פאה נכרית - מנהג עדות המזרח

  • יוזם האשכול יוזם האשכול חיי עולם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
  • מומלץ
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ומה שמביאים ראיות מספרים שכתבו בדרך מוסר שלא תתקשט האשה בחוץ, כוונתם שלא תתקשט יותר מדי, ואין כוונתם לאסור התקשטות לגמרי. ולדוגמא מביאים מספר פלא יועץ שכתב "אפילו בתולות מי שהיא יראת השם לא תתראה בפני הבחורים ובפרט כשהיא מקושטת". ומלבד שזה נגד ההלכה (כמפורש בטור שאין האשה בבית הסוהר, אלא יכולה לצאת כפי הצורך), הרי זה נגד הפלא יועץ בעצמו, שכתב בערך "יופי": "וכן חיובא רמיא על האשה שתתקשט לבעלה בהיותה עמו לבדה בבית יותר מכשהיא יוצאת החוצה אל העין, במקום שיש אנשים, יותר טוב שלא תתקשט כל כך". וזה מגלה על כוונתו שכתב בדרך מוסר שתישאר האשה בביתה ככל יכולתה, וגם שלא תתקשט יותר מדי בחוץ, בצורה בולטת מאוד.

וכן מביאים ראיה מהחפץ חיים, בספרו גדר עולם (תחילת פרק ד'), "ואל יטעה אותה היצר, שתינצל כי היתה צריכה לקשט את עצמה בעיני בעלה, כי זה שייך בביתה ולא בשוק". ומוציאים את דבריו מהקשרם, כי דבריו נאמרו בהמשך לפרק ג' שם, בגודל העוון של אשה נשואה ההולכת בראש מגולה בשוק (שבזמנו היו גם נשים חרדיות שהלכו כך), ועל זה כתב שלא יטעה אותה היצר שצריכה להתקשט על בעלה ולהיות בראש מגולה כמו כולן, שהרי זה שייך בבית, שיכולה לגלות שערותיה בביתה. ועוד, שיכולה ללכת בפאה נכרית (וגם את עצתו ללכת בפאה נכרית, משמיטים).

ובפרט שהחפץ חיים עצמו כתב בספרו משנה ברורה (סי' ש"ג) להלכה ולמעשה, על דברי השו"ע: "כל שאסרו חכמים לצאת בו לרשות הרבים, אסור לצאת בו לחצר שאינה מעורבת, חוץ מכבול ופאה נכרית", וזה לשונו: "והוא הדין שלא להתקשט בהן בחצר גופא כשאינה מעורבת משום דדמיא לרשות הרבים... חוץ מכבול וכו'... והטעם שהתירו תכשיטים אלו כדי שלא תתגנה על בעלה אם לא תתקשט כלל". זאת אומרת, התירו תכשיטים בחצר הרבים (דהיינו חצר שאינה מעורבת) כדי שלא תתגנה על בעלה. וזה ההיפך ממה שמפרסמים בשמו ע"י הוצאת דבריו מהקשרם.

וכן מביאים ראיה ממדרש תנחומא, שאסר לצאת בתכשיטים לרשות הרבים, כדי לא להכשיל את הרבים. אך משמיטים שבתחילת דבריו כתב "שנו רבותינו, לא תצא אשה לרשות הרבים בשבת בתכשיטיה", ורק לאחר שהביא את דעת רבותינו בתלמוד הבבלי שאסרו רק בשבת והתירו ביום חול, הביא דעה החולקת על זה: "ורבותינו אומרים, אפי' בחול אינה צריכה לצאת לרשות הרבים". אבל הראשונים והאחרונים, שו"ע ורמ"א, פסקו כתלמוד בבלי להתיר להתקשט ברה"ר.

ולמעשה נראה שכתב דבריו בדרך מוסר, שלא תצא הרבה לרה"ר כשהיא מקושטת, שהרי בסוף דבריו כתב "שלא תהא אשה מהלכת בשוק הרבה", וזה סותר לתחילת דבריו "אינה צריכה לצאת לרשות הרבים", אלא מוכרח לומר שכוונתו בדרך מוסר, ולכן נקט "אינה צריכה" ולא "אסורה".

ויש שניסו לדחות בקש, שכל התכשיטים שדובר בהם היו מכוסים בצאתם לרה"ר ברדיד. ואמנם היו מקומות בהם לבשו הנשים רעלה, והיו אף שכיסו את פניהן, אבל לא היה כן בכל הזמנים ובכל המקומות, וכבר הוכחנו בפרק י"ג שלא היה מנהגם בזמן הגמ' לכסות ברדיד את ראשן וגופן כדכתב הרמב"ם, אלא בכיפת צמר ועליה סבכה. ולשיטה זו אין הסבר לדברי המדרש תנחומא הנ"ל, כי מה מקום יש לאסור תכשיטים מכוסים.

