הרב @אלישמע, נא תגובתך.היינו שקיבלנו בודאי שזה ספק. ולא שזה ספק אם זה ספק. כי אם זה ספק אם זה ספק אז זה מצטרף לס"ס באותו המקום.
את מי מאיתנו תקפה קהות חושים של מוצאי צום?
הרב @אלישמע, נא תגובתך.היינו שקיבלנו בודאי שזה ספק. ולא שזה ספק אם זה ספק. כי אם זה ספק אם זה ספק אז זה מצטרף לס"ס באותו המקום.
לאדנו על זה כבר, אולי יש לך את הקישור לשם?
זו לכאורה סתירה בדבריו.(ועוד פעם זה דיון מה הייתה הדרך שלו בפסיקה, פה דנים איזה הלכות סותרות את דרך הפסיקה שלו?)
בלבלת אותי לגמרי.ע"ז הביא לך 2 מקומות שמרן הגרע"י כתב להדיא ש"קבלת" הוראות מרן היא מספק.
לא, הדברים פשוטים, תאמץ מעט את השכל, ותבין.
יש נידון א' והוא האם מרן עצמו כשפסק פסק מכח ודאי או מכח ספק. ונידון שני אחרי שפסק האם אנחנו מקבלים את הכרעתו מודאי או מספק.
מש"כ מרן הגרע"י הוא לגבי הכרעתו, שלקולא פסק מודאי, כי אחרת לא היה מיקל, ולחומרא מספק.
מובן?
לא מובן.לא, הדברים פשוטים, תאמץ מעט את השכל, ותבין.
יש נידון א' והוא האם מרן עצמו כשפסק, פסק מכח ודאי או מכח ספק. ונידון שני אחרי שפסק האם אנחנו מקבלים את הכרעתו מודאי או מספק.
מש"כ מרן הגרע"י הוא לגבי הכרעתו, שלקולא פסק מודאי, כי אחרת לא היה מיקל, ולחומרא מספק.
מובן?
כיוצא בזה ידוע על החזו"א שהקל בכמה דינים בהלכות שמיטה, משום שסבר שאין ממש בהיתר המכירה, ובכדי שיקבלו את האיסור, הקל בדינים אחרים.הרבה דברים הרב עובדיה שינה לא בגלל ההלכה היבשה, אלא משיקולי דעת של ההשלכות מכך, וכך הוא אמר כמה פעמים כשנשאל למה החמיר בענין מסוים, וכן להיפך למה היקל בענין מסוים, זאת היתה תשובתו.
אני יסביר את זה קצת יותר...לא מובן.
כי לפי דבריך יצא דבר מוזר מאוד, שבדינים דרבנן, אם מרן פסק להחמיר, ע"כ שהוא פסק זאת בתורת ודאי, כי אם לא, הרי ספק דרבנן לקולא, ואם היקל הרי שזה יכול להיות בתורת ספק, ומספק היקל.
ואילו בדינים דאורייתא יצא להיפך, שאם פסק לחומרא, ייתכן שזה רק מספק, ואם פסק לקולא הרי שזה בתורת ודאי.
קצת מוזר.
מעולהשמרן פוסק "להקל" בדין דרבנן ע"פ ספק דרבנן לקולא זה לא אומר שפסק כן "מחמת ספק", אלא פסק זאת בתורת וודאי ע"פ הכלל של ספק דרבנן לקולא.
אסביר את זה ביותר בירור אם לא הייתי מובן...מעולה
א"כ כשמרן פסק בספק דאורייתא לחומרא, זה יוצא שפסק מתורת ודאי משום שיש כלל "ספק דאו' לחומרא"
ולכן לא שייך לעשות ס"ס נגד מרן כשזה בספק דאו' כי פסק כן מתורת ודאי [ע"פ הכלל של ספק דאו' לחומרא]
וזהו בדיוק הלשון שאומרים "ספיקא דרבנן לקולא" דהיינו שזה לא ודאי, אבל כיון שזה ספק בדרבנן מקיליםוזה בדיוק הלשון שאומרים "ספיקא דאורייתא לחומרא" דהיינו שזה לא וודאי, אבל מחמירים.
וזהו בדיוק הלשון שאומרים "ספיקא דרבנן לקולא" דהיינו שזה לא ודאי, אבל כיון שזה ספק בדרבנן מקילים
(ובאמת אחר העיון נראה שאם כתב להדיא בב"י שמיקל מצד "ספק דרבנן" וכדו' וודאי שמכריע מחמת ספק)
נ.ב - באמת אחר העיון נראה שמה שכתבתי בתחילה לא כ"כ נכון, ותוקן.
שמרן פוסק "להקל" בדין דרבנן ע"פ ספק דרבנן לקולא זה לא אומר שפסק כן "מחמת ספק", אלא פסק זאת בתורת וודאי ע"פ הכלל של ספק דרבנן לקולא.
מאי חזית? גם לקולא זה לא ודאי, אלא הכוונה שמספק מקילים.וזה בדיוק הלשון שאומרים "ספיקא דאורייתא לחומרא" דהיינו שזה לא וודאי, אבל מחמירים.
הה"נ בחומראשמרן פוסק "להקל" בדין דרבנן או דאורייתא ע"פ רוב זה בגדר "כללי הפסיקה" וכך ההלכה בצורה וודאית. (ובאמת אחר העיון נראה שאם כתב להדיא בב"י שמיקל מצד "ספק דרבנן" וכדו' וודאי שמכריע מחמת ספק)
ע"ז בדיוק כתבתי לפני שאם למרן היה עוד ספק להקל וכי נאמר שלא היה מצרף זאת לס"ס?שאם מרן פסק באיזה דבר לחומרא א"כ ע"פ רוב זה בגדר "כלפי הפסיקה" ולכן ההלכה היא וודאית
אלא א"כ כתב להדיא שהחמיר מחמת "ספק דאו' לחומרא" דאז נאמר שהחמיר מחמת הספק
אך כשאסר בסתמא ולא כתב שזה מחמת "ספיקא דאו' לחומרא" ממילא זה בתורת ודאי
כמו שאפשר להגיד לצד השניע"ז בדיוק כתבתי לפני שאם למרן היה עוד ספק להקל וכי נאמר שלא היה מצרף זאת לס"ס?
זה לא שהיה "מצרף" לחומרא.כמו שאפשר להגיד לצד השני
שאם מרן היה לו עוד איזה צד של "איסור" וכגון עוד שיטות שאסרו ולא הכירם וכד', ודאי שהיה מצרף את זה לחומרא ולא היה מקל.
וע"ז בדיוק סיימתי לך בדברי הישיב משה שבמקומות שמרן התיר "לא היה לו ספק" ולכן א"א לצרף זאת לס"ס, אולם במקומות שמרן מחמיר וודאי שזה מחמת "ספק" אא"כ משמע להפך.כי בין לקולא ובין לחומרא, יש את אותן שני הצדדים שאני יכול לומר שאם היה יודע מהצד החומרא השנייה היה מחמיר, כשם שאומרים שאם היה לו עוד צד קולא היה מצרפו להקל
שדרוג!?
זה דברים מפורשים ביביע אומר!!
- תפסיקו לבלבל את השכל ו"להמציא" סתירות בדברי מרן הגרע"י זצוק"ל שהדברים ברורים כשמש בצהריים!!
הצג קובץ מצורף 7927הצג קובץ מצורף 7928