האם אתה מחמיר כזמן ר"ת במוצאי שבת?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אור יעקב
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

האם אתה מחמיר כזמן ר"ת במוצאי שבת?

  • ספרדי ומחמיר כר"ת רק במלאכות דאורייתא

    הצבעות: 10 26.3%
  • ספרדי ומחמיר כר"ת אף בדרבנן (או משתדל להחמיר)

    הצבעות: 7 18.4%
  • ספרדי וסובר כר"ת מדינא (וחושש לגאונים)

    הצבעות: 0 0.0%
  • ספרדי ולא מחמיר כר"ת אך גם לא שולל חומרא זאת ומעריך את מי שמחמיר

    הצבעות: 6 15.8%
  • ספרדי וסובר שאין שום עניין להחמיר וראוי להמנע מכך (הוצאת לעז וכדו')

    הצבעות: 13 34.2%
  • אשכנזי ומחמיר כר"ת בדאורייתא

    הצבעות: 1 2.6%
  • אשכנזי ומחמיר כר"ת בדרבנן

    הצבעות: 1 2.6%
  • אשכנזי וסובר כר"ת מדינא

    הצבעות: 0 0.0%
  • אשכנזי ולא מחמיר כר"ת אך לא שולל חומרא זאת ומעריך את מי שמחמיר

    הצבעות: 0 0.0%
  • אשכנזי וסובר שאין שום עניין להחמיר וראוי להמנע מכך

    הצבעות: 0 0.0%

  • מספר המצביעים כולל
    38
@אור יעקב ,
נניח שאתה צודק ויש עניין שלא קשור למצוות התוספת עצמה [יש לי הוכחות מדברי הט"ז בסי' רס"ג נגדך אבל קשה להיכנס לתוך עומקה של הלכה מעל גבי פלטפורמה זו],
לדבריך, עד מתי יש עניין לאחר את התוספת?
הרי ודאי שעניין איחור שלא תיראה כמשוי יש לו גבול.
אני לא שואל כדי להתנגח. אני רוצה להבין את שיטתך. באמת ובתמים.
אדם שיוציא שבת ביום שני יחשב יותר בשמים מאדם שהוציא שבת בחצות במוצאי שבת?
אתה צודק שהגמרא אומרת שיש עניין לאחר, אבל ודאי שיש לזה גבול מסוים. מהו הגבול לדבריך?
עיין בספר הנ"ל, שהביא את כל השיטות בזה.
(וכעת ראיתי שהביא את דברי המג"א הנ"ל, אבל אין לי כעת פנאי לזה, מחר בעזה"י...)
1759175654167.png
 
ספרדי - מחמיר ר"ת - אך לא בגלל חומרא, אלא פשוט יוצא לי לאחר את צאת השבת כזמן ר"ת, ומהיות טוב אל תיקרי רע
 
בפעם ה1000, נציין שאין שום זכר בראשונים שצאת הכוכבים דר"ת הוא מאוחר יותר מצאת ג' כוכבים רגילים? וגם נציין לדברי הביה"ל בסימן רצג ורסא ודברי המנחת כהן.
שום קהילה בשום זמן לא נהגו ר"ת לפי 72 דק', רק לפני 150 שנה החלו לנהוג כן בצאנז וסאטמר

רוב האחרונים פסקו כר"ת ! אך רובם פסקו כמנחת כהן !
ולפי המנחת כהן בארץ ישראל צאת הכוכבים הוא כחצי שעה אחרי השקיעה בלבד !
שוב, אף אחד כאן לא מתיחס לשיטת המנחת כהן. אח"כ מצטטים 10-30-50-100 אחרונים שפסקו כר"ת, למרות שאף אחד מהם לא הזכיר ד' מיל//72 דק'. כולם סברו שגם לפי ר"ת לילה מתחיל בצאת 3 כוכבים בינונים רגילים.
 
בפעם ה1000, נציין שאין שום זכר בראשונים שצאת הכוכבים דר"ת הוא מאוחר יותר מצאת ג' כוכבים רגילים? וגם נציין לדברי הביה"ל בסימן רצג ורסא ודברי המנחת כהן.
שום קהילה בשום זמן לא נהגו ר"ת לפי 72 דק', רק לפני 150 שנה החלו לנהוג כן בצאנז וסאטמר

רוב האחרונים פסקו כר"ת ! אך רובם פסקו כמנחת כהן !
ולפי המנחת כהן בארץ ישראל צאת הכוכבים הוא כחצי שעה אחרי השקיעה בלבד !
שוב, אף אחד כאן לא מתיחס לשיטת המנחת כהן. אח"כ מצטטים 10-30-50-100 אחרונים שפסקו כר"ת, למרות שאף אחד מהם לא הזכיר ד' מיל//72 דק'. כולם סברו שגם לפי ר"ת לילה מתחיל בצאת 3 כוכבים בינונים רגילים.
נא לא להגרר לדיונים על הנושא ההלכתי, אין כאן מקומו.
 
@אור יעקב
לא נתכוונתי להיכנס לענין ההלכתי
רק חסר בסקר את האופציה "אני נוהג רבנו תם מדינא אך כמנחת כהן - צה"כ 27-29 דק' אחרי השקיעה’' (לאפוקי שיטה המיוחסת לגאונים ושיטת הרמב"ם שהלילה הוא 14-17 דקות)
 
@אור יעקב
לא נתכוונתי להיכנס לענין ההלכתי
רק חסר בסקר את האופציה "אני נוהג רבנו תם מדינא אך כמנחת כהן - צה"כ 27-29 דק' אחרי השקיעה’' (לאפוקי שיטה המיוחסת לגאונים ושיטת הרמב"ם שהלילה הוא 14-17 דקות)
יש עוד הרבה שיטות גם בצאת הכוכבים ואני לא יכנס לכולם.

עיקר הסקר הוא אם מחמירים כזמן ר"ת הידוע.
 
יש עוד הרבה שיטות גם בצאת הכוכבים ואני לא יכנס לכולם.

עיקר הסקר הוא אם מחמירים כזמן ר"ת הידוע.
בכל מקרה כבר כתבתי שאני נוהג כר"ת הידוע, אך לאו דוקא אלא פשוט יוצא לי תמיד לעשות הבדלה אחרי זמן ר"ת או ממש סמוך אליו
 
איך שזה נראה בסקרים,

- תלמידי מרן הגרע"י זצוק"ל רובם ככולם מחמירים כזמן ר"ת.
- כלל הספרדים נראה שמתחלקים בערך לחצאים.


מעניין לעשות סקר כזה אצל האשכנזים...
(אצלי אישית בכולל זה נראה שגם מתחלקים לחצי בערך)
 
זה מתחלק לפי זרמים:
המחמירים, בריסק ואלו שחוששים הרבה לחומרות מצוי אצליהם להחמיר ר"ת - ייתכן שרובם מחמירים
הנוהגים ע"פ הגר"א או ע"פ החזו"א או ע"פ מנהגי ירושלים רובם ככולם לא חוששים כלל לר"ת, וכמנהג ירושלים מקדמת דנא רק כהגאונים
בחסידויות - גור, ויז'ניץ, חב"ד ועוד הרבה חסידויות - נוהגים רק כהגאונים ולא חוששים כלל לר"ת
בבעלז וכמדומה שגם בתולדות אהרן ועוד כמה חסידויות חוששים לר"ת רק לחומרא במוצ"ש וכיו"ב
בחוגי סאטמר צאנז באבוב, וגם באמשינוב, נוהגים ר"ת מדינא ואף לקולא (כמדומה שבדאורייתא חוששים לגאונים)
באמשינוב נוהגים ר"ת לפי 90 דק' ויש מחמירים 120 דק'
 
חסר עוד אופציה: סובר שאין שום ענין להחמיר, למרות שאין מניעה להחמיר
(וידוע מה שסיפר החזו"א [בנוגע לענין אחר] שבעירו היה א' שלבש משקפיים בלי זכוכית, ואמר שאם לא יועיל לא יזיק...)
 
חסר עוד אופציה: סובר שאין שום ענין להחמיר, למרות שאין מניעה להחמיר
(וידוע מה שסיפר החזו"א [בנוגע לענים אחר] שבעירו היה א' שלבש משקפיים בלי זכוכית, ואמר שאם לא יועיל לא יזיק...)

הובא לעיל הע' זו

חסר לי כאן אפשרות
של -ספרדי ולא מחמיר כר"ת , וגם לא מעריך חומרא זו.

[כי מה שנכתב למעלה הוא - שראוי להמנע מכך, אך במה שהצעתי הוא שלא מעריך אך גם לא חושב שראוי להמנע]
 
ראשי תחתית