פאה נכרית - מנהג עדות המזרח

  • יוזם האשכול יוזם האשכול חיי עולם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
  • מומלץ
לאחר שהרב עזרן פירסם בספרו את כל הנ"ל, פרסמו בני משפחת יהודיוף בשנת תשע"ה מהדורה חדשה של הספר "סידנא בבא סאלי" (בשם "ישראל סבא"). עיקר הסיפור, וכל פרטיו הניתנים להזמה, הושמטו לחלוטין... וזה מה שנותר ממנו:

"יתרה מזאת החמיר רבינו מאוד בנשים ההולכות עם פאה נכרית. רבינו ראה בזה איסור מוחלט, ואף צביעות ורמאות. הוא אסר על הנשים לצאת אפילו בפאה חלקית, ואמר: כל אשה הלובשת פאה נכרית ואפילו רק חצי פאה, מכינה לעצמה חומר הסקה שבו ישרפו אותה בגיהנם".

הדבר היה בבחינת "עדות בעל דין כמאה עדים דמי", כי הנה אפילו בני המשפחה השמיטו את הסיפור, ורבים דיברו על כך. ואז, בשנת תשע"ט, חזרה פנינה יהודיוף ופרסמה את סיפורה שוב, בראיון לרב אביאל חיים חורי, במוסף 'תור הזהב' המצורף לאחד העיתונים.

כרגיל, אמינות הסיפור מתבררת כאשר אנו רואים 'שינוי גירסה', וכך גם במקרה הזה. זוהי הגרסה החדשה:

"עברו מאז הסיפור הזה בערך חמישים שנה, ובמשך הזמן הרושם דהה... אני הייתי נוכחת באותו מעמד... ושמעתי את הכל... אחת מקרובותיי, אשה צדיקה ויראת אלוקים, החלה לחבוש פאה... אבא הקדוש הקפיד בדבר, אסף את בנות המשפחה שהיו אז בבית - זה היה בביתינו בשכונת בקעה בירושלים - ודיבר בחום על הצניעות. בין הדברים הוא אמר לנו אז בערבית, "כל אשה שחובשת פאה על הראש שלה, תדע שהיא מכינה לעצמה חומר בעירה ל... הדברים מאוד השפיעו עלינו, והנשים עברו לחבוש מטפחת צנועה".

"אמא שלי, הרבנית מרים עליה השלום, הביאה לפניו נשים שהיו צריכות ברכה. אותן נשים היו רגילות ללכת עם פאה, ומשום כבודו נכנסו עם מטפחת. כשהן הלכו הוא אמר בערבית, לא די שמשקרות לנו, הן עוד חושבות שאנחנו מאמינים שהן בלי פאה... חשוב לי לציין שעוד לפני שהכיר את אבא הקדוש, התנגד בעלי הרב לחבישת פאה... אני זוכרת את התקופה שהיינו מאורסים, ואז לא היה מצוי לחבוש פאה. בודדות חבשו, ולכן אני בכלל לא חשבתי לחבוש פאה, בעלי הביא לי חוברת שכתב מרן הרב עובדיה על חומרת הפאה, ואני כמובן הסכמתי".

בקריאת הגרסה השניה של הסיפור מתעוררות שאלות נוספות:

א. פנינה יהודיוף אומרת "היה זה בביתינו בשכונת בקעה". בויקיפדיה ניתן לקרוא על שהות הבבא סאלי בבקעה: "בשנת ה'תשי"א (1951) עלה עם אשתו מרים וילדיהם לישראל. הם גרו בשכונת בקעה בירושלים". לאחר שלוש שנים הוא חזר למרוקו. אם כן, כיצד היא טוענת שהסיפור אירע לפני חמישים שנה, דהיינו בשנת תשכ"ט?

ב. ממה נפשך: אם אכן הסיפור אירע בשנת תשי"א, פנינה יהודיוף היתה אז בת 7. משמעות הדבר שכל הסיפור נשען על "עדותה" של ילדה בת 7 (או לכל היותר בת 10, בסוף שהותו של הבבא סאלי בבקעה), והסיפור אינו אלא דמיון בעלמא.

ואם אכן הסיפור אירע בשנת תשכ"ט, הרי אז היה הבבא סאלי נשוי לרבנית סימי, וכיצד הרבנית סימי שתחי' מעידה שמעולם לא שמעה על כינוס זה?

כמו כן, אשתו של הגרא"י הראל (אליס) קטנה מפנינה יהודיוף ב-4 שנים בלבד, ונולדה בשנת תש"ח. בשנת תשכ"ט היא היתה כלה צעירה (בנה הראשון נולד בשנת תש"ל), וכמובן חבשה פאה בתקופה ההיא. כיצד היא לא נכחה ב"כינוס" ההוא, ולא שמעה עליו, עד שהיתה מסוגלת לחבוש פאה למרות הדברים החמורים שכביכול אמר בבא סאלי?

ג. כיצד בגרסה הראשונה מדובר ב"נכדה" של בבא סאלי, דבר שהינו קל לאיתור ובירור, ובגרסה השניה זה הפך ל"קרובת משפחה" שרק הרבנית יודעת מי היא, ודבר קיומה נשמר בסוד עד עצם היום הזה?

ד. פנינה יהודיוף מספרת: "בודדות חבשו, ולכן אני בכלל לא חשבתי לחבוש פאה". ואם הרוב היו חובשות? כיצד פנינה יהודיוף בכלל העלתה בדעתה לחבוש פאה, לאחריו דבריו החריפים של אביה, עד שבעלה היה צריך לחזק אותה עם חוברת שכתב הרב עובדיה? (אגב, לא ידוע על חוברת כזאת).

ה. בגרסה הראשונית של הסיפור נכתב "רבינו אסף את כל בנות המשפחה והטיף להן מוסר", אבל בגרסה החדשה זה "אסף את בנות המשפחה שהיו אז בבית", והשינוי בגרסה נעשה מסיבות מובנות. עכ"פ, מי הן בנות המשפחה שהיו בבית ושמעו את דבריו? מדוע עד היום אף אחת לא העידה על כך?

ו. מדוע פנינה יהודיוף מסתירה את העובדה שאחת מבנותיו של בבא סאלי התחתנה עם חסיד חב"ד, וחבשה פאה תמיד, ועוד שתי בנות שלו חבשו פאות בחייו, ומעולם לא אמר להן מאומה ולא הוכיח אותן?

מסיפור זה אנו למדים לא להאמין באופן אוטומטי לכל הסיפורים המתפרסמים בשמם של רבנים, בפרט בענין הפאה, שקיים אצל האנשים אינטרס גדול לשקר ולסלף, בבחינת "גם לי גם לך לא יהיה".
 
תענוג, להשמיץ ולברוח מבלי לטרוח להוכיח מאומה...



אגב, מעניין שאתה סמוך ובטוח שהרב אהרן כהן, אברך בן 26, ישיב על כל הראיות וההוכחות שהטחתי בפניו והראיתי לו שהוא טועה לגמרי, וכל זה למרות שעדיין לא השיב, אבל על גדולי האחרונים ש"טעו" לשיטתך, או אפילו גדולי הדור הזה כמו הגרב"צ אבא שאול הגר"ש משאש והגר"ע יוסף, אתה בטוח שאין להם מה להשיב. מדהים.

אתה מעוות את התמונה לגמריי.

(גם אתה לא השבת מאומה על כל הפוסקים שהוא הביא שדת יהודית לא משתנה וכו', ואתה כבר החלטת ש"הוא" טועה לגמרי ו"הוא" נגד גדולי עולם, כאשר ההיפך הוא הנכון).
 
ובכן הבה נסכם שישנם גדולים המתירים ובכללם מרן הגר״ע יוסף זצ״ל (בשעת הדחק גדולה) ונפסיק לפסול את הדעה השנייה (ואי אפשר לתפוס החבל בשני קצותיו, פעם אחת לדחות דברי החולקים עליך בצורה שהוא טועה ולא מבין ולא יודע ואין לו שיג ושיח בענייני הלכה, ופעם אחת כשמזכירים את המחלוקת של מר״ן זצ״ל על הבא״ח, שיצאו עליו על זה שהעז לחלוק על הבא״ח כסדר, לומר ״הרי זו דרכה של תורה״).
לצערינו היא בעיה המצויה שם.
ויתרצו לך תירוצים שמרן הגר"ע הוא 'גדול הדורות', ומעולם לא טעה, ולכן הלכה כמותו בכל מקום, ודברי הפוסקים החולקים עליו הם כאין וכאפס, כפי שמשרישים בכל מוצ"ש בלוין.
 
נערך לאחרונה על ידי מנהל:
לאחר שהרב עזרן פירסם בספרו את כל הנ"ל, פרסמו בני משפחת יהודיוף בשנת תשע"ה מהדורה חדשה של הספר "סידנא בבא סאלי" (בשם "ישראל סבא"). עיקר הסיפור, וכל פרטיו הניתנים להזמה, הושמטו לחלוטין... וזה מה שנותר ממנו:

"יתרה מזאת החמיר רבינו מאוד בנשים ההולכות עם פאה נכרית. רבינו ראה בזה איסור מוחלט, ואף צביעות ורמאות. הוא אסר על הנשים לצאת אפילו בפאה חלקית, ואמר: כל אשה הלובשת פאה נכרית ואפילו רק חצי פאה, מכינה לעצמה חומר הסקה שבו ישרפו אותה בגיהנם".

הדבר היה בבחינת "עדות בעל דין כמאה עדים דמי", כי הנה אפילו בני המשפחה השמיטו את הסיפור, ורבים דיברו על כך. ואז, בשנת תשע"ט, חזרה פנינה יהודיוף ופרסמה את סיפורה שוב, בראיון לרב אביאל חיים חורי, במוסף 'תור הזהב' המצורף לאחד העיתונים.

כרגיל, אמינות הסיפור מתבררת כאשר אנו רואים 'שינוי גירסה', וכך גם במקרה הזה. זוהי הגרסה החדשה:

"עברו מאז הסיפור הזה בערך חמישים שנה, ובמשך הזמן הרושם דהה... אני הייתי נוכחת באותו מעמד... ושמעתי את הכל... אחת מקרובותיי, אשה צדיקה ויראת אלוקים, החלה לחבוש פאה... אבא הקדוש הקפיד בדבר, אסף את בנות המשפחה שהיו אז בבית - זה היה בביתינו בשכונת בקעה בירושלים - ודיבר בחום על הצניעות. בין הדברים הוא אמר לנו אז בערבית, "כל אשה שחובשת פאה על הראש שלה, תדע שהיא מכינה לעצמה חומר בעירה ל... הדברים מאוד השפיעו עלינו, והנשים עברו לחבוש מטפחת צנועה".

"אמא שלי, הרבנית מרים עליה השלום, הביאה לפניו נשים שהיו צריכות ברכה. אותן נשים היו רגילות ללכת עם פאה, ומשום כבודו נכנסו עם מטפחת. כשהן הלכו הוא אמר בערבית, לא די שמשקרות לנו, הן עוד חושבות שאנחנו מאמינים שהן בלי פאה... חשוב לי לציין שעוד לפני שהכיר את אבא הקדוש, התנגד בעלי הרב לחבישת פאה... אני זוכרת את התקופה שהיינו מאורסים, ואז לא היה מצוי לחבוש פאה. בודדות חבשו, ולכן אני בכלל לא חשבתי לחבוש פאה, בעלי הביא לי חוברת שכתב מרן הרב עובדיה על חומרת הפאה, ואני כמובן הסכמתי".

בקריאת הגרסה השניה של הסיפור מתעוררות שאלות נוספות:

א. פנינה יהודיוף אומרת "היה זה בביתינו בשכונת בקעה". בויקיפדיה ניתן לקרוא על שהות הבבא סאלי בבקעה: "בשנת ה'תשי"א (1951) עלה עם אשתו מרים וילדיהם לישראל. הם גרו בשכונת בקעה בירושלים". לאחר שלוש שנים הוא חזר למרוקו. אם כן, כיצד היא טוענת שהסיפור אירע לפני חמישים שנה, דהיינו בשנת תשכ"ט?

ב. ממה נפשך: אם אכן הסיפור אירע בשנת תשי"א, פנינה יהודיוף היתה אז בת 7. משמעות הדבר שכל הסיפור נשען על "עדותה" של ילדה בת 7 (או לכל היותר בת 10, בסוף שהותו של הבבא סאלי בבקעה), והסיפור אינו אלא דמיון בעלמא.

ואם אכן הסיפור אירע בשנת תשכ"ט, הרי אז היה הבבא סאלי נשוי לרבנית סימי, וכיצד הרבנית סימי שתחי' מעידה שמעולם לא שמעה על כינוס זה?

כמו כן, אשתו של הגרא"י הראל (אליס) קטנה מפנינה יהודיוף ב-4 שנים בלבד, ונולדה בשנת תש"ח. בשנת תשכ"ט היא היתה כלה צעירה (בנה הראשון נולד בשנת תש"ל), וכמובן חבשה פאה בתקופה ההיא. כיצד היא לא נכחה ב"כינוס" ההוא, ולא שמעה עליו, עד שהיתה מסוגלת לחבוש פאה למרות הדברים החמורים שכביכול אמר בבא סאלי?

ג. כיצד בגרסה הראשונה מדובר ב"נכדה" של בבא סאלי, דבר שהינו קל לאיתור ובירור, ובגרסה השניה זה הפך ל"קרובת משפחה" שרק הרבנית יודעת מי היא, ודבר קיומה נשמר בסוד עד עצם היום הזה?

ד. פנינה יהודיוף מספרת: "בודדות חבשו, ולכן אני בכלל לא חשבתי לחבוש פאה". ואם הרוב היו חובשות? כיצד פנינה יהודיוף בכלל העלתה בדעתה לחבוש פאה, לאחריו דבריו החריפים של אביה, עד שבעלה היה צריך לחזק אותה עם חוברת שכתב הרב עובדיה? (אגב, לא ידוע על חוברת כזאת).

ה. בגרסה הראשונית של הסיפור נכתב "רבינו אסף את כל בנות המשפחה והטיף להן מוסר", אבל בגרסה החדשה זה "אסף את בנות המשפחה שהיו אז בבית", והשינוי בגרסה נעשה מסיבות מובנות. עכ"פ, מי הן בנות המשפחה שהיו בבית ושמעו את דבריו? מדוע עד היום אף אחת לא העידה על כך?

ו. מדוע פנינה יהודיוף מסתירה את העובדה שאחת מבנותיו של בבא סאלי התחתנה עם חסיד חב"ד, וחבשה פאה תמיד, ועוד שתי בנות שלו חבשו פאות בחייו, ומעולם לא אמר להן מאומה ולא הוכיח אותן?

מסיפור זה אנו למדים לא להאמין באופן אוטומטי לכל הסיפורים המתפרסמים בשמם של רבנים, בפרט בענין הפאה, שקיים אצל האנשים אינטרס גדול לשקר ולסלף, בבחינת "גם לי גם לך לא יהיה".
פעם ראשונה שאני שומע שהסיפור עם הבבא סאלי אינו נכון, וואו. איך שקר מחלחל!
גם כמה מרבני המשפחה העידו בכתב ידם,
ובכללם חדב"נ הגרא"י הראל זצוק"ל,
שלא יודעים מסיפור זה מאומה.
 
המרתק בכל הנושא הלז, והמיוחד בכל הענין הזה,
שהאוסרים כ"כ בטוחים בדעתם
עד שמוכרחים להסביר "שאין מי שמתיר".
חוצפה שאין דוגמתה.
לא האג"מ ולא הגרב"צ, לא הישכיל עבדי ולא השמש ומגן
ובאמת גם לא המ"ב ולא השלטי גיבורים.
תלמידי מרן הגרב"צ מעידים בכל כוחם וכו',
ובא איזה "יבחוש בן שלולית" וטוען:
כבר דחיתי כל ד' הגרב"צ.......
הנשמע כזאת בישראל????
לקרא תוספות עם מהרש"א אתה יודע שככה אתה מדבר על גאון ישראל וקדושו רכב ישראל ופרשיו??????
וכאמור אינו היחיד.
ודי בהערה זו.
 
המרתק בכל הנושא הלז, והמיוחד בכל הענין הזה,
שהאוסרים כ"כ בטוחים בדעתם
עד שמוכרחים להסביר "שאין מי שמתיר".
חוצפה שאין דוגמתה.
לא האג"מ ולא הגרב"צ, לא הישכיל עבדי ולא השמש ומגן
ובאמת גם לא המ"ב ולא השלטי גיבורים.
תלמידי מרן הגרב"צ מעידים בכל כוחם וכו',
ובא איזה "יבחוש בן שלולית" וטוען:
כבר דחיתי כל ד' הגרב"צ.......
הנשמע כזאת בישראל????
לקרא תוספות עם מהרש"א אתה יודע שככה אתה מדבר על גאון ישראל וקדושו רכב ישראל ופרשיו??????
וכאמור אינו היחיד.
ודי בהערה זו.
כל מילה פנינה!
 
נערך לאחרונה על ידי מנהל:
נשמח אם יש מי שיכול לברר שמועה ששמעתי בעבר, שהגר"י עדס שליט"א אמר שהמורה חכם עזרא עטיה זצוק"ל אמר לו שדעתו להתיר פאה, האם ידוע לכם משהו בענין?
 
בספר פניני האור לציון כתב הגר"א אבא שאול בשם אביו הגרב"צ:

"תורף דעתו שמבחינת 'דת יהודית' הרי שפאה היא כיסוי ראש גמור, לפי שהדבר תלוי ב'מנהג שנהגו בנות ישראל' (רמב"ם הלכות אישות פרק כ"ד הלכה י"ב) והיה אומר שכן דעת מרן ראש הישיבה הגאון רבי עזרא עטיה זצ"ל".
 
בספר פניני האור לציון כתב הגר"א אבא שאול בשם אביו הגרב"צ:

"תורף דעתו שמבחינת 'דת יהודית' הרי שפאה היא כיסוי ראש גמור, לפי שהדבר תלוי ב'מנהג שנהגו בנות ישראל' (רמב"ם הלכות אישות פרק כ"ד הלכה י"ב) והיה אומר שכן דעת מרן ראש הישיבה הגאון רבי עזרא עטיה זצ"ל".
לא ידעת סוגיות שלימות בש"ס שאפשר לטעון "מזויף".
פלא עליך.
כנראה לא הבינו אותו,,,
ואם הבינו אותו,
אז כבר דחינו את כל דבריו..........
טעטע תרחם.
 
נשמח אם יש מי שיכול לברר שמועה ששמעתי בעבר, שהגר"י עדס שליט"א אמר שהמורה חכם עזרא עטיה זצוק"ל אמר לו שדעתו להתיר פאה, האם ידוע לכם משהו בענין?
ידוע ומפורסם. והגר"י עדס שליט"א חוזר ע"ז בכל כוחו שנים רבות.
[ויש לו מהלך שלם בענין ע"פ דרך ההנהגה בדור האחרון שמבוסס על חז"ל דאין אשה אלא ליופי וכו' ומצילות אותנו מן החטא וכו', יש בקול הלשון, וכדאי מאוד לשמוע].
ושמעתי שכן מעיד בנו הגאון הגדול הגר"ד.
נשמח שיבא הרב @"עטרת עזרא" ויחכימנו, אם נכונה השמועה.
 
ידוע ומפורסם. והגר"י עדס שליט"א חוזר ע"ז בכל כוחו שנים רבות.
[ויש לו מהלך שלם בענין ע"פ דרך ההנהגה בדור האחרון שמבוסס על חז"ל דאין אשה אלא ליופי וכו' ומצילות אותנו מן החטא וכו', יש בקול הלשון, וכדאי מאוד לשמוע].
ושמעתי שכן מעיד בנו הגאון הגדול הגר"ד.
נשמח שיבא הרב @"עטרת עזרא" ויחכימנו, אם נכונה השמועה.
תוכל לשלוח את הקישור של קול הלשון?
 
נערך לאחרונה:
יש נקודה שחשוב מאוד להדגיש בכל הנ"ל, למרן הגרע"י מאז ומעולם היתה הסתכלות רחבה ועמוקה, נקל לשער אם הוא היה מתיר פאות, היכן זה היה מסתיים, בדומה לחב"ד, אם לא יותר גרוע, שהרי היו צועקים לך 'הרב עובדיה התיר, בלי להתבונן מה הגדר/אורך/פרוץ וכו', כך שאין ספק שבחכמתו הרבה לשם שמים, גם המתירים צריכים לשמוח שהוא אסר....
 
יש נקודה שחשוב מאוד להדגיש בכל הנ"ל, למרן הגרע"י מאז ומעולם היתה הסתכלות רחבה ועמוקה, נקל לשער אם הוא היה מתיר פאות, היכן זה היה מסתיים, בדומה לחב"ד, אם לא יותר גרוע, שהרי היו צועקים לך 'הרב עובדיה התיר, בלי להתבונן מה הגדר/אורך/פרוץ וכו', כך שאין ספק שבחכמתו הרבה לשם שמים, גם המתירים צריכים לשמוח שהוא אסר....
גם בהיתר המכירה בשמיטה שבשמיטות האחרונות התחדשה מצוה לאכול היתר מכירה, כמו שכתב בהלכה ובאגדה שמיטה, וכנ"ל בענין פפושדו.
גם בהיתר ב' אצבעות שהשם ירחם איך נשים מכסות או יותר נכון לא מכסות ראשיהן ונתלות בו?
 
גם בהיתר המכירה בשמיטה שבשמיטות האחרונות התחדשה מצוה לאכול היתר מכירה, כמו שכתב בהלכה ובאגדה שמיטה, וכנ"ל בענין פפושדו.
גם בהיתר ב' אצבעות שהשם ירחם איך נשים מכסות או יותר נכון לא מכסות ראשיהן ונתלות בו?
היתר מכירה לא גרם נזקים, אלא הציל אלפים שלכה"פ היה להם על מה לסמוך.
פפושדו? לשיטתו לא התיר כלום זה שו,ע מפורש במי פירות.
היתר ב' אצבעות?
כמדומה שכבר נתבר היום שאין כזה היתר, וכל סמיכת מרן הגרע"י זצוקללה"ה על מהרם אלשקר צע"ג עד למאוד
שהרי מהרם אלשקר דדיבר בשערות היוצאות חוץ לצמתן "בצדעיים", שהוא גנאי ובזיון כמבואר בדבריו.
ומעולם לא עלה ע"ד להתיר בראשה מעל המצח.
ויש בזה אריכות דברים. ואכמ"ל.
 
לא עברתי על כל השרשור.
אבל א"א להביא איזה מנהג במק"א או שנים, ולומר מנהג עדות המזרח לחבוש פ"נ.
האם בתימן פרס בגדד חבשו פ"נ.
גם במקומות שהתחלו לחבוש פאה נכרית זה מחמת האליינס והקלקול שבא מחמתם.
לצערינו במרוקו נשות ישראל הלכו ללא כיסוי ראש. עי' בשו"ת לרבי יוסף משאש זצ"ל ובשמש ומגן.
ממה זה בא ממנהג? ע"ז אמרו מנהג אותיות גהנם.
אז מהמודה אפשר להביא ראיה למנהג שנהגו בפאה נכרית...
זה מנהג שלא ברצון חכמים.
ח"ו לומר שיש מחכמי ישראל שהנהיג כן לחבוש פא"נ.
ואכמ"ל לע"ע.

נ.ב. שלא תחשבו שאצלנו בבית לא הולכים בפ"נ, אבל לא בגלל שזה מותר לנו. אלא שאנו בגלות וא"א להסביר לבנות שזה אסור כשרואים נשות רבנים...
 
היתר מכירה לא גרם נזקים, אלא הציל אלפים שלכה"פ היה להם על מה לסמוך.
לשיטתך היה להם על מה לסמוך, ולשיטת פוסקים רבים זהו ספיחין גמורים.
אבל אני מדבר על המצוות המתחדשות בימינו אנו, שישנם אופציות למהדרין, ונולדה מצוה חדשה, שגם אברכים יאכלו היתר מכירה, הואיל ויצא מפומיה דרב.
וזו כוונתי גם בענין פפושדו, שנולדה מצוה לאכול פפושדו בפסח.


היתר ב' אצבעות?
כמדומה שכבר נתבר היום שאין כזה היתר, וכל סמיכת מרן הגרע"י זצוקללה"ה על מהרם אלשקר צע"ג עד למאוד
שהרי מהרם אלשקר דדיבר בשערות היוצאות חוץ לצמתן "בצדעיים", שהוא גנאי ובזיון כמבואר בדבריו.
ומעולם לא עלה ע"ד להתיר בראשה מעל המצח.
ויש בזה אריכות דברים. ואכמ"ל.
מ''מ מרן הגר"ע זצ"ל התיר, ורבות נסמכות עליו ומרחיבות ההיתר.
 
ונולדה מצוה חדשה, שגם אברכים יאכלו היתר מכירה, הואיל ויצא מפומיה דרב.
וזו כוונתי גם בענין פפושדו, שנולדה מצוה לאכול פפושדו בפסח.
חמור מאוד. מה נעשה. בכל הציבורים זה כך.
לדוג', אצל חב"ד שלא לישון בסוכה, ומקומות אחרים לעשות מחלוקת לשם השקופה.
מ''מ מרן הגר"ע זצ"ל התיר, ורבות נסמכות עליו ומרחיבות ההיתר.
וצריך לדעת שכל ת"ח וירא שמים שעליו למחות בכל עוז ובתוקף גדול בהיתר זה, שבודאי לא ניחא ליה לרבנו הקדוש מרן הגרע"י זיע"א.
ומראה מקום אני לך
כי תלמידו הגדול הגאון רבי בועז כדורי שליט"א בעל באר בשדה - אשר מרן זיע"א בספרו על תרו"מ מביאו רבות ומתקלס בו, הו"ל כעת ספרו שו"ת דעה חכמה ח"ב, ושם לא הניח זוית ופינה והוכיח בראיות חלוטות ובטענות ממרקות שאין שום רוח שבעולם מוזזיתן שאין ולא היה כזה היתר לעולמים. ובדעת רבו מרן הגרע"י אמרה. והרבה נשתייר דיו בקולמוס.
 
לא עברתי על כל השרשור.
אז תעבור!
אבל א"א להביא איזה מנהג במק"א או שנים, ולומר מנהג עדות המזרח לחבוש פ"נ.
וגם א״א לומר שנהגו איסור.
גם במקומות שהתחלו לחבוש פאה נכרית זה מחמת האליינס והקלקול שבא מחמתם.
המצאות.
ח"ו לומר שיש מחכמי ישראל שהנהיג כן לחבוש פא"נ.
ואכמ"ל לע"ע.
ככה בלי טענות הלכתיות בלי כלום, פשוט לא היה מנהג כזה. זהו חתמת את הדיון. יותר אין מה להגיב...
 
חמור מאוד. מה נעשה. בכל הציבורים זה כך.
לדוג', אצל חב"ד שלא לישון בסוכה, ומקומות אחרים לעשות מחלוקת לשם השקופה.

וצריך לדעת שכל ת"ח וירא שמים שעליו למחות בכל עוז ובתוקף גדול בהיתר זה, שבודאי לא ניחא ליה לרבנו הקדוש מרן הגרע"י זיע"א.
ומראה מקום אני לך
כי תלמידו הגדול הגאון רבי בועז כדורי שליט"א בעל באר בשדה - אשר מרן זיע"א בספרו על תרו"מ מביאו רבות ומתקלס בו, הו"ל כעת ספרו שו"ת דעה חכמה ח"ב, ושם לא הניח זוית ופינה והוכיח בראיות חלוטות ובטענות ממרקות שאין שום רוח שבעולם מוזזיתן שאין ולא היה כזה היתר לעולמים. ובדעת רבו מרן הגרע"י אמרה. והרבה נשתייר דיו בקולמוס.
אמת.
אבל אני מתייחס למה שכתב קולייס האיספנין, לגבי הסתכלות רחבה ומעמיקה שמשום מה בהלכות והנהגות אחרות נעלמה.
 
יש נקודה שחשוב מאוד להדגיש בכל הנ"ל, למרן הגרע"י מאז ומעולם היתה הסתכלות רחבה ועמוקה, נקל לשער אם הוא היה מתיר פאות, היכן זה היה מסתיים, בדומה לחב"ד, אם לא יותר גרוע, שהרי היו צועקים לך 'הרב עובדיה התיר, בלי להתבונן מה הגדר/אורך/פרוץ וכו', כך שאין ספק שבחכמתו הרבה לשם שמים, גם המתירים צריכים לשמוח שהוא אסר....

ראשית, אתה טועה מבחינה עובדתית. מבלי לפגוע ח"ו, בכבודו של הגר"ע יוסף שהיה גאון עולם, כיצד שיצא בהיתר מחודש שלא עלה על דעת הראשונים והאחרונים (חוץ מהגרמ"פ) לגלות "שתי אצבעות"? האם לא ראה שזה יגיע עד אמצע הראש? הרי בשביל זה לא היה צריך הסתכלות רחבה,

שנית, מה שאתה מכנה "גרוע", הוא לא גרוע כלל. אכן כאשר כל הנשים לובשות פאה באורך מסויים, ויש אשת אחת פורצת גדר עם פאה ארוכה יותר באופן בולט, לעת עתה היא פרוצה כי מושכת תשומת לב רבה. אבל משהורגלו כל הנשים באותו מקום בפאות באורך מסויים, ממילא אין בזה שום דבר בולט שימשוך תשומת לב, וקלקלתן תקנתן כפי שאמר הגרש"ז אויערבאך על כגון דא.

ואין שום דבר "גרוע" במלבושי אשה, וטבע האשה הוא להתייפות ככל יכולתה ועושה כל טצדקי לשם כך, וגם מי שאינה חובשת פאה, עושה ככל יכולתה, וגם מי שהולעטה בתעמולת שקר, עושה הכל להיות יוצאת דופן שיסתכלו דוקא עליה במלבושיה המוזרים והרחבים, שאל ורעלה וכיו"ב. וזה מובא בחז"ל - כתובות נ"ט - אין אשה אלא ליופי, אין אשה אלא לתכשיטי אשה!

ואם בכפר חב"ד כולן רגילות ללכת עם פאות ארוכות, אין שמץ דבר "גרוע" בכך.
 
נערך לאחרונה על ידי מנהל:
שהרי מהרם אלשקר דדיבר בשערות היוצאות חוץ לצמתן "בצדעיים", שהוא גנאי ובזיון כמבואר בדבריו

גנאי וביזיון?

סך הכל אמר ששערות אלה הם מחוץ לכיסוי, והורגלו בראייתם ולכן אין בהם בעיה.

"דבר שדרכו להיות מגולה דלבוגס ביה מותר, ואפי לק"ש, כדפרישית, וכן כתבו המפרשים ז"ל, וכן כתב ראבי"ה ז"ל, כל אלו שהזכרנו לערוה דוקא בדבר שאין רגילות להגלות, אבל בתולה הרגילה בגילוי השער לא חיישינן דליכא הרהור, וכן הסכים בעל המרדכי והרא"ש ז"ל והכל כפי המנהגות והמקומות...

ואלא מעתה לפי דרכם שיער גבות עיניה נמי היה להם לאסור, דשיער קרייה רחמנא נמי, דכתיב יגלח את כל שערו את ראשו ואת זקנו ואת גבות עיניו וגו', וכל שכן פניה ידיה ורגליה דהוה להו נמי למיסרן, ומאי שנא אותו שיער, ואי משום דדרכן להיות מגולין, האי נמי דרכו להיות מגולה. ואי לא איירו אלא באשת איש ובמסתכל ומתכוין ליהנות, אטו באשת איש וברשיעי עסקינן?

ובבירור אמרו זכרונם לברכה, דאפילו באצבע קטנה אסור להסתכל, ואפילו בבגדי צבעונין שלה נמי אסור, וכל שכן בשערה, דת"ר ונשמרת מכל דבר רע שלא יסתכל אדם באשה נאה ואפילו פנויה, באשת איש ואפילו מכוערת, ולא בבגדי צבע של אשה וכו', ואמר רב יהודה אמר שמואל ואפי' שטוחין ומונחין על גבי הכותל. אלא שדברים אלו בטלין הם, דלית בהו מששא כל המוכיחן נמצא מכשילן וכמה לא חלי ולא מרגיש האי גברא דקאמר לה להאי מילתא".
 
