גזרת הגיוס, השלכות בעיות ופתרונות

דברי מרן מאור הדור הגרא"מ שך זצוק"ל :
בשנת תשמ"ח, על רקע החלטת ועדה ממשלתית לגייס בני ישיבות, נאם מרן הגאון רבי אליעזר מנחם מן שך זצ"ל בנאומו השנתי בירחי כלה של ישיבת פוניבז'.

בדבריו הכריז כי במידה ותיגזר גזירת גיוס על בני הישיבות ירדו בני הישיבות מהארץ, אולם "לא נילחם לא ניהרג ולא נזרוק אבנים". נאומו של מרן הרב שך חולל סערה רבה בזמנו וחלקים ממנו מפורסמים, ואנו כעת מביאים את ההקלטה בפרסום ראשון.

"עולה שאלה על הישיבות ומצביעים על כך, חושבים שזה פוליטיקה ואם זה יצביע כך יהיה כך, מה אתם מדברים בכלל?", אמר הרב שך בנאומו, "אני יהודי זקן, אין לי כח לעמוד על הסטנדר, אבל אני אומר לכם, אני אומר בשם כולם, אם חלילה יהיה גזירה על זה, אני מרים את היד ואני אומר 'אם אשכחך ירושלים', כולנו, כל הבני תורה שבארץ ישראל, לא נשכח את ירושלים אבל נלך לגלות כדי שלא ישתכח התורה. שיידעו שזה לא משחק ילדים, אתם יכולים לעשות מה שאתם רוצים אבל אלינו זה לא נוגע. בלי תורה אין עם".

בהמשך נאומו שב הרב שך ואמר כי "אף בן ישיבה לא יישאר כאן, הם לא יודעים מה שכתוב והם משחקים עם התורה... הם המחריבים של ארץ ישראל, לא הבונים של ארץ ישראל".

"באה כאן שופטת בבית משפט עליון ומרימה את היד על התורה, היא לא יודעת לכתוב אפילו עברית כמו שצריך, והם פוסקים", תקף הרב שך.

הרב שך הוסיף ואמר: "רבותי! צריך לדעת היכן אנו עומדים כאן. חלילה, אנו לא הולכים להלחם ולריב, לא הולכים להריגות, לא הולכים לזרוק אבנים, לא הולכים למכות, אבל תנו לנו לחיות, עם התורה שקיבלנו".

דברי מרן הראש"ל שיבדלח"ט הגר"י יוסף שליט"א :
"שבט לוי פטור מהצבא, לא לוקחים אותם בשום פנים ואופן, יהיה מה שיהיה. אם יכריחו ללכת לצבא - נסע כולנו לחוץ לארץ. נקנה כרטיסים.. אין דבר כזה. זה מעמיד את המדינה".

"מה שמצליחים הצבא - זה רק בזכות בני התורה, החיילים מצליחים בזכות בני התורה.

"רבותי, כל אחד צריך לומר את זה בגאווה, ויגבה לבו בדרכי ה', כן, אנחנו עוסקים בתורה, התורה היא שמגנה עלינו".

מאידך דברי מרן הראש"ל הגר"ד יוסף שליט"א :
"אנחנו צריכים לדבר בנועם ולהעביר ביקורת בלי מילים בוטות ובאיומים כמו "אנחנו נרד מהארץ" לא! אנחנו לא יורדים מהארץ, אנחנו כאן וזו הארץ שלנו.
היום אנחנו מחולקים להרבה קבוצות בעם ישראל והתפקיד שלנו הוא לאחד. המשמעות של זה, בסגנון הדיבור שלנו, אנחנו צריכים לדאוג שהדיבור שלנו ישדר אהבה ואחווה, שלום ורעות. לדבר בסגנון חיובי, בהוד והדר, בלי חרמות, בלי נידויים בכבוד".
זאת המטרה שלנו זה התפקיד שלנו, לאחד את עם ישראל גם בתוך הציבור הדתי, וגם בין דתיים וחילוניים. אני מברך אתכם שנזכה לקדש שם שמיים, ולהאהיב את התורה. אנחנו יכולים להשמיע ביקורת אבל בלי ביטויים קשים, אנחנו צריכים לברור את המילים שלנו. בעזרת ה' נלך בדרך הזאת ונקדש שם שמיים ברבים ונזכה בקרוב לגאולה שלמה"
ולכא' דבריו חלוקים. וצ"ע.
 
לאיפה בחו"ל אפשר ללכת בלי להיות אזרח שם?

(וגם יש להעיר שישנם גזירות גם בהרבה מקומות בחו"ל, וכגון באנגליה שיש שם גזירת חינוך נוראה ממש, וגם בארה"ב בניו יורק ישנו גזירת חינוך שהרבה יותר חמורה מ"גזירת החינוך" בא"י)
 
מאידך דברי מרן הראש"ל הגר"ד יוסף שליט"א :
"אנחנו צריכים לדבר בנועם ולהעביר ביקורת בלי מילים בוטות ובאיומים כמו "אנחנו נרד מהארץ" לא! אנחנו לא יורדים מהארץ, אנחנו כאן וזו הארץ שלנו.
היום אנחנו מחולקים להרבה קבוצות בעם ישראל והתפקיד שלנו הוא לאחד. המשמעות של זה, בסגנון הדיבור שלנו, אנחנו צריכים לדאוג שהדיבור שלנו ישדר אהבה ואחווה, שלום ורעות. לדבר בסגנון חיובי, בהוד והדר, בלי חרמות, בלי נידויים בכבוד".
זאת המטרה שלנו זה התפקיד שלנו, לאחד את עם ישראל גם בתוך הציבור הדתי, וגם בין דתיים וחילוניים. אני מברך אתכם שנזכה לקדש שם שמיים, ולהאהיב את התורה. אנחנו יכולים להשמיע ביקורת אבל בלי ביטויים קשים, אנחנו צריכים לברור את המילים שלנו. בעזרת ה' נלך בדרך הזאת ונקדש שם שמיים ברבים ונזכה בקרוב לגאולה שלמה"
ולכא' דבריו חלוקים. וצ"ע.
שמעתי שבכנס לגיוס חרדים שנערך בבנייני האומה לפני מס' חודשים דיבר בשבחם של המתגייסים, וא"כ אזיל לשיטתיה.
 
מאידך דברי מרן הראש"ל הגר"ד יוסף שליט"א :
"אנחנו צריכים לדבר בנועם ולהעביר ביקורת בלי מילים בוטות ובאיומים כמו "אנחנו נרד מהארץ" לא! אנחנו לא יורדים מהארץ, אנחנו כאן וזו הארץ שלנו.
היום אנחנו מחולקים להרבה קבוצות בעם ישראל והתפקיד שלנו הוא לאחד. המשמעות של זה, בסגנון הדיבור שלנו, אנחנו צריכים לדאוג שהדיבור שלנו ישדר אהבה ואחווה, שלום ורעות. לדבר בסגנון חיובי, בהוד והדר, בלי חרמות, בלי נידויים בכבוד".
זאת המטרה שלנו זה התפקיד שלנו, לאחד את עם ישראל גם בתוך הציבור הדתי, וגם בין דתיים וחילוניים. אני מברך אתכם שנזכה לקדש שם שמיים, ולהאהיב את התורה. אנחנו יכולים להשמיע ביקורת אבל בלי ביטויים קשים, אנחנו צריכים לברור את המילים שלנו. בעזרת ה' נלך בדרך הזאת ונקדש שם שמיים ברבים ונזכה בקרוב לגאולה שלמה"
ולכא' דבריו חלוקים. וצ"ע.
מרנן האחים האהובים והנעימים ודאי חולקים, אך על דברי מרן בעל האבי עזרי אין קושיא וסתירה, כי כל דבר נכון לשעתו ולזמנו ואילו היה היום שמא היה מדבר כמרן הגר"ד ואין יודע (צא ולמד ממרנן הגרמ"ה והגר"ד שלא נקטו בלשונות אלו).
 
מרנן האחים האהובים והנעימים ודאי חולקים, אך על דברי מרן בעל האבי עזרי אין קושיא וסתירה, כי כל דבר נכון לשעתו ולזמנו ואילו היה היום שמא היה מדבר כמרן הגר"ד ואין יודע (צא ולמד ממרנן הגרמ"ה והגר"ד שלא נקטו בלשונות אלו).
אולי כבודו יספר לנו מאי שנא ?
 
