פאה נכרית - מנהג עדות המזרח

  • יוזם האשכול יוזם האשכול חיי עולם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
  • מומלץ
ומה שמביאים ראיות מספרים שכתבו בדרך מוסר שלא תתקשט האשה בחוץ, כוונתם שלא תתקשט יותר מדי, ואין כוונתם לאסור התקשטות לגמרי. ולדוגמא מביאים מספר פלא יועץ שכתב "אפילו בתולות מי שהיא יראת השם לא תתראה בפני הבחורים ובפרט כשהיא מקושטת". ומלבד שזה נגד ההלכה (כמפורש בטור שאין האשה בבית הסוהר, אלא יכולה לצאת כפי הצורך), הרי זה נגד הפלא יועץ בעצמו, שכתב בערך "יופי": "וכן חיובא רמיא על האשה שתתקשט לבעלה בהיותה עמו לבדה בבית יותר מכשהיא יוצאת החוצה אל העין, במקום שיש אנשים, יותר טוב שלא תתקשט כל כך". וזה מגלה על כוונתו שכתב בדרך מוסר שתישאר האשה בביתה ככל יכולתה, וגם שלא תתקשט יותר מדי בחוץ, בצורה בולטת מאוד.

וכן מביאים ראיה מהחפץ חיים, בספרו גדר עולם (תחילת פרק ד'), "ואל יטעה אותה היצר, שתינצל כי היתה צריכה לקשט את עצמה בעיני בעלה, כי זה שייך בביתה ולא בשוק". ומוציאים את דבריו מהקשרם, כי דבריו נאמרו בהמשך לפרק ג' שם, בגודל העוון של אשה נשואה ההולכת בראש מגולה בשוק (שבזמנו היו גם נשים חרדיות שהלכו כך), ועל זה כתב שלא יטעה אותה היצר שצריכה להתקשט על בעלה ולהיות בראש מגולה כמו כולן, שהרי זה שייך בבית, שיכולה לגלות שערותיה בביתה. ועוד, שיכולה ללכת בפאה נכרית (וגם את עצתו ללכת בפאה נכרית, משמיטים).

ובפרט שהחפץ חיים עצמו כתב בספרו משנה ברורה (סי' ש"ג) להלכה ולמעשה, על דברי השו"ע: "כל שאסרו חכמים לצאת בו לרשות הרבים, אסור לצאת בו לחצר שאינה מעורבת, חוץ מכבול ופאה נכרית", וזה לשונו: "והוא הדין שלא להתקשט בהן בחצר גופא כשאינה מעורבת משום דדמיא לרשות הרבים... חוץ מכבול וכו'... והטעם שהתירו תכשיטים אלו כדי שלא תתגנה על בעלה אם לא תתקשט כלל". זאת אומרת, התירו תכשיטים בחצר הרבים (דהיינו חצר שאינה מעורבת) כדי שלא תתגנה על בעלה. וזה ההיפך ממה שמפרסמים בשמו ע"י הוצאת דבריו מהקשרם.

וכן מביאים ראיה ממדרש תנחומא, שאסר לצאת בתכשיטים לרשות הרבים, כדי לא להכשיל את הרבים. אך משמיטים שבתחילת דבריו כתב "שנו רבותינו, לא תצא אשה לרשות הרבים בשבת בתכשיטיה", ורק לאחר שהביא את דעת רבותינו בתלמוד הבבלי שאסרו רק בשבת והתירו ביום חול, הביא דעה החולקת על זה: "ורבותינו אומרים, אפי' בחול אינה צריכה לצאת לרשות הרבים". אבל הראשונים והאחרונים, שו"ע ורמ"א, פסקו כתלמוד בבלי להתיר להתקשט ברה"ר.

ולמעשה נראה שכתב דבריו בדרך מוסר, שלא תצא הרבה לרה"ר כשהיא מקושטת, שהרי בסוף דבריו כתב "שלא תהא אשה מהלכת בשוק הרבה", וזה סותר לתחילת דבריו "אינה צריכה לצאת לרשות הרבים", אלא מוכרח לומר שכוונתו בדרך מוסר, ולכן נקט "אינה צריכה" ולא "אסורה".

ויש שניסו לדחות בקש, שכל התכשיטים שדובר בהם היו מכוסים בצאתם לרה"ר ברדיד. ואמנם היו מקומות בהם לבשו הנשים רעלה, והיו אף שכיסו את פניהן, אבל לא היה כן בכל הזמנים ובכל המקומות, וכבר הוכחנו בפרק י"ג שלא היה מנהגם בזמן הגמ' לכסות ברדיד את ראשן וגופן כדכתב הרמב"ם, אלא בכיפת צמר ועליה סבכה. ולשיטה זו אין הסבר לדברי המדרש תנחומא הנ"ל, כי מה מקום יש לאסור תכשיטים מכוסים.

והתכשיטים המנויים בשבת דף נ"ז, כגון עיר של זהב היה תכשיט גלוי, או על כיסוי ראשה לדעת התוס' והריטב"א, או בסיכה המחוברת לבגדה לדעת רש"י, וכן קטלא שעל צווארה, ונזמים שבאפה, וטבעת על אצבעה, היו תכשיטים גלויים.

וכן איתא בגמ' שם, "יוצאה אשה בסבכה המוזהבת, ובטוטפת ובסרביטין הקבועין בה. איזו טוטפת ואיזו סרביטין? אמר רבי אבהו: טוטפת - המוקפת לה מאזן לאזן, סרביטין - המגיעין לה עד לחייה. אמר רב הונא: עניות עושין אותן של מיני צבעונין, עשירות עושין אותן של כסף ושל זהב". ומבואר שהיו אלה תכשיטים גלויים.

ועוד בגמ' שם דף ס', "טס של זהב יש לה על ראשה... ומניחתה כנגד פדחתה", דהיינו שיבלוט מעל מצחה לנוי.

וכן בתשובת הגאונים שם דף ס"ד, "פאה נכרית, שיער שמביאין מבחוץ ומקלעין אותו יפה יפה ומניחין אותו בראשי כלות כל ימי חופתן". ומוכח שהיה זה תכשיט גלוי, דאם לא כן לא היה צורך לקלעו יפה.

וכן במדרש רבה פרשת מצורע, "ותלכנה נטויות גרון - שהיתה אחת מהן לובשת תכשיטיה והיתה מטה גרונה בשביל להראות את תכשיטיה", ואם היתה לבושה רדיד לא מובן כיצד נראו תכשיטיה בהטיית גרונה. וגם מוכח מכאן שהנביא הקפיד על הבלטת תכשיטיה ככל הדברים שם שעניינם הבלטה והגזמה, אבל עצם לבישת התכשיטים מותרת.

ואם בשאר מלבושים ותכשיטים כך, קל וחומר בפאה, שהיא פחותה מתכשיט, שהרי כיום רוב נשות העולם יוצאות בשערותיהן בכל מיני תסרוקות, וכל הרווקות הולכות בגילוי ראש, וגם בין הנשים הנשואות פשט המנהג לילך בפאה, וממילא אין אדם בא לידי הרהור מראיית שיער, וכמש"כ בשו"ת יביע אומר (חלק ו' סי' י"ג): "לכאורה נראה שמכיון שנשים אלה רגילות לצאת לרשות הרבים בגילוי ראש, ודרכן בכך, אין בזה משום הרהור... יש לחלק בין גילוי שוק באשה שלא הותר מעולם גם לבתולות פנויות, לשיער שהותר גם בבתולות פנויות, וא"כ יש לומר שלא שכיח הרהור כ"כ בזה". עכ"ל. והגאון רבי יוסף משאש זצ"ל, רבה של חיפה, כתב בספרו אוצר המכתבים (חלק ג' סי' אלף תתפ"ד): "וכל אדם מבשרו יחזה, שרואה נשים עוברות לפניו יום ויום בראש מגולה, ואינו שם לבו להן ומהרהר. והמהרהר, לא מחמת שיער גלוי מהרהר". עכ"ל.

ועל זה הדרך כתב בשו"ת מהר"ם אלשקר (סי' ל"ה) לגבי גילוי שיער האשה היוצא חוץ לצמתה, שאין לאסרו משום שגורם להרהור, וזה לשונו: "דבר שדרכו להיות מגולה דלבו גס ביה מותר, ואפי' לק"ש, כדפרישית, וכן כתבו המפרשים ז"ל, וכן כתב ראבי"ה ז"ל, כל אלו שהזכרנו לערוה דוקא בדבר שאין רגילות להגלות, אבל בתולה הרגילה בגילוי השער לא חיישינן דליכא הרהור, וכן הסכים בעל המרדכי והרא"ש ז"ל והכל כפי המנהגות והמקומות...

ואלא מעתה לפי דרכם שיער גבות עיניה נמי היה להם לאסור, דשיער קרייה רחמנא נמי, דכתיב יגלח את כל שערו את ראשו ואת זקנו ואת גבות עיניו וגו', וכל שכן פניה ידיה ורגליה דהוה להו נמי למיסרן, ומאי שנא אותו שיער, ואי משום דדרכן להיות מגולין, האי נמי דרכו להיות מגולה. ואי לא איירו אלא באשת איש ובמסתכל ומתכוין ליהנות, אטו באשת איש וברשיעי עסקינן? ובבירור אמרו זכרונם לברכה, דאפילו באצבע קטנה אסור להסתכל, ואפילו בבגדי צבעונין שלה נמי אסור, וכל שכן בשערה, דת"ר ונשמרת מכל דבר רע שלא יסתכל אדם באשה נאה ואפילו פנויה, באשת איש ואפילו מכוערת, ולא בבגדי צבע של אשה וכו', ואמר רב יהודה אמר שמואל ואפי' שטוחין ומונחין על גבי הכותל. אלא שדברים אלו בטלין הם, דלית בהו מששא כלל.