והתכשיטים המנויים בשבת דף נ"ז, כגון עיר של זהב היה תכשיט גלוי, או על כיסוי ראשה לדעת התוס' והריטב"א, או בסיכה המחוברת לבגדה לדעת רש"י, וכן קטלא שעל צווארה, ונזמים שבאפה, וטבעת על אצבעה, היו תכשיטים גלויים.

וכן איתא בגמ' שם, "יוצאה אשה בסבכה המוזהבת, ובטוטפת ובסרביטין הקבועין בה. איזו טוטפת ואיזו סרביטין? אמר רבי אבהו: טוטפת - המוקפת לה מאזן לאזן, סרביטין - המגיעין לה עד לחייה. אמר רב הונא: עניות עושין אותן של מיני צבעונין, עשירות עושין אותן של כסף ושל זהב". ומבואר שהיו אלה תכשיטים גלויים.

ועוד בגמ' שם דף ס', "טס של זהב יש לה על ראשה... ומניחתה כנגד פדחתה", דהיינו שיבלוט מעל מצחה לנוי.

וכן בתשובת הגאונים שם דף ס"ד, "פאה נכרית, שיער שמביאין מבחוץ ומקלעין אותו יפה יפה ומניחין אותו בראשי כלות כל ימי חופתן". ומוכח שהיה זה תכשיט גלוי, דאם לא כן לא היה צורך לקלעו יפה.

וכן במדרש רבה פרשת מצורע, "ותלכנה נטויות גרון - שהיתה אחת מהן לובשת תכשיטיה והיתה מטה גרונה בשביל להראות את תכשיטיה", ואם היתה לבושה רדיד לא מובן כיצד נראו תכשיטיה בהטיית גרונה. וגם מוכח מכאן שהנביא הקפיד על הבלטת תכשיטיה ככל הדברים שם שעניינם הבלטה והגזמה, אבל עצם לבישת התכשיטים מותרת.

ואם בשאר מלבושים ותכשיטים כך, קל וחומר בפאה, שהיא פחותה מתכשיט, שהרי כיום רוב נשות העולם יוצאות בשערותיהן בכל מיני תסרוקות, וכל הרווקות הולכות בגילוי ראש, וגם בין הנשים הנשואות פשט המנהג לילך בפאה, וממילא אין אדם בא לידי הרהור מראיית שיער, וכמש"כ בשו"ת יביע אומר (חלק ו' סי' י"ג): "לכאורה נראה שמכיון שנשים אלה רגילות לצאת לרשות הרבים בגילוי ראש, ודרכן בכך, אין בזה משום הרהור... יש לחלק בין גילוי שוק באשה שלא הותר מעולם גם לבתולות פנויות, לשיער שהותר גם בבתולות פנויות, וא"כ יש לומר שלא שכיח הרהור כ"כ בזה". עכ"ל. והגאון רבי יוסף משאש זצ"ל, רבה של חיפה, כתב בספרו אוצר המכתבים (חלק ג' סי' אלף תתפ"ד): "וכל אדם מבשרו יחזה, שרואה נשים עוברות לפניו יום ויום בראש מגולה, ואינו שם לבו להן ומהרהר. והמהרהר, לא מחמת שיער גלוי מהרהר". עכ"ל.

ועל זה הדרך כתב בשו"ת מהר"ם אלשקר (סי' ל"ה) לגבי גילוי שיער האשה היוצא חוץ לצמתה, שאין לאסרו משום שגורם להרהור, וזה לשונו: "דבר שדרכו להיות מגולה דלבו גס ביה מותר, ואפי' לק"ש, כדפרישית, וכן כתבו המפרשים ז"ל, וכן כתב ראבי"ה ז"ל, כל אלו שהזכרנו לערוה דוקא בדבר שאין רגילות להגלות, אבל בתולה הרגילה בגילוי השער לא חיישינן דליכא הרהור, וכן הסכים בעל המרדכי והרא"ש ז"ל והכל כפי המנהגות והמקומות...

ואלא מעתה לפי דרכם שיער גבות עיניה נמי היה להם לאסור, דשיער קרייה רחמנא נמי, דכתיב יגלח את כל שערו את ראשו ואת זקנו ואת גבות עיניו וגו', וכל שכן פניה ידיה ורגליה דהוה להו נמי למיסרן, ומאי שנא אותו שיער, ואי משום דדרכן להיות מגולין, האי נמי דרכו להיות מגולה. ואי לא איירו אלא באשת איש ובמסתכל ומתכוין ליהנות, אטו באשת איש וברשיעי עסקינן? ובבירור אמרו זכרונם לברכה, דאפילו באצבע קטנה אסור להסתכל, ואפילו בבגדי צבעונין שלה נמי אסור, וכל שכן בשערה, דת"ר ונשמרת מכל דבר רע שלא יסתכל אדם באשה נאה ואפילו פנויה, באשת איש ואפילו מכוערת, ולא בבגדי צבע של אשה וכו', ואמר רב יהודה אמר שמואל ואפי' שטוחין ומונחין על גבי הכותל. אלא שדברים אלו בטלין הם, דלית בהו מששא כלל.

וכמה לא חלי ולא מרגיש האי גברא דקאמר לה להאי מילתא, דכיון שנהגו לגלותו מימי עולם ומשנים קדמוניות ברוב תפוצות הגולה שתחת יד ישמעאל ואין בידו למחות, איך עלה בלבו לאוסרו? ואף אם היה אסור, דאפילו באיסורא דאורייתא אמרינן הנח להם לישראל מוטב שיהו שוגגין ואל יהו מזידין, כדאסיקנא בביצה פרק המביא... והשתא אם בדאוריתא ובדרבנן אמרינן הנח להם, כל שכן בדבר המותר שנהגו בו היתר, שכל המוכיחן בזה לא בדעת ידבר, ונמצא מכשילן ח"ו, ועתיד ליתן את הדין... ובכמה וכמה דברים הקילו רבותינו ז"ל כדי שלא תתגנה האשה על בעלה. ואין צורך באורך". עכ"ל.
 
אז מתוך דור של תורה שהוא גידל יש גם חמורים 'שאור שבעיסה'...
כבר התרגלנו אליהם ולא מתרגשים מהם, והם לא ישחירו את מה שכן זכינו לקבל מהרב!
בתוך עמי אנוכי יושבת, ואין זה 'שאור שבעיסה' אלא עדרים עדרים...
 
הגר"ע יוסף אמר זאת בקולו לנכדו הרב ששון, שזה בזבוז כסף לקנות פירות ביוקר כאשר יש פירות היתר מכירה בזול.
בהיתר המכירה יש שני דברים האחד קשור לחקלאים והשני ללקוחות.
לענין החקלאים ביבי"א כתב שודאי ראוי שלא יעבדו ויעסקו בתורה בשנת השבע.
אבל לעניין הלקוחות הרי שבשמור ונעבד אין איסור לאכלו וי"ל, ומה שיש חשש לסחורה בפירות שביעית אם המכירה מועילה הרי שאין כאן סחורה, ומה גם שבאוצר ב"ד יש גם חחש סחורה וכידוע.
 
בהיתר המכירה יש שני דברים האחד קשור לחקלאים והשני ללקוחות.
לענין החקלאים ביבי"א כתב שודאי ראוי שלא יעבדו ויעסקו בתורה בשנת השבע.
אבל לעניין הלקוחות הרי שבשמור ונעבד אין איסור לאכלו וי"ל, ומה שיש חשש לסחורה בפירות שביעית אם המכירה מועילה הרי שאין כאן סחורה, ומה גם שבאוצר ב"ד יש גם חחש סחורה וכידוע.
אוכלים ספיחין!
 
בהיתר המכירה יש שני דברים האחד קשור לחקלאים והשני ללקוחות.
לענין החקלאים ביבי"א כתב שודאי ראוי שלא יעבדו ויעסקו בתורה בשנת השבע.
אבל לעניין הלקוחות הרי שבשמור ונעבד אין איסור לאכלו וי"ל, ומה שיש חשש לסחורה בפירות שביעית אם המכירה מועילה הרי שאין כאן סחורה, ומה גם שבאוצר ב"ד יש גם חחש סחורה וכידוע.

אוכלים ספיחין!

כדאי לא להסתעף מכאן לענין היתר מכירה, כאשר בלאו הכי ענין פאה נכרית מסתעף לעשרות עניינים אחרים...
 
גם אני הגבתי בזה לעיל והמנהל מחק לי כמה מילים, למרות שהדגשתי בדבריי שאין הכוונה לזלזל בהגר"ע יוסף ח"ו אלא כנגד מי שהמציא שאיסורו היה משום "הסתכלות רחבה ועמוקה" ואז נוצר צורך לענות לו.

ולענ"ד מה שאסר פאה הוא מחמת שלא ראה אצל אמו ואשתו והיה זר לו ונראה בעיניו פריצות, ומה שהתיר ב' אצבעות הוא גם משום שראה את המנהג אצל אמו ואשתו ויצא ללמד זכות על המנהג.

אבל בפועל צא וראה איזה לשונות חריפים ביותר כתבו הפוסקים על המיקל בגילוי שתי אצבעות, פי כמה וכמה ממה שכתבו נגד פורצות הגדר בזמנם שלבשו פאה.

