תרומה לעזרא

הקבלת פני רבו בפלפולא דאורייתא הגאון ר' דב לנדו

אין ספק שמעמד כזה מעורר קנאה ותסכול פנימי של רבים מאיתנו על עצמינו כמה גדולי תורתינו מתעסקים בדבר האמיתי, ואיפה אנחנו עומדים...

אבל צריך לדעת ולזכור שהדבר המרכזי שמוטל עלינו זה לדעת בדיוק מה הקב"ה דורש ומצפה מכל אחד איתנו כפי הכוחות והיכולת שיש לנו...

כי בסוף כ"א הוא ניצב כאן בעולם הזה ויש כאלה שנולדו עם יותר יכולות וכוחות, ויש כאלו שקיבלו פחות כלים (כמו להשוות מהירות בין נהג במכונית מירוץ למכונית רגילה...), זה דבר גדול לקבל את המקום שבו אנו נמצאים-מידת ענווה.

דרך אגב הגר"א או' ש-"איזהו עשיר השמח בחלקו" נאמר גם על רוחניות.
 
במחילה מכבוד הרבנים החשובים חוקרי ליבות וכליות שוקלי רבנים בפלס @אנו עמלים @אליהו @מים מתוקים
אני לא בא להשוות בין גאוני הליטאים והחסידים לבין גאוני עדות המזרח, אבל באמת אתם חושבים שאם נכנס את רבותינו לא נוכל ליצור מעמד שכזה? האם רבותינו לא יודעים ללמוד ולהתפלפל האחד עם השני? האם רבותינו לדעתכם נכנסים מחר לכיתה א' ללמוד אותיות?
זה באמת מעניין מהיכן הנחיתות הזו בא. ושוב, מבלי להפחית כהוא זה מגאונותם וקדושתם של גאוני הליטאים והחסידים שליט"א.
 
במחילה מכבוד הרבנים החשובים חוקרי ליבות וכליות שוקלי רבנים בפלס @אנו עמלים @אליהו @מים מתוקים
אני לא בא להשוות בין גאוני הליטאים והחסידים לבין גאוני עדות המזרח, אבל באמת אתם חושבים שאם נכנס את רבותינו לא נוכל ליצור מעמד שכזה? האם רבותינו לא יודעים ללמוד ולהתפלפל האחד עם השני? האם רבותינו לדעתכם נכנסים מחר לכיתה א' ללמוד אותיות?
זה באמת מעניין מהיכן הנחיתות הזו בא. ושוב, מבלי להפחית כהוא זה מגאונותם וקדושתם של גאוני הליטאים והחסידים שליט"א.
השאלה אם כינוס כזה יכול לקרות בפורום רחב, ואם תלמידיהם (שחלקם חברים בפורום זה) מסוגלים לתת יד למהלך כזה
 
אין ספק שמעמד כזה מעורר קנאה ותסכול פנימי של רבים מאיתנו על עצמינו כמה גדולי תורתינו מתעסקים בדבר האמיתי, ואיפה אנחנו עומדים...

אבל צריך לדעת ולזכור שהדבר המרכזי שמוטל עלינו זה לדעת בדיוק מה הקב"ה דורש ומצפה מכל אחד איתנו כפי הכוחות והיכולת שיש לנו...

כי בסוף כ"א הוא ניצב כאן בעולם הזה ויש כאלה שנולדו עם יותר יכולות וכוחות, ויש כאלו שקיבלו פחות כלים (כמו להשוות מהירות בין נהג במכונית מירוץ למכונית רגילה...), זה דבר גדול לקבל את המקום שבו אנו נמצאים-מידת ענווה.

דרך אגב הגר"א או' ש-"איזהו עשיר השמח בחלקו" נאמר גם על רוחניות.
אני באמת לא חושב שלציבור שלנו (והכוונה לרבנים שבתוכנו) אין את הכלים והיכולת כמו שכבודו כותב כאן,
ולדעתי הסיפור אחר לגמרי, הבעיה שלנו ורק שלנו ושל עסקנינו שאותנו מעניין דברים אחרים,
אותנו יותר מעניין תארים ומלבושים למניהם, ואין כאן המקום להאריך.
ואם באמת היינו מחפשים ונותנים להם את הדגש בדיוק כמו שהם עושים,
את הת"ח האמיתים באמת גדולי ראשי הישיבות והרמי"ם היינו נראים אחרת לגמרי
אני אישית מכיר כמה ת"ח ממש שיכולים לשבת שם ולישא וליתן לא פחות מהמראה שראינו.
 
זה באמת מעניין מהיכן הנחיתות הזו בא. ושוב, מבלי להפחית כהוא זה מגאונותם וקדושתם של גאוני הליטאים והחסידים שליט"א.
אני יגיד לך משהו אמיתי - עצם זה שהמחשבה הזאת לעשות משהו כזה אצל רבנים ספרדים כי גם אנחנו יכולים וכו' עדיף שלא יהיה אני מתפלל שזה יגיע לבד ולא 'משנאת' הליטאים. וכל זה הוא סעיף מהטעות הגדולה והמאוד מיותרת של אותם שנלחמים ליצור הנהגה לספרדים בלבד.
 
אבל באמת אתם חושבים שאם נכנס את רבותינו לא נוכל ליצור מעמד שכזה? האם רבותינו לא יודעים ללמוד ולהתפלפל האחד עם השני? האם רבותינו לדעתכם נכנסים מחר לכיתה א' ללמוד אותיות?
הנושאים יהיו אחרים. מה דעת מרן בחוזר ונעור? האם סתם ויש צריך לחוש ליש וכדומה.
זה לא 'עצם התורה'.
 
אני באמת לא חושב שלציבור שלנו (והכוונה לרבנים שבתוכנו) אין את הכלים והיכולת כמו שכבודו כותב כאן,
ולדעתי הסיפור אחר לגמרי, הבעיה שלנו ורק שלנו ושל עסקנינו שאותנו מעניין דברים אחרים,
אותנו יותר מעניין תארים ומלבושים למניהם, ואין כאן המקום להאריך.
ואם באמת היינו מחפשים ונותנים להם את הדגש בדיוק כמו שהם עושים,
את הת"ח האמיתים באמת גדולי ראשי הישיבות והרמי"ם היינו נראים אחרת לגמרי
אני אישית מכיר כמה ת"ח ממש שיכולים לשבת שם ולישא וליתן לא פחות מהמראה שראינו.
אני חושב שאין הבדל בין מחשבה על גלימה ותארים למחשבה על זה שאנחנו ספרדים וצריך שיהיה גם לנו או גם לנו יש את היכולת וכו' - הם פשוט מחשובות רדודות.
 
הנושאים יהיו אחרים. מה דעת מרן בחוזר ונעור? האם סתם ויש צריך לחוש ליש וכדומה.
זה לא 'עצם התורה'.
למרות שאני לא מסכים בכללי עם הצורך בכל זה אבל לא יצויר וזה היה קורה אני חושב שיש מספיק תלמיי חכמים ספרדים שיתעסקו בעצם התורה
 
אני חושב שאין הבדל בין מחשבה על גלימה ותארים למחשבה על זה שאנחנו ספרדים וצריך שיהיה גם לנו או גם לנו יש את היכולת וכו' - הם פשוט מחשובות רדודות.
בכל דבר בסוף יש מציאות שמפגרת אחרי האשכנזים
בכל נאום של הקמת מוסד וכדו'
המסרים בסוף יהיו "גם אנחנו יכולים לא פחות מהם"
אבל כל עוד שזה הדרך הנכונה וזה מה שיעזור לרומם את ציבור האברכים הספרדי העצום שהתפתח בשנים האחרונות
זה הדרך היחידה להגיע למטרה
ומי יודע אולי כשכולם באמת יפנימו את המציאות המשתנה
ולא ימצאו איזה נכד בודד מתוך עשרות נכדים של כל רה"י שלומד במוסד ספרדי אלא זה יהיה שינוי אמיתי
נגיע למצב שכביכול נהפך אנחנו למיינסטרים האמיתי (לא זו השאיפה, אבל זו בהחלט אמת מידה)
בינתיים ברור שאנחנו בדרך הנכונה
 
אני חושב שאין הבדל בין מחשבה על גלימה ותארים למחשבה על זה שאנחנו ספרדים וצריך שיהיה גם לנו או גם לנו יש את היכולת וכו' - הם פשוט מחשובות רדודות.
זה קשור זה בזה, כי אם אנחנו מתלהבים מגלימה וכדומה אז השיח שלנו כמו שכתב הרב הכהן הוא על מה דעת מרן לגבי חוזר ונעור וכדומה.
 
בכל דבר בסוף יש מציאות שמפגרת אחרי האשכנזים
בכל נאום של הקמת מוסד וכדו'
המסרים בסוף יהיו "גם אנחנו יכולים לא פחות מהם"
אבל כל עוד שזה הדרך הנכונה וזה מה שיעזור לרומם את ציבור האברכים הספרדי העצום שהתפתח בשנים האחרונות
זה הדרך היחידה להגיע למטרה
ומי יודע אולי כשכולם באמת יפנימו את המציאות המשתנה
ולא ימצאו איזה נכד בודד מתוך עשרות נכדים של כל רה"י שלומד במוסד ספרדי אלא זה יהיה שינוי אמיתי
נגיע למצב שכביכול נהפך אנחנו למיינסטרים האמיתי (לא זו השאיפה, אבל זו בהחלט אמת מידה)
בינתיים ברור שאנחנו בדרך הנכונה
מה זה קשור להנהגה ולכנס פלפולי דאורייתא לפתוח מוסד ספרדי או בית כנסת ספרדי או ישיבה ספרדית זה לא קשור להנהגה ואת המסתעפים ממנה
 
מה זה קשור להנהגה ולכנס פלפולי דאורייתא לפתוח מוסד ספרדי או בית כנסת ספרדי או ישיבה ספרדית זה לא קשור להנהגה ואת המסתעפים ממנה
כל ההתפלמסות סביב "גם אנחנו יכולים"
אבל אתה צודק הסתעפתי מזה לנושא כללי
 
במחילה מכבוד הרבנים החשובים חוקרי ליבות וכליות שוקלי רבנים בפלס @אנו עמלים @אליהו @מים מתוקים
אני לא בא להשוות בין גאוני הליטאים והחסידים לבין גאוני עדות המזרח, אבל באמת אתם חושבים שאם נכנס את רבותינו לא נוכל ליצור מעמד שכזה? האם רבותינו לא יודעים ללמוד ולהתפלפל האחד עם השני? האם רבותינו לדעתכם נכנסים מחר לכיתה א' ללמוד אותיות?
זה באמת מעניין מהיכן הנחיתות הזו בא. ושוב, מבלי להפחית כהוא זה מגאונותם וקדושתם של גאוני הליטאים והחסידים שליט"א.
לא הבנת את הודעתי (לכה"פ), לא התכוונתי כלל לזה שזה שייך "אצלם" או "אצלינו", אני לא בוחן רבנים לפי צבע עורם. סך הכל התכוונתי במבט של צעיר ביחס למשהו שהוא שואף.

נ.ב. אולי עצם זה שהבנת אותי אתה -או אחרים- אחרת מעלה שאלות ונידונים של נחיתות... אבל לא על זה התכנסנו כאן.
 
רבותינו הספרדים תהיו רגועים הכל בסדר כל אחד ילך עם רבו יש לנו הנהגה יש לנו מועצת יש גם את ההנהגה הליטאית בשיתוף הרב סאלים והרב זעפראני בעולם הישיבות כך שאתם יכולים להיות רגועים ובמיוחד בחוק הגיוס שרבותינו היו הראשונים שאמרו שלא להתייצב וכעת עומדים כחומה בצורה ושומרים על עולם הישיבות כולו.
 
אני לא בא להשוות בין גאוני הליטאים והחסידים לבין גאוני עדות המזרח, אבל באמת אתם חושבים שאם נכנס את רבותינו לא נוכל ליצור מעמד שכזה? האם רבותינו לא יודעים ללמוד ולהתפלפל האחד עם השני? האם רבותינו לדעתכם נכנסים מחר לכיתה א' ללמוד אותיות?
זה באמת מעניין מהיכן הנחיתות הזו בא. ושוב, מבלי להפחית כהוא זה מגאונותם וקדושתם של גאוני הליטאים והחסידים שליט"א.
אני באמת לא חושב שלציבור שלנו (והכוונה לרבנים שבתוכנו) אין את הכלים והיכולת כמו שכבודו כותב כאן,
ולדעתי הסיפור אחר לגמרי, הבעיה שלנו ורק שלנו ושל עסקנינו שאותנו מעניין דברים אחרים,
אותנו יותר מעניין תארים ומלבושים למניהם, ואין כאן המקום להאריך.
ואם באמת היינו מחפשים ונותנים להם את הדגש בדיוק כמו שהם עושים,
את הת"ח האמיתים באמת גדולי ראשי הישיבות והרמי"ם היינו נראים אחרת לגמרי
אני אישית מכיר כמה ת"ח ממש שיכולים לשבת שם ולישא וליתן לא פחות מהמראה שראינו.
מי דיבר על רבותינו שליט"א גאוני וחכמי הדור, דיברתי עלינו אברכים ובחורים צעירים שרואים גדולי ישראל ולא משנה לי מה מוצאם שכל עניינם ועסקם זאת תורת אמת, מדהים.
 
אפשר לפתח כאן דיון תורני בהלכות הפסח
הבה נעלה לדיון את הנדון הראשון,
הנדון היה לגבי מצות חדש בחוץ לארץ, האם לאפות את המצות חדש מערב פסח, וזה יהיה ראוי בחוה''מ והבית הלוי לא הסכים כי נוהגים לאפות מצה קודם הפסח והטעם שאם יהיה חימוץ יהיה ביטול ברוב קודם הפסח, אבל אם זה יהיה איסור חדש אין איסורין מבטלין זה את זה, וכל זמן שיש איסור חדש האיסור חמץ לא מתבטל, מכיון שיש עליו שם איסור חדש, וכשפוקע איסור חדש כבר הגיע חג הפסח שבו האיסור אפילו באלף לא בטל. ומכיון שכך לא הסכים הבית הלוי שיאפו בחדש, דאז יש חשש של חמץ במשהו.
שהגאון ר' חיים מבריסק לא הסכים לזה.
ומדוע ר' חיים לא הסכים?
הגר''ד לנדו העלה סברא שלמרות שהאיסור אכילה לא התבטל, האיסור הנאה כן התבטל,
דהיינו שכל מה שאין איסורים מבטלין זה את זה זה רק שני איסורים השוין בדינם אכילה מול אכילה, או הנאה מול הנאה, לאו מול לאו, אבל כרת דאיסור הנאה מול איסור חדש, אינו באותו גדר של איסור, ולכן האיסור כרת וההנאה כן בטל בערב פסח, למרות שיש איסור אכילה דאיסור חדש, אבל כאן כרת דאיסור הנאה שהוא הגורם לומר הדין דאפילו באלף לא בטל.
וציור יותר מצוי לויכוח הזה במצה טבל, חלה, לפני פסח היה טבל, לפי הבית הלוי זה לא התבטל, ולפי ר' חיים דכיון שהאיסור כרת התבטל, אז ממילא לא מצאנו את החומר חמץ באיסור אכילה לבד.

כדי להבין את הנדון צריך קודם כל ללמוד הסוגיא בזבחים עח. - עט: והמסקנא דכשם שאין מצוות מבטלות זא''ז כך אין איסורין מבטלין זא''ז. מביא רק המסקנא שם.

1744923771373.png


ואנא מכל האמוציונלים, שמעלים את השד העדתי בכל מקום. יאלה די תתבגרו בכל התורה אנו לומדים רמב''ם ותוספות, רעק''א ומחנה אפרים. מספיק עם הדברים ההזויים שעולים כאן. תכבדו את עצמכם כספרדים
 
ראשי תחתית