וכמה לא חלי ולא מרגיש האי גברא דקאמר לה להאי מילתא, דכיון שנהגו לגלותו מימי עולם ומשנים קדמוניות ברוב תפוצות הגולה שתחת יד ישמעאל ואין בידו למחות, איך עלה בלבו לאוסרו? ואף אם היה אסור, דאפילו באיסורא דאורייתא אמרינן הנח להם לישראל מוטב שיהו שוגגין ואל יהו מזידין, כדאסיקנא בביצה פרק המביא... והשתא אם בדאוריתא ובדרבנן אמרינן הנח להם, כל שכן בדבר המותר שנהגו בו היתר, שכל המוכיחן בזה לא בדעת ידבר, ונמצא מכשילן ח"ו, ועתיד ליתן את הדין... ובכמה וכמה דברים הקילו רבותינו ז"ל כדי שלא תתגנה האשה על בעלה. ואין צורך באורך". עכ"ל.
 
אז מתוך דור של תורה שהוא גידל יש גם חמורים 'שאור שבעיסה'...
כבר התרגלנו אליהם ולא מתרגשים מהם, והם לא ישחירו את מה שכן זכינו לקבל מהרב!
בתוך עמי אנוכי יושבת, ואין זה 'שאור שבעיסה' אלא עדרים עדרים...
 
הגר"ע יוסף אמר זאת בקולו לנכדו הרב ששון, שזה בזבוז כסף לקנות פירות ביוקר כאשר יש פירות היתר מכירה בזול.
בהיתר המכירה יש שני דברים האחד קשור לחקלאים והשני ללקוחות.
לענין החקלאים ביבי"א כתב שודאי ראוי שלא יעבדו ויעסקו בתורה בשנת השבע.
אבל לעניין הלקוחות הרי שבשמור ונעבד אין איסור לאכלו וי"ל, ומה שיש חשש לסחורה בפירות שביעית אם המכירה מועילה הרי שאין כאן סחורה, ומה גם שבאוצר ב"ד יש גם חחש סחורה וכידוע.
 
בהיתר המכירה יש שני דברים האחד קשור לחקלאים והשני ללקוחות.
לענין החקלאים ביבי"א כתב שודאי ראוי שלא יעבדו ויעסקו בתורה בשנת השבע.
אבל לעניין הלקוחות הרי שבשמור ונעבד אין איסור לאכלו וי"ל, ומה שיש חשש לסחורה בפירות שביעית אם המכירה מועילה הרי שאין כאן סחורה, ומה גם שבאוצר ב"ד יש גם חחש סחורה וכידוע.
אוכלים ספיחין!
 
בהיתר המכירה יש שני דברים האחד קשור לחקלאים והשני ללקוחות.
לענין החקלאים ביבי"א כתב שודאי ראוי שלא יעבדו ויעסקו בתורה בשנת השבע.
אבל לעניין הלקוחות הרי שבשמור ונעבד אין איסור לאכלו וי"ל, ומה שיש חשש לסחורה בפירות שביעית אם המכירה מועילה הרי שאין כאן סחורה, ומה גם שבאוצר ב"ד יש גם חחש סחורה וכידוע.

אוכלים ספיחין!

כדאי לא להסתעף מכאן לענין היתר מכירה, כאשר בלאו הכי ענין פאה נכרית מסתעף לעשרות עניינים אחרים...
 
גם אני הגבתי בזה לעיל והמנהל מחק לי כמה מילים, למרות שהדגשתי בדבריי שאין הכוונה לזלזל בהגר"ע יוסף ח"ו אלא כנגד מי שהמציא שאיסורו היה משום "הסתכלות רחבה ועמוקה" ואז נוצר צורך לענות לו.

ולענ"ד מה שאסר פאה הוא מחמת שלא ראה אצל אמו ואשתו והיה זר לו ונראה בעיניו פריצות, ומה שהתיר ב' אצבעות הוא גם משום שראה את המנהג אצל אמו ואשתו ויצא ללמד זכות על המנהג.

אבל בפועל צא וראה איזה לשונות חריפים ביותר כתבו הפוסקים על המיקל בגילוי שתי אצבעות, פי כמה וכמה ממה שכתבו נגד פורצות הגדר בזמנם שלבשו פאה.

הגר"מ שטרנבוך בספרו דת והלכה (סי' א') כתב בשם שדי חמד (והובא החרם במלואו בספר משא חיים להגר"ח פלאג'י, מנהגים מע' נ' אות ק"נ) וזה לשונו: "בשנת תר"כ בעיר גדולה סלוניקי ראו רבני העיר ובראשם הרב הגדול מהר"א קובה שהתחילו ללבוש איזה לבוש, וע"י זה באו לגלות חלק מהשערות, וגזרו בחרם גמור בגזירת נח"ש, ובאו על החתום כל החכמים ורבנים וטובי העיר שלא לשנות כלל לא בענין המלבושים ולא בגילוי שיער ואפי' קצת חוץ לצמתן, ואשר יעשה בזדון ולבבו פונה היום באמרו כי אין איסור בזה הרי הוא מופרש ומובדל מעדת ישראל ומין ואפיקורס הוא, ולא יאבה ה' סלוח לו" וכו'.

"ובשדי חמד מביא עוד מספר "משא למלך" דקצת חכמים שלמדו בבחרותם ושנו ופירשו, רצו לפקפק בהסכמתם, ותלו עצמם באילן גדול המהר"ם אלשקר, אמנם טח עיניהם מראות מהשכיל לבותם, ותלו בוקי סריקי באיש אלהים קדוש, דכל השקלא וטריא שלו היא בשערות שיצאו חוץ לצמתן וכו' ולא בכל הראש או אפי' קצת שיער".
 
אנא במטותא, עזבו את מרן הגרע"י שכל כוונתו לכבוד השי"ת וכעת נמצא למעלה בשמים ליד החיד"א הבא"ח והמחנה אפרים.
בואו לדון לגוף הדברים.
יש פוסק א' שהסכים לפסק של ה2 אצבעות , הגרמ"פ התיר כידוע, אבל רוב הבאים אחריו לא הסכימו,ולא מצאונ פוסק א' שהסכים ליבי"א בפרט זה.
 
דברי הבל הטענה שמרן הרב עובדיה זצוקללה"ה לא אסר פאה כאשר הדבר גלוי וידוע שאסר זאת בכל מקום.

יש הרבה סרטונים על זה שאומר בפירוש.
 
דברי הבל הטענה שמרן הרב עובדיה זצוקללה"ה לא אסר פאה כאשר הדבר גלוי וידוע שאסר זאת בכל מקום.
תקשר למי אתה מגיב שנדע, כי כבר עברו תוך כדי לעוד עניין. בכל אופן לא חייבים לתקוף אפשר להבהיר את העובדה לדעתך, ככה יהיה השיח נעים יותר.
 
דברי הבל הטענה שמרן הרב עובדיה זצוקללה"ה לא אסר פאה כאשר הדבר גלוי וידוע שאסר זאת בכל מקום.

יש הרבה סרטונים על זה שאומר בפירוש.
כשמגיבים בשרשור ארוך מבלי לקרא את הדפים הקודמים ואת הטענות שעלו נדחו נדונו וכו' כבר בדפים הקודמים, כדאי להוסיף את מילת בלת"ק - היינו - בלי לקרא תגובות קודמות. בתודה מראש וברוך בואך לפורום.
 
העיקר לכוון לאמיתה של תורה.

מכיון שפאות ימינו אסורות לפי כל הפוסקים כמבואר בפירוט בקונטרס "דעת גדולים", ממילא כל הנידון לא רלוונטי למעשה.
כדאי להתכונן לביאת המשיח, אז כולן תלכנה ללא פאות, ואז כבר לא יהיו את הזכויות הגדולות למתנהגות כרצון ה'.
 

קבצים מצורפים

האם החכם האשכנזי דיבר על הנשים היוצאות בפאה או שדיבר על הנשים ההולכות בגילוי ראש שעושות נגד רצון בעליהן?

במחילה, מדבריו משמע בפשטות שמדבר על גילוי ראש לגמרי, שהלוואי ילכו בפאה ולא פרועות ראש כמו שמצוי שלומדים אחת מהשניה וגם מנשות צדיקי הדור (שכידוע אז גם נשות רבנים הלכו בגילוי ראש) ואינם יודעים שאין כח בידם למחות.

ופשוט שבדבר שהוא איסור דאורייתא לרוב הפוסקים, לא תולים את מנהג האשה בבעל.
 
האם החכם האשכנזי דיבר על הנשים היוצאות בפאה או שדיבר על הנשים ההולכות בגילוי ראש שעושות נגד רצון בעליהן?

במחילה, מדבריו משמע בפשטות שמדבר על גילוי ראש לגמרי, שהלוואי ילכו בפאה ולא פרועות ראש כמו שמצוי שלומדים אחת מהשניה וגם מנשות צדיקי הדור (שכידוע אז גם נשות רבנים הלכו בגילוי ראש) ואינם יודעים שאין כח בידם למחות.

ופשוט שבדבר שהוא איסור דאורייתא לרוב הפוסקים, לא תולים את מנהג האשה בבעל.

אם באיסור דאורייתא מצינו שהנשים לא שומעות לבעליהן, כל שכן באיסור של פאה נכרית. וכן אני מכיר אישית ת"ח שאשתו הולכת ['בשבתות וחגים ואירועים'...] בפאה נכרית, שלא ברצונו, כפי שהוא סח לי אישית.
 
וכן אני מכיר אישית ת"ח שאשתו הולכת ['בשבתות וחגים ואירועים'...] בפאה נכרית, שלא ברצונו, כפי שהוא סח לי אישית.

מסתמא מדובר בת"ח ספרדי שפוסק כהגר"ע יוסף, והתחתן עם אשה החובשת פאה, כדעת הגר"ע שאפשר להתחתן ורק לנסות בהמשך לשכנע אותה בדרכי נועם.

אבל ת"ח אשכנזי שאשתו חובשת פאה, או ת"ח ספרדי מאותם רבנים החולקים על הגר"ע יוסף ואינם פוסקים כמותו, או מגדולי הדור הספרדים, מהיכי תיתי שזה נגד דעתו.
 
אם באיסור דאורייתא מצינו שהנשים לא שומעות לבעליהן, כל שכן באיסור של פאה נכרית

בוודאי שיתכן מצב שאשה אינה שומעת לבעלה, בין באיסורי דאורייתא ובין באיסורי דרבנן ומנהגים.

אבל בדבר שפשוט איסורו כמו גילוי ראש, אין מה לתלות בבעלה, מה שאין כן דבר שפשוט היתרו כמו פאה, רק שיש מערערים ואוסרים, ובאופן כזה אם האשה הולכת עם פאה, מסתמא דעת בעלה להקל בזה.

(אני באופן אישי לא סובל את ה"הוכחות" האלה ובעיני אין הם הוכחות כלל, ואני מוכיח מתוך דבריהם של הגדולים ולא ממנהג נשותיהם, אבל לחיבתו של @חיי עולם נגררתי להגיב בזה).
 
מכיון שפאות ימינו אסורות לפי כל הפוסקים

אין בזה אפילו שמץ של אמת. ראשית כל – כחמישים פוסקים בדור שלנו התירו פאה, וברור שהם התכוונו לפאות "של היום" ולא של אתמול ושנה שעברה, ולפני 500 שנה; כשרב פוסק הלכה בימינו, הרי הוא מתכוון לפאות של ימינו, ואם הוא כותב שזה עדיף ממטפחת וכובע, הרי זה פשוטו כמשמעו.

שנית, עליך לדעת שאין שום הבדל בין הפאות בזמן המשנה, הגמרא, הראשונים והאחרונים, לבין זמננו אנו במאה שנים האחרונות. אין שום הבדל בין הפאה משנה שעברה לפאה בשנה הזאת, למעט שכלולים זוטרים כמו "קרקפת לבנה" (ומי יודע, אולי את ההמצאה הזאת גם המציאו בזמנם). מראה השיער הוא בדיוק אותו דבר, כי השיער לא השתנה.

וגם בזמן חז"ל יכלו לעשות פאות כמו בימינו, וכאשר כתב בספר "לבושה של תורה" חלק א': "כדי לעשות הפאה נכרית כמראה טבעי, לא משתמשים בשום המצאה טכנולוגית חדשה, רק משתמשים בשערות אדם בלי להכניסם לחומרים חריפים (שהיו עושים כן כדי להכינה לצביעה) ואין צובעים אותם כלל (ומעיקרא עושים פאה משערות שצבעם כצבע שערות האשה), ואין לוקחים שערות מכמה נשים לצרפם יחד (אלא כולה מאשה אחת או לכל היותר משתי נשים), וכל השערות מחוברת להבד של הפאה נכרית כהדרך שהן גדלין בראש (ולא מהפכין השערות מלמטה למעלה) והצד שהיה סמוך להקודקוד הוא הצד שמחברים להבד וכו', ומחברים השערות להבד באופן שיצא מהבד באופן שדומה ככל האפשר ליציאת השערות מעור הראש, ומחמת כל הדברים הטבעיים השערות שומרות זוהרן וטבען ויפיין. ונוסף לזה התפירה המדוייקת והמצומצמת להיות מכוון לראש האשה, ע"י זה הפאה נכרית נראית טבעית לגמרי וכאילו היא שערות האשה ממש. ובשאר הפאות מעבדים השערות כדי לצובען לצבע אחיד, וכדי לאחד שערות שונות יחד, וכל פעולות אלו מפקיעים מהם המראה טבעי שלהם. ולפ"ז אין שום סיבה שלא היה אפשרי לעשות פאה נכרית משוכללת לגמרי גם בימי חז"ל".

גם בזמן הגמ', מייצרי הפאות ניסו לדמות לפאות מראה טבעי, ואת זה מתאר אברהם מאיר ליפשיץ בריזל (מלמד דרדקי, שנלחם בפאות במשך עשרות שנים, והראשון שהחל את כל התעמולה בנושא) בחוברת שפירסם, והביא שם את הגמרא בנזיר, וכתב בזה הלשון: "העולה מדברי הגמרא, שאין כל הבדל בין הפאה נכרית לשער הטבעי לענין יופיה של האשה. כלומר למרות שהבעל יכול להפר כל נדר בנוגע ליופיה של אשתו, ואפילו אם מדובר רק בחסרון קטן ביותר ביופיה בעיני בעלה, כמו שכתב ברמב"ם הלכות נדרים פרק יב' וז"ל: "בדברים שבינו לבינה כגון שנשבעה או נדרה שלא תכחול (את עיניה) או שלא תתקשט.. או שלא תלבש רקמה" עכ"ל. אפילו הכי לענין שצריכה האשה לגלח את כל ראשה בסוף נזירותה אין הבעל יכול להפר את נזירותה כיוון שאפשר לה בפאה נכרית. רואים שאפילו לבעל המתבונן באשתו מקרוב אין כל חסרון ביופיה של אשתו המגולחת, כי "אפשר בפאה נכרית". ולכן הפאה הנכרית היא תחליף מושלם של השער לענין יופיה של האשה".
 
אבל ת"ח אשכנזי שאשתו חובשת פאה, או ת"ח ספרדי מאותם רבנים החולקים על הגר"ע יוסף ואינם פוסקים כמותו, או מגדולי הדור הספרדים, מהיכי תיתי שזה נגד דעתו.

כן מעיד הרב גולדמאן הנ"ל, ועוד רבים.

אבל בדבר שפשוט איסורו כמו גילוי ראש, אין מה לתלות בבעלה, מה שאין כן דבר שפשוט היתרו כמו פאה, רק שיש מערערים ואוסרים, ובאופן כזה אם האשה הולכת עם פאה, מסתמא דעת בעלה להקל בזה.
'מסתמא'. זה מה שהעולם אומרים. אבל בפועל הרב גולדמאן הנ"ל (ועוד רבים) מעידים שאינו כן.
 
מראה הפאות בדורות הקודמים

כאשר מעיינים בספרי ההלכה, רואים שמזה דורות רבים היתה הפאה בעלת מראה טבעי לחלוטין, ועם זאת התירוה פוסקי ההלכה, בניגוד גמור להטוענים ש"גם המתירים לא התירו מראה טבעי". ואלה המפרסמים כן, רצונם הוא לאסור הכל, רק שלא רוצים לכתוב זאת במפורש. כמו כן הם רוצים לגרום למצב שאף אשה לא תסכים ללבוש את הפאה המכוערת שלדידם מותרת.

ולהלן לקט קצר מדברי הפוסקים שדיברו בנושא והזכירו את מראה הפאה בזמנם.

במשנה בשבת (דף סד.) נאמר, "יוצאה אשה בחוטי שיער, בין משלה ובין משל חברתה". ומכאן הביא הגר"א ראיה לדברי הרמ"א שהתיר פאה נכרית. וכן המג"א. וביאר מחצית השקל את דבריו: "ועיקר ראייתו מסיפא, דילדה לא תצא בשיער של זקנה", כלומר שהזקנה התקשטה בשערה הנאה של הילדה, ויצאה עמו לשוק (שבזה מדובר במשנה). ובגמ' שם: "בשלמא זקנה בשל ילדה, שבח הוא לה". ועוד שם, "כדי שלא תתגנה על בעלה". וברש"י שם: "כדי שלא תתגנה התירו לה קצת קישוטים הנאים". ובתשובות הגאונים שם: "פאה נכרית. שיער שמביאין מבחוץ ומקלעין אותו יפה יפה, ומניחין אותו בראשי כלות כל ימי חופתן". ובתוס' רי"ד שם: "וגם בפאה נכרית שהיא תכשיט". ובפני יהושע שם: "דשבח הוא לה, ומקישוטים הנאים שבאשה הוי". וברש"י בסנהדרין (דף קיב.): "פאה נכרית. גדיל של שערות דעלמא שעושין לנוי".

והרמב"ם בפירוש המשניות כתב: "פאה נכרית. כמו מגבעת, ידבקו בו שיער נאה, והרבה… כדי שתתקשט בשיער". הרי לך שכתב "שיער נאה" ולא נראה כקש, והדגיש שהאשה מתקשטת בו. והשלטי הגבורים כתב: "אותן הצדקניות דקאמר התם היו מתקשטות בפאות ההם". ועוד כתב, "לא שנא שערות דידה לא שנא שערות חברתה". וכן הרמ"א העתיק דבריו אלה והוסיף: "אע"ג דעבדה לקישוט". ושיער חברתה הרי הוא שיער טבעי, ויכול להיות יותר יפה משיער האשה עצמה.

וכן העתיק הפרישה, "לא שנא אם עשויה משערותיה, או משיער חברתה". וכן כתב הבאר היטב שם, "והוא הדין אם חתכה שיער של עצמה וחיברה אח"כ בראשה". והפמ"ג כתב, "עיין מגן אברהם, דפאה נכרית אפי' משערותיה התלושים אין הרהור". וכן העתיק אליה רבה את דברי הש"ג, "מותר לאשה נשואה לגלות פאה נכרית שלה, אפי' עשויה משערותיה". וכן כתב עטרת זקנים שם על דברי הרמ"א, "דוקא שערות הדבוקים לבשרה ממש, אבל בנחתכו אין בהם משום שיער באשה ערוה וגם לא משום פריעת ראש".

וכן כתב המשנה ברורה, שהביא את פמ"ג וכתב "ומשמע מיניה שם דאפילו שיער של עצמה שנחתך ואח"כ חיברה לראשה ג"כ יש להקל". וכן העתיק כף החיים, "והוא הדין אם חתכה שיער של עצמה וחיברה אח"כ בראשה". וכן כתב ערוך השולחן, "בין שהם עשויים משערה או משיער חברתה". וא"כ איך יתכן לומר שכל אותם המתירים לא התירו בפאות של ימינו, העשויות משיער טבעי, או נראות במראה טבעי, ואסרו בזה משום פריצות וכדומה?

ומלשונות הפוסקים האוסרים מוכח שדוקא מסיבה זו, שהפאה אינה ניכרת כלל, אסרו משום מראית העין:

מהר"י קצנלנבוגן, ראשון האוסרים: "ושלא יתקשטו בפאה נכרית, כי שיער באשה ערוה ולמראה עין יראה כאילו הוא שיער שלהם" (ספר י"ב דרשות. לפני כחמש מאות שנה).

תשובה מאהבה: "בזה נראין הן… כאילו יוצאות בשערות ראשן פריע פרעות בלי כיסוי כלל".

ישועות יעקב: "וכיון שאינו ניכר (!) אם הוא משיער גופה או משיער נכרית".

תפארת ישראל: "וקשה לי הרי אסור משום מראית עין, דמחזי כפרועת ראש".

תורת שבת: "וכן הוא אצל פאה נכרית דנשי דידן, שאין אדם יכול להבחין (!) אם בשיער עצמה או בפאה נכרית היא מתקשטת".

ר' שלמה קלוגר: "בזה הזמן הרבה פרוצות שהולכות בכוונה בשיער שלהן, א"כ אף ההולכות בפאה נכרית מה מהני זה, הרי הרואה לא יידע (!) ויסבור דשלה הוא".

ובספרו קנאת סופרים: "דהרי אי אפשר להכיר בלי הבחנה [=בלי להתבונן] אם הוא שיער שלה או של אחרת".

שו"ת חסד לאברהם (לפני מאתיים שנה): "שנראה כאילו הולכות בשערות עצמן מגולות… שניהם דומין זה לזה ואין היכר כלל בין פאה נכרית לשערות עצמן".

ברכת שלמה (דף ח', נדפס בתרפ"ח): "התחילו עתה ללכת בפאות העשוייין משערות קצרות תלויים באופן שאין ניכר כלל אם היא נשואה או פנויה, ונראה ממש כהולכת בגילוי שיער"…

כמו כן, את ההשוואה בין פאות "ימינו" לפאות בדורות הקודמים, עושים ע"י השוואה בין הפאה שעברה בירושה מהסבתא. כידוע, פאה שאינה עוברת חפיפה בכל חודשיים שלושה, הופכת ל"קש", וקל וחומר אם הפאה לא עברה חפיפה במשך עשרות שנים. מכאן ההבדל שיתכן בין פאות ימינו לפאות בדורות הקודמים. אולם כאשר הפאות דאז היו חדשות, הן היו נראות כשיער האשה עצמה.
 
כן מעיד הרב גולדמאן הנ"ל, ועוד רבים.
'מסתמא'. זה מה שהעולם אומרים. אבל בפועל הרב גולדמאן הנ"ל (ועוד רבים) מעידים שאינו כן.

הרב גולדמן הפך להיות רבים?

כבר ביארתי שאין ראיה כלל מדבריו, ואתה צילמת את הקטע הזה באופן מטעה כאילו הוא דיבר על פאה.
 
כדאי להתכונן לביאת המשיח, אז כולן תלכנה ללא פאות

ראשית צריך לדעת שהמשיח לא יחלוק על פוסקי הדור, ולא ישנה את ההלכה הפסוקה, ולא בשמים היא. ואפילו אם תצא בת קול משמים והקב"ה יכריז שפאה אסורה, עדיין ההלכה תהיה כפוסקי הדור. כל שכן המשיח.

שנית כדאי שתתכונן למצב שהמשיח יהיה מאותם אלה שהתירו פאות... הרי על הרבי מליובאוויטש זצ"ל חתמו הרבה רבנים שהוא בחזקת משיח (ואכן היה מתאים מאוד, יותר מכל האחרים) והוא פסק לכל נשות חסידיו ללבוש דוקא פאה ולא מטפחת...

כמו כן בעבר אמרו בשם רבי אלעזר אבוחצירא שמשיח בן יוסף בדורנו הוא מרן הגאון רבי בן ציון אבא שאול. ואמרתי על זה בלשון הלצה, אם כן נכזבה תוחלתם של עסקני הפאות המקווים לביאת המשיח... שהרי גם משיח בן יוסף וגם משיח בן דוד (לשיטת כל אותם רבנים שחתמו כנ"ל) סוברים שפאה עדיפה על מטפחת...
 
הרב גולדמן הפך להיות רבים?

כתבתי הרב גולדמן "ועוד" רבים.

כבר ביארתי שאין ראיה כלל מדבריו, ואתה צילמת את הקטע הזה באופן מטעה כאילו הוא דיבר על פאה.

הנידון היה על מה שכתב הרב משאש בתבואות שמש (ח"ג עמ' רפא) שהחסידיים האמיתיים לא יוכלו לסבול לראות נשיהן עושים שלא כדין ובפרט בגילוי הראש וכו' ואילו ידעו שזה אסור ודאי לא היו עושין. ע"ש.
ולזה כתבתי דהא קמן עדותו של הרב גולדמן שאפילו גילוי ראש מצינו שעושות נשותיהן שלא כדין ושלא ברצון בעליהן, וכל שכן בפאה נכרית.
 
כמבואר בפירוט בקונטרס "דעת גדולים"

זה קונטרס בדיחות והלצות, הנשען על ספרים המלאים המצאות וזיופים.

לשבת ולהגיב על דבריו יקח שעות ארוכות (וגם אינני חושב שיש תועלת בזה), אבל די לראות את "מקורותיו" כדי להבין במאי עסקינן. המקורות של הליקוט הזה הם ליקוטים אחרים, שליקטו מאחרים שהמציאו או שהמציאו בעצמם, כמו "עקבתא דמשיחא" שהפכו את המצאת המעשיות למקצוע, הכתר והכבוד שגם הוא המציא המצאות על גדולים רבים, זהב לבושה שאפילו המציא פוסקי הלכה וספרים שאינם קיימים, וכתב בשמם את האג'נדה שלו, ואח"כ הכניס אותם ב"רשימת האוסרים", הפלא ופלא. גם קרא לעצמו משיב כהלכה, לא קשה לנחש מדוע... יעויין בקישור הנ"ל שם לקח את כל רשימת המתירים פאה מתוך ספר חן וכבוד והפך אותם לאוסרים בכשרון מיוחד במינו, מומלץ לכל בעל מרה שחורה לקרוא ולמלא פיו שחוק בעולם הזה (לשם רפואה מותר).

להלן שתי בדיחות משעשעות במיוחד (שהעיר עליהן בחוברת 'קציר פאה' בהקדמתו):

א. המציא שהאור שמח אסר פאה, כי אשה אחת באה אליו בטענה שהתינוק לא רוצה לינק בשבת, ואמר לה שהפאה היא הבעיה (במקור: האור שמח הסביר לה שבשבת היא חובשת פאה ובגדי שבת והתינוק לא מזהה אותה).

ב. המציא שהמלבי"ם אסר פאה, כאשר הוא ממציא בשמו שאמר "עד מתי יהיו בנות ישראל טיפשות ללבוש פאה" (במקור: ליצני הדור אמרו על נשות ישראל שחובשות פאה ולא הולכות בגילוי ראש).

מיותר להסביר כמה חיתוכים והשמטות היו נצרכים ליצירת הבדיחות.

זהב לבושה:

זהב לבושה 1.jpg

קציר פאה:

קציר פאה 1.jpg
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית