משיב כהלכה
חבר בכיר
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 1,675
נראה כך. מביך.
משמעם לכם, אין מה לדון, אלא כמה פוסקים כחכם פלוני וכמה כחכם פלוני.
ישנה התייחסות שלו עצמו לאגדה זו?בתחילת דרכו שרפו את ספריו והוא נחלה מזה מאוד ושכב חודש בביתו (והגר"ע עטיה בא לבקרו וכו') ובשוק מחנה יהודה זרקו עליו עגבניות, ביזו אותו מאוד והפסיקו את שיעוריו בבתי הכנסת.
זה ידועישנה התייחסות שלו עצמו לאגדה זו?
ידוע למי?זה ידוע
מונח לי בראש הסיפור הנ"ל של השרפה (לא זוכר אם שרפו ממש או רצו לשרוף ואחד הרבנים מנעם) מסתמא מקריאה באחד מספרי התולדותידוע למי?
למיטב ידיעתי לא היו דברים מעולם, לא שריפה ולא עגבניות כמובן שהיתה התנגדות קשה של רבני בבל.
ערבך ערבא צריך...מונח לי בראש הסיפור הנ"ל של השרפה (לא זוכר אם שרפו ממש או רצו לשרוף ואחד הרבנים מנעם) מסתמא מקריאה באחד מספרי התולדות
בעניין הזה חשוב לדעת שלאף אחד אין בעלות על הציבור הספרדי,הוא מתכוון שכיוון שרוב הספרדים ועדות המזרח הולכים בדעת מרן הגרע"י, ולכן אם מרן פסק הגהה כל שהיא אזי זה כבר לא הגהה של "כסא רחמים" או קהילה ספציפית אחרת בספרדים אלא כללית של כלל הציבור.
שלא ישמע את זה משיב כהלכה.גם ספרדי יכול לקבל תורה מפי רב אשכנזי וגם הלכה, כן כן כן גם הלכה.
למיטב ידיעתי לא היו דברים מעולם, לא שריפה ולא עגבניות כמובן שהיתה התנגדות קשה של רבני בבל.
שלא ישמע את זה משיב כהלכה.
וכי יהודי מרוקאי יכול לקבל תורה והלכה מחכם בגדדי, מנהג מרוקו ירד מן השמים בסיני.
כך מספרים במשפחת יוסף.
לדבריהם, הגר"ע יוסף בגיל צעיר חלק על מרן ה'בן איש חי' וספג ביקורת נוקבת מאת חכמי בבל, כפי שסיפר בנו הגר"י על חכם עיראקי נודע שכשעלה לארץ ישראל אמרו עליו "ארי עלה מבבל", ושמו חכם ניסים כדורי, שנחשב בפי רבים ממשיכו של מרן ה'בן איש חי' (כ"כ הגר"מ מאזוז). שכששמע שהגר"ע יוסף "מקעקע את ההלכות של רבינו יוסף חיים מבגדאד", יצא נגדו בשצף קצף.
הדברים הגיעו שהוא לא מיחה בתלמידיו ששאלוהו האם ניתן לשרוף את ספרי 'יביע אומר', וענה להם "תעשו מה שאתה מבינים". או אז לקחו את ספרי 'יביע אומר' והלכו לפתח בית הכנסת 'מנחת יהודה' במחנה יהודה והעלו אותם באש.
ומספר הגר"י יוסף: באחת השבתות הלך הגר"י עם אביו למסור שיעור בבית כנסת במחנה יהודה "ובדרך היו כמה עיראקים – שהיו מושפעים מכמה רבנים שהתסיסו נגדו – זרקו עליו עגבניות, וכך הגיע לבית הכנסת ובגדיו מלוכלכים" (ראו בעלון 270 פרשת נח תשפ"א).
![]()
תופעת העדר היא אפקט פסיכולוגי שיש לו הרבה השפעה.
ברור שלאף אחד אין בעלות על הציבור או על התורה, אבל כמו שכבר עלה פה רוב רובו של הציבור הספרדי-חרדי לקח את מרן הגרע"י כמורה דרכו. יש כאלו שלקחו את מרן הגרב"צ אבא שאול - וזה בסדר גמור, יש כאלה שלקחו את מרן הגר"ש משאש - וזה בסדר גמור, יש כאלו שלקחו את חכמי הליטאים - וזה בסדר גמור, יש כאלו שלקחו את אדמור"י החסידים - וזה בסדר גמור.בעניין הזה חשוב לדעת שלאף אחד אין בעלות על הציבור הספרדי,
וכמו שבאשכנזים יש מלא רבנים ואין לאף אחד וטו על כולם כך זה גם בציבור הספרדי ואם מישהו יותר מתחבר לסגנון פסיקה שזה לא מרן הוא לא צריך להתנצל לאף אחד.
וכמו שאתיופי יכול לקבל תורה מפי רב תימני,
גם ספרדי יכול לקבל תורה מפי רב אשכנזי וגם הלכה, כן כן כן גם הלכה.
מזכיר את אלו שאימצו לעצמם את ה''אור לציון'' ומראים עצמם כאילו הולכים לפי כל פסקי ה'אור לציון' אבל בפועל הם לא הולכים עם ציצית בפנים כפסק האו''צ, ובטח שלא קוראים כל יום חוק לישראל כדעת האול''צ, ולא מניחים 2 זוגות תפילין כדעת האול''צ, ומסתפרים לפני מ'ט לעומר נגד האור לציון ולא מקפידים להתפלל ערבית דוקא 25 דק' אחרי השקיעה ולא לפני, ולא מקפידים על מנחה קטנה דוקא ועוד ועוד אינספור דוג'משמעם לכם, אין מה לדון, אלא כמה פוסקים כחכם פלוני וכמה כחכם פלוני.
אגב. אבל שמתי לב שאלו הנקראים בני תורה, שמתפללים אצל הליטאים וכיו"ב, שכביכול הולכים כשיטת מרן הבא"ח ולא כמרן הגרע"י. לא תראו אותם מניחים תפילין ר"ת ובודאי לא ביחד. (אני לא אומר שאין בכלל, יש אבל מעט מן המעט לעומת הכמות של ה'בני תורה' הנ"ל). הכל עניין ישיבתי ולא הלכתי. תתקנו אותי אם אני טועה.
בקיצור, אימצו לעצמם את האור לציון, רק לאפוקי מהיבי''א (ואולי גם בשביל להתיר פא''נ, שבדר''כ הם מקיימים מצוה זו בהידור רב וכמאמר התנא: אלו דברים שאין להם שיעור הפאה וכו')
ואולי יש לדונם לכף זכות, כי כל מי שאומר שהוא הולך לפי פוסק פלוני ואלמוני, כוונתו לשיטת פסיקה מסוימת, (כגון שיטת הגרע''י: לא לחוש כלל ליש אומרים, לא לחוש כ''כ למנהגי העדות כשסותרים פסק מרן, לפסוק נגד האר''י ועוד ועוד, שיטת הבא''ח: להחמיר הרבה אפי' נגד מרן, ללכת לפי האר''י והרש''ש בכל העניינים, שיטת הרב אור לציון באמצע בין הבאח לרע''י וכו'' וכו') אבל לא שהם פוסקים ממש ככה בכל ההלכות בעינים עצומות, אלא בכ''ז מבררים העניינים לגופם של דברים
האמנם?!אין ענין לדחוף את הפאה בכל מקום.
בין הגרע''י והגרב''צ היחיד שמתיר הוא הגרב''צ, והיחיד שאוסר הוא הגרע''י, כ''כ פשוט, לא דיברנו על פוסקים אחריםבשלמא אם הגרב"צ היה היחיד שמתיר פאה, ולא אחד מתוך עשרות, מילא.
אני לכשעצמי הולך כהגר"ע יוסף וכהגר"ש משאש, וכשהם חלוקים ביניהם - מעיין ומחליט כמי נראה לי יותר