הולכת ספר תורה פתוח או סגור | דיון

וכה דברי הבן אי ש חי הנ"ל וז"ל:
האר"י כתב את הדברים בהגבהה שעושים עבור הציבור, ואין צורך בהולכת הספר פתוח. שם זה מיותר

בקיעה זו היא ענין פתיחת תיק הס"ת עצמו שיתגלה הארת התורה הכתו' בתוכו לחוץ אל כל הקהל כנודע. ואח"כ בעת שקורין בתורה אז הוא יוצא האור שבתוכו לחוץ שהיא התורה עצמה שנקר' אור וזהו היותר אמיתי אצלי מדרך הראשון":
 
והיוצא מדבריו אף שלא דיבר מפורשת על מנהג כזה שמי שמוליך הס"ת מההיכל לתיבה כשהוא פתוח כל עוד לא נסתיימה הקריאה שהיא זמן הסתלקות האור ונעשה הרמז של הסגירה לרמוז על התעלמות האור יש טעם לפתיחת הספר והוא המנהג הנידון לפנינו.
ועל כן מי שנהג כן ימשיך במנהגו ומי שרוצה לנהוג כן אין מזניחים אותו ויש לו על מה שיסמוך. ומי שנוהג כמו שאר קהילות ישראל בגולה - פשטנים ומקובלים בכל הדורות - בוודאי ובוודאי ימשיך במנהגו.
 
האר"י כתב את הדברים בהגבהה שעושים עבור הציבור, ואין צורך בהולכת הספר פתוח. שם זה מיותר

בקיעה זו היא ענין פתיחת תיק הס"ת עצמו שיתגלה הארת התורה הכתו' בתוכו לחוץ אל כל הקהל כנודע. ואח"כ בעת שקורין בתורה אז הוא יוצא האור שבתוכו לחוץ שהיא התורה עצמה שנקר' אור וזהו היותר אמיתי אצלי מדרך הראשון":
לפי הבנת הבן איש חי אין עניין דוקא אחרי הקריאה אחרי שסגרו הספר. והוא מפורש בדבריו, אולי אין "צורך" אולי "לא חייב" אולי "לא נוח". אבל מי שפותח בהולכה אל התיבה שפיר שייך הטעם של האור הנ"ל.
כשרצית לומר שאסור נתת דוגמא מזמן הברכה על הספר ולא חשבת לחלק חילוקים אלא תפסת בפשטות כמו שפה אסור גם כאן אסור....
ואילו כאן כשאמרת באופן כללי שרצונך בטעם ומקור להראות האור של התורה לקהל ואמרת שאין כדבר הזה לא בכתבי האר"י ולא בשום מפרש דבריו והבאתי את הבן איש חי שמביא את האר"י והבנתו בדבריו שיש טעם פתאום אתה מחלק חילוקים בין ההגבה להולכה.
זה מזכיר לי את החדים חידה וכשמקבלים תשובה לדבריהם מוסיפים עוד תנאים ששוללים התשובה.... ביקשת טעם קיבלת אמרת שאין שום עניין להראות האור הבוקע לעם והנה יש טעם. ובכל אופן גם מדברי האר"י האלו ללא דברי הבן איש חי מפורש כתוב שהאור הולך בעת שקוראים בספר משמע שעד אז יש אור אם כן מי שפתח בפתיחת ההיכל והלך אם הספר עד התיבה עדיין יש האור הנ"ל ובצירוף דברי הבן איש חי שדווקא כשסגרו הספר אחר הקריאה שזה רמז להתעלמות האורות שוב אין עניין לפתוח שפיר שפיר עבדי ישראל והנח להם לישראל. ולא באתי להכריח המנהג, באתי ליישב הנוהגים כן, וכל צדדי היישוב כבר מונחים לפני הקוראים ואני את שלי עשיתי ובאמת די בזה והבוחר יבחר.
 
כשרצית לומר שאסור נתת דוגמא מזמן הברכה על הספר ולא חשבת לחלק חילוקים אלא תפסת בפשטות כמו שפה אסור גם כאן אסור....
ואילו כאן כשאמרת באופן כלל שרצונך בטעם ומקור להראות האור של התורה לקהל ואמרת שאין כדבר הזה לא בכתבי האר"י ולא בשום מפרש דבריו והבאתי את הבן איש חי שמביא את האר"י והבנתו בדבריו שיש טעם פתאום אתה מחלק חילוקים בין ההגבה להולכה.
זה לא חילוקים. האור עצמו נובע מחמת ההסתכלות והקריאה באותיות הספר, וכפי שמפורש באר"י עצמו שם
"ומראין אותו לקהל כנודע ואז היה מסתכל באותיות הס"ת ממש והיה אומר שעל ידי הסתכלות האדם מקרוב כ"כ שיוכל לקרוא האותיות היטב עי"ז נמשך אור גדול אל האדם".
בשעת ההולכה כשלא מסתכלים, ולא צריך להסתכל - אין ענין לפתוח אותו בשביל האור. האור הוא לא בפני עצמו אלא נמשך מההסתכלות באותיות.
 
זה לא חילוקים. האור עצמו נובע מחמת ההסתכלות והקריאה באותיות הספר, וכפי שמפורש באר"י עצמו שם
"ומראין אותו לקהל כנודע ואז היה מסתכל באותיות הס"ת ממש והיה אומר שעל ידי הסתכלות האדם מקרוב כ"כ שיוכל לקרוא האותיות היטב עי"ז נמשך אור גדול אל האדם".
בשעת ההולכה כשלא מסתכלים, ולא צריך להסתכל - אין ענין לפתוח אותו בשביל האור. האור הוא לא בפני עצמו אלא נמשך מההסתכלות באותיות.
כה אמר הכהן הגדול : " האור הוא לא בפני עצמו אלא נמשך מההסתכלות באותיות."
ובכן גם כשמוליכים את הספר ומראים האותיות לציבור בזמן ההולכה זה שייך גם שייך, וכנזכר לעיל הבן איש חי אמר בפירוש שדווקא אחרי הקריאה אחרי סגירת הספר אין עניין לפתוח.
בכל אופן אם העושים כן עשו כן כי כך הבינו וודאי לא לבטלה יקרא למעשיהם ואין איסור וימשיכו במנהגם.
 
כה אמר הכהן הגדול : " האור הוא לא בפני עצמו אלא נמשך מההסתכלות באותיות."
ובכן גם כשמוליכים את הספר ומראים האותיות לציבור בזמן ההולכה זה שייך גם שייך, וכנזכר לעיל הבן איש חי אמר בפירוש שדווקא אחרי הקריאה אחרי סגירת הספר אין עניין לפתוח.
בכל אופן אם העושים כן עשו כן כי כך הבינו וודאי לא לבטלה יקרא למעשיהם ואין איסור וימשיכו במנהגם.
ודאי שיש ענין הסתכלות באותיות כמבואר באר''י. אבל האר''י עצמו הנהיג לעשות כן בבימה. אא''כ א''א כביכ''נ ארוך.
אתה שואל אם צריך להכריז ביטול מנהג, הייתי אומר בדיוק כמו הפרי האדמה "הנח להם מה שירצו, אבל אין לחזק המנהג". הא ותו לא.
 
אתה שואל אם צריך להכריז ביטול מנהג, הייתי אומר בדיוק כמו הפרי האדמה "הנח להם מה שירצו, אבל אין לחזק המנהג". הא ותו לא.
ויותר נראה שיש ללמד דעת את הנוהגים כן בשפה ברורה ובנעימה שאין מקום לנהוג כן 'לכתחלה' במקומנו, וכל המנהג היה רק בעבר, והשומע ישמע.
 
ראשי תחתית