משיב כהלכה
חבר ותיק
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 605
בין הגרע''י והגרב''צ היחיד שמתיר הוא הגרב''צ, והיחיד שאוסר הוא הגרע''י, כ''כ פשוט, לא דיברנו על פוסקים אחרים
וזה הענין, שיש עוד פוסקים בעולם.
בין הגרע''י והגרב''צ היחיד שמתיר הוא הגרב''צ, והיחיד שאוסר הוא הגרע''י, כ''כ פשוט, לא דיברנו על פוסקים אחרים
זה הענין, שההודעה שלי התיחסה אך ורק לגרב''צ ולא לשאר הפוסקיםוזה הענין, שיש עוד פוסקים בעולם.
תקרא טוב את הודעתי, לפני שאתה מיחס אלי את השטויות האלו שכתבת בשמיכי שיטתך היא שצריך לבחור בין הגרב"צ להגר"ע, ואין שום מציאות שאברך יפסוק בדרך כלל כהגרב"צ ובענין מסויים יפסוק כהגר"ש משאש שנראים דבריו בזה.
אני מדבר על קבוצה כללית של אנשים, שלא מניחים תפילין דר''ת ומוציאים ציציות וכו' וכו' וצועקים בקול שהם פוסקים כמו האור לציון, כל אחד מכיר אותם יש מ-ל-א כאלהאתה רוצה לומר שספרת את כל ההלכות בהן נחלקו הגרב"צ והגר"ע, ואז בדקת היטב את כל אחד מאלה שדיברת עליהם, ויצא לך שבחצי מההלכות אינם פוסקים כהגרב"צ?
אין ענין לדחוף את הפאה בכל מקום.
כמובן שזה לא נכון, אבל לא משנה ... הרב משיב כהלכה כבר יענה לך, יש לו תורה שלמה בנושאא"א להתכחש שרוב הפוסקים אוסרים.
א"א להתכחש שרוב הפוסקים אוסרים.
טעות בידך.הנה מקצת הלכות שרוב המגדירים עצמם כ''הולכים לפי'' הרב בן ציון, לא מקיימים:
א) האול''צ פסק שבני ספרד צריכים להצניע ציציותיהם
ב) האול''צ פסק שיש להניח תפילין רש''י ור''ת ביחד
ג) האול''צ פסק שצריך לברך ברכות השחר בחצות הלילה
ד) האול''צ פסק שיש להוסיף 7 דק' על זמן חצות, לא ראיתי מאן דחש להו
ה) האול''צ פסק שאין לברך ברכות השחר אחרי ד' שעות מהיום
ו) האול''צ פסק שאין צריך לכרוע או להניע הראש בעניית ברכו
ז) האול''צ פסק שיש לחשב כל זמני היום לפי הזמן המכונה מגן אברהם, ולא רק ק''ש כמו שנהוג
ח) סוף זמן ק''ש דמגן אברהם לפי האול''צ נמנה מעה''ש עד צה''כ דהגאונים, ולא כמו בלוחות שזה לפי צה''כ דר''ת (בלוח עיתים לבינה מביא את שיטת האול''צ ב'סוף זמן ק''ש מ''א לחומרא'' בחלק מן הערים, הוא מוקדם בכ-20 דק' מהזמן הרגיל)
ט) האול''צ פסק להתפלל ביחיד כדי לא להפסיד סוז''ת הראשון (המכונה ''מגן אברהם'' וזה אינו, ואכמ''ל בזה)
י) האול''צ פסק שחובה גמורה לומר את כל הקרבנות שלפני הודו ואין לדלג, אף אם ע''י כך יפסיד תפילה בציבור
יא) האול''צ פסק שתפילה לפני הנץ זה לכתחילה, ועדיף מנין פועלים מתפילה ביחיד
יב) האןל''צ פסק שבמקום שרגילים ללכת עם כובע, אין להעלות ש''צ בלי כובע
יג) האול''צ פסק שמעיקר הדין בנות רווקות צריכות לכסות הראש בזמן התפילה (גם הגרע''י פסק את זה, רק שהאול''צ לימד זכות על מי שלא נוהג כן)
יד) האול''צ פסק שנשים חייבות להתפלל כל יום שחרית ומנחה ומוסף בשבת יו''ט ור''ח
טו) האול''צ פסק שאף תלמידי חכמים צריכים ללמוד חוק לישראל
זה רק קצת, יש עוד הרבה...
זה מעניין וזה שייך לאשכול חדש בנושא חדש.טעות בידך.
האור לציון זה לא פסקי הלכה
אלא שיטה ודרך חיים.
לדוגמא:
תלמידיו וההולכים בדרכו לא תמצא אותם לומדים הלכה רוב היום, ויש להם גישה יתירה לתלמוד בעיון, היחס לגמרא הוא העיקר, המשקל שנותנים לפוסקים לצורת הפסיקה, כן ציציות בחוץ צציות בפנים זה לא הנקודה בכלל.
וזה כעין לתמידי החזו"א שעושים ברוב הדברים כהמ"ב אבל המה תלמידי החזו"א בכל מאודם.
אכן כן, ומהצד הזה, אני תלמיד מובהק של האול"צ, ולמרות שאני הקטן הולך עם ציצית בחוץ...טעות בידך.
האור לציון זה לא פסקי הלכה
אלא שיטה ודרך חיים.
לדוגמא:
תלמידיו וההולכים בדרכו לא תמצא אותם לומדים הלכה רוב היום, ויש להם גישה יתירה לתלמוד בעיון,
נכון, אבל למה לומר שאתה הולך כמוהו בהלכה?? אני 100% אור לציון מצד ההשקפה, אבל לא מצד ההלכה, אם למדתי סוגיא ויצא לי יותר כהאור לציון עוד יותר טוב, ואם לאו -- מבררים אמת לאמיתההיחס לגמרא הוא העיקר, המשקל שנותנים לפוסקים לצורת הפסיקה, כן ציציות בחוץ צציות בפנים זה לא הנקודה בכלל.
התכוונתי לצד ההלכתי, לא לצד ההשקפתיוזה כעין לתמידי החזו"א שעושים ברוב הדברים כהמ"ב אבל המה תלמידי החזו"א בכל מאודם.
בינה מלאכותית?
הפיסקה הבאה מעידה על כך כאלף עדים:נראה כך. מביך.
3. **המעגל הרחב – ההשפעה התרבותית**:
הציבור המסורתי, שלא בהכרח שומר תרי"ג מצוות, מושפע גם הוא ממורשתו של מרן. מבחינתם, המנהגים והמסורות שהנחיל – כמו ההקפדה על ברכת "שהחיינו" או הדגש על קריאת שמע – הפכו להיות חלק מהזהות היהודית הספרדית.
תוריד מכל תלמידי מרן את אלה שנוהגים כמוהו רק לקולא,ברור שלאף אחד אין בעלות על הציבור או על התורה, אבל כמו שכבר עלה פה רוב רובו של הציבור הספרדי-חרדי לקח את מרן הגרע"י כמורה דרכו. יש כאלו שלקחו את מרן הגרב"צ אבא שאול - וזה בסדר גמור, יש כאלה שלקחו את מרן הגר"ש משאש - וזה בסדר גמור, יש כאלו שלקחו את חכמי הליטאים - וזה בסדר גמור, יש כאלו שלקחו את אדמור"י החסידים - וזה בסדר גמור.
לא דנים פה אם מותר לך למוד תורה מרב שאינו הגרע"י אלא מה בתכלס' רוב הציבור עושה.
אכן,אני הקטן, אומר האמת ולא אכחיש, שכל מה שזכיתי להתקדם בתורה קצת קצת שהשגתי מעט מן המעט, נזקף הרבה לזכות הספרים "אור לציון" (מוסר) שהם פשוט מלאים השקפה נכונה על כל ענייני החיים, ובפרט בענין הנהגה ודרך לימוד ועוד ועוד, וגם אני הקטן נפגשתי בצעירותי אולי 7-8 פעמים עם הגרב"צ, ובאמת נראה לי שהוא מהאנשים הגדולים שראיתי בחיי, אם לא הגדול שבהם, וכל כולו רק "תורה" והלוואי שהיום היתה דרכו (בהשקפה) נחלת הכלל, לימוד תורה לשמה בלי לשאוף לקבל תפקיד כלשהו וכו'
סוג של אונס.הנה מקצת הלכות שרוב המגדירים עצמם כ''הולכים לפי'' הרב בן ציון, לא מקיימים:
א) האול''צ פסק שבני ספרד צריכים להצניע ציציותיהם
כנ״ל.ב) האול''צ פסק שיש להניח תפילין רש''י ור''ת ביחד
לא מצוי, אבל במשמרים ישנם הרבה שמברכים, וגם אלו שלא זה רק מחמת שחוששים שיברכו בטעות בבוקר שוב.ג) האול''צ פסק שצריך לברך ברכות השחר בחצות הלילה
היום שהלוחות מאד מדויקים התפשט שסומכים עליהם.ד) האול''צ פסק שיש להוסיף 7 דק' על זמן חצות, לא ראיתי מאן דחש להו
בוודאי חוששים!ה) האול''צ פסק שאין לברך ברכות השחר אחרי ד' שעות מהיום
גם אם יש מתלמידיו שעושים לא כן זה רק מחמת הרגל בעלמא.ו) האול''צ פסק שאין צריך לכרוע או להניע הראש בעניית ברכו
לכתחילה בלבד!ז) האול''צ פסק שיש לחשב כל זמני היום לפי הזמן המכונה מגן אברהם, ולא רק ק''ש כמו שנהוג
כנ״ל בלוחות כבר הורגלו לסמוך עליהם כי זה דבר שגרתי יום יומי.ח) סוף זמן ק''ש דמגן אברהם לפי האול''צ נמנה מעה''ש עד צה''כ דהגאונים, ולא כמו בלוחות שזה לפי צה''כ דר''ת (בלוח עיתים לבינה מביא את שיטת האול''צ ב'סוף זמן ק''ש מ''א לחומרא'' בחלק מן הערים, הוא מוקדם בכ-20 דק' מהזמן הרגיל)
קשה לאנשים להתפלל ביחיד.ט) האול''צ פסק להתפלל ביחיד כדי לא להפסיד סוז''ת הראשון (המכונה ''מגן אברהם'' וזה אינו, ואכמ''ל בזה)
יש מישהו שלא אומר קרבנות??? תמהני!י) האול''צ פסק שחובה גמורה לומר את כל הקרבנות שלפני הודו ואין לדלג, אף אם ע''י כך יפסיד תפילה בציבור
נראה לי שרק קריאת שמע. וגם זה לחוש להרמב״ם אבל לא פסק מוחלט.יא) האול''צ פסק שתפילה לפני הנץ זה לכתחילה
נו?יב) האןל''צ פסק שבמקום שרגילים ללכת עם כובע, אין להעלות ש''צ בלי כובע
מעיקר הדין...יג) האול''צ פסק שמעיקר הדין בנות רווקות צריכות לכסות הראש בזמן התפילה (גם הגרע''י פסק את זה, רק שהאול''צ לימד זכות על מי שלא נוהג כן)
והוא פוסק שהמטופלות בילדים פטורות לחלוטין.יד) האול''צ פסק שנשים חייבות להתפלל כל יום שחרית ומנחה ומוסף בשבת יו''ט ור''ח
המדקדקים מקפידים, ושוב אתה עוסק בתלמידיו שהם התחנכו והורגלו לא כן. אין טעם לתפוס בקטנות.טו) האול''צ פסק שאף תלמידי חכמים צריכים ללמוד חוק לישראל
אביא בהודעה הסמוכה את שלי:זה רק קצת, יש עוד הרבה...
איך מצאת את העלון הזה?ומספר הגר"י יוסף: באחת השבתות הלך הגר"י עם אביו למסור שיעור בבית כנסת במחנה יהודה "ובדרך היו כמה עיראקים – שהיו מושפעים מכמה רבנים שהתסיסו נגדו – זרקו עליו עגבניות, וכך הגיע לבית הכנסת ובגדיו מלוכלכים" (ראו בעלון 270 פרשת נח תשפ"א).
צ"ל "ידי כהן", לא?בקונטרס יד כהן (חומר בקודש, עמ' 145)
אחר שכת"ר שכתב 'ובראשם הגר"ש משאש"ראשית, אלו שגדלו בישיבות הליטאיות (והספרדיות הליטאיות) הם לא מיעוט. אדרבה, הם הרוב, ואלו שגדלו בישיבת חזון עובדיה הם מיעוט דמיעוט. יש עוד ישיבות באמצע, וגם הם לא כהגר"ע יוסף.
שנית, הרבה בחורי ישיבה (ואני בתוכם) למדו בישיבות שהראש ישיבה היה מתנגד גדול להגר"ע יוסף, ואדרבה זה גרם להם להתרחק מדרכו של הראש ישיבה, דבשלמא החולק כשנראה לו לחלוק, אדרבה, כך היא דרכה של תורה ואין מונופול בהלכה לאף אחד, אבל לחלוק "כסדר" ולדבר על הגר"ע יוסף מתוך שנאה עזה, זה מעורר התנגדות.
שלישית, יש הרבה בחורי ישיבה שבישיבה חשבו ללכת בדרכו של הגר"ע יוסף, ולאחר מכן כשנעשו אברכים הכירו ספרי שו"ת וספרי הלכה שלא היו מודעים לקיומם (ספרי הגר"ש משאש - שו"ת תבואות שמש ושו"ת שמש ומגן, ספרי הגר"ש טולדנו - דברי שלום ואמת, ועוד כהנה ספרים המדברים על מנהגים) ושינו את דרכם וטעמם.
רביעית, כיום יש קהילות רבות של בני תורה מרוקאים (בראשות הגאון רבי שלמה ידידיה זעפרני) שאין להם דבר וחצי דבר נגד הגר"ע יוסף, ומעריצים אותו (ואני בתוכם), אבל בהרבה הלכות נוטים ממנו ונוהגים במנהגי מרוקו או כפסקי רבני מרוקו ובראשם הגר"ש משאש.
לברך על ההלל בזמה"ז, דומה להדליק חשמל ביו"ט,מעניין אם אותם ההולכים כמו מרנא הגר"ש משאש גם מברכים על ההלל ביום העצמאות כמ"ש בשמש ומגן ח"ג סי' סו..
שתי הלכות שהרבה גדולים חשבו צד מסוים שנובע מטעויות עובדתיות.
חס ושלום 'להטיל דופי'.מחמם את הלב לראות כיצד נרשמת לפורום רק כדי להטיל דופי במרן הגר"ש משאש זצוק"ל, וזו התגובה הראשונה שלך באישון ליל. נפלא.
ומעניין שעל הגר"ע יוסף אינך מקשה כיצד בני תורה הולכים לפי הלכותיו והנהגותיו, הרי נהג לאכול על האש ביום העצמאות ורובם ככולם לא נוהגים בזה... גם נהג לשמוע זמרות ערביות ובני התורה לא נוהגים בזה...
לגופו של ענין ידוע ומפורסם שהגר"ש משאש עלה לארץ בזקנותו והיה מאוד תמים בענין הזה, ובעיניו אם הרבנים הראשיים תיקנו לברך שהחיינו ממילא כך צריך לנהוג, והתייחס לזה באופן הלכתי גרידא, ופסק שכל אחד ימשיך במנהגו, מי שנהג לברך ימשיך לברך ומי שלא נהג לא יברך.
והיוצא לשיטתו שבני התורה כמונו שמעולם לא בירכו, לא צריכים לברך, למרות שהוא בתמימותו האופיינית המשיך לברך כפי שעשה בחו"ל על שזכינו לארץ הקדושה שייחלנו אליה במשך אלפי שנים, ולא נתנו ליבם לשים לב מי הם מקימי המדינה ומה מטרתם.
ולכן גם היום הם ממשיכים להתיר, וכל גדולי ישראל איתם באותה דעה.יש הבדל גדול בין זה לזה, היתר הדלקת חשמל ביו"ט היא דעתם של גדולים ספרדים ואשכנזים ואינה נובעת מטעות כלשהי אלא מידיעה מעמיקה כיצד עובד החשמל.
האם העלאת פסיקה שלו אף שאינה מצטיירת עם תדמיתך, נקראת הטלת דופי