אולי כבודו יספר לנו מאי שנא ?
החילוק פשוט הרב ש"ך דיבר על הנידון ברמה התיאורטית בשעה תיאורטית (לפי הידוע לי), משא"כ עתה הוא זמן מלחמה ובחורי ישראל מתים בעוונותינו ולבוא לומר להם כזאת יכול לעורר בהם רגשות אבל וצער, דעת מרן הראשל"צ לא כן היא ואמנם אחיו חולק בזה, אך למיטב ידיעתי השקפתם של רה"י דסלבודקה היא שלא נכון לומר כן כעת.
בפגישה של מרן הגר"י עם הגרמ"צ ברגמן שליט"א (חמיו של מרן זצוק"ל), אמר לו שהדברים נוגעים לימינו. (הדברים מוסרטים, ואינם לפני).
ויש חולקים כאשר חזית שהגר"ד חולק על הגר"י כן יש בחכמי האשכנזים שחולקים על הגרמ"צ.
 
דברי מרן מאור הדור הגרא"מ שך זצוק"ל :
בשנת תשמ"ח, על רקע החלטת ועדה ממשלתית לגייס בני ישיבות, נאם מרן הגאון רבי אליעזר מנחם מן שך זצ"ל בנאומו השנתי בירחי כלה של ישיבת פוניבז'.

בדבריו הכריז כי במידה ותיגזר גזירת גיוס על בני הישיבות ירדו בני הישיבות מהארץ, אולם "לא נילחם לא ניהרג ולא נזרוק אבנים". נאומו של מרן הרב שך חולל סערה רבה בזמנו וחלקים ממנו מפורסמים, ואנו כעת מביאים את ההקלטה בפרסום ראשון.

"עולה שאלה על הישיבות ומצביעים על כך, חושבים שזה פוליטיקה ואם זה יצביע כך יהיה כך, מה אתם מדברים בכלל?", אמר הרב שך בנאומו, "אני יהודי זקן, אין לי כח לעמוד על הסטנדר, אבל אני אומר לכם, אני אומר בשם כולם, אם חלילה יהיה גזירה על זה, אני מרים את היד ואני אומר 'אם אשכחך ירושלים', כולנו, כל הבני תורה שבארץ ישראל, לא נשכח את ירושלים אבל נלך לגלות כדי שלא ישתכח התורה. שיידעו שזה לא משחק ילדים, אתם יכולים לעשות מה שאתם רוצים אבל אלינו זה לא נוגע. בלי תורה אין עם".

בהמשך נאומו שב הרב שך ואמר כי "אף בן ישיבה לא יישאר כאן, הם לא יודעים מה שכתוב והם משחקים עם התורה... הם המחריבים של ארץ ישראל, לא הבונים של ארץ ישראל".

"באה כאן שופטת בבית משפט עליון ומרימה את היד על התורה, היא לא יודעת לכתוב אפילו עברית כמו שצריך, והם פוסקים", תקף הרב שך.

הרב שך הוסיף ואמר: "רבותי! צריך לדעת היכן אנו עומדים כאן. חלילה, אנו לא הולכים להלחם ולריב, לא הולכים להריגות, לא הולכים לזרוק אבנים, לא הולכים למכות, אבל תנו לנו לחיות, עם התורה שקיבלנו".

דברי מרן הראש"ל שיבדלח"ט הגר"י יוסף שליט"א :
"שבט לוי פטור מהצבא, לא לוקחים אותם בשום פנים ואופן, יהיה מה שיהיה. אם יכריחו ללכת לצבא - נסע כולנו לחוץ לארץ. נקנה כרטיסים.. אין דבר כזה. זה מעמיד את המדינה".

"מה שמצליחים הצבא - זה רק בזכות בני התורה, החיילים מצליחים בזכות בני התורה.

"רבותי, כל אחד צריך לומר את זה בגאווה, ויגבה לבו בדרכי ה', כן, אנחנו עוסקים בתורה, התורה היא שמגנה עלינו".

מאידך דברי מרן הראש"ל הגר"ד יוסף שליט"א :
"אנחנו צריכים לדבר בנועם ולהעביר ביקורת בלי מילים בוטות ובאיומים כמו "אנחנו נרד מהארץ" לא! אנחנו לא יורדים מהארץ, אנחנו כאן וזו הארץ שלנו.
היום אנחנו מחולקים להרבה קבוצות בעם ישראל והתפקיד שלנו הוא לאחד. המשמעות של זה, בסגנון הדיבור שלנו, אנחנו צריכים לדאוג שהדיבור שלנו ישדר אהבה ואחווה, שלום ורעות. לדבר בסגנון חיובי, בהוד והדר, בלי חרמות, בלי נידויים בכבוד".
זאת המטרה שלנו זה התפקיד שלנו, לאחד את עם ישראל גם בתוך הציבור הדתי, וגם בין דתיים וחילוניים. אני מברך אתכם שנזכה לקדש שם שמיים, ולהאהיב את התורה. אנחנו יכולים להשמיע ביקורת אבל בלי ביטויים קשים, אנחנו צריכים לברור את המילים שלנו. בעזרת ה' נלך בדרך הזאת ונקדש שם שמיים ברבים ונזכה בקרוב לגאולה שלמה"
ולכא' דבריו חלוקים. וצ"ע.
הרב יצחק יוסף שליט"א לא חידש שום דבר בעניין לרדת מהארץ הוא בסה"כ חזר כדרכו על דברי אביו מרן ר' עובדיה יוסף זצ"ל

 
דברי מרן הראש"ל שיבדלח"ט הגר"י יוסף שליט"א :
"שבט לוי פטור מהצבא, לא לוקחים אותם בשום פנים ואופן, יהיה מה שיהיה. אם יכריחו ללכת לצבא - נסע כולנו לחוץ לארץ. נקנה כרטיסים.. אין דבר כזה. זה מעמיד את המדינה".
לא הבנתי דבר וחצי דבר

אם יכריחו ללכת לצבא - ומה קורה עכשיו ברגעים אלו?? לא מכריחים ללכת לצבא??

יש כבר אלפי צווי גיוס בפועל, יש עריקים בפועל, כבר חודשים רבים, יש עצורים בפועל חודשים ארוכים כבר

נו - איפה זה פועל הלכה למעשה??

סתם לזרוק סיסמאות זה נחמד זה יפה, עכשיו הגיע הזמן של ה "בפועל" [ע"ז נאמר ברוך אומר ועושה]

ובנתיים מה שאמר האח [היינו הרב דוד], כולם עושים בפועל כמותו כולל האח שהצהיר אחרת [קרי הרב יצחק]
מאידך דברי מרן הראש"ל הגר"ד יוסף שליט"א :
"אנחנו צריכים לדבר בנועם ולהעביר ביקורת בלי מילים בוטות ובאיומים כמו "אנחנו נרד מהארץ" לא! אנחנו לא יורדים מהארץ, אנחנו כאן וזו הארץ שלנו.

וגם @אכסנאי אם הוא לא כתב את התגובה אתמול בשדה התעופה, אזי גם הוא "חלוק" ו "חולק" על כל מרנן שהביא לעיל
 
אם יכריחו ללכת לצבא - ומה קורה עכשיו ברגעים אלו?? לא מכריחים ללכת לצבא??

יש כבר אלפי צווי גיוס בפועל, יש עריקים בפועל, כבר חודשים רבים, יש עצורים בפועל חודשים ארוכים כבר

נו - איפה זה פועל הלכה למעשה??

סתם לזרוק סיסמאות זה נחמד זה יפה, עכשיו הגיע הזמן של ה "בפועל" [ע"ז נאמר ברוך אומר ועושה]
אני מבקש ממך תשובה אמיתית.

אם יש לך ב' אפשרויות או שמגייסים את הבן שלך בכח לצבא, ועל הרוב יוצא חילוני.

או שיסע ללמוד בישיבה בחו"ל, וישאר חרדי וגם יגדל ויהיה ת"ח.

מה אתה היית עושה?

תשובה?
 
מה אתה היית עושה?
הוא אשר אמרתי שבנתיים אף אחד לא עושה שום דבר חוץ מלדבר ולזרוק סיסמאות חסרות שחר וחסרות תוחלת.

תתחילו לעשות- במקום לדבר ולדבר ואח"כ להביא את דברי הר' דוד שהוא נגד... וכו'

אם תעשו מעשים נתחיל לאמין לכם, אך אם רק לדבר ולכתוב כותרות ולאחמ"כ לתקוף את הר' דוד [שבנתיים כולם עושים בפועל כמותו]......

"סוף מעשה בחשבה תחילה" "סייג לחכמה...." "חכמים היזהרו בדבריכם"

נ.ב. - עדיין לא מאוחר, נתב"ג עדיין פעיל
 
החילוק פשוט הרב ש"ך דיבר על הנידון ברמה התיאורטית בשעה תיאורטית (לפי הידוע לי), משא"כ עתה הוא זמן מלחמה ובחורי ישראל מתים בעוונותינו ולבוא לומר להם כזאת יכול לעורר בהם רגשות אבל וצער, דעת מרן הראשל"צ לא כן היא ואמנם אחיו חולק בזה, אך למיטב ידיעתי השקפתם של רה"י דסלבודקה היא שלא נכון לומר כן כעת.

ויש חולקים כאשר חזית שהגר"ד חולק על הגר"י כן יש בחכמי האשכנזים שחולקים על הגרמ"צ.
לעורר צער ??? וכי דברי ר"י סלבודקא וכו' שמי שתומך בגיוס הוא כופר (כד' הגרמ"ה לאחרונה), ועוד דברים חריפים אינם מצערים את אחינו החילונים ??
דברי הרב יעקב עדס לאחרונה בכותל בהשוואה של שר האוצר ב"ס לצורר י"ס ימ"ש, לא מצערים ??
וכי מרן הגרא"מ שך לא היה בתקופה קשה לעם היהודי ??.
וכי מרן שליט"א אינו יכול לדבר ברמה ה"תיאורטית" כמורינו הגרא"מ שך זצוק"ל וכד' אביו זצוק"ל (כמובא לעיל). ???


לא שמענו מי שחלק על אמירה זו אדרבה הגרמ"צ שליט"א, הוא תנא דמסייע ליה.
 
לא הבנתי דבר וחצי דבר

אם יכריחו ללכת לצבא - ומה קורה עכשיו ברגעים אלו?? לא מכריחים ללכת לצבא??

יש כבר אלפי צווי גיוס בפועל, יש עריקים בפועל, כבר חודשים רבים, יש עצורים בפועל חודשים ארוכים כבר

נו - איפה זה פועל הלכה למעשה??

סתם לזרוק סיסמאות זה נחמד זה יפה, עכשיו הגיע הזמן של ה "בפועל" [ע"ז נאמר ברוך אומר ועושה]

ובנתיים מה שאמר האח [היינו הרב דוד], כולם עושים בפועל כמותו כולל האח שהצהיר אחרת [קרי הרב יצחק]


וגם @אכסנאי אם הוא לא כתב את התגובה אתמול בשדה התעופה, אזי גם הוא "חלוק" ו "חולק" על כל מרנן שהביא לעיל
האם על מרן הגרא"מ שך זצוק"ל, תכתוב "סתם לזרוק סיסמאות"...
כדאי להזהר בכבוד ת"ח... עי' משנה באבות פ"ב... [איני יודע למה מחקו מש"כ לעיל]
 
האם על מרן הגרא"מ שך זצוק"ל, תכתוב "סתם לזרוק סיסמאות"...
לא!
יש הבדל

כל דבר נכון "לשעתו"

מה שנכון אז לא נכון להיום

[ועובדה שאני צודק, שחוץ ממילים גרידא לא עשו דבר, אע"פ שבפועל יש אלפי צווי גיוס ואלפי עריקים ועשרות עצורים]
 
נידון פה:
 
היה ונברא, לך תבדוק את המציאות. ולצערינו פרסמו כן במקומות החילונים. עם דברי הגאון החיד"א מנתיבות. וכמה חרדים מודרנים.
החיד"א שליט"א מנתיבות זה ידוע
הגר’’ד לא אמר שמי שלא לומד וכו’
 
לא!
יש הבדל

כל דבר נכון "לשעתו"

מה שנכון אז לא נכון להיום

[ועובדה שאני צודק, שחוץ ממילים גרידא לא עשו דבר, אע"פ שבפועל יש אלפי צווי גיוס ואלפי עריקים ועשרות עצורים]
אתה בורח מהמציאות... מריחת מילים בעלמא...המציאות לא השתנתה...
 
ההוא מנתיבות זה ידוע
הגר’’ד לא אמר שמי שלא לומד וכו’
אני יודע שהשתתף בכנס לפלוגת "החשמונאים". וגם התפרסם דעתו בעבר כך. [מענין שבזה אף אחד לא עורר כמו שעוררו על שאר אנשים שסברי כך].

ועתה שמעתי מבחור חשוב בירושלים ששלח שאלה על עיקר הדברים, מדברי מרן הגרא"מ שך זצ"ל, למרן הגר"ד שליט"א. וענה לו שאין זה קשור אליו ושיהגה בתורה"ק. וצ"ע.
 
היה ונברא, לך תבדוק את המציאות. ולצערינו פרסמו כן במקומות החילונים. עם דברי הגאון החיד"א מנתיבות. וכמה חרדים מודרנים.

כנראה גם הגר"ע יוסף הוא "חרדי מודרני", כי אמר לנכדו שהעדיפות העליונה היא שישב וילמד תורה, ואם לא - שיתגייס (ואז עדיין לא היו מסלולים חרדיים כמו "חשמונאים" שזה כמעט ישיבה לפי מה שפורסם).

"הוא אמר לי שהתפיסה שלו שהתורה היא מעל הכל, ושאם אני לא לומד תורה אז בטח לתרום למדינה, כי אסור להיבדל מהקהל. הוא אמר לי 'מה שלבך חפץ בו זה הכי טוב, אבל איפה שיש הכי הרבה תורה'" (עדות נכדו).

כמו כן בהקמת מסלול הנח"ל החרדי היו כמה וכמה מגדולי ישראל שתמכו.

במכתב עליו חתומים גדולי ישראל זצוק"ל - הגרש"ז ברוידא ראש ישיבת חברון, הגרא"י זלזניק ראש ישיבת עץ חיים, המשגיח הגר"ש וולבה, הגרח"פ שיינברג ראש ישיבת תורה אור, הגאב"ד הגר"נ קרליץ והגר"י אדלשטיין, נכתב, כי ביוזמה של הנח"ל החרדי ישנה תועלת לבחורים שאילולא מסלול זה היו מגיעים למקומות גרועים יותר, בצבא וב'רחוב', והם מברכים את מייסד הנח"ל החרדי.

וכך הם כותבים: "הנה הובאה לפנינו 'תכנית הצלה' לאותם בחורים שנפלטו מן הישיבות, ואין תורתם אומנותם, ומאחר שאנו מכירים את הרב ******* שליט״א משגיח בישיבת ***** ומנהל רוחני בבית המדרש 'דרך חיים' לבחורים יוצאי ישיבות קדושות ירושלים, ועמו עוד מספר עסקנים, אלו שנרתמו לענין, ומאחר שיודעים אנו את כוונתם הטהורה להרבות כבוד שם שמים, בפעילותם החשובה להציל בחורים אלו מרדת באר שחת, להחזירם לעולם התורה והישיבות, באנו לחזק ידיהם שתשרה שכינה במעשה ידיהם, ולא תצא ח״ו תקלה מתחת ידיהם, וכל הנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל. ויהי נועם ה' וכו'".

על מכתב זה חתמו, כאמור, ראשי הישיבות הגרש"ז ברוידא, הגרא"י זלזניק והגרח"פ שיינברג זצוק"ל, חברי מועצת גדולי התורה של דגל התורה.

הגאב"ד הגר"נ קרליץ חשש מהאפשרות שיהיו מי שיראו בכך מתן לגיטימציה להליכה לצבא, ולכן ביקש להוסיף קטע הסתייגות, שאין בדברים הסכמה לתכנית ושהכל כפוף לכך שיתייעצו עם גדולי ישראל על התנאים להפעלת המסלול.

וכך תיקן את המכתב: "אין אנו באים בזאת להסכים על כל התכנית הנ"ל, אך מאחר שיודעים אנו את כוונתם הטהורה להרבות כבוד שם שמים, בפעילותם החשובה להציל בחורים אלו מרדת באר שחת, להחזירם לעולם התורה והישיבות, ומכירים אנו בהם שלא יסורו ימין ושמאל מעצתם ומהכוונתם של גדולי ומאורי הדור, באנו לחזק ידיהם בברכת שמים, שתשרה שכינה במעשה ידיהם, ולא תצא ח"ו תקלה מתחת ידיהם, וכל הנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל. ויהי נועם ה' וכו'". על המכתב, עם תוספת זו, חתמו הגאב"ד הגר"נ קרליץ והגר"י אדלשטיין, והמשגיח הגר"ש וולבה זצוק"ל.

1.jpg
2.jpg
 
אני יודע שהשתתף בכנס לפלוגת "החשמונאים". וגם התפרסם דעתו בעבר כך. [מענין שבזה אף אחד לא עורר כמו שעוררו על שאר אנשים שסברי כך].

ועתה שמעתי מבחור חשוב בירושלים ששלח שאלה על עיקר הדברים, מדברי מרן הגרא"מ שך זצ"ל, למרן הגר"ד שליט"א. וענה לו שאין זה קשור אליו ושיהגה בתורה"ק. וצ"ע.

וצ"ע גם בדעת הרב יצחק יוסף, שכן כתבה אחייניתו:

"אני אחיינית של הרב יצחק יוסף, בת אחותו, ודבריו פגשו אותי בעיצומה של תקופה קשה מנשוא. הייתי במעין תפילת נעילה ארוכה שנמשכה מיום שמיני עצרת לאורך חודשים רבים, בתחנונים לריבונו של עולם שלא יסגור את השער, ישמור על החטופים, ויגן על חיילי צה"ל הנלחמים בחירוף נפש להגנת עם ישראל, ובתוכם ילדיי שהיו מגויסים למלחמה (שני בנים וחתן קרביים, ובן ובת בתפקידי סייבר ומודיעין). התפללתי שהקב"ה ישלח רפואה לחיילים פצועים, שאת חלקם אנו מכירים מקרוב. לצערי הכרתי אישית גם כמה מהנופלים במלחמה.

בכאבי ניגשתי לביתו של הרב יצחק ושיתפתי אותו במחשבותיי. תיארתי לרב את התמיהה על טיעון "שבט לוי", דווקא בשל היות ילדיי משלבים ספרא וסיפא. ילדיי עשו חיל בבית המדרש, התמסרו בכל מאודם ללימוד התורה, עזבו את הלימוד בכאב והתגייסו לשירות משמעותי בצה"ל. הרב יצחק ענה לי שלוש תשובות. תשובתו הראשונה: דבריו על אי גיוס היו מכוונים רק לאלה שבאמת לומדים תורה, ולא לכלל החברה החרדית. השנייה: הרב יצחק הביע דאגה עמוקה לשלומם הרוחני של בני החברה החרדית אם יתגייסו. ותשובתו השלישית כללה בעצם את שתי הקודמות, בכך שהוא ממשיך את דרך אביו, הרב עובדיה יוסף זצ"ל, בנושא הגיוס. אכן, הרב עובדיה אמר דברים דומים ביחס לגיוס בני הישיבות, אך הזכרת הדברים בתקופה הנוכחית מעלה שאלה מוסרית קשה ביותר".

לאחר מכן ציטטה מדברי הגר"ע יוסף בדרשה בשנת תשס"ט: "צריך להעריך את הדבר הזה, לברך אותם… לראות חייל? צריך לנשק אותו! הוא מוסר את עצמו בשביל עם ישראל! הוא נותן לנו ללמוד תורה, נותן לנו להתפלל".
 
"אני אחיינית של הרב יצחק יוסף, בת אחותו, ודבריו פגשו אותי בעיצומה של תקופה קשה מנשוא. הייתי במעין תפילת נעילה ארוכה שנמשכה מיום שמיני עצרת לאורך חודשים רבים, בתחנונים לריבונו של עולם שלא יסגור את השער, ישמור על החטופים, ויגן על חיילי צה"ל הנלחמים בחירוף נפש להגנת עם ישראל, ובתוכם ילדיי שהיו מגויסים למלחמה (שני בנים וחתן קרביים, ובן ובת בתפקידי סייבר ומודיעין). התפללתי שהקב"ה ישלח רפואה לחיילים פצועים, שאת חלקם אנו מכירים מקרוב. לצערי הכרתי אישית גם כמה מהנופלים במלחמה.

בכאבי ניגשתי לביתו של הרב יצחק ושיתפתי אותו במחשבותיי. תיארתי לרב את התמיהה על טיעון "שבט לוי", דווקא בשל היות ילדיי משלבים ספרא וסיפא. ילדיי עשו חיל בבית המדרש, התמסרו בכל מאודם ללימוד התורה, עזבו את הלימוד בכאב והתגייסו לשירות משמעותי בצה"ל. הרב יצחק ענה לי שלוש תשובות. תשובתו הראשונה: דבריו על אי גיוס היו מכוונים רק לאלה שבאמת לומדים תורה, ולא לכלל החברה החרדית. השנייה: הרב יצחק הביע דאגה עמוקה לשלומם הרוחני של בני החברה החרדית אם יתגייסו. ותשובתו השלישית כללה בעצם את שתי הקודמות, בכך שהוא ממשיך את דרך אביו, הרב עובדיה יוסף זצ"ל, בנושא הגיוס. אכן, הרב עובדיה אמר דברים דומים ביחס לגיוס בני הישיבות, אך הזכרת הדברים בתקופה הנוכחית מעלה שאלה מוסרית קשה ביותר".

לאחר מכן ציטטה מדברי הגר"ע יוסף בדרשה בשנת תשס"ט: "צריך להעריך את הדבר הזה, לברך אותם… לראות חייל? צריך לנשק אותו! הוא מוסר את עצמו בשביל עם ישראל! הוא נותן לנו ללמוד תורה, נותן לנו להתפלל".
נו באמת...

לחנווני והסנדלר שבשכונה הסמוכה, יש גם דעה בעניין, האם יש צורך שנעלה את דבריו כאן בפורום החשוב שלנו?.
 
נו באמת...

לחנווני והסנדלר שבשכונה הסמוכה, יש גם דעה בעניין, האם יש צורך שנעלה את דבריו כאן בפורום החשוב שלנו?.

הרמתי להנחתה למכחיש המצוי, וכצפוי נפלת בפח. כעת אעלה את דברי הגאון רבי יצחק יוסף בעצמו, דברים ברורים ביותר... בתחילת כהונתו כראשון לציון:

"יש לי ישיבה כבר הרבה שנים, בחור שלא לומד בישיבה - אני מאיים עליו, הוא יילך לצבא". "תלך, יש ישיבת הסדר, יש מקומות כאלו".

"בחור שלא מסוגל ללמוד, הוא מנותק מהלימוד, ולצערינו הרב יש כאלה - צריך לשלוח אותו לשם (לצבא)". "אבל ששם יהיו מקומות שהוא יוכל לשמור על היראת שמיים".

"לא רק לשמור, לפעמים מחזקים אחרים. היה לי בחור בישיבה שהלך לצבא, ולקח אתו את כל ה'ילקוט יוסף', והוא היה מתקשר אלי ואומר ' אני נותן שיעור כל יום'".

דבריו של הרב יצחק פורסמו אז בתקשורת החרדית:

התקשורת החרדית.jpg

וכן לאחר הסערה שחולל, הבהיר שלא התכוון למי שלא לומד אלא רק למי שלומד, והגדיל לעשות כשאמר "אסור להם בתכלית האיסור" להיפטר מגיוס... דבריו פורסמו בתקשורת החילונית:

התקשורת החילונית.jpg
 
לקטני אמנה, מתוך עלון השיעור השבועי:
מאיזה שנה זה?.
כי פשוט השנה הוא חזר כמה פעמים שגם בטלנים, וגם מי שלא לומד שלא ילך.

וממ"נ- אם זה מהשנה, אז הוא סותר עצמו מיניה וביה תכ"ד

ואם זה יותר ישן- צ"ע מה השתנה מאז להיום?, הרי הצבא לא השתנה, והקלקול שיש היום היה גם אז
 
הראשון ישן (ומה שהשתנה מאז, השתנה רק לטובה עם הקמת גדוד החשמונאים...) והשני חדש.

ואכן בדרשה אחרת אמר "גם הבטלנים לא ילכו לצבא", וזה סתירה מיניה וביה (וכנראה ראה הרבה רבנים שיצאו נגד הגיוס...) אבל מכל מקום הוא התכוון לבחורי ישיבה שנמצאים בישיבה ולא לומדים כראוי, שהרי נתן טעם לדבריו - שלא יתקלקלו בצבא.

אבל לשבאבניקים שהם ממילא מקולקלים, זה וודאי גם לגרסה האחרת עדיף להם להתגייס ולא ללסטם את הבריות.
 
ראשי תחתית