מה לדעתך הצורך שלנו כספרדים?האם לא הגיע הזמן לבקש סגנון ישיבות חדשות וטובות מבלי להיתלות ולהדמות לאחרים,
למקד על הצורך האמיתי שלנו כציבור, ולא על נסיון להעלות את קרנינו בהעתק הדבק מגוחכים.....
אין כאן העתק הדבק אלא יש ציבור גדול שההיצע הקיים כיום לא מספק אותו ואת הדרך החינוכית שלו (מבלי להיכנס לדיון על עצם הדרך), ובמציאות של היום יש הרבה בחורים ספרדים בישיבות אשכנזיות שהם שמה לא בגלל שהם מוצלחים יותר אלא שמבחינה מנטלית חינוכית זה יותר מתאים להם.האם לא הגיע הזמן לבקש סגנון ישיבות חדשות וטובות מבלי להיתלות ולהדמות לאחרים,
למקד על הצורך האמיתי שלנו כציבור, ולא על נסיון להעלות את קרנינו בהעתק הדבק מגוחכים.....
אתה טוען טוב,אין כאן העתק הדבק אלא יש ציבור גדול שההיצע הקיים כיום לא מספק אותו ואת הדרך החינוכית שלו (מבלי להיכנס לדיון על עצם הדרך), ובמציאות של היום יש הרבה בחורים ספרדים בישיבות אשכנזיות שהם שמה לא בגלל שהם מוצלחים יותר אלא שמבחינה מנטלית חינוכית זה יותר מתאים להם.
צודק לגמרי. מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחוקך.אני מאמין שנהיה מופתעים מהתוצאות.
ואני מדבר גם על חברון....
משפט סתום ללא ראיותהערת אגב ראש ישיבת חברון הגר"ד כהן שליט"א (למדתי אצלו בחברון) אמר לי בכמה פעמים שמבנה ישיבת חברון במתכונתה אינו מתאים למבנה הנפש הספרדית, כפי שהוא רואה בחברון ובמאור התורה, בכמה פעמים הוא אמר זאת שאפ' בנים של בוגרים של חברון הוא רואה שהיה יותר מתאים להם מבחינה מנטלית ישיבה ספרדית.
פעם דיבר איתי הרב פנחסי מברכת אפרים וטען שהסגנון החברונאי, להיות מודרני, ועם זה שאיפות ברזל לגדלות וכו', אצל הספרדים זה לא עובד.משפט סתום ללא ראיות
יש הרבה ספרדים שהצליחו מאוד בחברון
הוא מכיר הרבה יותר טוב ממךמשפט סתום ללא ראיות
יש הרבה ספרדים שהצליחו מאוד בחברון
עם טיפה מחקר אפשר לעלות מי אתה11 הישיבות המובילות היום:
השלישה הפותחת: יסודות (זיאת), משכנות התורה, בית שמעיה,
אחריה מייד: מאור התורה, יסודות התורה, קול יעקב, רכסים, הלוי שתפסה שם בזמן האחרון
ואחריה אש התלמוד, דעת חיים, באר התלמוד וגם הם לא ברמה של פונביז וחברון כמובן מאליו
בחברון אחוזי הספרדים מאד נמוכים יחסית כי אכן זה פחות מתאים וכמו שאמר הרב פנחסי.יש הרבה ספרדים שהצליחו מאוד בחברון
אמר לי פעם ת''ח מבוגר גאון מופלג היום כבן שישים פלוס אך בזמנו היה כבן 40 פלוסעם טיפה מחקר אפשר לעלות מי אתה
האחים שלך לומדים בשלישיה, אח"כ הבנידודים, אח"כ השכנים
ועכשיו ברצינות, מה המדד שלך לקביעה הזו
לדוגמא ישיבת קול יעקב יש הרבה שלא יסכימו ללכת לשום מקום אחר מלבדה, כנ"ל במאור התורה
קשה מאד לדרג בתוך הישיבות הללו
הצד השווה שבהם שכולם ישיבות טובות שדואגות לגדל את התלמידי חכמים של הדור הבא
ג''א מצטרף לזהפגשתי עכשיו בחור טוב מישיבה ספרדית שמסיים צ'יקטנה, הרושיבה אומר לו שאין לו ישיבה ספרדית שמתאימה לו מה שיש צו'''ל מדי או ספרדי/קפדני מדי ופשוט חבל..
נראה לי שבפונוביז' יש פחות ספרדים מאשר בחברון ...בחברון אחוזי הספרדים מאד נמוכים יחסית כי אכן זה פחות מתאים וכמו שאמר הרב פנחסי.
מה לדעתך הצורך שלנו כספרדים?
...
מה לדעתך צריך בישיבה שתענה לצורך הציבור הספרדי?
עקרונית זה נכוןצריך להקים כמה וכמה ישיבות ספרדיות,
שלא יחקו את הישיבות הליטאיות בשום דבר!
אם צריך, שיחזרו 150 שנה אחורה,
ויחשבו כיצד היו נראות ישיבות באותם ימים.
הבעיה היא שהר"מים שנמצאים היום בישיבות הספרדות,
הוסללו על הדרך הליטאית ופשוט לא מכירים מציאות אחרת...!
לליטאים יש את המשפט ש'אי אפשר לשנות ממתכונת הישיבות בוולאז'ין'
(משפט שצריך עיון מכמה פנים, ואכמ"ל).
אך לציבור הספרדי אין חובה להתיישר עם וולאז'ין,
ולא עם כל הישיבות שבאו בעקבותיה.
ואדרבה,
יש כמה וכמה דברים בישיבות מהסגנון הליטאי,
שלא מתאימים לבחור ספרדי אותנטי, (כלומר שאינו משוכנז מלידה).
ובאותה מידה שישבות חסידיות לא מנסות להיות חיקוי של ישיבה ליטאית,
וישיבות חב"ד שונות ממש מישיבות של שאר החסידויות,
כך צריך שלציבור הספרדי יהיה ישיבות שמותאמות לו.
צריך אנשים שהכירו דמויות של ת''ח גדולים ספרדים, מנחילי דרךמציאותית המערכת כבר בנויה ואי אפשר לשנות אותה, את זה היו צריכים לחשב לפני 40-50 שנה,
כל הישיבות החסידוית העמידו את הישיבות בדיוק כמו המתכונת הליטאית הן בסדרים והן בדרך הלימוד כי מה לעשות הליטאים היו הראשונים שהמציאו את זה וזה עבד ולכן כולם חיקו את זה החסידים הכניסו את הנויאנסים שלהם וגם אנו הספרדים צריכים לשלב את הנויאנסים והמנטליות שלנו אבל צורת הישיבה של הליטאים זה משהו שהתקבל אחרי השואה אצל כל כלל ישראל גם כאלה שלמדו לפני השואה בצורה שונה כמו הונגרים. פורת יוסף עיר העתיקה .חסידוית מסוימותצריך להקים כמה וכמה ישיבות ספרדיות,
שלא יחקו את הישיבות הליטאיות בשום דבר!
אם צריך, שיחזרו 150 שנה אחורה,
ויחשבו כיצד היו נראות ישיבות באותם ימים.
הבעיה היא שהר"מים שנמצאים היום בישיבות הספרדות,
הוסללו על הדרך הליטאית ופשוט לא מכירים מציאות אחרת...!
לליטאים יש את המשפט ש'אי אפשר לשנות ממתכונת הישיבות בוולאז'ין'
(משפט שצריך עיון מכמה פנים, ואכמ"ל).
אך לציבור הספרדי אין חובה להתיישר עם וולאז'ין,
ולא עם כל הישיבות שבאו בעקבותיה.
ואדרבה,
יש כמה וכמה דברים בישיבות מהסגנון הליטאי,
שלא מתאימים לבחור ספרדי אותנטי, (כלומר שאינו משוכנז מלידה).
ובאותה מידה שישיבות חסידיות לא מנסות להיות חיקוי של ישיבה ליטאית,
וישיבות חב"ד שונות ממש מישיבות של שאר החסידויות,
כך צריך שלציבור הספרדי יהיה ישיבות שמותאמות לו.
לא לגמרי, יש כמובן ישיבות שנפתחו בסגנון פור"י העתיק, בעיקר ברכת יצחק של הרב ברכה, באר יהודה ואולי גם לב אליהו ועוד.כי הישיבות נפתחות לפי מה שהצבור מחפש
ובישיבות הללו יש פחות מ- 100 בחורים בישי"גאת זה הציבור כמעט לא מחפש
אכן הציבור חייב שילובלא לגמרי, יש כמובן ישיבות שנפתחו בסגנון פור"י העתיק, בעיקר ברכת יצחק של הרב ברכה, באר יהודה ואולי גם לב אליהו ועוד.
והישיבות האלו נפתחו לפי מה שראשי הישיבה מאמינים שאמור להיות.
אבל אתה בהחלט צודק ש-
ובישיבות הללו יש פחות מ- 100 בחורים בישי"ג
[אגב - למיטב ידיעתי, בפורת יוסף גאולה יש דווקא עלייה בכמות בשנים האחרונות, וכמדומה שעומדת כיום על בערך 150 בחורים]
בעיקרון אתה ממש צודק,צריך לדעת לאן חותרים. שיהיה ישיבות ספרדיות טובות? לענות על מחסור בסוג מסוים של ישיבה? או לנסות להמשיך מסורת?
המציאות כהיום שאין כ"כ מסורת להמשיך ... זה יותר נסיון ליצור מחדש ומי אמר שיש ענין כזה? יש ענין לחזור לדרך לימוד הספרדית של פעם? למה?
זה דבר נחמד ונפלא שיש שימור לזה. [בפורת יוסף, כסא רחמים וכדו'] אבל בחורים הם לא מוזיאון והם צריכים ללמוד איפה שיהיה להם תועלת, ואם כלל ישראל ברובו לומד היום בצורה מסוימת מה הענין לשנות?
[אפשר לפתוח דיון אם באמת נכון ללמוד כך, ולדון על המעלות והחסרונות של דרך הלימוד בעולם הישיבות היום, אבל ללא קשר לדרך לימוד ספרדית]
אני חושב שיחד עם הלומד'ס הליטאי שהוא מבורך והיום נצרך מאד, ובירור שטות הראשונים[אפשר לפתוח דיון אם באמת נכון ללמוד כך, ולדון על המעלות והחסרונות של דרך הלימוד בעולם הישיבות היום, אבל ללא קשר לדרך לימוד ספרדית]
אני מטיל ספק רב ב'עובדות' שאתה מציג, ואינני חושב שהם מייצגות יותר מרבע מהציבורהבעיה שאצל הספרדים מי שפתוח הוא פרענק
ואצל הליטאים מי שפתוח הוא בסה"כ מודרני
ב"ה בישיבות הספרדיות של היום לאט לאט המנטליות הספרדית חוזרת לשלוט (לא זכיתי ללמוד אצל ספרדים אבל ממה שאני רואה אצל האברכים הצעירים) וזה מבורך
אני מדבר אפ' על האוכל השירים והרגש כי נפש של בחור ספרדי (שאחוז גבוה ממנו מהפרפריה) צריכה את מה שהוא ראה בבית
מרביצי התורה קצת בדור אחר ועם הדור הצעיר לא כ"כ עוזר להכניס את המנטליות של האשכנזים אולי בישי"ק
הדור הצעיר קצת מואס בזה