הגר"מ שטרנבוך בספרו דת והלכה (סי' א') כתב בשם שדי חמד (והובא החרם במלואו בספר משא חיים להגר"ח פלאג'י, מנהגים מע' נ' אות ק"נ) וזה לשונו: "בשנת תר"כ בעיר גדולה סלוניקי ראו רבני העיר ובראשם הרב הגדול מהר"א קובה שהתחילו ללבוש איזה לבוש, וע"י זה באו לגלות חלק מהשערות, וגזרו בחרם גמור בגזירת נח"ש, ובאו על החתום כל החכמים ורבנים וטובי העיר שלא לשנות כלל לא בענין המלבושים ולא בגילוי שיער ואפי' קצת חוץ לצמתן, ואשר יעשה בזדון ולבבו פונה היום באמרו כי אין איסור בזה הרי הוא מופרש ומובדל מעדת ישראל ומין ואפיקורס הוא, ולא יאבה ה' סלוח לו" וכו'.

"ובשדי חמד מביא עוד מספר "משא למלך" דקצת חכמים שלמדו בבחרותם ושנו ופירשו, רצו לפקפק בהסכמתם, ותלו עצמם באילן גדול המהר"ם אלשקר, אמנם טח עיניהם מראות מהשכיל לבותם, ותלו בוקי סריקי באיש אלהים קדוש, דכל השקלא וטריא שלו היא בשערות שיצאו חוץ לצמתן וכו' ולא בכל הראש או אפי' קצת שיער".
 
אנא במטותא, עזבו את מרן הגרע"י שכל כוונתו לכבוד השי"ת וכעת נמצא למעלה בשמים ליד החיד"א הבא"ח והמחנה אפרים.
בואו לדון לגוף הדברים.
יש פוסק א' שהסכים לפסק של ה2 אצבעות , הגרמ"פ התיר כידוע, אבל רוב הבאים אחריו לא הסכימו,ולא מצאונ פוסק א' שהסכים ליבי"א בפרט זה.
 
דברי הבל הטענה שמרן הרב עובדיה זצוקללה"ה לא אסר פאה כאשר הדבר גלוי וידוע שאסר זאת בכל מקום.

יש הרבה סרטונים על זה שאומר בפירוש.
 
דברי הבל הטענה שמרן הרב עובדיה זצוקללה"ה לא אסר פאה כאשר הדבר גלוי וידוע שאסר זאת בכל מקום.
תקשר למי אתה מגיב שנדע, כי כבר עברו תוך כדי לעוד עניין. בכל אופן לא חייבים לתקוף אפשר להבהיר את העובדה לדעתך, ככה יהיה השיח נעים יותר.
 
דברי הבל הטענה שמרן הרב עובדיה זצוקללה"ה לא אסר פאה כאשר הדבר גלוי וידוע שאסר זאת בכל מקום.

יש הרבה סרטונים על זה שאומר בפירוש.
כשמגיבים בשרשור ארוך מבלי לקרא את הדפים הקודמים ואת הטענות שעלו נדחו נדונו וכו' כבר בדפים הקודמים, כדאי להוסיף את מילת בלת"ק - היינו - בלי לקרא תגובות קודמות. בתודה מראש וברוך בואך לפורום.
 
העיקר לכוון לאמיתה של תורה.

מכיון שפאות ימינו אסורות לפי כל הפוסקים כמבואר בפירוט בקונטרס "דעת גדולים", ממילא כל הנידון לא רלוונטי למעשה.
כדאי להתכונן לביאת המשיח, אז כולן תלכנה ללא פאות, ואז כבר לא יהיו את הזכויות הגדולות למתנהגות כרצון ה'.
 

קבצים מצורפים

רק מנהג המבוסס על מקורות ברורים, לא נידחים ולא נרפים.
ראינו בדיוק איך כתבת על מנהג מרוקו לחבוש פאות נוכריות, (מנהג נשים צדקניות... כלשונך), שכבר כתבת שמנהג מרוקו ללכת עם פ"נ.

הרי זו היתה תופעה שנוצרה מהדרדרות רוחנית בערים הגדולות שהמודה הארופאית נכנסה לשם, שהיו כבר נשים שלא הלכו בכלל עם כסוי ראש, (ועי' בשו"ת מים חיים לרבי יוסף משאש מ"ש בזה ומה השיבו אחיינו בשו"ת שמש ומגן) האם גם לזה תקרא מנהג, שלא ללכת עם כיסוי ראש, ושאין בזה משום דת יהודית? (עי' בשותי"ם הנ"ל ודו"ק) אז כמו שהיו נשים שהלכו בלי כיסוי ראש כלל היו שהלכו עם פ"נ. (אני חצי מרוקאי חצי חלבי, והסבתות שלי לא חבשו פ"נ כלל, ואני לא זוכר מהמשפחה המורחבת אחיות של הסבתות וכו וכו' מהדור שכבר נעלם, שום זקנה מרוקאית שבאה ממרוקו עם פ"נ, אני זוכר כאלו בלא כיסוי כלל או עם כיסוי מלא)

וע"ז זעק מרן הגרע"י זצ"ל על המנהגים המשונים, שמנהג אותיות גהנם, זה מנהג נשים ובורים ודלת העם.

מנהג נכון הוא, מנהג שנתייסד ע"י גדולי ישראל. האם היה במרוקו גדול בתורה שהורה לנשים ללכת עם פאה נכרית בראש כל חוצות?, או שנשים החלו ללכת ללא כיסוי ראש כלל ויש נשים שהעדיפו פ"נ מאשר לא כלום, אבל ודאי שרובם דרובם של נשות ישראל הצדקניות הלכו עם כיסוי ראש אמיתי.

ועתה אני שואל, האם מנהג פאה נוכרית בעדות המזרח, הוא מנהג המבוסס על מקורות ברורים...???
 
ראינו בדיוק איך כתבת על מנהג מרוקו לחבוש פאות נוכריות, (מנהג נשים צדקניות... כלשונך), שכבר כתבת שמנהג מרוקו ללכת עם פ"נ.

אתה ממציא דברים בשמי, ואחר כך גם טוען טענות על סמך המצאותיך. הפלא ופלא.

להלן הקטע שכתבתי באשכול מנהג עדות המזרח בפאה:

"במרוקו לא היה מצוי המנהג כלל, עד לדור האחרון. וידוע שמרוקו היתה מרכז התורה בארצות המזרח והמערב, והרבה מגדולי הראשונים והאחרונים היו בה. ואף אחד מהם לא דיבר על ענין פאה נכרית, גם לאחר שפשט המנהג באירופה. בדור האחרון, לאחר שרוב הנשים בארצות המזרח הורידו לגמרי את כיסוי הראש שלהן, אירע כך גם במרוקו, והנשים הצדקניות אזרו אומץ וחבשו פאה (כמו הנשים הצדקניות באירופה)... נמצאנו למדים שבמרוקו כאשר פשט המנהג, התירו".

דהיינו, אני כתבתי את ההיפך הגמור, ש"לא היה מצוי המנהג כלל", ואתה המצאת בשמי שטות והבל, ש"מנהג מרוקו ללכת בפאה".

ואגב, המקור לפאה נכרית של נשים צדקניות הוא בגמ' סנהדרין קי"ב... ואכן גם במרוקו וגם באירופה היו אלה נשים צדקניות שהלכו נגד הזרם שגילו ראשן לגמרי.
 
הרי זו היתה תופעה שנוצרה מהדרדרות רוחנית בערים הגדולות שהמודה הארופאית נכנסה לשם, שהיו כבר נשים שלא הלכו בכלל עם כסוי ראש, (ועי' בשו"ת מים חיים לרבי יוסף משאש מ"ש בזה ומה השיבו אחיינו בשו"ת שמש ומגן) האם גם לזה תקרא מנהג, שלא ללכת עם כיסוי ראש, ושאין בזה משום דת יהודית?

בוודאי, וכבר הסביר מרן הגר"ש משאש בטוב טעם שכל מנהג (כמו המנהג לא ללכת ברדיד אלא במטפחת) מקורו בנשים מקולקלות ובירידה רוחנית, וכאשר פשט המנהג, קלקלתן היא תקנתן, שכבר אין בזה משום דת יהודית ואין בזה משום פריצות, וכן כתבו עוד פוסקים.

ואצטט דבריו:

"וכבר אמרתי לעיל שמנהג הרדיד שהיה בימי הרמב"ם שפסק שהיוצאת בלי רדיד תצא בלא כתובה, אח"כ נתבטל כליל, אע"פ שהרמב"ם קטנו עבה ממתנינו. אלא הדבר תלוי בהמוני עם, הם המבטלים המנהג מעט מעט, ומתחילה צועקים עליהם רבני הזמן ולא נענים, ומעט מעט הולך ומתבטל. וגם הרמב"ם עצמו כתב, מקום "שנהגו" ללבוש רדיד חייב לתת לה וכו'.

גם בענין שיער היוצא חוץ לצמתן, מתחילה היה אסור בימי הקדמונים אשר קטנם עבה ממתנינו, ובודאי צעקו עליו, ובא מהר"ם אלשקר ז"ל ומצא מקום להתיר מחמת המנהג שנהגו ולא נשאר בזה משום דת יהודית וצניעות. ואף שגם אח"כ צעקו ע"ז וסתרו דבריו כמש"כ בספר צמח צדק להגאון הגדול מליובוויטש זצ"ל, אשר קטנו עבה ממתנינו, עכ"ז כולם צעקו ולא נענו, עד שנעשה מנהג פשוט, וגם נשי הרבנים והדיינים שערן יוצא חוץ לצמתן, ולא גינה אותן אדם מעולם מפני שהן הולכין אחר המקילין, וכמש"כ כל זה גאון הדור רבינו עובדיה יוסף שליט"א, הבאתי דבריו למעלה באורך.

ומזה נלמד לפאה נכרית דכוותן, שתחילה צעקו ע"ז רבני האשכנזים במקומותיהם זה רבות בשנים כשהתחילה אצלם פאה נכרית, ולא נענו, ולא עשו כרצון חכמיהם כמש"כ כת"ר, וכמו שהיה בענין הרדיד ושיער היוצא, עד שנעשה מנהג פשוט. וכמו כן היה אצל הספרדים בבוא הפאה למרוקו, אלא שכאן היה הענין קל יותר כיון שענין זה קדם אצל האשכנזים. נמצא שמי שקובע המנהג הם המון העם שהם המתחילים לשנות ענין הצניעות ועושין באופן אחר ממה שהיה רק שיהיה בהיתר, והרבנים אשר קטנם עבה ממתנינו הם הממליצים על המנהג החדש ומוצאים לו צד היתר ע"פ הדין כמו שעשה מהר"ם אלשקר ושאר הרבנים המתירים בענין הפאה, שהליצו בעד הדור שאין בה משום דת יהודית ולא מנהג ולא מראית העין. וכמש"כ הראש"ל שליט"א בספרו לענין רדיד ושיער שחוץ לצמתן, ע"ש באורך".

וכך הם דברי הגרש"ז אויערבאך:

"אפשר ללבוש שמלה מאוד יפה, להיפך - כבודה בת מלך. שמלה שכולה אדומה אולי לא ראוי, יש דבר כזה בשו"ע (יו"ד סי' קע"ח סעיף א') אבל מה שכתוב שם לא נוגע לימינו, שם האיסור הוא בגלל החיוב לשנות ממנהג הגויים. אין צורך להיות ראשונים בכל דבר ולהתלבש ע"פ המודה הכי מודרנית. אי אפשר לאסור בגד "רועש" אם נשים כשרות נוהגות ללבשו, אבל בגד ש"מאוד רועש" מסתבר שאסור. אמנם כאשר זה נהפך למצוי שנשים לובשות בגד כזה, נאמר על זה שראשונים קלקלו לעצמם ותקנו לאחרים".

"יש ענין של מנהג נשים כשרות, דהיינו אם כך נוהגות נשים כשרות, יש להחמיר כמותן, ויש גם מקום להקל כמותן. לדוגמא, במקום שנשים כשרות, נשות בני תורה וכדומה, נוהגות ללכת עם שרוולים עד המרפק ממש, זה בסדר, ומותר לנהוג כמותן. כתוב שנשים כשרות נהגו ללכת עם סרט נוסף על כיסוי הראש, ואז זה היה חובה ללכת כך. לעומת זה יש במשנה (חלה פרק ב' משנה ה') "אף הוא קלקל לעצמו ותיקן לאחרים" - לפעמים יש מציאות כזאת שהראשונים שפורצים את הגדר לא נהגו כשורה, אבל סוף סוף השתנה המנהג ונוהגים אחרת, ואי אפשר לחייב את כולם לשוב למנהג הראשון" (ספר "ועלהו לא יבול" ח"ג עמ' ע').

ואין לזה קשר ל"מנהג" כלל, כי גם באירופה המנהג המקורי לא היה בפאה, וכן בשאר ארצות. אלא בעניינים אלה הולכים לפי מנהג המקום.

וכן כתב הגר"מ שטרנבוך בספרו דת והלכה סי' א':

"בלאו הכי לרוב הפוסקים שצריך מטפחת דוקא, כוונתם שצריך שני כיסויים מטפחת עם רדיד, שלא יתראה כלל משערות ראשן וכמבואר ברמב"ם ושו"ע, וזהו המנהג העתיק גם אצל הספרדים, וא"כ מצינו שבמטפחת לבד אין כאן תיקון רק פירצה ח"ו, והעיקר ביארנו שאין לחלק בענין זה בין אשכנזים לספרדים, שכולן נהגו פעם בלי פאה נכרית".
 
אתה ממציא דברים בשמי, ואחר כך גם טוען טענות על סמך המצאותיך. הפלא ופלא.

להלן הקטע שכתבתי באשכול מנהג עדות המזרח בפאה:

"במרוקו לא היה מצוי המנהג כלל, עד לדור האחרון. וידוע שמרוקו היתה מרכז התורה בארצות המזרח והמערב, והרבה מגדולי הראשונים והאחרונים היו בה. ואף אחד מהם לא דיבר על ענין פאה נכרית, גם לאחר שפשט המנהג באירופה. בדור האחרון, לאחר שרוב הנשים בארצות המזרח הורידו לגמרי את כיסוי הראש שלהן, אירע כך גם במרוקו, והנשים הצדקניות אזרו אומץ וחבשו פאה (כמו הנשים הצדקניות באירופה)... נמצאנו למדים שבמרוקו כאשר פשט המנהג, התירו".

דהיינו, אני כתבתי את ההיפך הגמור, ש"לא היה מצוי המנהג כלל", ואתה המצאת בשמי שטות והבל, ש"מנהג מרוקו ללכת בפאה".
אני מביא את כל לשונך שם, שלא יאמרו שאני טוען וממציא המצאות.

ח. במרוקו לא היה מצוי המנהג כלל, עד לדור האחרון. וידוע שמרוקו היתה מרכז התורה בארצות המזרח והמערב, והרבה מגדולי הראשונים והאחרונים היו בה. ואף אחד מהם לא דיבר על ענין פאה נכרית, גם לאחר שפשט המנהג באירופה. בדור האחרון, לאחר שרוב הנשים בארצות המזרח הורידו לגמרי את כיסוי הראש שלהן, אירע כך גם במרוקו, והנשים הצדקניות אזרו אומץ וחבשו פאה (כמו הנשים הצדקניות באירופה).

ומרן הגר"ש משאש זצוק"ל תיאר את השתלשלות המנהג:

"ואני זוכר בימי חרפי זה ששים שנה ויותר, שכל הנשים היה להן כתר קטן עשוי מקרטון ומכוסה בבגד על ראשן, ותחתיו יוצאין איזה חוטין שחורים דקין על מצחן באלכסון מכאן ומכאן עד אחורי האזניים ומפשילין אותן לאחוריהן, והיה זה ג"כ להן לתכשיט, ואגב מכסין שערות מן הצד שלפני האזניים, והיה להם רדיד גדול שמכסה ראשן ורוב גופן וגם הכתר בכלל. אחרי זה התחילו להוריד הרדיד מעל ראשן, ונשאר רק על כתפיהן וגופן. ושוב הסירו את הכתר ולבשו מטפחות מרוקמות על ראשן, ונשאר מעט שערן גלוי על מצחן ובצדדין, ושוב הסירו גם הרדיד לגמרי ונשארו כך זמן רב עד שבאו הצרפתים, והריחו ריח החופש, ויצאו מהגלות, וגם מסווה הבושה לא נשאר כ"כ, ואז פרצו גדר לגמרי והתחילו לגלות ראשן לגמרי כמו הנוצריות. וחשובות שבהן, כדי לעשות בהיתר ויהיו לרוח הזמן, לבשו פאה נכרית ממה שהביאו הנוצרים עמהם להתייפות, ומעט מעט השתרבב המנהג אצל החשובות לצאת בפאה נכרית, ואשה מתקנאת מחברתה, ועוף לא צווח, צפור לא צפצף מן הרבנים להוכיח ע"ז, כי מלבד שוודאי ידעו שיש להן על מי לסמוך, הם הפוסקים האדירים אשר בית ישראל נשען עליהם".

נמצאנו למדים שבמרוקו כאשר פשט המנהג, התירו.

עד כאן לשונך.

שאתה כותב - נמצאנו למדים שבמרוקו כאשר פשט המנהג, התירו. אתה מסכים לקרוא לזה שפשט המנהג, אפילו שמנהג זה לא נתייסד ע"י הגדולים. ובמקום לבוא ולומר, בואו ונתבונן מה המקור למנהג ולדחותו באמת הבנין, אז אתה מסכים לומר, שאחר שפשט המנהג, התירו.
 
אני מביא את כל לשונך שם, שלא יאמרו שאני טוען וממציא המצאות.

כבר המצאת המצאות, מה יעזור לך להעתיק את "כל לשוני" שכבר העתקתי בעצמי?

ולכן, מה שכתבת ש"פאה היא מנהג מרוקו" - טעות.

אמנם בדור האחרון כאשר פשט המנהג, עמד הגר"ש משאש והתיר, וזו ההגדרה של מנהג שאישרוהו הפוסקים (לא צריך שהמנהג "יתייסד ע"י גדולים" ובפרט בנדון דידן שמנהגים כאלה מיוסדים אך ורק ע"י נשים מקולקלות).
 
מנהג נכון הוא, מנהג שנתייסד ע"י גדולי ישראל. האם היה במרוקו גדול בתורה שהורה לנשים ללכת עם פאה נכרית בראש כל חוצות?

כן, הגר"ש משאש הנ"ל בשו"ת תבואות שמש.

כאשר רובן הולכות בגילוי ראש, לא נצרכא כלל לשאלה, הרי גם הגר"ע יוסף מודה בזה שעדיף ללכת עם פאה (דלא כאותם שהמציאו שעדיף גילוי ראש) וכמובא בשו"ת מעין אומר חלק י"ב.

אבל כאשר ערערו על חבישת פאה, נזעק הגר"ש משאש לכתוב תשובה בנושא ולהתיר.
 
או שנשים החלו ללכת ללא כיסוי ראש כלל ויש נשים שהעדיפו פ"נ מאשר לא כלום, אבל ודאי שרובם דרובם של נשות ישראל הצדקניות הלכו עם כיסוי ראש אמיתי.
ועתה אני שואל, האם מנהג פאה נוכרית בעדות המזרח, הוא מנהג המבוסס על מקורות ברורים...???

ראשית, תיקון לדבריך, למרות שאין נפק"מ בזה: רובא דרובא הורידו את הכיסוי מראשן. עד שהגאון רבי יוסף משאש שהיה באלג'יר, חשב שהמנהג התבטל לגמרי ואין אף אשה שמכסה את הראש בימינו, והתחיל ללמד זכות על הליכה בגילוי ראש.

שנית, "המקורות הברורים" בענין פאה נכרית לא קשורים כלל למנהג, כי בענין זה הקובע הוא מנהג המקום וכנ"ל, ולא מנהג האמהות והסבתות (שגם עם מטפחת לא כיסו). אלא המקורות הם הפוסקים המתירים פאה וסברותיהם וטעמיהם. מדוע אין לאסור משום מראית העין, ודת יהודית, וכו'.

ולכן כל מה שכתבת אפילו לא מתחיל.
 
האם החכם האשכנזי דיבר על הנשים היוצאות בפאה או שדיבר על הנשים ההולכות בגילוי ראש שעושות נגד רצון בעליהן?

במחילה, מדבריו משמע בפשטות שמדבר על גילוי ראש לגמרי, שהלוואי ילכו בפאה ולא פרועות ראש כמו שמצוי שלומדים אחת מהשניה וגם מנשות צדיקי הדור (שכידוע אז גם נשות רבנים הלכו בגילוי ראש) ואינם יודעים שאין כח בידם למחות.

ופשוט שבדבר שהוא איסור דאורייתא לרוב הפוסקים, לא תולים את מנהג האשה בבעל.
 
האם החכם האשכנזי דיבר על הנשים היוצאות בפאה או שדיבר על הנשים ההולכות בגילוי ראש שעושות נגד רצון בעליהן?

במחילה, מדבריו משמע בפשטות שמדבר על גילוי ראש לגמרי, שהלוואי ילכו בפאה ולא פרועות ראש כמו שמצוי שלומדים אחת מהשניה וגם מנשות צדיקי הדור (שכידוע אז גם נשות רבנים הלכו בגילוי ראש) ואינם יודעים שאין כח בידם למחות.

ופשוט שבדבר שהוא איסור דאורייתא לרוב הפוסקים, לא תולים את מנהג האשה בבעל.

אם באיסור דאורייתא מצינו שהנשים לא שומעות לבעליהן, כל שכן באיסור של פאה נכרית. וכן אני מכיר אישית ת"ח שאשתו הולכת ['בשבתות וחגים ואירועים'...] בפאה נכרית, שלא ברצונו, כפי שהוא סח לי אישית.
 
וכן אני מכיר אישית ת"ח שאשתו הולכת ['בשבתות וחגים ואירועים'...] בפאה נכרית, שלא ברצונו, כפי שהוא סח לי אישית.

מסתמא מדובר בת"ח ספרדי שפוסק כהגר"ע יוסף, והתחתן עם אשה החובשת פאה, כדעת הגר"ע שאפשר להתחתן ורק לנסות בהמשך לשכנע אותה בדרכי נועם.

אבל ת"ח אשכנזי שאשתו חובשת פאה, או ת"ח ספרדי מאותם רבנים החולקים על הגר"ע יוסף ואינם פוסקים כמותו, או מגדולי הדור הספרדים, מהיכי תיתי שזה נגד דעתו.
 
אם באיסור דאורייתא מצינו שהנשים לא שומעות לבעליהן, כל שכן באיסור של פאה נכרית

בוודאי שיתכן מצב שאשה אינה שומעת לבעלה, בין באיסורי דאורייתא ובין באיסורי דרבנן ומנהגים.

אבל בדבר שפשוט איסורו כמו גילוי ראש, אין מה לתלות בבעלה, מה שאין כן דבר שפשוט היתרו כמו פאה, רק שיש מערערים ואוסרים, ובאופן כזה אם האשה הולכת עם פאה, מסתמא דעת בעלה להקל בזה.

(אני באופן אישי לא סובל את ה"הוכחות" האלה ובעיני אין הם הוכחות כלל, ואני מוכיח מתוך דבריהם של הגדולים ולא ממנהג נשותיהם, אבל לחיבתו של @חיי עולם נגררתי להגיב בזה).
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית