מגילה כג. אשה לא תקרא בתורה מפני כבוד הציבור

משיב כהלכה

חבר ותיק
הצטרף
18/12/24
הודעות
605
תמוה שאשה נכנסת לעזרת גברים, מברכת וקוראת בתורה ולחז"ל לא הפריע החוסר צניעות שיש בזה, אלא רק לא כבוד הציבור (מסבירים הראשונים, שלא יאמרו שאין מי שיקרא בתורה חוץ מאשה זאת).

ועוד יותר תמוה, שהפוסקים דנים מה עם "קול באשה ערוה", והחוסר צניעות בעצם הופעתה בבית הכנסת לא הטריד אותם...

אשה שעומדת במרכז בית הכנסת, מוקפת גברים, ונוטלת חלק בתפילה ואפילו קולה נשמע, האם זה לא חוסר צניעות? נראה שמושגי הצניעות דאז היו שונים לחלוטין מהיום.

[לא באתי לעורר על "הענין הנשגב" שאשה תעלה לתורה, שחז"ל כבר ממילא ביטלוהו (ולא מסיבת הצניעות) ומי שנוהגים בזה כיום הם רק רפורמים הזויים שיצרו דת חדשה משלהם. אלא רק לנסות להבין את המציאות בזמן חז"ל ובזמן הראשונים, שדבר כזה לא נחשב אצלם לחוסר צניעות].

ואחד ניסה לתרץ לי שקוראת מהעזרת נשים או מאחרי מחיצה... אבל בגמ' אין שום רמז למחיצה, ומעזרת נשים אי אפשר לקרוא בספר (צריך משקפת).

ופשט הסוגיא שהאשה עולה לתורה ככל האדם בין שבעת העולים, ואין מקום לשום תירוץ בסגנון הנ"ל.

ואחרים ניסו לדחוק ש"כבוד הציבור" היינו שזה חוסר צניעות. ואני מבין את הצורך להמציא ביאור שיתאים ל"השקפה הטהורה"... אבל הפשט הוא שגנאי הוא לציבור שיצאו ידי חובה ע"י אשה, כביכול אין גבר שיוציאם בקריאת התורה. ולא מצינו בראשונים מי שיפרש כך, רק באחרונים דנו מצד קול באשה ערוה.

וגם בשו"ת להורות נתן (חלק א סימן ס) ניסה לדחוק דאיירי בקטנה שאין בה הרהור ובפנויה שאין קולה ערוה, ולמעשה אפשר להעמיד עשרות אוקימתות שאין להם רמז כלל בסוגיא, אבל פשט אמיתי יש רק אחד.

והגר"ש וואזנר בשו"ת שבט הלוי (חלק ג סימן יד) שהקשה על הכל בו שאסר לאשה לקרוא מגילה לגברים משום קול באשה ערוה, "דברי הכל בו קשים מש"ס מגילה הנ"ל דמכח כבוד הציבור דוקא... פשטות הש"ס והפוסקים הוא ודאי נגד סברת הכל בו".

ויתרה מכך הביא הגר"ע יוסף בשו"ת יחוה דעת (חלק ד סימן טו) מהמרדכי (פרק הניזקין סימן ת"ד), שכתב דהיכא דלא אפשר ידחה כבוד צבור ואשה עולה למנין שבעה.

וכן בספר הבתים, שהוא אחד מהראשונים, כתב: "יש מן הגדולים שכתב שהמתפללין בבתיהם בעשרה, אשה קוראת שם בתורה, שלא נקרא ציבור אלא כשמתפללין בבית הכנסת".

ויעויין בשו"ת אגרות משה אורח חיים חלק ה סימן יב: "והנה בכל הדורות נהגו שלפעמים היתה נכנסת אשה ענייה לבית המדרש לקבל צדקה, או אבלה לומר קדיש, וההלכה למעשה בעניין זה צריכה עיון, ותלויה בהרבה עניינים... והנה יש ראיה, כעין שהזכרת, שלדינא אפשר להניח לאשה אחת להכנס לבית המדרש, מן הדין בשולחן ערוך או"ח סי' רפ"ב סעיף ג', דאשה עולה למנין שבעה קרואים".
 
אולי הייתה קוראת ללא טעמים (ולפחות לא סלסולים)
או שהייתה נכנסת עם טלית על הראש (ותירוץ ראשון נראה עיקר)
 
ועוד יותר תמוה, שהפוסקים דנים מה עם "קול באשה ערוה", והחוסר צניעות בעצם הופעתה בבית הכנסת לא הטריד אותם...
כמדומני קושיה זו לא תורצה בדבריך
ופעמים עדיף להישאר בקושיה (מאשר תירוץ שאינו תירוץ או דחוק ביותר) אך לע"ד שקראה בלא טעמים אינו דוחק כ"כ
 
עדיף להישאר בקושיה מאשר להישאר באוקימתא עקומה שהומצאה לצורך הענין.

הרי אם היתה צריכה לקרוא בלי טעמים, היה לגמ' לכתוב זאת. שלכתחילה מותר לה לקרוא בלי טעמים, ורק מפני כבוד הציבור אסרו.
 
מרן הגרב"צ זצ"ל כשהביא בשיעורו דברי מרן דאשה עולה למנין שבעה ביאר כי המדובר הוא באופן שאין משום כבוד ציבור וכו'

"וכגון בשבת בר מצוה שכולם מבני המשפחה ורוצים להעלות הסבתא עליה שישי"...

[נמצא בהקלטה משיעוריו בקול הלשון הל' קרה"ת או הל' מגילה איני זוכר, ומי שיוכל להעלות כאן יבורך ושכמ"ה]
 
מרן הגרב"צ זצ"ל כשהביא בשיעורו דברי מרן דאשה עולה למנין שבעה ביאר כי המדובר הוא באופן שאין משום כבוד ציבור וכו'

"וכגון בשבת בר מצוה שכולם מבני המשפחה ורוצים להעלות הסבתא עליה שישי"...
זה לכוין לדברי האדר"ת
1736106475751.png
 
אשה שעומדת במרכז בית הכנסת, מוקפת גברים, ונוטלת חלק בתפילה ואפילו קולה נשמע, האם זה לא חוסר צניעות? נראה שמושגי הצניעות דאז היו שונים לחלוטין מהיום.
לא יודע אם ראית, אבל בדיוק לאחרונה פורסם טיעון מקורי של אחד מחכמי הדור:
 
תמוה שאשה נכנסת לעזרת גברים, מברכת וקוראת בתורה ולחז"ל לא הפריע החוסר צניעות שיש בזה, אלא רק לא כבוד הציבור (מסבירים הראשונים, שלא יאמרו שאין מי שיקרא בתורה חוץ מאשה זאת).

ועוד יותר תמוה, שהפוסקים דנים מה עם "קול באשה ערוה", והחוסר צניעות בעצם הופעתה בבית הכנסת לא הטריד אותם...

אשה שעומדת במרכז בית הכנסת, מוקפת גברים, ונוטלת חלק בתפילה ואפילו קולה נשמע, האם זה לא חוסר צניעות? נראה שמושגי הצניעות דאז היו שונים לחלוטין מהיום.

[לא באתי לעורר על "הענין הנשגב" שאשה תעלה לתורה, שחז"ל כבר ממילא ביטלוהו (ולא מסיבת הצניעות) ומי שנוהגים בזה כיום הם רק רפורמים הזויים שיצרו דת חדשה משלהם. אלא רק לנסות להבין את המציאות בזמן חז"ל ובזמן הראשונים, שדבר כזה לא נחשב אצלם לחוסר צניעות].

ואחד ניסה לתרץ לי שקוראת מהעזרת נשים או מאחרי מחיצה... אבל בגמ' אין שום רמז למחיצה, ומעזרת נשים אי אפשר לקרוא בספר (צריך משקפת).

ופשט הסוגיא שהאשה עולה לתורה ככל האדם בין שבעת העולים, ואין מקום לשום תירוץ בסגנון הנ"ל.

ואחרים ניסו לדחוק ש"כבוד הציבור" היינו שזה חוסר צניעות. ואני מבין את הצורך להמציא ביאור שיתאים ל"השקפה הטהורה"... אבל הפשט הוא שגנאי הוא לציבור שיצאו ידי חובה ע"י אשה, כביכול אין גבר שיוציאם בקריאת התורה. ולא מצינו בראשונים מי שיפרש כך, רק באחרונים דנו מצד קול באשה ערוה.

וגם בשו"ת להורות נתן (חלק א סימן ס) ניסה לדחוק דאיירי בקטנה שאין בה הרהור ובפנויה שאין קולה ערוה, ולמעשה אפשר להעמיד עשרות אוקימתות שאין להם רמז כלל בסוגיא, אבל פשט אמיתי יש רק אחד.

והגר"ש וואזנר בשו"ת שבט הלוי (חלק ג סימן יד) שהקשה על הכל בו שאסר לאשה לקרוא מגילה לגברים משום קול באשה ערוה, "דברי הכל בו קשים מש"ס מגילה הנ"ל דמכח כבוד הציבור דוקא... פשטות הש"ס והפוסקים הוא ודאי נגד סברת הכל בו".

ויתרה מכך הביא הגר"ע יוסף בשו"ת יחוה דעת (חלק ד סימן טו) מהמרדכי (פרק הניזקין סימן ת"ד), שכתב דהיכא דלא אפשר ידחה כבוד צבור ואשה עולה למנין שבעה.

וכן בספר הבתים, שהוא אחד מהראשונים, כתב: "יש מן הגדולים שכתב שהמתפללין בבתיהם בעשרה, אשה קוראת שם בתורה, שלא נקרא ציבור אלא כשמתפללין בבית הכנסת".

ויעויין בשו"ת אגרות משה אורח חיים חלק ה סימן יב: "והנה בכל הדורות נהגו שלפעמים היתה נכנסת אשה ענייה לבית המדרש לקבל צדקה, או אבלה לומר קדיש, וההלכה למעשה בעניין זה צריכה עיון, ותלויה בהרבה עניינים... והנה יש ראיה, כעין שהזכרת, שלדינא אפשר להניח לאשה אחת להכנס לבית המדרש, מן הדין בשולחן ערוך או"ח סי' רפ"ב סעיף ג', דאשה עולה למנין שבעה קרואים".
אולי מדובר ברבניות זקנות
 
עיין ברבינו מנוח בפ"ה מהל' ברכות ה"ז שכתב באמת ללמוד מגמ' זו שאין בזה חשש פריצות, וז"ל: תדע דאמרינן אשה לא תקרא בציבור מפני כבוד ציבור, טעמא משום כבוד ציבור, אבל משום פריצותא ליכא". וכדבריו מבואר גם בס' המאורות בברכות מד ע"א.

ועיין מה שהאריך בזה בשו"ת בני בנים להגרי"א הנקין ח"ד סי' ב, ודחה "מה שהמציאו לאחרונה שכבוד ציבור הוא שמא יהרהרו הגברים באשה הקוראת בתורה, שהרי בראשונים מבואר לא כן (וכמו שכתבת).

ומכאן יש להקשות על דברי הרב שלמה דיין שליט"א בשו"ת עטרת שלמה (סי' יא) שכתב ליישב הטעם שנהגו נשים מבנות המערב שלא לברך ברכת הגומל, משום שברכה זו צריכה עשרה, וצריכה לעמוד בתוכם או בפתח ביהכנ"ס, ואינו מן הצניעות שתנהג כן דכל כבודה בת מלך פנימה וכו'.
והרי מבואר בגמ' שלא חששו לכך אף בזמן מרובה יותר של קריאת התורה, וכ"ש זמן קצר כ"כ שעומדת ומברכת.
[ואיברא שהנהגת הנשים הנ"ל היא מאותו מקום שנהגו שלא להתפלל או לברך בהמ"ז וכו'].
 
אני לא חושב שזה משונה, אם זה היה חוסר צניעות אמיתי - למה לא אכפת לאף אחד ממה שקורה ברחוב, בחנויות וכדו', העניין של הפרדה היא תוספת קדושה ולא מעיקר הדין.
אבל צ"ל שהדברים הללו באמת לפעמים מתחילים כהנהגה טובה ומתבררים כצורך הדור. הדוגמא הפשוטה היא הישיבה ליד אישה באוטובוס, דבר שאין בו לא איסור ולא סרך של איסור, ומכל מקום נהוג עלמא כך ומי שיפקיע אותו יחולל פרצה עצומה בחומות הקדושה של עם ישראל
 
בעלון השבועי של הרב יצחק ניסה לתרץ שמדובר בקריאה עם טעמים ולא בשירה. וזה דחוק, כי מאי שנא.
 
ועיין מה שהאריך בזה בשו"ת בני בנים להגרי"א הנקין ח"ד סי' ב, ודחה "מה שהמציאו לאחרונה שכבוד ציבור הוא שמא יהרהרו הגברים באשה הקוראת בתורה, שהרי בראשונים מבואר לא כן (וכמו שכתבת).

וזה נותן הצצה קטנה להשקפה המשובשת כיום מול ראייתם הבהירה של חז"ל.
 
אולי מדובר ברבניות זקנות

קח עוד תירוצים להרגעה:

אולי מדובר באשה שהתחפשה לגבר.

ואולי מדובר באשה עם רעלה.

ואולי מדובר באשה שיש לה קול של גבר.

ואולי מדובר באשה פרסיה, שקריאת התורה נשמעת כמו בכי (אין אצלם הבדל בין מגילת איכה למגילת אסתר), וממילא בכי לא מביא הרהור.
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית