באנר תרומה

האם אפשר לסמוך על ספר מעין אומר?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול דברי מלך
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
אם הגר"ע יוסף ראה לנכון להתיר זאת, יש לו כתפיים רחבות להתיר. תמוה מאוד שבנו מתבייש בהיתר שכתב אביו במו ידיו.
כנראה שטענות הר' יהודה חטאב היו והינם עדיין חזקות ומוצקות כברזל
שלא נשאר ברירה אלא לומר "שחבל שנכתב"
 
הוא דייקן גדול, והעתיק בדייקנות גם את נוסח השאלה וגם את נוסח התשובה
אגב בשו"ת הראשון לציון הוא כתב עליו

א. שהיה שואל בצרורות
ב. שלא תמיד הבין מה שענו לו.
ג. שהיה שואל בשעות לחץ.
ד. וכן שלא דייק הרבה פעמים בדברי הר' עובדיה.


ר' נקי א.JPGר' נקי ב.JPG
 
א. שהיה שואל בצרורת
ב. שלא תמיד הבין מה שענו לו.
ג. שהיה שואל בשעות לחץ.
ד. וכן שלא דייק הרבה פעמים בדברי הר' עובדיה.

הכל הוצאת שם רע. ולמעשה היה שואל בניחותא בין גברא לגברא (כאשר הרב לא היה טרוד בכלום), והעתיק בדייקנות גם את נוסח השאלה וגם את התשובה, ואפילו את הבעת הפנים (אם כעס או צחק וכדו').

ואדרבה על הרב יצחק גופא יצא עוררין מאחיו הראשון לציון הרב דוד יוסף בשיעור וידאו שפירסם, וטען עליו שסיפר סיפור בשם אביו הגר"ע, ולמעשה לא היה ולא נברא.

וכן העיד הרב יצחק על אחיו רבי דוד שהיה שואל את אביו כשלא היה מרוכז, והכחישוהו.
 
הכל הוצאת שם רע. ולמעשה היה שואל בניחותא בין גברא לגברא (כאשר הרב לא היה טרוד בכלום), והעתיק בדייקנות גם את נוסח השאלה וגם את התשובה, ואפילו את הבעת הפנים (אם כעס או צחק וכדו').
הוצאת שם רע שהמחבר כתב זאת בעצמו כמו שכבר כתבו לך קודם.
בהקדמת המחבר כתב:
הצג קובץ מצורף 5178

ובהקדמה למהדו"ח הוסיף:
הצג קובץ מצורף 5179

וזה נוסח מכתבו של הג"ר אברהם יוסף שליט"א:
הצג קובץ מצורף 5180
 
לא הבנתי את דבריך [כוונתי לר' @אור יעקב]

כי באחד הקבצים שהעלת, הוא כותב להדיא שהביא את הספרים לר' עובדיה שיעבור ויראה מה צריך לתקן
וכתב שהרב עבר על הרבה מהתשובות והסכים עמם
וכן בנו ר' אברהם עבר וכו'
 
הוצאת שם רע שהמחבר כתב זאת בעצמו כמו שכבר כתבו לך קודם.

ברור שהמחבר הגזים בדבריו, כי רק לשאול את השאלה ולשמוע את התשובה זה יותר מ"תוך כדי דיבור". וכוונתו היתה להסיר לעז מעל הגר"ע יוסף בדברים שהם מרפסן איגרי (למרות שמתחילה לא היה צריך להעתיקם, כמו המקובל והחור בבגד).

ולאחר מכן כתב במפורש שכל דבריו היו "לחומרת הענין שלא יתייחסו למובא בספרים כמו שמו"ר כתבם"... אבל בבירור גמור, זה מה שנשאל וזה מה שהשיב.

וכל זה יאמר לשבחו של המחבר הדייקן שלא ניסה לקחת עטרה לעצמו (כאשר כל אחד רוצה להיות מעתיק השמועה וממשיך הדרך...) אבל לנצל זאת לגנותו זה מעשה שלא יעשה.

והגר"ע יוסף הסכים להלכה ולמעשה עם הנאמר בספרים (ואי אפשר לומר עליו שנעלם מעיניו, כי היה סורק הכל כמו מחשב), ואף בנו רבי אברהם עבר על זה.

וברור שהגר"ע לא היה טרוד בין גברא לגברא במה שהיה עם הגברא הקודם.
 
לא הבנתי את דבריך [כוונתי לר' @אור יעקב]

כי באחד הקבצים שהעלת, הוא כותב להדיא שהביא את הספרים לר' עובדיה שיעבור ויראה מה צריך לתקן
וכתב שהרב עבר על הרבה מהתשובות והסכים עמם
וכן בנו ר' אברהם עבר וכו'
כוונתי רק להראות שגם המחבר עצמו כתב שאין לסמוך על הספר בכל פרט. (אני לא מפקפק שכך שאל וכך מרן ענה לו, השאלה באיזה מצבים זה היה ובאיזה נסיבות)

- ודרך אגב חלק א' בהרבה יותר אפשר לסמוך מחי"ב.
 
הכל הוצאת שם רע. ולמעשה היה שואל בניחותא בין גברא לגברא (כאשר הרב לא היה טרוד בכלום), והעתיק בדייקנות גם את נוסח השאלה וגם את התשובה, ואפילו את הבעת הפנים (אם כעס או צחק וכדו').
מנין לך? היית שם?
 
מנין לך? היית שם?

רואים זאת מכל סגנון השאלות והתשובות שהועתק במדוייק, כולל הבעות פנים וכו'.

גם שמעתי מכמה מקורבים להגר"ע שהנ"ל הוא דייקן גדול.

כמו כן המחבר מעיד על כך, ואף שאין הנחתום מעיד על עיסתו, ניכר שאינו מייפה שום דבר אלא אומר הכל ללא כחל ושרק ומתוך ענווה והתבטלות.

מאידך גיסא, בעדויות של הרב יצחק בשם אביו, מצינו שמכחישים אותו. ובנדון זה, הסכמת הגר"ע יוסף מכחישה אותו.
 
והגר"ע יוסף הסכים להלכה ולמעשה עם הנאמר בספרים (ואי אפשר לומר עליו שנעלם מעיניו, כי היה סורק הכל כמו מחשב), ואף בנו רבי אברהם עבר על זה.
רק יצויין שכל מ"ש המחבר בשם הגר"א יוסף, לא הוזכר כלל בהסכמתו, [והגרע"י בעיקר סמך על בנו הגר"א, למרות ש"נאמר לו" להמחבר שהוא עבר על חלקים מסויימים], זה לא היה מיועד להיות הסכמה רשמית על כל מה שכתוב בספר, כי אם לברר שאין שם טעויות

לסיכום: הספר הזה יותר מוסמך מאשרי האי"ש שהוא רק שמועות מכל מיני מקורות, אבל פחות מוסמך מחוט שני [או אור לציון ח"ב], שהחמבר עבר עליו בעצמו בכוונה שהספר ישקף את דעותיו, וסמכותו דומה לזה של ספר הליכות שלמה [שגם עליו עברו תלמידיו הקרובים של הגרשז"א]
 
התכוונתי שעל זה מרן זצוק"ל לא עבר כמו השאלה עם המקובל...
הרי הגרע"י בלא"ה לא עבר על הכל, ואילו בנו הגר"א שליט"א עבר גם על חלק י"ב -
1753062308478.png

ולענין השאלה עם המקובל, כדאי להביא לשונו של המעין אומר -
1753062709363.png
ובהערה הוסיף:
1753062774152.png
 
ראשי תחתית