אם היית יודע לא היית כותב שדעת השו"ע כר"ת...
לא מצאתי שום אחרון שסובר שהשו''ע פסק כהגאונים, ועי' שו''ע רסא, לפי הגאונים אין ''שקיעה ראשונה'' ''שקיעה שנייה'' תחילת וסוף שקיעה וג' מילים ורביע וכו' וכל האחרונים כתבו שהשו''ע סובר כמו ר' תם, החל מהחיד''א והגינת ורדים וכלה במשנה ברורה, והאור לציון וכו'
לגופו של ענין, מרן הגר"ש משאש כתב ששיטת ר"ת נוגדת את המציאות, והוא דיבר בצפון צרפת, שם יש הפרש גדול בין השקיעה לצאת הכוכבים.
ר''ת בא לישב את סתירת הסוגיות בדעת ר' יהודה שדיבר על מרכז א''י בימי ניסן ותשרי, אין לו כל קשר לצרפת
ובאמת, המונח "צאת הכוכבים" מתייחס להופעת שלושה כוכבים בינוניים, והם מופיעים בא"י זמן רב מאוד לפני זמן ר"ת שהוא 72 דק' אחרי השקיעה.
השו''ע יאמר לך שאין אנו בקיאים בכוכבים, ואלו כוכבים גדולים, וכמדומה שכך כותב בביאור הגר''א (לא בטוח) וכך כותב להדיא מהר''י פרג'י
וכתב בעל כף החיים שבא"י ובסוריה ובעירק רואים שלושה כוכבים בינוניים כ40 דק' אחר שהשמש אינה נראית על הארץ,
זה לא רלוונטי, כי אף אחד שנוהג כמו הגאונים לא מחשב את צה''כ 40 דק' אחר השקיעה, מקסימום 25 דקות ל''מחמירים'' כמו הבא''ח והאו''לצ, ורובא דעלמא נוהג 15-20 דק' אחר השקיעה לא מעבר
וכן כתבו בשם חזו"א, וכן כתב בספר זמני היום בהלכה כי בניסן ותשרי זה כ26 דק' אחר השקיעה.
כן דעת הבא''ח והאול''צ: 25-28 דק'
ולגבי דעת השו"ע, מרן כתב (רס"א ס"ב) כדעת ר"ת, להדליק נרות אחר השקיעה, ולא ראינו ולא שמענו שידליקו נרות אחר השקיעה, וכולם נוהגים כגאונים.
אכן, בגלל שכולם ''נוהגים כמו הגאונים'' אף אחד לא מדליק אחרי השקיעה, כ''כ פשוט.
והעיר על זה רבי שלמה אבן דנאן (שו"ת בקש שלמה סי' כ"ח) "והגם שכבר אבותינו ורבותינו קיימו וקבלו עליהם ועל זרעם דעת מרן, מ"מ כמה הלכות ודינים יש אשר לא קבלו עליהם.. וזו אחת מהם".
זאת בדיוק הסיבה שאי''צ לשנות את המנהג שנהגו כמו הגאונים ע''פ גאוני עולם, דורות ע''ג דורות לפחות 300-400 שנה, אם לא יותר
א"כ קצת תמוה כיצד פסק מרן נגד כל עדות ישראל,
אין שום עדות או ראיה לכך שנהגו כמו הגאונים לפני זמן מרן.
שיטת הגאונים נודעה ע''י מהר''ם אלשקר שהיה חי בזמן מרן הב''י.
בפועל, אף אחד מגדולי הראשונים לא הזכיר ברמז שיש שיטה כזו, אמנם הרמב''ם לכאו' סתם כמו הגאונים - אבל כי ככה הוא הבין את הגמ', ולא בא לאפוקי מדרבנו תם כמהר'ם אלשקר
וצ"ע מדבריו במקום אחר (סעיף ג' שם) "מי שאינו בקי בשיעור זה, ידליק בעוד שהשמש בראש האילנות".
חכמים עשו סיג, כדי להרחיק את האדם שלא ידליק מיד בשקיעה, כמו שמצוות הנוהגות ביום נהוגות לכתחילה רק אחרי הנץ, אע''פ שמעה''ש יממא הוא. לדעת מרן בהכרח שזמן שהחמה בראש האילנות הוא דק' בודדות לפני השקיעה 5-10 דק' לא יותר, וזה הזמן המתאים להדליק כדי שיהיה לפני השקיעה, כי אם ידליקו אחרי השקייעה יש חשש שלא יהיו בקיאים בזמן ביה''ש
הערה: אם השו''ע סובר כמו הגאונים, למה יש לך אדם שאינו בקי ב''שיעור חכמים'', הרי כל אחד יודע מתי החמה שוקעת ,מה זה ה''שיעור חכמים'' הזה? ע''כ שזה ג' מיל ורביע של ר''ת (אמנם זו גמ' מפורשת וגם לגאונים יש הסבר בגמ' הנ''ל ואכמ''ל)
ולכאורה, הסימן הכי ברור הוא שקיעת החמה באופק. ומדוע להדליק מוקדם יותר? ובפרט שמרן פסק (רס"ג ס"ד) "אסור להדליק בעוד היום גדול, שאז אינו ניכר". ומוכרח שהלכה זו היא כדעת הגאונים.
מרן לא ידע משיטת הגאונים, המנהג כמו הגאונים התפשט בזמן מרן או קצת אח''כ ככל הנראה, אין שום איזכור לשיטת הגאונים בב'י ובשו''ע
אגב, מציאות הכוכבים סותרת את הגאונים, כי לפי הגאו' צה''כ הוא 13 דקות אחרי השקיעה, ולא יותר - ולא רואים 3 כוכבים בינונים 13.5 דק' אחרי השקיעה
והאחרונים שפסקו להחמיר עד 25-45 דק' לפי הגאונים, אכן זה נגד שיעור ביה''ש המבואר בגמ'
כמו כן כתב מרן (רצ"ג, ס"ב) "צריך להיזהר מלעשות מלאכה עד שיראו ג' כוכבים קטנים, ולא יהיו מפוזרים", וזה, כפי שכתבתי לעיל, הרבה לפני 72 דק' של ר"ת. ועוד כתב זאת בלשון "צריך להיזהר", כי מדינא די בראיית שלושה כוכבים בינוניים, ואפילו מפוזרים, והחמיר משום שאין בני אדם בקיאים בזה.
כבר כתבתי לעיל.
ויש גם ראשונים שסוברים שהכוכבים צריכים להיות דוקא במערב, אם כי ק''ק לפרש כן מסתימת דברי הגמ' והשו''ע שלא הזכירו זאת.
וצ"ל שמרן לא הכריע במחלוקת זו, אבל גם זה צ"ע, כי נמצא שהיקל כמו שתי השיטות, בכניסת שבת כר"ת וביציאתה כגאונים, מקולי ב"ה וב"ש...
מרן לא הזכיר את שיטת הגאונים. גם הגר''א והחת''ס שידעו משיטת היראים לא הזכירו את שיטת הגאונים, למרות שהגר''א עצמו פסק כמו הגאונים, וגם בשו''ת יבי''א האריך בזה שיש ראיות שהגאונים סברו כמו ר''ת, עי''ש.
אלא ודאי שדעתו כהגאונים מתחילה ועד סוף,
זאת אחרי שציטט בסימן רס''א את הרמב''ן שהוא להדיא כר''ת, ברור. שום אחרון מפורסם לא כתב פשט מגוחך זה, מחילה על הביטוי
אמנם יש שהסבירו את
רבנו תם כמו המנחת כהן ועוד, עי' ביה''ל סימן רצ'ג. גם מצינו מי שכתב שמרן
חזר בו ביורה דעה, אבל לא מצאנו מי שיאמר שהשו''ע הוא כמו הגאונים ובפרט שלא הזכיר כלום משיטה זו, רק מר''ת והיראים, וכן הב''ח שם ועוד ועוד
ומה שכתב "מתחילת השקיעה שאין השמש נראית על הארץ" (רס"א, ס"ב) אין פירושו שהשמש שקעה באופק, אלא שאינה נראית על הארץ, ומי שאינו בקי ידליק בעוד השמש נמצאת בראשי האילנות.
הפרוש הזה הוא פשוט מגוחך... 71 דק' לפני השקיעה השמש כן נראית על הארץ
חוץ מזה, מבואר בגמ' פסחים שיש 12:00 מהנץ עד שקיעה ראשונה של ר''ת ומרן ביום השוויון, וא''כ כל הפשט הזה סותר גמ' מפורשת ורוב ככל האחרונים, חוץ מחכמי מקנס הנ''ל אולי, הבינו שהשקיעה היא שקיעה כפשוטו
וכך פירשו גדולי חכמי מקנס (הגר"ש טולדנו בספרו דברי שלום ואמת, כרך ב' עמ' 59), ולשיטתם השקיעה הראשונה היא דעיכת קרני השמש, ואז השמש נראית בראשי האילנות, והשקיעה השניה היא פחות או יותר בזמן קריאת אלמגרב (המואזין הערבי שנמצא בראש המגדל, ורואה את השמש שתי דקות יותר ממי שנמצא על הארץ).
למעשה גם דעת ר"ת סובלת פירוש שמבטל את המחלוקת בינה לבין דעת הגאונים. ובאמת, ר' דוד שפירא (ספר בני ציון, ח"ב, סי' טז) כתב שדעת ר"ת היא שכל שלשת מילין ורביע הם קודם השקיעה שלנו, ואינו כפי שמקובל להבין בדברי ר"ת. לפי זה השקיעה השניה של ר"ת שבה מתחיל בין השמשות, היא שקיעת השמש באופק, ונמצא שאין הבדל בהלכה בין ר"ת והגאונים. וכן הבין ר' יעקב רקח (שלחן לחם הפנים, סי' שלא, עמ' צח וצט). ועוד.
פרוש מגוחך, במחילה מכת''ר הרבנים הגאונים הנ''ל זצ'ל, כל מי שילמד קצת את סוגיות זמני היום יודע את זה (למדתי את הסוגיות הנ''ל אולי במשך 8-9 שנים !! בעיון עם כל המקורות, ולא רק ציטוטים מרבני מרוקו הקדושים
ולמעשה הרבה מחכמי המערב הבינו שדעת מרן כגאונים.
??