כמה אחוזים מהציבור הספרדי הולכים אחרי פסיקותיו של הגר"ע יוסף?

שדעת הגר״ע היא שפא״נ היא לא איסור גמור (טעות מוחלטת, אך כך היא דעתך לצערי)

זה לא "דעתי" ואין לי נפק"מ בזה, כתבתי זאת רק כלימוד זכות מתבקש, לאור הסתירות הרבות בדבריו ובהנהגתו.

בוא תסביר לי איך מתירים "איסור גמור" לאשה שהאף שלה ארוך והפאה תטשטש קצת? או אשה שמפריע לה שהחברות שלה עם פאה? (הרב ינון יונה העיד על עשרות מקרים, אבל העדפתי להביא דברים ברורים מן הכתב).
 
א
אחרי מעבר באשכול, במהלך השבת האחרונה עלו לי מספר תובנות בנושא.

אני מאמין חושב ואפילו די בטוח, שרוב ככל הספרדים, גם אם לא הולכים בתורתו של הגר״ע, לא יכולים לחלוק על העובדה ש״ממרן עד מרן לא קם כמרן״. היו עוד גדולים ברוך ה׳, אך אין אחד שיכול לחלוק על גדלותו והשפעתו על יהדות ספרד.
זה בעיקר ניכר במציאות היום היא ש-, כמו שאי אפשר להתעלם מדעת מרן השו״ע, כך גם אי אפשר להתעלם מדעת מרן הרב עובדיה. זה ניכר בכל פוסקי זמנינו, לא רק מההולכים בתורתו אלא גם החולקים עליו. פשוט אי אפשר כיום לדון בהלכה בלי להזכירו.
ולצערי אלו שלא עושים כן, הם לא רק האשכנזים, אלא אלו שפורשים מדרך הנהגתו של מרן הרב עובדיה, וזה שם בהם מעין ״כתם״ של פרישה מהציבור הספרדי, גם אם לא ״משתכנזים״ יקרו.
המציאות שהשתנתה מאז פטירתו היא לאו דווקא אמנם באלו שלא הולכים בדרכו, למרות שדרכו והנהגתו ניכרים היטב גם בהם, אלא דווקא בהולכים בדרכו ובפסקיו. הרבה תלמידים מובהקים של מרן מעבירים כל אחד דרך שלקח ממנו, גם אם לא בהכרח זה תואם למה שהיה מקובל בזמנו של מרן. וזה ניכר מאד גם בריחוק בין שיטת הפסיקה של הראש״ל הרב דוד לראש״ל הרב יצחק. חילופי גרסאות, והרבה לומדות במרן, מורגש הרבה יותר בזמננו, מאשר בזמנו בו כל אחד, כפשוטו כמשמעו, יכל ללכת ולשאות את מרן בעצמו.
הצער הגדול בפטירתו, הרגשתי לפחות (חזרתי בתשובה בערך שנה לפני פטירתו, כך שייתכן שלא יסכימו עמי כאן) היא חוסר הוודאות בהנהגה. אפשר לקחת את הראש״ל הרב יצחק כממשיך דרכו, אך ההרגשה היא לא טבעית כמו שהיה. דיברו כאן על הרב שלום כהן, אך - ואדבר בכנות מוחלטת - אינני יודע היטב מה היו פסיקותיו והנהגותיו, בעוד דרכו של מרן הרב עובדיה ברורות מללו ומעולם לא הייתי צורך דורש לכך, הכל נהיר ובריר בספריו בבהירות מוחלטת. עד כדי כך שכשאני לומד בספריו אני מרגיש שמרן עדיין חי. יבואו ויגידו שלא הכרתי את הרב שלום כהן, אמת ויציב, באמת לא הכרתי. אך מדיבוק באחד מתלמידיו המובהקים של מרן הרב עובדיה, ההרגשה היא שלמרן יש כ״כ הרבה דוברים בעוה״ז, שהנהגתו מעולם לא חלפה לגמרי.
הקושי שלי בלראות את הציבור הספרדי הולך לפי קווי פסיקת הרב עובדיה זה יותר מרק ״האם הם שמים ציצית מתחת לבגדים״ או ״האם שומרים ר״ת״. אולי דווקא בגלל שלמדתי בישיבה שהונהגה על ידי תלמיד מובהק של מרן, אחרי הנישואין קשה לי לראות איך כ״כ הרבה אנשים טוענים שעושים כמרן למרות שהם לא.
המציאות היא שהרבה מהציבור כיום מפזז בין מרן הרב עובדיה לשאר רבנים, עד כדי כך שאפילו נוו״ב שלא הייתה בהכרח חסידה של הרב עובדיה לפניי הנישואין, מספרת לי על נשים ש״עושות כהרב עובדיה כשבא להן, וכהאורל״צ כשבא להן (בפאה)״.
אני חושב שיש יותר מזה, אך חוסר הוודאות בהנהגה אצל הספרדים ההולכים על פי רמן מרגיש לי שהתערער מאד מאז פטירתו. לא כולם הולכים על פי הראש״ל יצחק יוסף, ואני לא מכיר הרבה שאומרים שהולכים על פי פסיקות הראש״ל הרב דוד יוסף (אך ייתכן שזה רק אני). יש הרבה שאני מכיר שהולכים על פי ״הרגשותיהם״ ברב עובדיה, ומפזזים בין סברות של תלמידיו המובהקים כהרב נקי וכיו״ב. ולא אכחיש כי גם אני לא מעט פעמים מעדיף את פסיקות הרב דוד מאשר פסיקותיו של הרב יצחק, כשלא חולק על מרן.
אני לא בהכרח בא לומר שיש בזה מן השקר או הטעות חלילה, אך בהחלט ניכר בעם ישראל, ולא רק בציבור הספרדי, הבלבול של ימי המשיח, בהנהגה בהשקפה ובעיקר בפסיקה. ויה״ר שיבוא במהרה ויוציא אותנו מזה.
אני באמת שואל בתמימות

איך הרב עובדיה עם כל גדלותו- שרבה היא
נהיה רבם של הציבור הספרדי?
בתוך עמי אנכי יושבת ורואה שהציבור שהולכים כמותו הם פלח מאד מסויים באוכלוסייה, גם אם הוא גדול, וגם אם נניח שהוא רוב הציבור הספרדי

אצל המשפחות הספרדיות שלא פסקה מהם תורה ואצל כל חכמי הספרדים עד הארבעים שנה האחרונות, המצב שונה לגמרי
אף אחד מהם לא חלם לשנות את מנהגיו ודרכו בהלכה ואף אחד לא קיבל את הרב עובדיה ושיטתו עליו
 
א

אני באמת שואל בתמימות

איך הרב עובדיה אם כל גדלותו- שרבה היא
נהייה רבם של הציבור הספרדי?
בתוך עמי אנכי יושבת ורואה שהציבור שהולכים כמותו הם פלח מאד מסויים באוכלוסיה, גם אם הוא גדול, וגם אם נניח שהוא רוב הציבור הספרדי

אצל המשפחות הספרדיות שלא פסקה מהם תורה ואצל כל חכמי הספרדים עד הארבעים שנה האחרונות, המצב שונה לגמרי
אף אחד מהם לא חלם לשנות את מנהגיו ודרכו בהלכה ואף אחד לא קיבל את הר''ע ושיטתו עליו
אני מנסה להבין את השאלה.
אתה שואל איך ״זכה״ מרן הרב עובדיה להיות רבה של הציבור הספרדי, אף שלא כולם הולכים בדרכו? או ההיפך?
(לא טענתי אגב שמרן עובדיה הוא רבם של כל הספרדים, אך פשוט שאי אפשר להתעלם מגדלותו)
 
א

אני באמת שואל בתמימות
אמן כן יהי רצון
איך הרב עובדיה אם כל גדלותו- שרבה היא
נהייה רבם של הציבור הספרדי?
בערך כמו שהרב שך נהייה רבם של הליטאים
בתוך עמי אנכי יושבת ורואה שהציבור שהולכים כמותו הם פלח מאד מסויים באוכלוסיה, גם אם הוא גדול, וגם אם נניח שהוא רוב הציבור הספרדי
גם הרב שטיינמן היה פלח מאוד מסויים. כידוע.
אצל המשפחות הספרדיות שלא פסקה מהם תורה ואצל כל חכמי הספרדים עד הארבעים שנה האחרונות, המצב שונה לגמרי
אף אחד מהם לא חלם לשנות את מנהגיו ודרכו בהלכה ואף אחד לא קיבל את הר''ע ושיטתו עליו
חלמא חזית. אין זה סוד שיש מרבני הספרדים בדור האחרון שנמשכו אחר גדולי הליטאים כהרב שך (חלק בהנהגה בלבד ואילו ההלכות כחכמים ספרדים שונים, וחלק גם וגם) אבל רוב מניין ובניין של חכמי הספרדים בעשרות השנים האחרונות רואה במרן הגרע"י את גדול דורו (גם אם חולקים עליו בהלכה במספר עניינים).
אגב, מומלץ לעבור על אשכול לפני שמעירים עליו וכותבים דברים שכבר נדחו. שבוע טוב.
 
נערך לאחרונה:
אמן כן יהי רצון

בערך כמו שהרב שך נהייה רבם של הליטאים

גם הרב שטיינמן היה פלח מאוד מסויים. כידוע.

חלמא חזית. אין זה סוד שיש מרבני הספרדים בדור האחרון שנמשכו אחר גדולי הליטאים כהרב שך (חלק בהנהגה בלבד ואילו ההלכות כחכמים ספרדים שונים, וחלק גם וגם) אבל רוב מניין ובניין של חכמי הספרדים בעשרות השנים האחרונות רואה במרן הגרע"י את גדול דורו (גם אם חולקים עליו בהלכה במספר עניינים).
אגב, מומלץ לעבור על אשכול לפני שמעירים עליו וכותבים דברים שכבר נדחו. שבוע טוב.
אפשר כמה שמות חוץ מחכמי כסא רחמים?
 
אבל רוב מניין ובניין של חכמי הספרדים בעשרות השנים האחרונות רואה במרן הגרע"י את גדול דורו
טעות גסה והבל מוחלט!
אולי רבנים ממשפחות בעלי תשובה ...
חכמי הספרדים ממשפחות בני התורה השורשיות שלא פסקה תורה ממשפחתם ויש להם מסורת הלכתית, דחו את שיטת פסיקתו מכל וכל, ובמקרה הטוב התייחסו אליו כחכם מחכמי ישראל.

מי שהפך את מרן למרן, הוא אריה דרעי והלווין. בצירוף שידורי הלווין, נתקיימו בהם דברי האדמו"ר מחב"ד שאמר חזקה על תעמולה שאינה חוזרת ריקם.

בנוסף, המשרות התורניות כרבני ערים שכונות דיינים וכו', בעשרות שנים האחרונים היו בידיים של מפלגת שס, כך שכל חכם שרק דמיין לקבל איזה תפקיד, היה צריך להתיישר עם רחוב הקבלן, ולהצהיר השכם והערב שהוא ב'קו' של מרן.

ובל נשכח את מחיקתו השיטתית של הרבנים הפוסקים כמסורת הספרדית הקדומה כהגרב"צ וכהרב מרדכי אליהו, הרב הלל הרב סופר ועוד, ואין צריך לומר בן איש חי ואפילו אריז"ל.
 
נא להביא שמות של גדו"י ספרדים, שקיבלו ע"ע פסקי/הוראות מרן הרב עובדיה לגמרי והולכים לאורו בהלכה/השקפה.
 
נערך לאחרונה על ידי מנהל:
נא להביא שמות של גדו"י ספרדים שקיבלו ע"ע פסקי/הוראות מרן הרב עובדיה לגמרי והולכים לאורו בהלכה/השקפה
אין ולא קיים.
גם מי ששותק ויש לו הרבה מה לומר זה משום כבוד התורה של מרן הגרע"י שאין דומה לו בשקידתה, ובהרבצתה.
דוגמא הגר"נ בן סניור, שיש לו הרבה מה לומר וממלא פיו מים.
הגר"י ברכה, ראש הישיבה, כנ"ל.
אבל יש קהילה אחת שקיבלה את מרן הגרע"י לרב, ומתוכפפים להוראותיו, זה קהילת כסא רחמים
ודווקא היא חוטפת הכי הרבה אש.
 
נערך לאחרונה על ידי מנהל:
מי שהפך את מרן למרן, הוא אריה דרעי והלווין. בצירוף שידורי הלווין, נתקיימו בהם דברי האדמו"ר מחב"ד שאמר חזקה על תעמולה שאינה חוזרת ריקם
קצת הקצנה.
בסוף לא היה מולו שום מתמודד רציני, וזה בא מאיליו.
שנית. הוא מסר נפשו בצורה שאף א' לא עשה זאת לא לפניו ולא לאחריו, ויש לזכור שביזה את עצמו ממש למען הציבור.
זה הגיע לו התואר "מרן" גם בגלל סיבות אלו.
מליון איש בלויה זה לא בגלל שהסכימו עם פסקיו, אלא בגלל הערכה האמיתית לאדם שהפקיר עצמו למען הכלל, למרות שבאהבתה ישגה תמיד.
 
קצת הקצנה.
בסוף לא היה מולו שום מתמודד רציני, וזה בא מאיליו.
חכם בן ציון בעיונו המבעית הוא כן בר פלוגתא, אלא שהענוה של פורת יוסף וכו' וחוליו שהכביד וכו'
שנית. הוא מסר נפשו בצורה שאף א' לא עשה זאת לא לפניו ולא לאחריו, ויש לזכור שביזה את עצמו ממש למען הציבור.
בזה אין חולק, והוא אכן רומם וקומם את יהדות ספרד, וגם זה הרבה בזכות המפלגה.
את רשת החינוך הקים הגרבץ ורק אחר כך הוסיף את מרן כחבר ונשיא, יש צילומים של העמותה בספר רבינו האור לציון.
זה הגיע לו התואר "מרן" גם בגלל סיבות אלו.
מליון איש בלויה זה לא בגלל שהסכימו עם פסקיו, אלא בגלל הערכה האמיתית לאדם שהפקיר עצמו למען הכלל, למרות שבאהבתה ישגה תמיד.
אין חולק על שקידתו ומסירות נפשו והרבה מהמיליון (אם היה מיליון) זה מפירותיו ברשת החינוך ועוד. אבל זה לא נוגע כהוא זה בשיטת פסיקתו ההלכתית שהיא שיטה מחודשת ורוב ככל רבני וחכמי הספרדים שבאו ממשפחות של תורה ואינם בעלי תשובה ויש להם מסורת לא קיבלו את השיטות פסיקה הזו ונשארו במנהגם למרות המלחמה השיטתית שלו בצורת הפסיקה המסורתית הזו צא ראה.
 
חכם בן ציון בעיונו המבעית הוא כן בר פלוגתא, אלא שהענוה של פורת יוסף וכו' וחוליו שהכביד וכו
מחילה,
יש לך טעות היסטורית.
שחכם בן ציון היה חי, וכ"ש שהיה מתפקד, מישהו חשב לכבד את מרן הגרע"י בתואר "מרן"?????
השתגעת?
פשוט שכתוב של ההסיטוריה.
 
מחילה,
יש לך טעות היסטורית.
שחכם בן ציון היה חי, וכ"ש שהיה מתפקד, מישהו חשב לכבד את מרן הגרע"י בתואר "מרן"?????
השתגעת?
פשוט שכתוב של ההסיטוריה.
בשנים האחרונות לחיי הגרבץ לא היה אריה דרעי עומד על כל במה ותחת כל עץ רענן וקורא בקול גדול מרן מרן????
 
בשנים האחרונות לחיי הגרבץ לא היה אריה דרעי עומד על כל במה ותחת כל עץ רענן וקורא בקול גדול מרן מרן????
אולי ממש בסוף,
אבל גם לא בנוכחות ציבור בני תורה, אלא רק ביזדים ובעצרות של ש"ס וכדומה וגם לא בטוח.
למשל בהספדים על חכם יהודה צדקה בפורת יוסף, קיבלו את מרן הגרע"י בכבוד גדול בתואר הראשון לציון הגאון הגדול וכו'
המושג מרן היש אצל הספרדים שייך להשו"ע,,,,,,ואצל האשכנזים החזו"א הקה"י והאבי עזרי,,,,
מרן זה לא היה קיים אז
 
לגופו של עניין. כבר כתבתי לעיל שקבלו אותו לגדול הדור זה לא מחייב ללכת אחר כל הוראותיו בהלכה.
אתה מומחה ברבנים עלומים,
עדייין לא כתבת שם אחד.
אולי זה אותם רבנים אנונמיים העומדים בראשות בד"צ בית יוסף,
כמבואר באשכול הנזכר בשם הדרת גאונו הרמה
 
אתה מומחה ברבנים עלומים,
עדיין לא
עדייין לא כתבת שם אחד.
לא רואה צורך כי גם אם אבי לך רשימה של 86597 רבני קהילות ראשי ישיבות ודיינים אתה תמצא כיוון אחר לא ענייני מה זה לא נכון
אולי זה אותם רבנים אנונמיים העומדים בראשות בד"צ בית יוסף
יש מצב שהרבנים העומדים בראשו הם נמצאים גם בגופים שהזכרת אבל הם בהחלט ידועים ומפורסמים בציבור בגדלותם וביראתם.
 
טעות גסה והבל מוחלט!
אולי רבנים ממשפחות בעלי תשובה ...
חכמי הספרדים ממשפחות בני התורה השורשיות שלא פסקה תורה ממשפחתם ויש להם מסורת הלכתית, דחו את שיטת פסיקתו מכל וכל, ובמקרה הטוב התייחסו אליו כחכם מחכמי ישראל.

מי שהפך את מרן למרן, הוא אריה דרעי והלווין. בצירוף שידורי הלווין, נתקיימו בהם דברי האדמו"ר מחב"ד שאמר חזקה על תעמולה שאינה חוזרת ריקם.

בנוסף, המשרות התורניות כרבני ערים שכונות דיינים וכו', בעשרות שנים האחרונים היו בידיים של מפלגת שס, כך שכל חכם שרק דמיין לקבל איזה תפקיד, היה צריך להתיישר עם רחוב הקבלן, ולהצהיר השכם והערב שהוא ב'קו' של מרן.

ובל נשכח את מחיקתו השיטתית של הרבנים הפוסקים כמסורת הספרדית הקדומה כהגרב"צ וכהרב מרדכי אליהו, הרב הלל הרב סופר ועוד, ואין צריך לומר בן איש חי ואפילו אריזל.
אני חושב שאתה -בלשון המעטה- קצת מגזים. בל נשכח (ושמעתי גם את מרן הגר"י הלל אומר זאת באוזני), שרק בזכות הגר"ע זצ"ל הציבור הספרדי הישיבתי פורח בכמות ובאיכות עצומה כ"י. אמנם השקפתו לא הייתה הכי ישיבתית ליטאית, אך מ"מ גם בקרב הציבור הישיבתי, הרי שרוב הבחורים לומדים בישיבות רק בזכותו.
חוץ מזה, זה וודאי שידיעותיו הם הגדולות ביותר בדורות האחרונים ללא כל פקפוק ולא קם אדם כזה בציבור שלנו בכלל (ואפי' לא מרן הגרב"צ שעם כל עוצם עיונו ושקידתו, לא הגיע לכל ידיעותיו של הגר"ע).
ואני כותב את זה למרות שאינני הולך אחר פסיקותיו, אך לומר שהוא נקרא מרן רק בזכות אריה דרעי, כאשר כיום כל ראש ישיבה מתחיל נקרא מרן תחת כל עץ רענן, זו בושה וחרפה וזלזול בגדולי ישראל. ועל כן כותב אני כאן את מחאתי, והבוחר יבחר.
 
אני חושב שאתה -בלשון המעטה- קצת מגזים. בל נשכח (ושמעתי גם את מרן הגר"י הלל אומר זאת באוזני), שרק בזכות הגר"ע זצ"ל הציבור הספרדי הישיבתי פורח בכמות ובאיכות עצומה כ"י. אמנם השקפתו לא הייתה הכי ישיבתית ליטאית, אך מ"מ גם בקרב הציבור הישיבתי, הרי שרוב הבחורים לומדים בישיבות רק בזכותו.
מסכים לגמרי
חוץ מזה, זה וודאי שידיעותיו הם הגדולות ביותר בדורות האחרונים ללא כל פקפוק ולא קם אדם כזה בציבור שלנו בכלל (ואפי' לא מרן הגרב"צ שעם כל עוצם עיונו ושקידתו, לא הגיע לכל ידיעותיו של הגר"ע).
יתכן בהחלט
ואני כותב את זה למרות שאינני הולך אחר פסיקותיו, אך לומר שהוא נקרא מרן רק בזכות אריה דרעי, כאשר כיום כל ראש ישיבה מתחיל נקרא מרן תחת כל עץ רענן, זו בושה וחרפה וזלזול בגדולי ישראל. ועל כן כותב אני כאן את מחאתי, והבוחר יבחר.
תסלח לי, אבל אתה המשווה בין מרן של כל ראש ישיבה קטנה למרן של הרב עובדיה מזלזל בכבודו.
הדיבור פה הוא לא על התואר, אלא על התוכן, האם קיבלו הוראותיו או לא.
ועל זה כתבתי שדרעי הרים לו לשמים מטעמיו שלו ובצירוף הלווין הוא נעשה מרן אבל רוב ככל המשפחות השורשיות בני התורה לא קיבלו אותו עליהם כמרן ונשארו עם שיטת הפסיקה הותיקה.
 
אשר כיום כל ראש ישיבה מתחיל נקרא מרן תחת כל עץ רענן, זו בושה וחרפה וזלזול בגדולי ישראל.
אמת דיברת
אבל עובדתית יש לזכור שלפני 10 שנים וקצת יותר
התואר מרן היה בלתי נמצא,
תסתכל באור לציון שמביא הרבה מרבו מרן רב רבנן הגר"ע עטיה, דמות שללא כל ספק היתה גדולה במיוחד, לדוגמא ברבנו האור לציון יש דיבורים עם השוואות לחזו"א, והבן, הרב בן ציון אמר שאם אפשר לברך ברוך שחלק זה עליו, ועם כל זה הוא נזכר בתואר ראש הישיבה הגאון וכו'
בזמן מרן הרב שך בימי הנהגתו בשנות התש"מ, לא היה שייך לומר מרן על אף א', זולתו והקה"י,
מה שהשתגעו היום שכל רה"י קטנה נקרא מרן זה לא היה מצוי, ולפי חשבון זה מרן הגרע"י צריך לקרא לו מרנן ורבנן,,,,,
לשם השואה לפני שבועיים הרב יצחק לוי אמר על חכ"א מפורסם רשכבה"ג!!! וזה היה חמש דקות אחרי שהחכם המפורסם אמר שאסור להגזים בתוארים וכו'!!!
 
אולי ממש בסוף,
אבל גם לא בנוכחות ציבור בני תורה, אלא רק ביזדים ובעצרות של ש"ס וכדומה וגם לא בטוח.
למשל בהספדים על חכם יהודה צדקה בפורת יוסף, קיבלו את מרן הגרע"י בכבוד גדול בתואר הראשון לציון הגאון הגדול וכו'
המושג מרן היש אצל הספרדים שייך להשו"ע,,,,,,ואצל האשכנזים החזו"א הקה"י והאבי עזרי,,,,
מרן זה לא היה קיים אז
מרן החבי"ב, מרן החבי"ף, מרן אור הירח (החקרי לב), מרן מהריט"א, מרן בעל עץ החיים, מרן ר"ח הכהן, מרן מרן (תעשו חיפוש "מרן מלכא" בספרים דפוסי המזרח ותגלו עוד הרבה מרנים).
 
מרן החבי"ב, מרן החבי"ף, מרן אור הירח (החקרי לב), מרן מהריט"א, מרן בעל עץ החיים, מרן ר"ח הכהן, מרן מרן (תעשו חיפוש "מרן מלכא" בספרים דפוסי המזרח ותגלו עוד הרבה מרנים).
ולק"מ וכמובן. לכל הרוצה להבין.
לדוג'
בספרי מרן הגרע"י, אין מרן לא על רבו רבי עזרא, ולא על רבו [באופן כללי] הגרצ"פ פראנק
 
ולק"מ וכמובן. לכל הרוצה להבין.
לדוג'
בספרי מרן הגרע"י, אין מרן לא על רבו רבי עזרא, ולא על רבו [באופן כללי] הגרצ"פ פראנק
דוקא על הגרצ"פ יש בתחילת יביע אומר בהערות על הרב הוא כותב "בהורמנותיה דמרן". ידוע גם שהוא חולק את התואר מרן בעין יפה גם עם ג"ע החיד"א. בכל מקרה איני חושב ש"מנהגי הספרדים" או מה שאריה דרעי אמור לעשות כדי להביע רגשות התפעלות לנוכח ההמונים אמור להשתקף בתארים המדודים של חכמי פורת יוסף... עבור רבם חכם עזרא זצ"ל.
בכל מקרה, כספרדי או מזרחי בשלהי המאה העשרים הוא לא היה צריך להיות מאוד יצירתי כדי להשתמש בתואר מרן או מרן מלכא, והשתמשו בזה כלפי ראשונים לציון גם כלפי הרב יצחק ניסים (שאומנם היה ת"ח, אבל גם מנהל חשבונות). וכנראה גם האשכנזים למדו מהם - בעיקר בעיתונות ובספרות ההגיוגרפיה, כנ"ל וכן "כ"ק מרן" וכדו'. ואסיים כדרכה של תורה שכל הרוצה להבין יבין.
אומנם לאחרונה מרן הראש"ל מהר"י מעורר הרבה שיש בעיה בזה משום לפני עיור, אבל נראה שבכל הדורות לא חששו לזה כ"כ.
 
נערך לאחרונה:
דוקא על הגרצ"פ יש בתחילת יביע אומר בהערות על הרב הוא כותב "בהורמנותיה דמרן".
נכון.
אבל רק שם כי הוא דן מולו ישירות ומתוכח איתו.
אבל בכל יבי"א אין איזכור לזה. [אפשר לבדוק מיד בבר אילן]
לבד מהחיד"א והבא"ח.
התואר הכי גדול שכותב [כמדומה] זה מופת הדור, על החזו"א, האג"מ, ועוד בודדים.
כך גם באור לציון, בישכיל עבדי, בקול יהודה, ובשאר ספרי חכמי הזמן הספרדיים.
עובדה.
מצחיק לראות איך האור לציון והיבי"א והקול יהודה כותבים על רבם ראש הישיבה רבי עזרא וכו' ללא תוארים כמעט, למרות ששניהם החזיקו שאין דומה לו בדורו ואכמ"ל מה אחזו ממנו.
זה היה השפה.
היום אוטומטית ראש ישיבה זה נהיה מרן, שלא לומר על לובש גלימה.
 
תסלח לי, אבל אתה המשווה בין מרן של כל ראש ישיבה קטנה למרן של הרב עובדיה מזלזל בכבודו.
הדיבור פה הוא לא על התואר, אלא על התוכן, האם קיבלו הוראותיו או לא.
ועל זה כתבתי שדרעי הרים לו לשמים מטעמיו שלו ובצירוף הלווין הוא נעשה מרן אבל רוב ככל המשפחות השורשיות בני התורה לא קיבלו אותו עליהם כמרן ונשארו עם שיטת הפסיקה הותיקה.
אני לא חושב שאדם שהספיק להיות רב ראשי למצרים, דיין בהרכב עם הרב אלישיב, הרב הראשי לישראל ותלמידו חביבו של רב רבנן רבינו הגר"ע עטייה זצ"ל, שייך לומר עליו שהוא התרומם רק בזכות אריה דרעי.
אמנם הסיפור עם ש"ס נתן לו הרבה מאוד פרסום בקטע הציבורי הפוליטי, אך בעולם התורה, היה ידוע ומפורסם עוד הרבה קודם לכן כאחד מגדולי זמנינו.
ולעצם התואר מרן: בעולם החרדי תמיד קראו לגדולי הדור בתואר מרן, גם בעולם החסידי וגם בעולם הליטאי. וכשיתד נפתח, היו קוראים כך רק לשניים או לשלושה בכל דור. וכשהגר"ע זצ"ל הקים את תנועת ש"ס וכו', גם לו קראו מרן, בתור גדול הדור הספרדי באותו זמן.
לא חייב לקרוא לאדם מרן רק אם הולכים אחר פסיקותיו. תוכל לראות את כל הציבור הליטאי קורא מרן להגרי"ש אלישיב זצ"ל למרות שרובא דרובא אינם הולכים אחר פסיקותיו. וזו כוונתי, התואר מרן להגר"ע זצ"לניתן לו כיוון שהוא היה הגדול ביותר בציבור הספרדי, ואפי' שאינני הולך אחר פסיקותיו וכלל לא אחר שיטת הפסיקה ההלכתית שלו, מ"מ אני מודה שהוא היה גדול הדור בדורו, וגם מהצד ההנהגתי, בסוף הוא הצליח להחזיר עטרה ליושנה ולרומם את קרן יהדות ספרד ובזכותו כיום ישנם עדרים עדרים של בחורי ישיבות ואברכים בציבור שלנו. ועל כך, ברור לי שאפשר לפרגן לו גם את התואר מרן, כי בפועלו הרב איננו פחות ממרן הקה"י זצ"ל.
עוד אוסיף, שכתבת בזלזול בקשר לשיעור בלווין, מוכרח אני להעיר, שלשיעור זה הקשיבו אלפי בעלי בתים כל שבוע וקיבלו בו השקפות אמיתיות, הערכה עצומה לעולם הישיבות ולכל בחורי הישיבות (כן, גם לקול יעקב), ובזכות השיעור הזה מי יודע כמה שלחו את בניהם לחינוך תורני. ודלא כמו בנו שליט"א אשר הפך את השיעור למקום השתלחות בכל אשר אינו מתבטל כעפרא דארעא לאביו הגדול זצ"ל.
ואדגיש לסיום, אינני הולך אחר דרך פסיקתו של מרן הגר"ע זצ"ל, והתחנכתי אצל אחינו האשכנזים, ודווקא מחמת זה, אני רואה אצלם שמעריכים את כל פוסקי זמנינו והולכים כל פעם לגופו- פעם אחר הגרש"ז, אחר הגר"נ קרליץ, הגרי"ש אלישיב וכו' וכו'. ומי יתן וכך יהא גם אצלנו.
סליחה על האריכות...
 
אני לא חושב שאדם שהספיק להיות רב ראשי למצרים, דיין בהרכב עם הרב אלישיב, הרב הראשי לישראל ותלמידו חביבו של רב רבנן רבינו הגר"ע עטייה זצ"ל, שייך לומר עליו שהוא התרומם רק בזכות אריה דרעי.
אמנם הסיפור עם ש"ס נתן לו הרבה מאוד פרסום בקטע הציבורי הפוליטי, אך בעולם התורה, היה ידוע ומפורסם עוד הרבה קודם לכן כאחד מגדולי זמנינו.
ולעצם התואר מרן: בעולם החרדי תמיד קראו לגדולי הדור בתואר מרן, גם בעולם החסידי וגם בעולם הליטאי. וכשיתד נפתח, היו קוראים כך רק לשניים או לשלושה בכל דור. וכשהגר"ע זצ"ל הקים את תנועת ש"ס וכו', גם לו קראו מרן, בתור גדול הדור הספרדי באותו זמן.
לא חייב לקרוא לאדם מרן רק אם הולכים אחר פסיקותיו. תוכל לראות את כל הציבור הליטאי קורא מרן להגרי"ש אלישיב זצ"ל למרות שרובא דרובא אינם הולכים אחר פסיקותיו. וזו כוונתי, התואר מרן להגר"ע זצ"לניתן לו כיוון שהוא היה הגדול ביותר בציבור הספרדי, ואפי' שאינני הולך אחר פסיקותיו וכלל לא אחר שיטת הפסיקה ההלכתית שלו, מ"מ אני מודה שהוא היה גדול הדור בדורו, וגם מהצד ההנהגתי, בסוף הוא הצליח להחזיר עטרה ליושנה ולרומם את קרן יהדות ספרד ובזכותו כיום ישנם עדרים עדרים של בחורי ישיבות ואברכים בציבור שלנו. ועל כך, ברור לי שאפשר לפרגן לו גם את התואר מרן, כי בפועלו הרב איננו פחות ממרן הקה"י זצ"ל.
עוד אוסיף, שכתבת בזלזול בקשר לשיעור בלווין, מוכרח אני להעיר, שלשיעור זה הקשיבו אלפי בעלי בתים כל שבוע וקיבלו בו השקפות אמיתיות, הערכה עצומה לעולם הישיבות ולכל בחורי הישיבות (כן, גם לקול יעקב), ובזכות השיעור הזה מי יודע כמה שלחו את בניהם לחינוך תורני. ודלא כמו בנו שליט"א אשר הפך את השיעור למקום השתלחות בכל אשר אינו מתבטל כעפרא דארעא לאביו הגדול זצ"ל.
ואדגיש לסיום, אינני הולך אחר דרך פסיקתו של מרן הגר"ע זצ"ל, והתחנכתי אצל אחינו האשכנזים, ודווקא מחמת זה, אני רואה אצלם שמעריכים את כל פוסקי זמנינו והולכים כל פעם לגופו- פעם אחר הגרש"ז, אחר הגר"נ קרליץ, הגרי"ש אלישיב וכו' וכו'. ומי יתן וכך יהא גם אצלנו.
סליחה על האריכות...
כנראה שלא הסברתי טוב.

אין שום פקפוק בגדולה התורנית ובהיותו רב פעלים לתורה. וכתבתי למעלה שהתואר מרן בסתמא כאילו הוא הוא ואין בלתו, זה כתוצאה מדרעי המפלגה והלווין, כשמנגד ניצבים הגרב"צ שיושר עיונו מבעית והרי הוא חד בדרא ממש, ועוד רבנים בני גילו כהרב מרדכי אליהו זצ"ל ועוד שאינם זוכים לתוארים מעין אלו, ואף יותר מכך הם סבלו מהקטנה ומחיקה כשאר ברי הפלוגתא ההלכתיים, וביתר שאת על ידי הבן הרב יצחק שמסביר רבות בשיעוריו שיש רק 3 מרן והם רבי יוסף קארו החיד"א ואביו, ורק הם כי קיבלו הוראותיהם... לאפוקי אריז"ל בא"ח הגרב"צ הר"מ אליהו ועוד ועוד.

לא זלזלתי לרגע לא ברב לא בפירותיו ולא בלווין. השילוב של מרן ושל הלווין הוא דבר יוצא מן הכלל שהירבה תורה ובני תורה ושומרי תורה ומצוות, התייחסתי לשימוש נוסף שנעשה בלויין, והוא תעמולה גדולה, אולי מטעמים פוליטיים להגדיל את כוחה של המפלגה, אולי מטעמים רוחניים להגדיל ולרומם קרן התורה, סוף סוף זו תעמולה, עליה אמר הרבי מחב"ד שחזקה עליה שאינה חוזרת ריקם.

לסיכום, אין חולק על גאונותו גדלותו ידענותו זיכוי הרבים העצום חינוך רבבות ילדי ישראל לתורה שכל זה של מרן הגר"ע זצ"ל. אבל התואר מרן כאילו הוא סמכות הלכתית יחידה לספרדים וקבלו הוראותיו זה לא. המשפחות התורניות השורשיות המשיכו וימשיכו בשיטת הפסיקה הספרדית הוותיקה ללא שינוי.
 
טעות גסה והבל מוחלט!
אולי רבנים ממשפחות בעלי תשובה ...
חכמי הספרדים ממשפחות בני התורה השורשיות שלא פסקה תורה ממשפחתם ויש להם מסורת הלכתית, דחו את שיטת פסיקתו מכל וכל, ובמקרה הטוב התייחסו אליו כחכם מחכמי ישראל.

מי שהפך את מרן למרן, הוא אריה דרעי והלווין. בצירוף שידורי הלווין, נתקיימו בהם דברי האדמו"ר מחב"ד שאמר חזקה על תעמולה שאינה חוזרת ריקם.

בנוסף, המשרות התורניות כרבני ערים שכונות דיינים וכו', בעשרות שנים האחרונים היו בידיים של מפלגת שס, כך שכל חכם שרק דמיין לקבל איזה תפקיד, היה צריך להתיישר עם רחוב הקבלן, ולהצהיר השכם והערב שהוא ב'קו' של מרן.
דע לך, כי אכן רבים תקפו את מרן זצ"ל בחייו כידוע, ועכשיו לאחר עשרות שנים, אין רגע ושניה אחת בעולם שלא לומדים את תורתו ומאות אלפים בארץ ובעולם הולכים לאור פסיקותיו. משא"כ אלו שביזו אותו, ודו"ק.
 
דע לך, כי אכן רבים תקפו את מרן זצ"ל בחייו כידוע, ועכשיו לאחר עשרות שנים, אין רגע ושניה אחת בעולם שלא לומדים את תורתו ומאות אלפים בארץ ובעולם הולכים לאור פסיקותיו. משא"כ אלו שביזו אותו, ודו"ק.

מדברים איתך עובדות, כל דבר זלזול?
מרן היה מקנח את האף בטישו? בושה! מרן מקנח את האף ? הלא הוא היה מלאך ה' צבקות?
ומינה לנ"ד.
 
דע לך, כי אכן רבים תקפו את מרן זצ"ל בחייו כידוע, ועכשיו לאחר עשרות שנים, אין רגע ושניה אחת בעולם שלא לומדים את תורתו ומאות אלפים בארץ ובעולם הולכים לאור פסיקותיו. משא"כ אלו שביזו אותו, ודו"ק.
אל תלמד אותי מי זה מרן, אני לומד את התורה שלו יום יום, וכדאי לך להשקיע בהבנת הנקרא כי לא זלזלתי חלילה במרן זצ"ל ולא כלום.
תקרא את כל השרשור תתאמץ ואולי תבין.
ודווקא יש לי יחסים מאוד טובים עם הגאון רבי דוד שליט"א ואני מכבד אותו מאוד שש שמח ועולז על היבחרו.
 
הסיבות העיקריות לכך שרוב הציבור הולך אחר פסקי הגר"ע, הן:

א. בראש ובראשונה מפני שהוא מיקל גדול והציבור מאוד אוהב קולות, וכדאמרי אינשי בדרך הלצה - הכל מותר חוץ מפאה נכרית.

ב. פסקיו הונגשו באמצעות סדרת ילקוט יוסף, וכך כמעט בכל הלכה מצא המבקש את מבוקשו.

לאחר הסיבות העיקריות, מגיעה הסיבה המשנית - המפלגה הפוליטית ש"ס. כאשר היא הבינה שהמפתח לקולות הבוחרים הוא האדרת שמו של הגר"ע יוסף, היא החלה להפיץ בסיטונאות את דרשותיו, ספריו והלכותיו (תוך שימוש בתקציבי המדינה כמובן) לכלל בית ישראל, עם שטיפת מוח מהגיל הרך באופן שכל ילד קטן מדן ועד באר שבע מכיר אך ורק את דמותו של הרב עובדיה כפוסק, וחוץ ממנו לא קיימים רבנים בעולם.

פעם בתי חזרה מבית הספר עם משחק שאלון אמריקאי ובו היו דברים משעשעים כל כך, באופן שהזכיר לי משהו שאני מעדיף לא לכתוב אותו כאן. שאלה לדוגמא: "כמה הרב עובדיה היה גדול? א. הגאון הכי גדול. ב. הבקי הכי גדול. ג. גאון הגאונים וגדול הגדולים. ד. כל התשובות נכונות" (כתבתי מהזכרון, אבל זה היה הסגנון).

שמעתי את הבנות שלי משחקות בתמימות ותהיתי לעצמי מה יהיה עם שטיפת המוח הזאת מגיל כל כך קטן, האם בדור הבא יזכרו שהיו עמנו גדולים אחרים? האם מישהו ילמד תבואות שמש, או שמש ומגן?

ואז נזכרתי שב"ה הגאון ר' יצחק יוסף עושה עבודת קודש - כמעט ואין דרשה שאינו מזכיר את רבני מרוקו ופסיקותיהם, לעיתים תוך מתן ביוגרפיה מחמיאה קצרה (שהרי כדי לחלוק צריך קצת לרכך), ובזכותו כולם מכירים בעל פה את כל הפסקים שלהם.
 
הסיבות העיקריות לכך שרוב הציבור הולך אחר פסקי הגר"ע, הן:

א. בראש ובראשונה מפני שהוא מיקל גדול והציבור מאוד אוהב קולות, וכדאמרי אינשי בדרך הלצה - הכל מותר חוץ מפאה נכרית.

ב. פסקיו הונגשו באמצעות סדרת ילקוט יוסף, וכך כמעט בכל הלכה מצא המבקש את מבוקשו.

לאחר הסיבות העיקריות, מגיעה הסיבה המשנית - המפלגה הפוליטית ש"ס. כאשר היא הבינה שהמפתח לקולות הבוחרים הוא האדרת שמו של הגר"ע יוסף, היא החלה להפיץ בסיטונאות את דרשותיו, ספריו והלכותיו (תוך שימוש בתקציבי המדינה כמובן) לכלל בית ישראל, עם שטיפת מוח מהגיל הרך באופן שכל ילד קטן מדן ועד באר שבע מכיר אך ורק את דמותו של הרב עובדיה כפוסק, וחוץ ממנו לא קיימים רבנים בעולם.
כאשר הקב"ה רוצה שפסיקותיו של מרן זצ"ל יתקבלו, זה כבר לא משנה איך ובאיזה דרך פסקיו יגיעו לרבבות אלפי ישראל בארץ ובתפוצות.
משמים נתנו בלבו של בנו הגר"י לכתוב את הילקו"י ולהפיץ את פסקי אביו.
משמים הקימו את המפלגה שבנו הגר"ד היה מפעיליה הבולטים.
משמים הקימו את ערוצי הקודש ששיעורו ופסקיו נתפרסמו שם.
משמים הקימו לו מתנגדים כדי שיתרבו לו התלמידים.
וכמו שכתבת משמים גרמו שיהיה שטיפת מוח על חשבון תקציבי המדינה. העיקר, כן, כדי שיתקבלו פסיקותיו.

ומה שכתבת "מפני שהוא מיקל גדול". לדבריך, למה פסיקותיו של מרן הבא"ח התקבלו בדורו ובדור שאחריו אע"פ שהיה מחמיר גדול, ורוב הציבור לא היה בני תורה כמו היום...

וטוב שלא שכחת להכניס גם כאן הפ"נ. יש"כ.
 
ראשי תחתית