האם יש לכסות את הראש בטלית בתפילת שמו"ע של שחרית?

אסביר לך,
כוונתו היא לא אליך אישית (אא"כ הוא יודע עליך דברים נסתרים, ולא נראה לי).
כוונתו היא, עצם היותך מקדש את הרב יצחק (וחכם עובדיה) ומגן עליהם בחרוף נפש, הרי זה כאילו אתה מקדש את העממיות שהם הטביעו (חכם עובדיה דיבר אל העממיים ולא ידע להבדיל בין לבין, כי הוא לא ראה זאת. אך הרי"צ כבר עשה זה ביודעין, כי הוא גדוןל עם האשכנזים והוא ראה את ההבדל בין לבין, והוא ידע מה זה בני תורה וכו' ואעפ"כ. - והיום גם הוא קצת משנה את הנסוח, רק שזה קצת מאוחר מדאי - וכל זה כדי שלא להפוך את אבא לרב של בעלי בתים ואז יהיה להם רב אחר אח"כ).
אתה יכול להסכים ויכול שלא, אך עכ"פ התבונן נא בדברי במתינות ולא בכעס או ברוגז רגשי, כי בזה תלוי כל הויכוח עם חכם עובדיה והרב יצחק.
גם אם דבריך נכונים (מה שלא נכון ואין לי צורך כרגע להאריך בכך)

זה לא קשור לנידון דידן.

מי שחושב שטלית על הראש זה "עממי" כנראה יש לו בעיה בראש.

(ופשוט שזה ככה ולכן רוב הישיבות הספרדיות הטובות שמות טלית על הראש ורק מיעוטם שגם בדברים אחרים מחקים את האשכנזים גם בזה מחקים)
 
גם אם דבריך נכונים (מה שלא נכון ואין לי צורך כרגע להאריך בכך)

זה לא קשור לנידון דידן.

מי שחושב שטלית על הראש זה "עממי" כנראה יש לו בעיה בראש.

(ופשוט שזה ככה ולכן רוב הישיבות הספרדיות הטובות שמות טלית על הראש ורק מיעוטם שגם בדברים אחרים מחקים את האשכנזים גם בזה מחקים)

או קיי.
 
א"א לקרוא לזה מנהג הספרדים
משום שכל אבותינו ואבות אבותינו הלכו עם "בגד עליון" כמין גלימה רחבה, ושהיה אפשר לראות הציציות מתוכם .

לעומת זאת - היום שהחלו ללבוש מכנס וחולצה, וכשאתה מכניס הציצית בפנים אין לך אפשרות לראות את הציצית

ומה שנהגו כהאריז"ל הוא - שהבגד של הציצית היה בתוך הבגדים, אך את הציצית היה אפשר לראות בנקל .

והאידנא - זה בדיוק מנהג הספרידם האמיתי , שהבגד תחת הבגדים , ואילו הפתילים נראים , ודלא כהשו"ע דס"ל שאף הבגד הוא צריך להיות על בגדיו.

אצרף את דברי כף החיים להדיא - שאחרי שהביא את האר"י שצריך ללבשו תחת בגדיו, הביא גם דמיהו צריך שהציציות יהיו נראות וניכרות

וזה מנהג הספרדים האמיתי - ואילו אלו שהיום אף מכניסים הציצית היינו את החוטים שלא יהיו ניכרים, אין זה אלא מנהג חדש.
שמעת על שו"ת אור לציון? לא לפני מאתיים שנה. בדור שלנו שלא לבשו גלימות אלא חולצה ומכנסיים.

וז"ל האור לציון (ח"ב פ"ב תשובה ב) בני ספרד יש להם להצניע את הציציות תחת הבגדים ולא להוציאן. עכ"ל.

איך אתה מעיז לומר לאור לציון ולרבו רב רבנן רבי עזרא עטייה זצ"ל ראשי ישיבת פורת יוסף מהו מנהג הספרדים האמיתי...
וידוע שכן נהג רה"י רבי יהודה צדקה זצ"ל ועוד מגדולי רבני הספרדים אשר עמנו חיים.

אגב היו כמה רבנים יחידים שכתבו עליהם שלבשו גלימות והוציאו את הציציות החוצה. כך שלהמציא שיש שינוי בסוגי הבגדים אינו נכון.
 
שמעת על שו"ת אור לציון? לא לפני מאתיים שנה. בדור שלנו שלא לבשו גלימות אלא חולצה ומכנסיים.

וז"ל האור לציון (ח"ב פ"ב תשובה ב) בני ספרד יש להם להצניע את הציציות תחת הבגדים ולא להוציאן. עכ"ל.
מה אתה מביא ראיה מספר שחובר ע"י כמה אברכים צעירים שלא הבינו דעת רבם?
1766316204094.png
 
שמעת על שו"ת אור לציון? לא לפני מאתיים שנה. בדור שלנו שלא לבשו גלימות אלא חולצה ומכנסיים.

וז"ל האור לציון (ח"ב פ"ב תשובה ב) בני ספרד יש להם להצניע את הציציות תחת הבגדים ולא להוציאן. עכ"ל.

איך אתה מעיז לומר לאור לציון ולרבו רב רבנן רבי עזרא עטייה זצ"ל ראשי ישיבת פורת יוסף מהו מנהג הספרדים האמיתי...
וידוע שכן נהג רה"י רבי יהודה צדקה זצ"ל ועוד מגדולי רבני הספרדים אשר עמנו חיים.

אגב היו כמה רבנים יחידים שכתבו עליהם שלבשו גלימות והוציאו את הציציות החוצה. כך שלהמציא שיש שינוי בסוגי הבגדים אינו נכון.

ידידי היקר,
מותר להתווכח גם עם האור לציון ולדון בדבריו.
גם האור לציון לא כתב זה אלא משום מוציא לעז, ולא משום מנהג.
השאלה, מה קרה אז שגרם למנהג, ונפק"מ למוציא לעז.
ואני הקטן ככל שהפכתי בסוגיא זו, לא זכיתי להבין דברי האור לציון, ולענ"ד אני הייתי מורה לתלמידי שלי בענין הזה בהחלט להוציא ודלא כהאור לציון.
וזו זכותי, ואין שום בעייה לדון עמו ולשאת ולתת בדבריו.
 
בא נחלק זאת לשנים,
הזלזול בפוסקי ספרד התחיל קודם כל במרן הגרע"י (ולכן פלא שפתאום מצטטים את פוסקי ספרד אחרי שמחקו אותם, ובפרט את האור לציון, אבל כשהמטרה מסומנת מראש והיינו להתנגח בראשי הישיבות שליט"א אזי כל האמצעים כשרים כולל אלו שבמקרים אחרים נפסלו).
והזלזול במרן הגר"ע יוסף, התחיל בזה שהוא (או סובביו) ניסו להשליט את דעתו ופסיקותיו בכח בכל מקום (נגד פוסקי ספרד).
זו המציאות.
תסכים או לא, זו המציאות.
מותר לבן שלו לכאוב, נכון - אבל תודה שהוא דיבר מתוך כאב ומתוך רגש אישי ולא ממניעים אחרים.
ועכשיו גם תבין למה לאחרים כואבים דברים אחרים, ולמה הם מתבטאים ומתנהגים בצורה הפוכה.
כי לא רק לכם מותר לכאוב את רבותיכם, ולא רק לרבכם מותר לכאוב את אביו הגדול ופסקיו. - גם לאחרים מותר, וגם כשזה מופנה כלפיו.
ובודאי שרצו להידמות לאשכנזים, כי פשוט רצו לברוח ממשהו, (נכון, האשכנזים ייצגו משהו מסויים, והספרדים בדור ההוא ייצגו משהו אחר, וחכם עובדיה עוד הוסיף שמן למדורה, והם רצו לברוח מזה). כעת אני יוצא ואם יש צורך עוד נידרש לסוגיא כאובה זו.
רק נא אל תנפנף במנהגי הספרדים, אותם חכם עובדיה מחק כסדר, ובודאי לא בדבר שהוא עצמו לא עשה (לא שם טלית), ובטח לא בדבר שאפי' בנו מורה לעשותו (כי גם רי"צ מורה לבחורים להוציא ציציות), ובודאי אל תשתמש בספר שמחקתם (קרי האור לציון)...
כמה אני אוהב לשמוע את אותם שאומרים בני תורה ואנחנו פוסקים כאור לציון, ולא תראה אותם מוצאים ציציות, ולא תראה אותם קוראים כל יום חוק לישראל (ח"ב פ"י תשו' ה. ז"ל אף ת"ח הלומדים כל היום צריכים ללמוד חק לישראל בכל יום). ועוד כמה וכמה הלכות. ומי שמוחק את האור לציון, הם אלו שמדברים שהם פוסקים כאור לציון ובפועל לא עושים כמו שפסק, כי בשאר דברים הם נוהגים בלא"ה כהבא"ח וכיו"ב.
 
כמה אני אוהב לשמוע את אותם שאומרים בני תורה ואנחנו פוסקים כהגרע"י,
ובכל זאת לא שמים כיפה המכסה את רוב הראש ולפחות בברכת המזון, כפי שמחייב הגרע"י בשו"ת יחו"ד ח"ד (בנו מרן הראש"ל הגר"ד שליט"א כן נוהג בזה). ועוד...
 
כמה אני אוהב לשמוע את אותם שאומרים בני תורה ואנחנו פוסקים כאור לציון, ולא תראה אותם מוצאים ציציות, ולא תראה אותם קוראים כל יום חוק לישראל (ח"ב פ"י תשו' ה. ז"ל אף ת"ח הלומדים כל היום צריכים ללמוד חק לישראל בכל יום). ועוד כמה וכמה הלכות. ומי שמוחק את האור לציון, הם אלו שמדברים שהם פוסקים כאור לציון ובפועל לא עושים כמו שפסק, כי בשאר דברים הם נוהגים בלא"ה כהבא"ח וכיו"ב.

לא היית מנסה להבין ממה הם ברחו,
ולו היית מבין מה מעמדו ומשקלו ההלכתי של הכנסת ציציות וחק לישראל (לעומת דברים אחרים),
לא היית שואל.
אף אחד לא חתם הוראת קבע לאור לציון, ואף אחד לא מתלמידיו (חוץ ממי שהוא מתלמידיו ממש, ורוצה לעשות כל מה שהוא אומר בלי לסטות ימין ושמאל).
והוא דומה ממש למי שאומר מרן שקיבלנו הוראותיו, וממציא במקביל 1000 הסברים למה פה ופה ושם ופה לא עושים כמרן.
והוא הדין בכל התורה כולה, ואידך זיל גמור.
 
לא. אני פשוט עונה לך את התשובות שאומר רבכם.

הוא לא רבינו,
לא קבלנו הוראיותיו - ובודאי אינו מרן דידן.
הוא חכם בעל משקל גדול מאד (ולדעתי אף יותר מחכם עובדיה, תסכים או לא, זה עניין שלך).
אבל התורה לא עובדת כך, יש מרן אחד וכולם סוגרים את העיניים ורצים אחריו.
(אולי בבחירות עושים כך, אולי גם זה לא).
 
גם האור לציון לא כתב זה אלא משום מוציא לעז, ולא משום מנהג.
הבנת מה כתבת? אדרבה, מוציא לעז הוא בגלל המנהג שנהגו שלא להוציא.

וז"ל האול"צ שם. וכן דעת מורנו הגאון רבי עזרא עטייה זצ"ל ואמר שבן ספרד שמוציא את ציציותיו יש לו לחוש משום מוציא לעז על הראשונים. ולכן אין

לבני ספרד לשנות ממנהג אבותיהם
, ולא יוציאו את הציציות מחוץ לבגדים.
 
הבנת מה כתבת? אדרבה, מוציא לעז הוא בגלל המנהג שנהגו שלא להוציא.

וז"ל האול"צ שם. וכן דעת מורנו הגאון רבי עזרא עטייה זצ"ל ואמר שבן ספרד שמוציא את ציציותיו יש לו לחוש משום מוציא לעז על הראשונים. ולכן אין

לבני ספרד לשנות ממנהג אבותיהם
, ולא יוציאו את הציציות מחוץ לבגדים.

כנראה שאתה לא הבנת.

צריך להסביר ?
 
הוא לא כתב זאת מעצמו. כי כבר כתב כן ביבי"א ח"ט ובכ"ד, ושכן כתבו תלמידיו. ואכמ"ל.
נו, עם כ"כ הרבה ראיות למה א"א לסמוך על האור לציון, אתה עוד יכול לבוא להקשות למה לא עושים כהאור לציון?
 
לשים טלית על הראש זה "מקדש את העממיות"!?

קידוש העממיות , אינה מתבטאת במעשה כזה או אחר , אלא באורח חיים

ואם רא"י מתעקש שבחור ישים טלית ולא ישים כובע, אין זה בא ממניעים של "דקדוק הלכה" וכד' , אלא זה בא ממטרה אחת של "קידוש עממיות" משום שאינו באמת מדקדק
והראיה- תראה אותו בהל' שבת בדברים רציניים , איך דקדוק ההלכה ממנו והלאה, כל צירוף וצירוף ודרבנן וכו' , סומך על זה לדינא,
ופתאום באיזה דבר טוב כטלית על הראש, הוא נלחם על זה

ולכן - מי שאני רואה שנלחם על ענינים, וזונח את העיקר הן בהל' שבת והל' נדה , וסומך על קולות כמעט בכל נושא שמזדמן , אני לא מאמין לו שמה שרוצה שישים טלית על הראש זה בא ממניעים של "דקדוק הלכה" אלא מניעים של "קידוש העממיות"
 
שמעת על שו"ת אור לציון? לא לפני מאתיים שנה. בדור שלנו שלא לבשו גלימות אלא חולצה ומכנסיים.

וז"ל האור לציון (ח"ב פ"ב תשובה ב) בני ספרד יש להם להצניע את הציציות תחת הבגדים ולא להוציאן. עכ"ל.
זה שהאור לציון כתב זאת
זה לא הופך את זה ל - "מנהג הספרדים"

דעתו של חכם בן ציון ידועה , אך פה הנושא לא מה דעת הר' בן ציון , אלא מה "המנהג" .
ועל זה השבתי שהמנהג היה - שהציצית הייתה "נראית" הגם שהבגד היה בפנים

ולכן- מי שמכניס צציותיו למכנס , זה לא מנהג הספרדים, אך מי שמכניס רק את הבגד תחת בגדיו ואילו את החוטים נראים כלפי חוץ זה המנהג שהיה מהאר"י
 

שימור "מנהג" מבטא, המשך של אידיאולוגיה הלכתית.

"לעז על הראשונים" מבטא שימור של תת אידיאולוגיה הלכתית, כדי שלא להוציא לעז על הדור הקודם.

כמובן שהמילה "מנהג" חודרת לכאן ולכאן ע"ד ההשאלה, אבל ההקשר שונה לחלוטין.

ובעוד שהדלקת נרות שבת (להדליק ואח"כ לברך) היא שימור "מנהג", האומר שהסיבה לכך היא או בגלל שהטעם שבגללו החלו לעשות כך עדיין קיים. או בגלל שהסמכות ההלכתית של אלו שהנהיגו כך גדולה בעיני העושים, והטענות של אידך אינן מפריעות להם.
הרי ש"הוצאת ציציות" שהיא דעת השו"ע, ובפשטות גם עיקר רצון התורה "וראיתם אותו", נתאדה ברבות השנים (לכאו' מלתא בלא טעמא) מקרב הציבור, ועתה באים לתקן ולשדרג הדבר, ואז ישנה בעייה של "לעז על הראשונים", האומר להשאיר החוסר על כנו, כדי שלא להוציא עליהם לעז.
 
זה שהאור לציון כתב זאת
זה לא הופך את זה ל - "מנהג הספרדים"
וז"ל האול"צ שם. וכן דעת מורנו הגאון רבי עזרא עטייה זצ"ל ואמר שבן ספרד שמוציא את ציציותיו יש לו לחוש משום מוציא לעז על הראשונים. ולכן אין

לבני ספרד לשנות ממנהג אבותיהם
, ולא יוציאו את הציציות מחוץ לבגדים.

האול"צ כותב לא לשנות ממנהג אבותיהם, ואתה אומר שזה לא מנהג הספרדים...
 
שימור "מנהג" מבטא, המשך של אידיאולוגיה הלכתית.

"לעז על הראשונים" מבטא שימור של תת אידיאולוגיה הלכתית, כדי שלא להוציא לעז על הדור הקודם.

כמובן שהמילה "מנהג" חודרת לכאן ולכאן ע"ד ההשאלה, אבל ההקשר שונה לחלוטין.

ובעוד שהדלקת נרות שבת (להדליק ואח"כ לברך) היא שימור "מנהג", האומר שהסיבה לכך היא או בגלל שהטעם שבגללו החלו לעשות כך עדיין קיים. או בגלל שהסמכות ההלכתית של אלו שהנהיגו כך גדולה בעיני העושים, והטענות של אידך אינן מפריעות להם.
הרי ש"הוצאת ציציות" שהיא דעת השו"ע, ובפשטות גם עיקר רצון התורה "וראיתם אותו", נתאדה ברבות השנים (לכאו' מלתא בלא טעמא) מקרב הציבור, ועתה באים לתקן ולשדרג הדבר, ואז ישנה בעייה של "לעז על הראשונים", האומר להשאיר החוסר על כנו, כדי שלא להוציא עליהם לעז
לומדס'....

אם לא היה מנהג הספרדים שלא להוציא, לא שייך שמי שמוציא ציציות הוא מוציא לעז על הראשונים.

לא מוצא שום הסבר במנהג ותת מנהג.

כאן אני דן בדברי האול"צ ובמנהג עדות המזרח המושתת על דברי רבינו האר"י.
 
לומדס'....

אם לא היה מנהג הספרדים שלא להוציא, לא שייך שמי שמוציא ציציות הוא מוציא לעז על הראשונים.

לא מוצא שום הסבר במנהג ותת מנהג.

כאן אני דן בדברי האול"צ ובמנהג עדות המזרח המושתת על דברי רבינו האר"י.

אהובי,

"לעז על הראשונים" לא הומצא ע"י האול"צ ולא ע"י חכם עזרא עטיה,
זהו מושג הלכתי ידוע, ויש בו כמה וכמה שיטות ומחלוקות.
אם האור לציון ראה להשתמש בו במקום במינוחים הידועים מנהג/אל תיטוש וכדו',
אז כנראה ש...
עכ"פ כלל לא ברור שהמציאות הנז' הושתתה על דברי האר"י, שכידוע בדבריו ישנה סתירה, ויש יישובים וכו' וכו',
וזה יותר כורח המציאות.
 
ראשי תחתית