ומשמ"כ ובמי שאתה רוצה).
אלא מנתחים מה הנפק"מ שיוצאת בין תי' הפנ"י לתי' אבן האזל ברמב"ם, ואיך מיישבים את הסתירה שבדברי הרמ"א בהל' שחיטה לדבריו שבהל' בדיקת חמץ (לענין עובר לעשייתן, טרי מסוף זמן הנוכחי בישיבות).
 
ראשי תחתית