האם אתה מחמיר כזמן ר"ת במוצאי שבת?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אור יעקב
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
באנר תרומה

האם אתה מחמיר כזמן ר"ת במוצאי שבת?

  • ספרדי ומחמיר כר"ת רק במלאכות דאורייתא

    הצבעות: 13 24.1%
  • ספרדי ומחמיר כר"ת אף בדרבנן (או משתדל להחמיר)

    הצבעות: 15 27.8%
  • ספרדי וסובר כר"ת מדינא (וחושש לגאונים)

    הצבעות: 0 0.0%
  • ספרדי ולא מחמיר כר"ת אך גם לא שולל חומרא זאת ומעריך את מי שמחמיר

    הצבעות: 6 11.1%
  • ספרדי וסובר שאין שום עניין להחמיר וראוי להמנע מכך (הוצאת לעז וכדו')

    הצבעות: 16 29.6%
  • אשכנזי ומחמיר כר"ת בדאורייתא

    הצבעות: 2 3.7%
  • אשכנזי ומחמיר כר"ת בדרבנן

    הצבעות: 1 1.9%
  • אשכנזי וסובר כר"ת מדינא

    הצבעות: 0 0.0%
  • אשכנזי ולא מחמיר כר"ת אך לא שולל חומרא זאת ומעריך את מי שמחמיר

    הצבעות: 1 1.9%
  • אשכנזי וסובר שאין שום עניין להחמיר וראוי להמנע מכך

    הצבעות: 0 0.0%

  • מספר המצביעים כולל
    54
"כי היכי דלא להוי כמשוי"
יש עניין לא להוציא שבת מיד ביציאתה כיון שזה נראה כמשוי,
אבל אין שום עניין בהמתנת 70 דקות לכך,
בדיוק כמו שברור לך שאין עניין להוציא את השבת ביום ראשון בבוקר, כך אין עניין לחכות זמן רב לזמן ר"ת.

אתה מוזמן לענות על גמרות מפורשות וזוהר, ואז נתפנה לדון בדברי האחרונים.
מעניין מדוע התחלת לנופף בטיעון הזה רק כשהוכח שכן היא דעת המג"א והט"ז.
וכי נראה לך שהמג"א והט"ז לא ידעו את הגמרות?
מה הם ביארו פחות משנה,
בסופו של דבר יש כאן שיטה מרכזית בפוסקים שאין שום עניין בהמתנה מרובה להוציא שבת.
שלום לך.
 
משנה ברורה בשם הב"ח ופמ"ג.

1759156120720.png
 
כיון שכתבת שהפרי מגדים דעתו כהב"ח, הא לך -
פרי מגדים אורח חיים אשל אברהם סימן רצג סק"ד
"בערב שבת מצוה להקדים תוספת שבת, לא במוצאי שבת".
 
אבל אין שום עניין בהמתנת 70 דקות לכך,
בדיוק כמו שברור לך שאין עניין להוציא את השבת ביום ראשון בבוקר, כך אין עניין לחכות זמן רב לזמן ר"ת.
אוווו...
חילוק חדש מצאנו בין כמה דקות לשבעים דקות...

וכבר הבאתי לך את לשון הגמ' להדיא שככל שיותר מאחרים עדיף.
וכי נראה לך שהמג"א והט"ז לא ידעו את הגמרות?
ידעו.
וגם לשיטתם ברור שיש עניין, ולא כהבנתך.
מה הם ביארו פחות משנה,
משנה ועוד איך.
אין איך לבאר פשטות גמרא אחרת, וברור שדעתם ככל הפוסקים הנ"ל.
אני אמור להגיב על הודעה מעין זו?
כן.
איך בדיוק אתה מסביר את הגמ'?
כיון שכתבת שהפרי מגדים דעתו כהב"ח, הא לך -
פרי מגדים אורח חיים אשל אברהם סימן רצג סק"ד
"בערב שבת מצוה להקדים תוספת שבת, לא במוצאי שבת".
אתה טועה ובגדול.
זה מה שאני חוזר לך עשרות פעמים.

אין דין תוספת שבת, אבל וודאי שיש עניין לאחר.
1759156609890.png
 
@אור יעקב ,
נניח שאתה צודק ויש עניין שלא קשור למצוות התוספת עצמה [יש לי הוכחות מדברי הט"ז בסי' רס"ג נגדך אבל קשה להיכנס לתוך עומקה של הלכה מעל גבי פלטפורמה זו],
לדבריך, עד מתי יש עניין לאחר את התוספת?
הרי ודאי שעניין איחור שלא תיראה כמשוי יש לו גבול.
אני לא שואל כדי להתנגח. אני רוצה להבין את שיטתך. באמת ובתמים.
אדם שיוציא שבת ביום שני יחשב יותר בשמים מאדם שהוציא שבת בחצות במוצאי שבת?
אתה צודק שהגמרא אומרת שיש עניין לאחר, אבל ודאי שיש לזה גבול מסוים. מהו הגבול לדבריך?
 
@אור יעקב ,
נניח שאתה צודק ויש עניין שלא קשור למצוות התוספת עצמה [יש לי הוכחות מדברי הט"ז בסי' רס"ג נגדך אבל קשה להיכנס לתוך עומקה של הלכה מעל גבי פלטפורמה זו],
לדבריך, עד מתי יש עניין לאחר את התוספת?
הרי ודאי שעניין איחור שלא תיראה כמשוי יש לו גבול.
אני לא שואל כדי להתנגח. אני רוצה להבין את שיטתך. באמת ובתמים.
אדם שיוציא שבת ביום שני יחשב יותר בשמים מאדם שהוציא שבת בחצות במוצאי שבת?
אתה צודק שהגמרא אומרת שיש עניין לאחר, אבל ודאי שיש לזה גבול מסוים. מהו הגבול לדבריך?
עיין בספר הנ"ל, שהביא את כל השיטות בזה.
(וכעת ראיתי שהביא את דברי המג"א הנ"ל, אבל אין לי כעת פנאי לזה, מחר בעזה"י...)
1759175654167.png
 
ספרדי - מחמיר ר"ת - אך לא בגלל חומרא, אלא פשוט יוצא לי לאחר את צאת השבת כזמן ר"ת, ומהיות טוב אל תיקרי רע
 
בפעם ה1000, נציין שאין שום זכר בראשונים שצאת הכוכבים דר"ת הוא מאוחר יותר מצאת ג' כוכבים רגילים? וגם נציין לדברי הביה"ל בסימן רצג ורסא ודברי המנחת כהן.
שום קהילה בשום זמן לא נהגו ר"ת לפי 72 דק', רק לפני 150 שנה החלו לנהוג כן בצאנז וסאטמר

רוב האחרונים פסקו כר"ת ! אך רובם פסקו כמנחת כהן !
ולפי המנחת כהן בארץ ישראל צאת הכוכבים הוא כחצי שעה אחרי השקיעה בלבד !
שוב, אף אחד כאן לא מתיחס לשיטת המנחת כהן. אח"כ מצטטים 10-30-50-100 אחרונים שפסקו כר"ת, למרות שאף אחד מהם לא הזכיר ד' מיל//72 דק'. כולם סברו שגם לפי ר"ת לילה מתחיל בצאת 3 כוכבים בינונים רגילים.
 
בפעם ה1000, נציין שאין שום זכר בראשונים שצאת הכוכבים דר"ת הוא מאוחר יותר מצאת ג' כוכבים רגילים? וגם נציין לדברי הביה"ל בסימן רצג ורסא ודברי המנחת כהן.
שום קהילה בשום זמן לא נהגו ר"ת לפי 72 דק', רק לפני 150 שנה החלו לנהוג כן בצאנז וסאטמר

רוב האחרונים פסקו כר"ת ! אך רובם פסקו כמנחת כהן !
ולפי המנחת כהן בארץ ישראל צאת הכוכבים הוא כחצי שעה אחרי השקיעה בלבד !
שוב, אף אחד כאן לא מתיחס לשיטת המנחת כהן. אח"כ מצטטים 10-30-50-100 אחרונים שפסקו כר"ת, למרות שאף אחד מהם לא הזכיר ד' מיל//72 דק'. כולם סברו שגם לפי ר"ת לילה מתחיל בצאת 3 כוכבים בינונים רגילים.
נא לא להגרר לדיונים על הנושא ההלכתי, אין כאן מקומו.
 
@אור יעקב
לא נתכוונתי להיכנס לענין ההלכתי
רק חסר בסקר את האופציה "אני נוהג רבנו תם מדינא אך כמנחת כהן - צה"כ 27-29 דק' אחרי השקיעה’' (לאפוקי שיטה המיוחסת לגאונים ושיטת הרמב"ם שהלילה הוא 14-17 דקות)
 
@אור יעקב
לא נתכוונתי להיכנס לענין ההלכתי
רק חסר בסקר את האופציה "אני נוהג רבנו תם מדינא אך כמנחת כהן - צה"כ 27-29 דק' אחרי השקיעה’' (לאפוקי שיטה המיוחסת לגאונים ושיטת הרמב"ם שהלילה הוא 14-17 דקות)
יש עוד הרבה שיטות גם בצאת הכוכבים ואני לא יכנס לכולם.

עיקר הסקר הוא אם מחמירים כזמן ר"ת הידוע.
 
יש עוד הרבה שיטות גם בצאת הכוכבים ואני לא יכנס לכולם.

עיקר הסקר הוא אם מחמירים כזמן ר"ת הידוע.
בכל מקרה כבר כתבתי שאני נוהג כר"ת הידוע, אך לאו דוקא אלא פשוט יוצא לי תמיד לעשות הבדלה אחרי זמן ר"ת או ממש סמוך אליו
 
איך שזה נראה בסקרים,

- תלמידי מרן הגרע"י זצוק"ל רובם ככולם מחמירים כזמן ר"ת.
- כלל הספרדים נראה שמתחלקים בערך לחצאים.


מעניין לעשות סקר כזה אצל האשכנזים...
(אצלי אישית בכולל זה נראה שגם מתחלקים לחצי בערך)
 
זה מתחלק לפי זרמים:
המחמירים, בריסק ואלו שחוששים הרבה לחומרות מצוי אצליהם להחמיר ר"ת - ייתכן שרובם מחמירים
הנוהגים ע"פ הגר"א או ע"פ החזו"א או ע"פ מנהגי ירושלים רובם ככולם לא חוששים כלל לר"ת, וכמנהג ירושלים מקדמת דנא רק כהגאונים
בחסידויות - גור, ויז'ניץ, חב"ד ועוד הרבה חסידויות - נוהגים רק כהגאונים ולא חוששים כלל לר"ת
בבעלז וכמדומה שגם בתולדות אהרן ועוד כמה חסידויות חוששים לר"ת רק לחומרא במוצ"ש וכיו"ב
בחוגי סאטמר צאנז באבוב, וגם באמשינוב, נוהגים ר"ת מדינא ואף לקולא (כמדומה שבדאורייתא חוששים לגאונים)
באמשינוב נוהגים ר"ת לפי 90 דק' ויש מחמירים 120 דק'
 
חסר עוד אופציה: סובר שאין שום ענין להחמיר, למרות שאין מניעה להחמיר
(וידוע מה שסיפר החזו"א [בנוגע לענין אחר] שבעירו היה א' שלבש משקפיים בלי זכוכית, ואמר שאם לא יועיל לא יזיק...)
 
חסר עוד אופציה: סובר שאין שום ענין להחמיר, למרות שאין מניעה להחמיר
(וידוע מה שסיפר החזו"א [בנוגע לענים אחר] שבעירו היה א' שלבש משקפיים בלי זכוכית, ואמר שאם לא יועיל לא יזיק...)

הובא לעיל הע' זו

חסר לי כאן אפשרות
של -ספרדי ולא מחמיר כר"ת , וגם לא מעריך חומרא זו.

[כי מה שנכתב למעלה הוא - שראוי להמנע מכך, אך במה שהצעתי הוא שלא מעריך אך גם לא חושב שראוי להמנע]
 
יהיה מעניין להוסיף בסקר אפשרויות אחרות של ר״ת: 90 דקות וכן 120 דקות.
(ומבחינתי אפשר לשאול לא רק על המשיב אלא גם האם הוא מכיר...)
שהרי הסיבה להחמיר כר״ת היא שהרבה ראשונים סוברים כך ויש חשש מדאוריתא, אבל הרבה מהם (אולי רובם) סוברים ששיעור מיל הוא 22.5 דקות, ואם כן החשש מדאורייתא הוא עד 90 דקות, ויש מיעוט ראשונים שלדעתם המיל הוא 24 דקות (וביניהם הרמב״ם שלדעת הגרע״י זצ״ל סובר כר״ת), ולפי זה החשש דאורייתא הוא עד 120 דקות!

וגם אפשרות אחרת שאפשר להוסיף בסקר: האם רק לגבי מלאכות או גם לגבי החשש של ברכה לבטלה אתה (או אשתך) חושש לשיטת ר״ת?
האם האשה מברכת על הדלקת נרות שבת לפני זמן הדלקת נרות לר״ת (שהוא כשלוש דעות לפני השקיעה)?
האם אתה מתפלל ערבית לפני הפלג של ר״ת?
 
יהיה מעניין להוסיף בסקר אפשרויות אחרות של ר״ת: 90 דקות וכן 120 דקות.
תרי חומרי לא מחמירינן, וגם שיטות מופרכות לגמרי
חוץ מבריסק ואמשינוב אף אחד לא נוהג בזה אף לחומרא
שהרי הסיבה להחמיר כר״ת היא שהרבה ראשונים סוברים כך ויש חשש מדאוריתא,
יש מקום לדון האם בכלל ר''ת מצריך 72 דק' או רק 3 כוכבים, ואכמ''ל.
120 דק' מאן דכר שמיה ...
אבל הרבה מהם (אולי רובם) סוברים ששיעור מיל הוא 22.5 דקות,
תרי חומרי
ונגד המציאות
גם בעה''ש, עה''ש של 90 דק' מוכחש מהחוש, ואולי יש להוכיח שהמציאות היא שמיל הוא 18 דק' ושעות היום נמנות מהנץ לשקיעה, אך למעשה אכן דעת הגר''א בביאור על הש''ע שמיל 22.5 דק' ועה''ש 90 דק' למרות שזה מוכחש
ואם כן החשש מדאורייתא הוא עד 90 דקות, ויש מיעוט ראשונים שלדעתם המיל הוא 24 דקות (וביניהם הרמב״ם שלדעת הגרע״י זצ״ל סובר כר״ת),
יש סתירה ברמב''ם, אכמ''ל
ולפי זה החשש דאורייתא הוא עד 120 דקות!
אין מקום לחוש לדעה זו, כי זה רק בהנחה שיש 5 מיל, וזה מוכחש מהמציאות
לפי דעה זו צ''ל ש-102.5 דק' אחרי השקיעה הרקיע עדיין מזהיר ומאדים
ולפי''ז באזור מגורו של ר''ת בעצמו ורבין מבעלי התוספות, במשך למעלה מחצי שנה אין כלל לילה ! ולא מצינו שום זכר לזה בראשונים, הראשון שהזכיר זה היה הגר''א, שתמהיתו היתה לפי 90 דק', ולפי 120 דק' זה מוכחש לגמרי
וגם אפשרות אחרת שאפשר להוסיף בסקר: האם רק לגבי מלאכות או גם לגבי החשש של ברכה לבטלה אתה (או אשתך) חושש לשיטת ר״ת?
האם האשה מברכת על הדלקת נרות שבת לפני זמן הדלקת נרות לר״ת (שהוא כשלוש דעות לפני השקיעה)?
האם אתה מתפלל ערבית לפני הפלג של ר״ת?
יתכן שהפלג של ר''ת הוא בדיוק כמו הפלג שלנו, שכן היא דעת הלבוש והמנחת כהן ועוד אחרונים, למרות שהמ''ב (לכאו') חולק
בכל מקרה סוגיא סבוכה, אם תרצה בהזדמנות אחרת נוכל להתדיין בזה או בפרטי או באשכול מיוחד
 
נכון לעכשיו - 49% לא מחמירים
מלבד מה שזה ירד קצת.
צריך להוסיף שאצל תלמידי מרן הגרע"י זצוק"ל רובם ככולם מחמירים כר"ת, כך שאם מכלילים את כל הציבור זה יוצא בהרבה יותר אחוזים שמחמירים...
 
ראשי תחתית