אבל א"א להביא איזה מנהג במק"א או שנים, ולומר מנהג עדות המזרח לחבוש פ"נ.
האם בתימן פרס בגדד חבשו פ"נ.
גם במקומות שהתחלו לחבוש פאה נכרית זה מחמת האליינס והקלקול שבא מחמתם.
לצערינו במרוקו נשות ישראל הלכו ללא כיסוי ראש. עי' בשו"ת לרבי יוסף משאש זצ"ל ובשמש ומגן.
ממה זה בא ממנהג? ע"ז אמרו מנהג אותיות גהנם.
אז מהמודה אפשר להביא ראיה למנהג שנהגו בפאה נכרית...
זה מנהג שלא ברצון חכמים.
ח"ו לומר שיש מחכמי ישראל שהנהיג כן לחבוש פא"נ.
ואכמ"ל לע"ע.

כך גם החל מנהג המטפחת, מנשים מקולקלות שהורידו את הרדיד מעל ראשן. וכיום המטפחת נחשבת לכיסוי מהודר...

וכל עוד הראש מכוסה, לא אמרינן בזה "מנהג אותיות גהנום" כי דת יהודית תלויה במנהג העכשווי.

וכאשר פשט המנהג בפאה והפוסקים כתבו בזה תשובות ארוכות להכשיר את המנהג, אינך יכול לומר שזה "לא ברצון חכמים". אכן, בתחילתו היה שלא ברצון חכמים, כמו כל מנהג וכמו המנהג לכסות הראש במטפחת...
 
לצערינו במרוקו נשות ישראל הלכו ללא כיסוי ראש. עי' בשו"ת לרבי יוסף משאש זצ"ל ובשמש ומגן.

לא מדוייק. כך כתב הגר"ש משאש על השתלשלות המנהג:

"ואני זוכר בימי חרפי זה ששים שנה ויותר, שכל הנשים היה להן כתר קטן עשוי מקרטון ומכוסה בבגד על ראשן, ותחתיו יוצאין איזה חוטין שחורים דקין על מצחן באלכסון מכאן ומכאן עד אחורי האזניים ומפשילין אותן לאחוריהן, והיה זה ג"כ להן לתכשיט, ואגב מכסין שערות מן הצד שלפני האזניים, והיה להם רדיד גדול שמכסה ראשן ורוב גופן וגם הכתר בכלל. אחרי זה התחילו להוריד הרדיד מעל ראשן, ונשאר רק על כתפיהן וגופן. ושוב הסירו את הכתר ולבשו מטפחות מרוקמות על ראשן, ונשאר מעט שערן גלוי על מצחן ובצדדין, ושוב הסירו גם הרדיד לגמרי ונשארו כך זמן רב עד שבאו הצרפתים, והריחו ריח החופש, ויצאו מהגלות, וגם מסווה הבושה לא נשאר כ"כ, ואז פרצו גדר לגמרי והתחילו לגלות ראשן לגמרי כמו הנוצריות. וחשובות שבהן, כדי לעשות בהיתר ויהיו לרוח הזמן, לבשו פאה נכרית ממה שהביאו הנוצרים עמהם להתייפות, ומעט מעט השתרבב המנהג אצל החשובות לצאת בפאה נכרית, ואשה מתקנאת מחברתה, ועוף לא צווח, צפור לא צפצף מן הרבנים להוכיח ע"ז, כי מלבד שוודאי ידעו שיש להן על מי לסמוך, הם הפוסקים האדירים אשר בית ישראל נשען עליהם".

זאת אומרת שבתחילה לבשו רדיד, בדיוק כמו שפסק ברמב"ם ובשו"ע, לאחר מכן הנשים המקולקלות פרצו גדר והלכו רק במטפחת, לאחר מכן הורידו גם את המטפחת והצדקניות כיסו בפאה.

דהיינו שהפאה בניגוד לכל המנהגים האחרים, היתה סוג של תיקון גדול לפרצת גילוי הראש שהיתה בזמן ההוא (וכן היה המצב גם באירופה).
 
אבל אני מדבר על המצוות המתחדשות בימינו אנו, שישנם אופציות למהדרין, ונולדה מצוה חדשה, שגם אברכים יאכלו היתר מכירה, הואיל ויצא מפומיה דרב.

הגר"ע יוסף אמר זאת בקולו לנכדו הרב ששון, שזה בזבוז כסף לקנות פירות ביוקר כאשר יש פירות היתר מכירה בזול.
 
לדוג', אצל חב"ד שלא לישון בסוכה

זו הוראת הרבי שלהם ומנהגם מימים ימימה, ולא איזה קלקול שהשתרש.

וזו לא המצאה חדשה אלא כך מבואר להדיא ברמ"א, והטעם העיקרי שלו אינו מחמת צינה (כי יש שניסו לדחות בקש, דבארץ ישראל אין צינה).
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית