תרומה לעזרא

"היתר מכירה" במשנת הגר"ע יוסף

גם הרשב"ש וגם ספר חוקות הדיינים!!
נראה לך ששני ראשונים כתבו דבר בשם בה"ג ואינו נכון??
אכן כן.
ב"ה עברנו על הרבה הרבה הרבה סוגיות. 'ובכל'! הסוגיות שיש לפנינו ראשונים מוגהים ע"פ כתה"י, לעומת 'מובאות אחרות מראשונים אחרים בשמם' שאינם כלפנינו - האמת היא כמו שלפנינו.
כל ת"ח שמבין בענינים אלו יודע את זה.
מי שלא זכה להבין כך - הפסיד לו ולשומעי לקחו.
 
אכן כן.
ב"ה עברנו על הרבה הרבה הרבה סוגיות. 'ובכל'! הסוגיות שיש לפנינו ראשונים מוגהים ע"פ כתה"י, לעומת 'מובאות אחרות מראשונים אחרים בשמם' שאינם כלפנינו - האמת היא כמו שלפנינו.
כל ת"ח שמבין בענינים אלו יודע את זה.
מי שלא זכה להבין כך - הפסיד לו ולשומעי לקחו.
אבל כל עוד לא מצאת בבה"ג אחרת ויש שתי ראשונים שכתבו שכן דעתו (והראשונים לא הסתמכו זה על זה...) וודאי שנסמוך עליהם.
וזה בלי זה שיש גם מקור לדברי בה"ג ורק כרגע אינו תחת ידי.
 
אבל כל עוד לא מצאת בבה"ג אחרת ויש שתי ראשונים שכתבו שכן דעתו (והראשונים לא הסתמכו זה על זה...) וודאי שנסמוך עליהם.
בה"ג לפנינו בסוף הלכות כלאים כתב והלכתא שביעית בזה"ז נוהגת בא"י בין בזרעים בין באילנות ואסור לאכול מפירות שביעית אחר זמן הביעור ע"כ. ומפורש דס"ל שנוהגת בזה"ז. ומש"כ בשם ר' יהודה אלברצלוני – הנה העיטור כתב בשם הרב [והוא ר' יהודה אלברצלוני כמבואר בספר התרומות שער מ"ה] דאיכא מאן דאמר שבחו"ל לא נוהג שמיטת כספים אלא בא"י עי"ש. ולא דיבר כלל על שמטת קרקעות. ומש"כ בשם ר' יהודה בר' יקר – הנה המאירי במגן אבות הביא בשם רק יהודה בר יוחנן [ונראה דט"ס וצ"ל יקר] שאין שמטת כספים נוהגת בזה"ז עי"ש, ולא מיירי משמטת קרקעות
 
ה"ג לפנינו בסוף הלכות כלאים כתב והלכתא שביעית בזה"ז נוהגת בא"י בין בזרעים בין באילנות ואסור לאכול מפירות שביעית אחר זמן הביעור ע"כ. ומפורש דס"ל שנוהגת בזה"ז. ומש"כ בשם ר' יהודה אלברצלוני – הנה העיטור כתב בשם הרב [והוא ר' יהודה אלברצלוני כמבואר בספר התרומות שער מ"ה] דאיכא מאן דאמר שבחו"ל לא נוהג שמיטת כספים אלא בא"י עי"ש. ולא דיבר כלל על שמטת קרקעות. ומש"כ בשם ר' יהודה בר' יקר – הנה המאירי במגן אבות הביא בשם רק יהודה בר יוחנן [ונראה דט"ס וצ"ל יקר] שאין שמטת כספים נוהגת בזה"ז עי"ש, ולא מיירי משמטת קרקעות
אולי מחר אני יוכל להשיג את הקובץ הנ"ל שהוא מבאר היטב את מקורותם של בה"ג ושאר הראשונים...
כרגע אני אומר הכל מהזיכרון...
 
אולי מחר אני יוכל להשיג את הקובץ הנ"ל שהוא מבאר הייטב את מקורותם של בה"ג ושאר הראשונים...
כרגע אני אומר הכל מהזיכרון...
אז תעיין במאמר המצורף. והוי מודה על האמת.
 

קבצים מצורפים

והנה קרוב לעשרים ראשונים שסוברים ששביעית מדרבנן...
הצג קובץ מצורף 4382
כבר הראינו אחד לאחד שכל הרשימה כמעט ובפרט באותיות הראשונות עד ו, לא דברו אלא על שמיטת כספים. וכמו שהאריך בזה בשו''ת משיב דבר של הנצי''ב.
לגבי החינוך איה''נ. ואף אחד לא הכחיש קיום שיטה כזו. ואביא המקורות המדוייקים. מדברי הר''ן (גיטין יט ע''א מדפי הרי''ף) משמע שאין חילוק בזה וסבירא להשוות בין הדבקים. וביראים (סי' קנח) גם משמע דס''ל דשמיטת קרקע הויא דרבנן. וכן בחינוך  (מצוה של).

לגבי הסיפא אתה נתפס לרשב''ש, חקת דיינים וכו'. תיכף נטפל בדבר הזה מסודר לתועלת כולם.
 
אבל כל עוד לא מצאת בבה"ג אחרת ויש שתי ראשונים שכתבו שכן דעתו (והראשונים לא הסתמכו זה על זה...) וודאי שנסמוך עליהם.
וזה בלי זה שיש גם מקור לדברי בה"ג ורק כרגע אינו תחת ידי.
כבר העירו בזה כולם שאכן מפורש בבה''ג אחרת. וכמו שכבר רמז הגרב''צ א''ש בקצרה שהובא לעיל.
ועיין במכון ירושלים בהערות לרשב"ש.
1746626745487.png
 
ובכל מקרה זה שיש שיטה כזאת זה לא משנה אם זה רק המאירי ור' זרחיה או גם שאר ראשונים.
זה רק בא להביא לנו עוד סניף להקל.
(וזה בדיוק דרכו של מרן שיש לו דרך מבוססת שאפי' אם שביעית מדאורייתא לכל הראשונים ולכל הפוסקים היה מתיר "היתר מכירה", ורק שההיתר יהיה יותר פשוט הביא לזה הרבה סניפים להקל)
 
זה רק בא להביא לנו עוד סניף להקל.
(וזה בדיוק דרכו של מרן שיש לו דרך מבוססת שאפי' אם שביעית מדאורייתא לכל הראשונים ולכל הפוסקים היה מתיר "היתר מכירה", ורק שההיתר יהיה יותר פשוט הביא לזה הרבה סניפים להקל)
אל תשכח שמאידך יש גם ראשונים [מפורשים, לא מומצאים] שאומרים ששביעית בזה"ז דאוריתא, וא"כ עד שאתה מצרף ב' ראשונים בקושי שסוברים שלא נוהג - צרף יותר ראשונים שסוברים דאורייתא, וחזרנו לעיקר הדין שהוא דרבנן ללא שום קולא נוספת בענין.
ועוד המנהג בכל הדורות שהתייחסו לזה כדין גמור ללא שום נסיונות להקל גובר על הכל, וההלכה 'הוכרעה' ששביעית נוהגת בזמן הזה דין גמור, שא"א להזיזו בשום פנים ואופן.
זוהי ההסתכלות הנכונה על הלכה זו ושאר ההלכות שכמותם.
 
ראשי תחתית