המבטא של חניכי ישיבת כסא רחמים [מפוצל]

כסא רחמים היא לא "ישיבה ספרדית" אלא ישיבה תוניסאית (רוב מגורשי ספרד הלכו למרוקו), ויש לה את השיבושים שלה, אמנם לא מבטא אשכנזי אבל מבטא ערבי תוניסאי עם לעגי שפה שספק אם יוצאים ידי חובה במבטא הזה שאינו כדרך דיבור בני אדם המיושבים בדעתם.
 
כסא רחמים היא לא "ישיבה ספרדית" אלא ישיבה תוניסאית (רוב מגורשי ספרד הלכו למרוקו), ויש לה את השיבושים שלה, אמנם לא מבטא אשכנזי אבל מבטא ערבי תוניסאי עם לעגי שפה שספק אם יוצאים ידי חובה במבטא הזה שאינו כדרך דיבור בני אדם המיושבים בדעתם.

נו באמת, אני לא נכנס לדקויות האלו. התכוונתי רק להשיב על מה שאתה אמרת "חוץ מכסא רחמים" על זה עניתי שכנראה אכן כסא רחמים בכללי קרוב יותר להיות ספרדי מאשר ישיבות אחרות, אולי אפילו מפורת יוסף.
ולגבי המבטא של כסא רחמים, לא ידעתו על מה תלונותיך. אני שמעתי אותם, בסך הכל מבטאים נכון את הקו"ף לעומק לא כמו כ"ף. מקפידים באות גימ"ל על רפה ודגש. וכו'
דברים שמרן רבנו עובדיה יוסף היה מקפיד עליהם מאד למי שיודע ושמע אותו מתפלל, ואפילו בדרשות היה מקפיד, וזה בכלל לא משהו מיוחד של כסא רחמים, רק שהם היחידים שמקפידים על כך.
 
כסא רחמים היא לא "ישיבה ספרדית" אלא ישיבה תוניסאית (רוב מגורשי ספרד הלכו למרוקו), ויש לה את השיבושים שלה, אמנם לא מבטא אשכנזי אבל מבטא ערבי תוניסאי עם לעגי שפה שספק אם יוצאים ידי חובה במבטא הזה שאינו כדרך דיבור בני אדם המיושבים בדעתם.

והמבטא האשכנזי הוא אכן שטויות. גם אני סובר כמותך שזה מכוער ונחיתי שיהודי ספרדי ידבר במבטא אשכנזי, אבל מופרך לעשות מזה עסק גדול, יש כאלה שהורגלו מילדותם כך, והושרש אצלם כך.​
יורד מהנושא בכוונה, ומתייחס בכוונה לנושא שכביכול אמרת בדרך אגב ובהינף יד וזלזול...

א. ישיבת "כסא רחמים", היא אכן ישיבה ספרדית. הנהגתה אכן הגיע מתונס, אבל שרשיה מבוססים היטב על מנהגי הספרדים. [ואם אתה נכנס לקטע של מגורשי ספרד או לא. אז משפחת מאזוז במקורה היא אכן ממגורשי ספרד, כיעוין בריש ספרו של מרן ראש הישיבה הגר"מ מאזוז זצוק"ל מגדולי ישראל ח"ד].

ב. מי אתה, גדול או קטן ככל שתהיה, שתעמוד כאן מעל במה ותאמר ברורות ש"יש לה את השיבושים שלה", מחילה? וכי אתה בגדולה של מנהיגיה, ראשיה ונשיאיה שתחליט שיש לה שיבושים?! מי אתה בכלל שתעביר ביקורת ידידי?

ג. "מבטא ערבי תוניסאי, עם לעגי שפה שספק אם יוצאים ידי חובה במבטא הזה. שאינו כדרך דיבור בני אדם המיושבים בדעתם" - דבר ראשון, לא לכולם יש "מבטא ערבי תוניסאי", רק לאלו שאכן הגיעו משם והיגרו לארץ. ושאר בני הישיבה אכן מבטאים את המבטא האמיתי בשפה רגילה. ואגב, ה"ה היה אם תשמע למשל צרפתי שידבר עברית יהיה ללעג בעינך, כי שפתו העברית לא שפת האם, וזה ישמע מוזר. דבר שני, מי פסק "שספק אם יוצאים ידי חובה"? לדעת רבני הישיבה ומרן ראש הישיבה זצ"ל, ודאי שאין בעיה. ועוד עי' גם לראש"ל הגר"י יוסף שכ' בספרו ילקוט יוסף שמי שמבטא את הביטוי הנכון (כפי שהעיד שם שכן נוהג רבי אב'הו מרן פוסק הדור הגר"ע יוסף זצוק"ל) ואין זה נשמע מוזר, שכן ימשיך בכך. אך המשיך שמי שנשמע שפתו ולשונו מוזרה לא יעשה כן. אולם מרן אאמו"ר היה מבטא וזה היה נשמע כרגילות אצלו בשפתו ולכן אין דבר. עכת"ד בערך לפי זכרוני משם, ואיני זוכר מקורו וצריך חיפוש היכן מקורו. ו"שאין הוא כדרך דיבור בני אדם המיושבים בדעתם" כבר א"צ להשיב... ובמיוחד אם אתה כבר מודה שהמבטא האשכנזי הוא שטויות...

ומרן ראש הישיבה זצ"ל טרח בספרו 'קובץ מאמרים' וכתב מאמר מלא ברכת ה' בראיות וידיעות מופלאות וניצחות לגבי מבטא האותיות הברור מפי סופרים ומפי כתבם לאורך כל הדורות. וברור שלא כתבו חכמים אלו דבריהם לשווא. ואכן "לא עושים מזה עסק גדול" לאלה שאינם עושים כן היום, אלא ראוי וטוב וחשוב מאוד להקפיד בזה כנ"ל. אולם כ"ד באו לאנשים כמוך המניפים ידיהם בביטול ואומרים שזהו "מבטא ערבי תוניסאי עם לעגי שפה שספק אם יוצאים ידי חובה במבטא הזה. ואינו כדרך דיבור בני אדם המיושבים בדעתם". ו"מי שהורגלו מילדותם כך, והושרש אצלם כך" אין לנו מה להגיד להם. רק שלא יבואו ויזלזלו במבטא הנכון והאמיתי אלא אולי שישתקו או שיאמרו שלא זכו, ותו לא.
אם תרצה, תקבל. ואם לאו, לאו.
והבוחר יבחר, אם לקרב או לרחק. וד"ב.​
ולגבי המבטא של ישיבת 'כסא רחמים', לא ידעתו על מה תלונותיך. אני שמעתי אותם ובסך הכל מבטאים נכון את הקו"ף לעומק לא כמו כ"ף. מקפידים באות גימ"ל על רפה ודגש וכו', דברים שמרן רבנו עובדיה יוסף היה מקפיד עליהם מאד למי שיודע ושמע אותו מתפלל, ואפילו בדרשות היה מקפיד. וזה בכלל לא משהו מיוחד של 'כסא רחמים', רק שהם היחידים שמקפידים על כך.​
 
יורד מהנושא בכוונה, ומתייחס בכוונה לנושא שכביכול אמרת בדרך אגב ובהינף יד וזלזול...

א. ישיבת "כסא רחמים", היא אכן ישיבה ספרדית. הנהגתה אכן הגיע מתונס, אבל שרשיה מבוססים היטב על מנהגי הספרדים. [ואם אתה נכנס לקטע של מגורשי ספרד או לא. אז משפחת מאזוז במקורה היא אכן ממגורשי ספרד, כיעוין בריש ספרו של מרן ראש הישיבה הגר"מ מאזוז זצוק"ל מגדולי ישראל ח"ד].

ב. מי אתה, גדול או קטן ככל שתהיה, שתעמוד כאן מעל במה ותאמר ברורות ש"יש לה את השיבושים שלה", מחילה? וכי אתה בגדולה של מנהיגיה, ראשיה ונשיאיה שתחליט שיש לה שיבושים?! מי אתה בכלל שתעביר ביקורת ידידי?

ג. "מבטא ערבי תוניסאי, עם לעגי שפה שספק אם יוצאים ידי חובה במבטא הזה. שאינו כדרך דיבור בני אדם המיושבים בדעתם" - דבר ראשון, לא לכולם יש "מבטא ערבי תוניסאי", רק לאלו שאכן הגיעו משם והיגרו לארץ. ושאר בני הישיבה אכן מבטאים את המבטא האמיתי בשפה רגילה. ואגב, ה"ה היה אם תשמע למשל צרפתי שידבר עברית יהיה ללעג בעינך, כי שפתו העברית לא שפת האם, וזה ישמע מוזר. דבר שני, מי פסק "שספק אם יוצאים ידי חובה"? לדעת רבני הישיבה ומרן ראש הישיבה זצ"ל, ודאי שאין בעיה. ועוד עי' גם לראש"ל הגר"י יוסף שכ' בספרו ילקוט יוסף שמי שמבטא את הביטוי הנכון (כפי שהעיד שם שכן נוהג רבי אב'הו מרן פוסק הדור הגר"ע יוסף זצוק"ל) ואין זה נשמע מוזר, שכן ימשיך בכך. אך המשיך שמי שנשמע שפתו ולשונו מוזרה לא יעשה כן. אולם מרן אאמו"ר היה מבטא וזה היה נשמע כרגילות אצלו בשפתו ולכן אין דבר. עכת"ד בערך לפי זכרוני משם, ואיני זוכר מקורו וצריך חיפוש היכן מקורו. ו"שאין הוא כדרך דיבור בני אדם המיושבים בדעתם" כבר א"צ להשיב... ובמיוחד אם אתה כבר מודה שהמבטא האשכנזי הוא שטויות...

ומרן ראש הישיבה זצ"ל טרח בספרו 'קובץ מאמרים' וכתב מאמר מלא ברכת ה' בראיות וידיעות מופלאות וניצחות לגבי מבטא האותיות הברור מפי סופרים ומפי כתבם לאורך כל הדורות. וברור שלא כתבו חכמים אלו דבריהם לשווא. ואכן "לא עושים מזה עסק גדול" לאלה שאינם עושים כן היום, אלא ראוי וטוב וחשוב מאוד להקפיד בזה כנ"ל. אולם כ"ד באו לאנשים כמוך המניפים ידיהם בביטול ואומרים שזהו "מבטא ערבי תוניסאי עם לעגי שפה שספק אם יוצאים ידי חובה במבטא הזה. ואינו כדרך דיבור בני אדם המיושבים בדעתם". ו"מי שהורגלו מילדותם כך, והושרש אצלם כך" אין לנו מה להגיד להם. רק שלא יבואו ויזלזלו במבטא הנכון והאמיתי אלא אולי שישתקו או שיאמרו שלא זכו, ותו לא.
אם תרצה, תקבל. ואם לאו, לאו.
והבוחר יבחר, אם לקרב או לרחק. וד"ב.​
יש"כ, גם לי צרם על הזלזול הבוטה בישיבה חשובה שמקבלת את הערכת גדולי ישראל שליט"א מקצה עד קצה.
 
הנהגתה אכן הגיע מתונס, אבל שרשיה מבוססים היטב על מנהגי הספרדים

אם שרשיה הגיעו מתוניס, יאה לה השם תוניסאית ולא ספרדית, גם אם מאמצים את מנהגי הספרדים.

והם לא מאמצים את כל מנהגי הספרדים (לדוגמא, לא מברכים על ההלל בר"ח).
 
משפחת מאזוז במקורה היא אכן ממגורשי ספרד, כיעוין בריש ספרו של מרן ראש הישיבה הגר"מ מאזוז זצוק"ל מגדולי ישראל ח"ד

הוא מביא שם עץ יוחסין מספרד עד תוניס? אני מתאר לעצמי שלא.

ועכ"פ, תוניס זה לא ספרד, הגם שכמה משפחות בוודאי הגיעו מספרד.
 
מי אתה, גדול או קטן ככל שתהיה, שתעמוד כאן מעל במה ותאמר ברורות ש"יש לה את השיבושים שלה", מחילה? וכי אתה בגדולה של מנהיגיה, ראשיה ונשיאיה שתחליט שיש לה שיבושים?! מי אתה בכלל שתעביר ביקורת ידידי?

צודק לחלוטין. מי אני שאעביר ביקורת? את הביקורת שמעתי מהרב יצחק יוסף בדרשתו, ודבריו מצאו חן בעיניי. לא מסתבר שהמבטא הנכון יהיה לעקם ולשבש את הלשון בכוונה תחילה, נגד מנהג העולם. ואני לא מדבר על ח' וע' אלא על הדגשת הקוף, הצדי, הריש המתגלגלת.
 
אך המשיך שמי שנשמע שפתו ולשונו מוזרה לא יעשה כן

וכפי שכתבתי לעיל, עוד בטרם ראיתי את דבריך.

וכמה פעמים התארחו אצלנו חניכי כסא רחמים, קראו בתורה והיו ללעג וקלס ממש, עם מבטאם המשונה והמעושה.
 
ובמיוחד אם אתה כבר מודה שהמבטא האשכנזי הוא שטויות...

הוא לא רק שטויות, הוא שיבוש משובש ויש לכך הרבה ראיות, בעוד המבטא התוניסאי הוא לפחות מקורי ונצמד למקור.

אבל כאשר אדם רגיל שנולד בישראל מעקם את שפתו בכח, זהו גם שיבוש.

וגם ההקפדה היתירה שגובלת בנערווין גמור, כמו שבנו של הרב מאזוז מצא לנכון בהספדו בעודו אונן (!) לגעור קבל עם ועדה באחד שביטא שם דבר שלא כראוי.
 
וגם ההקפדה היתירנ שגובלת בנערווין גמור, כמו שבנו של הרב מאזוז מצא לנכון בהספדו בעודו אונן (!) לגעור קבל עם ועדה באחד שביטא שם דבר שלא כראוי.
אני במקומך לא הייתי דן את בנו בשעה שארון אביו מוטל לפניו
קצת כבוד לא יזיק
 
הוא מביא שם עץ יוחסין מספרד עד תוניס? אני מתאר לעצמי שלא.

ועכ"פ, תוניס זה לא ספרד, הגם שכמה משפחות בוודאי הגיעו מספרד.
אני מבין שלא קראת את דבריו
צודק לחלוטין. מי אני שאעביר ביקורת? את הביקורת שמעתי מהרב יצחק יוסף בדרשתו, ודבריו מצאו חן בעיניי. לא מסתבר שהמבטא הנכון יהיה לעקם ולשבש את הלשון בכוונה תחילה, נגד מנהג העולם. ואני לא מדבר על ח' וע' אלא על הדגשת הקוף, הצדי, הריש המתגלגלת.
לא חלקתי על זה.
הממ?
 
למיטב זכרוני, אחד אמר שם קטעי סליחות או משהו דומה, והוא נכנס בו לאלתר.

למיטב זכרוני הוא דיבר באופן כללי על איזה קטע סליחות שאומרים בימים נוראים (שכחתי בדיוק את המילה), לא כנגד מישהו שאמר שם והוא "נכנס בו לאלתר"...

הוא דיבר בזה באמצע הספדו, לא באמצע אמירת קטע סליחות... (???).
 
אם שרשיה הגיעו מתוניס, יאה לה השם תוניסאית ולא ספרדית, גם אם מאמצים את מנהגי הספרדים.

והם לא מאמצים את כל מנהגי הספרדים (לדוגמא, לא מברכים על ההלל בר"ח).

אז פורת יוסף היא ישיבה סורית כי הרב עזרא עטייא הוא חלאבי או שמא היא עיראקית כי הרב בן ציון חזן מבאגדד??
 
ראשי תחתית